מס הכנסה {רשות המיסים}: כל המושגים והמידע לעסקים ועצמאים בישראל

צמד המילים "מס הכנסה" מככב בלא מעט סיוטים של עצמאים, בעלי עסקים וחברות – בין אם בגלל החשש מתשלומי המקדמות אחת לחודשיים, הדו"ח השנתי, או קנסות שעלולים לצוץ פתאום בדואר.

כשזה מגיע לביורוקרטיה בכלל ולתשלומי מיסים בפרט, הרבה אנשים מרגישים שהם פשוט לא מבינים איך הדברים מתנהלים ומה בדיוק מצופה מהם לעשות. במצב כזה, בהחלט אפשר להבין למה ההתנהלות מול מס הכנסה כרוכה במידה רבה של פחד ודאגה.

כדי לנטרל את הפחד הזה ולעזור לכם להבין יותר על החובות, הזכויות וההתנהלות שלכם מול מס הכנסה – ריכזנו את המושגים הבסיסיים שצריך להכיר, החוקים, ההגדרות וגם כמה עצות שיעזרו להגביר את השליטה על תשלומי המיסים שלכם:

איך להכיר את כל המושגים של מס הכנסה ולהפסיק לחשוש

תשלום מקדמות מס הכנסה: בואו נעשה קצת סדר

כל אזרח בישראל (ובעצם בכל מדינה אחרת בעולם) מחויב לשלם מס למדינה. עובדים שכירים, כידוע, לא צריכים לדאוג יותר מדי מהתשלום הזה, שמנוכה באופן אוטומטי מתלוש השכר שלהם.

ברגע שפותחים עסק או חברה, העניין כבר מסתבך והאחריות על התשלומים האלו, כמו גם על תשלום מע"מ וביטוח לאומי, עוברת לכתפיו העמוסות ממילא של בעל העסק.

מס הכנסה לעצמאים משולם על הרווח השנתי ומחושב בסוף כל שנת עסקים. עוסקים פטורים, שהכנסתם נמוכה מ-102,292 שקלים בשנה (נכון לשנת 2022), משלמים את המס כולו בסוף השנה, כשהם מגישים את הדוח השנתי.

עסקים מורשים וחברות משלמים מקדמות למס הכנסה אחת לחודשיים, ב-15 לחודש העוקב. לדוגמה, על החודשים ינואר-פברואר, משלמים מקדמות ב-15 במרס.

המקדמות האלו, חשוב להבין, הן לא הסכום הסופי שמשלמים למס הכנסה על החודשים האלו כי הן מבוססות כאמור על הערכה בלבד. יכול מאוד להיות שבסוף השנה, לאחר שתגישו את הדוח השנתי, תגלו ששילמתם יותר או פחות מס משהייתם אמורים לשלם בפועל. בהמשך נסביר מה המשמעות של זה ואיך נמנעים מהפתעות מיותרות בשלב הזה.

כשחושבים על זה, תשלומי המקדמות מקלים מאוד על בעלי העסקים. במקום שתשלמו בסוף השנה את מלוא הסכום (שלא תמיד נשאר בסוף מאיפה לשלם אותו), אפשר לפרוס את התשלומים בצורה נוחה יותר ולנהל את תזרים המזומנים של העסק בהתאם למה שאתם באמת מרוויחים בפועל.

מס הכנסה: ניכוי במס במקור וניכויים נוספים

אם אתם בעלי עסקים, ישנם מקרים מסוימים שבהם תשלום המס יתבצע על ידי הלקוחות שלכם וינוכה באופן אוטומטי מהתשלום שהם מעבירים אליכם. מס הכנסה מגדיר, על פי קריטריונים שונים, את היקף ניכוי המס במקור בעבור כל עסק. החישוב הזה מבוסס בין היתר על צפי הכנסות, שנות ותק וכן שורה של גורמים נוספים.

באופן כללי, רק עסקים מורשים, חברות בע"מ, מוסדות ואגודות שיתופיות עם מחזור עסקים גבוה יחסית, מחויבים לנכות מס במקור כשהם רוכשים מוצרים ושירותים.

הסכום הזה קבוע בחוק ומשתנה מעת לעת – אבל אם אתם בעלי עסקים קטנים או בינוניים – כנראה שלא תידרשו לנכות מס במקור כשאתם משלמים לאחרים.

מידע על ניכוי במס במקור וניהול ספרים של כל העסקים הרשומים בישראל זמין באתר מס הכנסה. כשנכנסים לאתר, פשוט מזינים את מספר העסק, כפי שהוא רשום בנתוני רשויות המס ומורידים את הטופס הרלוונטי.

בהקשר הזה חשוב להבין כי גם אחרי שנקבע לכם שיעור מסוים של ניכוי מס במקור, יכול להיות שהוא יופחת או אפילו יתבטל בעתיד. ההחלטה בנושא תלויה כאמור בגורמים רבים, אך מושפעת גם מגורמים שאתם בהחלט יכולים לשלוט בהם, כמו מוסר תשלומים טוב והתנהלות תקינה מול מס הכנסה.

מה זה ניכוי מס במקור

תיאום מס: מתי זה נדרש ואיך עושים את זה נכון?

אם אתם שכירים או פנסיונרים שמקבלים תשלום ממקור נוסף, אתם מוכרחים לבצע תיאום מס. זה נכון גם לעצמאים שיש להם עוד מקורות הכנסה חוץ מניהול העסק או החברה.

חשוב לזכור שאם לא מבצעים את התיאום הזה, תשלמו מס בשיעור הגבוה ביותר, מה שאומר שיכולים לנכות לכם עד 47 אחוזים מהתשלומים שקיבלתם. לא נעים בכלל. נדגיש כי את התיאום הזה צריך לבצע גם מול המוסד לביטוח לאומי, כדי להימנע מגביית דמי ביטוח גבוהים יותר משאתם אמורים לשלם בפועל.

החדשות הטובות הן שתיאום מס נחשב כיום לתהליך פשוט וידידותי יחסית. זה כבר לא דורש קביעת תור במס הכנסה והגעה פיזית לסניף, כמו שהיה בעבר. פשוט נכנסים לאתר מס הכנסה ועוקבים אחרי ההנחיות שבטופס המקוון לתיאום מס. אם מסתבכים, אפשר כמובן להגיע לסניפים של מס הכנסה ולהיעזר בנציגי השירות במקום.

אז כמה מס הכנסה אנחנו באמת צריכים לשלם?

חישוב מס הכנסה מתבצע על פי קריטריונים רבים, שהמרכזי שבהם הוא כמובן גובה ההכנסות, על פי מדרגות מס הכנסה.

וכמו שאתם בטח יודעים, למשוואה הזאת נכנסות גם נקודות זיכוי מס הכנסה, שמפחיתות את התשלום הכולל שתידרשו להעביר למדינה.

נקודת זיכוי אחת, נכון לכתיבת שורות אלה, מספקת הנחה של 2,767 שקלים בתשלום מס הכנסה שנתי. נקודות זיכוי ניתנות בין היתר לתושבי ישראל, לנשים, לנוער עובד, לאנשים שמפרנסים את בני זוגם, למי שמשלמים מזונות לבני זוג לשעבר, להורים, לסטודנטים, לחיילים משוחררים, למסיימי שירות לאומי, לאנשים עם מוגבלויות, לעולים חדשים, לעובדים זרים ועוד.

בשורה התחתונה, אם אתם רוצים לדעת כמה מס אתם צפויים לשלם בסופו של דבר, אחרי כל הניכויים, הזיכויים וההטבות, תוכלו להיעזר בסימולטור מס הכנסה שבאתר רשות המיסים.

חשוב להדגיש כי הסימולטור מיועד למי שלא מגישים דוח שנתי למס הכנסה. לבעלי עסקים, הכלי הזה לא מתאים והדרך הכי טובה להתעדכן בגובה המס במצב כזה היא לשאול את רואה החשבון שלכם.

אתרים שונים ברשת מציעים גם מחשבון מס הכנסה שיכול לספק הערכה כללית של גובה התשלום, אם כי חשוב לזכור כי חישוב כזה בדרך כלל לא יהיה מדויק.

מס הכנסה שלילי: כשהמדינה משלמת לכם כדי לעבוד

המדינה, דרך רשות המיסים, מפעילה את "תוכנית מענק עבודה" המוכרת גם בכינויה "מס הכנסה שלילי". במסגרת התוכנית הזאת, אפשר לקבל מענק של עד 4,000 שקלים בשנה, אם אתם עומדים בתנאי התוכנית.

ישראלים רבים עשויים להיות זכאים למענק הזה, אך באופן כללי הוא ניתן לשכירים ועצמאים מעל גיל 23 שהם הורים לילדים, או מי שעברו את גיל 55, גם אם הם לא הורים לילדים. זאת בתנאי שההכנסה שלהם תואמת את זו שמוגדרת בתוכנית.

בתנאים מסוימים, אפשר אפילו לקבל מענק בשיעור של 150 אחוזים. המענק המוגדל הזה ניתן בין היתר לאימהות עובדות או בכללי להורים עובדים שחיים ללא זוגיות. גם זה, כאמור, רק אם גובה ההכנסות עומד בקריטריונים שבחוק.

מס הכנסה שלילי ניתן בתנאים ספציפיים גם לעוזרות בית, מטפלות ואפילו יורשים של אנשים שהיו זכאים להטבה הזאת והלכו לעולמם. את הבקשה ניתן להגיש באופן רטרואקטיבי עד שנתיים אחורה. כלומר, אם מגישים אותה ב-2022, ניתן לבקש את המענק על השנים 2020 ו-2021.

אז איך יודעים אם אתם זכאים למס הכנסה שלילי? פשוט נכנסים לאתר רשות המיסים, מזדהים ועוקבים אחרי ההנחיות. אם מסתבכים, אפשר גם להגיש את הבקשה בסניפי רשות הדואר. את טופס הבקשה מומלץ מאוד לשמור במקום קבוע לצורך תיעוד, מעקב וקבלת מידע בהמשך.

החזר מס הכנסה מקוון: איך זה עובד ומה עושים כדי לקבל אותו?

בעלי עסקים רבים מכירים את הפחד שמתעורר בתקופה שבה מגישים את הדו"ח השנתי, כאשר ממתינים בדריכות שרואה החשבון יעדכן האם במהלך השנה שילמנו יותר או פחות מס ממה שהיינו צריכים לשלם בפועל.

אם שילמתם פחות, תידרשו כמובן להשלים את הסכום הנותר. אם שילמתם יותר, אז המדינה מחויבת מטבע הדברים להחזיר לכם את הסכום ששילמתם.

אם אתם צריכים לקבל החזר, אתם לא אמורים לעשות שום דבר, רק לחכות שהכסף יועבר לחשבון שלכם בפרק זמן של עד 90 ימים מהגשת הדו"ח השנתי. כמובן שכדאי לעקוב ולוודא שההחזר אכן מתקבל.

בהקשר הזה, חשוב לזכור שאם החלפתם חשבון בנק בזמן האחרון, אתם צריכים לבצע עדכון חשבון בנק באתר מס הכנסה בהקדם – כדי למנוע עיכובים בקבלת ההחזר.

אם אתם נדרשים לשלם יותר, כדאי כמובן להסדיר את העניין כמה שיותר מהר, כי הסכום הזה מחויב גם בריבית והצמדה, מה שאומר שהוא עוד עלול לתפוח בהמשך.

איך נמנעים מתשלום קנסות גבוהים בסוף שנת המס?

שיעור המקדמות שאתם משלמים למס הכנסה הוא לא דבר שחקוק בסלע ובהחלט ניתן לבקש לשנות אותו בהתאם לשינויים בהכנסות שלכם לאורך השנה.

ככל שתהיו יותר מדויקים בתשלום המקדמות שלכם ותבצעו שינויים תוך כדי תנועה – כך תפחיתו את הסיכון שתידרשו בסוף השנה לשלם סכום גדול שלא בהכרח יהיה זמין בחשבון שלכם באותו הזמן.

כדי לדייק את תשלום המקדמות, אפשר כמובן להתייעץ עם רואה החשבון ולוודא שהוא מבצע את העדכונים הנדרשים. במקביל ניתן להיעזר גם בתוכנות הנהלת חשבונות דיגיטליות כמו איזיקאונט, על מנת לעקוב בעצמכם אחרי ההכנסות וההוצאות שלכם ולוודא שהכול מתנהל כמו שצריך.

אם אתם רואים שנדרש עדכון של גובה המקדמות, ניתן למלא את הטופס הרלוונטי ולהגיש אותו למשרד פקיד השומה שבו מתנהל התיק שלכם.

מגבירים את השליטה ונמנעים מהפתעות יקרות

אם צריך לסכם את כל המדריך הזה במילה אחת, המילה הזאת תהיה מודעות.

ככל שנפסיק לפחד ממושגים כמו מס הכנסה, ניכויים ומקדמות ונתחיל להבין את המשמעות העמוקה של ההתנהלות שלנו בתחום הזה, כך נימנע מהפתעות מבהילות בדמות קנסות שמגיעים בדואר עם ריבית והצמדה, ונוכל להבטיח שאנחנו נשארים עם האצבע על הדופק ומשלמים בדיוק את מה שאנחנו אמורים לשלם – לא פחות ובטח שלא יותר.

כדי להתנהל בצורה מודעת בתחום הזה ובשאר ההיבטים הפיננסיים של ניהול העסק, חשוב להיעזר ברואה או רואת חשבון שאתם יכולים לסמוך עליהם, אבל חשוב לא פחות לוודא שגם אתם מבינים את המספרים שמניעים את העבודה שלכם.

אחת הדרכים לעשות זאת היא כאמור להיעזר במערכת דיגיטלית נוחה לניהול החשבונות בעסק, אשר מציגה לכם דוחות שוטפים ומידע נגיש על כל מה שקשור בניהול הפיננסי של העסק שלכם.

בהצלחה 😊

דילוג לתוכן