שיווק עסק בעזרת תוכן: 5 דרכים שלא כדאי לכם לפספס

היי, לא שמנו לב ומפה לשם כבר שנת 2017 (:

ואם בשיווק עסקינן, אז בשנת 2017 העולם מאפשר לנו הרבה דרכים לשווק את העסק שלנו במדיה הדיגיטלית, דבר שמספק להרבה עסקים קטנים דרכי פרסום וגם יכולות מיקוד קהל שפעם היו שמורות לסוכנויות פרסום גדולות. 

שיווק עסק בעזרת תוכן: 5 דרכים שלא כדאי לכם לפספס

המאמר הזה הוא סוג של מדריך קצר שבו נוכל להבין:

  • למה כדאי להפיץ את הידע שלנו ע"י תוכן ואיך זה יכול לתרום לעסק שלך.
  • מה הם סוגי התכנים השונים שיעזרו לשיווק שלך.
  • מה היתרון והחסרון של כל אחד מסוגי התכנים.
  • איזו דרך יצירת והפצת תוכן יכולה להתאים לך ולהביא קהל רלוונטי.

שיווק באמצעות תוכן איכותי

אחת מדרכי השיווק המקוון שתפס תאוצה בשנים האחרונות הוא שיווק באמצעות תוכן לקהל לקוחות פוטנציאלי, כלומר, יצירת תוכן איכותי ורלוונטי שמאפשר לאנשים להבין את רמת המקצועיות שלך וכך להתעניין בשירות שלך.

היתרון של דרך השיווק הזאת שהיא נתפסת טוב יותר מאשר מודעה שיווקית שיצרנו ואנחנו מפרסמים לקהל עם המסר המדהים על המוצר שלנו.
קהל שיש לו לרוב נטייה לקחת בערבון מוגבל פרסום בולט ("אוהבים נקניקיות?!?", כזה..).

למעשה בשיווק באמצעות תוכן אנחנו קודם כל מייצרים תוכן עם ערך לקהל שלנו ובשלב הראשון אנחנו פחות מנסים למכור לו.

בצורה הזאת המסר שלנו מתקבל ביותר עניין ובפחות ביקורתיות וחשדנות ע"י הקהל שנחשף לתוכן והידע שאנחנו משתפים.

למה לשווק את הידע שלך?

כאן אולי כדאי להתעכב על השאלה שהרבה בעלי עסקים שואלים את עצמם:
למה בכלל לשווק את הידע שלי בחינם? 

הרבה בעלי עסקים חושבים שאם הם יתחילו להפיץ את הידע שלהם בחינם אז אנשים פשוט יקבלו את הידע שהם חיפשו ולא יראו צורך להגיע אליהם לקבל את השירות שהם מקדמים.

אבל במציאות קורה דווקא משהו הפוך, ככל שהתוכן יותר איכותי ומקצועי, ככה הקהל יכול להתרשם טוב יותר מהיכולות המקצועיות שלך. לאורך הזמן אחרי שיצרת עוד ועוד תוכן איכותי כבר קורה משהו נוסף: אתם נתפשים כמומחים.

ובואו נחשוב על זה עלינו כלקוחות שמחפשים איש מקצוע שנותן שירות.  איך תדעו שהוא אכן איש מקצוע טוב בתחום שאתם מחפשים?
זה נכון במיוחד כאשר מחפשים נותן שירות או מומחה באינטרנט, ואתם מגיעים לעסקים שאתם לא מכירים וגם לא קיבלתם עליהם המלצה.

במצב כזה אתם יכולים להיתקל במישהו שכתב מאמר טוב, או פרסם מספר סרטונים וממש התחברתם למה שהוא מעביר בהם. 

יכול להיות שאפילו ראיתם שהוא קיבל תגובות טובות מהקהל שלו (סוג של המלצה בפועל). תסכימו איתי שבמצב כזה יהיה לכם הרבה יותר קל לסמוך על אותו אדם.

זאת בדיוק הסיבה שבגינה כדאי לעשות שיווק באמצעות תוכן.

דרכים שונות ליצירת תוכן

ישנן דרכים שונות ליצירת תוכן שיכול להיות בעל ערך, יעזור לכם ליצור קהל שבסופו של דבר יראו בכם כמומחים בתחום שלכם.

אפשר לייצר תוכן כתוב, מאמרים באתר שלכם, באתר חיצוני ואפילו ברשתות החברתיות.  אפשר לייצר תוכן ע"י הקלטת פודקאסט (Podcast) שזו בעצם תוכנית רדיו אינטרנטית. אפשר גם לייצר תוכן טוב באמצעות סרטוני וידאו.

לפני שנבין איזה מצורות שיווק תוכן הכי יכולה להתאים לכם ולעסק שלכם, בואו נתעמק מעט יותר בכמה מהסוגים העיקריים של שיווק תוכן שהזכרתי ונראה מה היתרונות וחסרונות שנזכיר עוד מעט וכדאי לקחת אותם בחשבון כאשר באים לייצר אותו.

שיווק באמצעות תוכן כתוב

זאת דרך טובה לייצר קהל קוראים שמתחבר לסגנון הכתיבה שלך ויכול להגיע שוב ושוב לקרוא את הדברים שאתה כותב וכך הוא מתחבר ומעריך את הידע המקצועי שלך.

הדרכים הנפוצות לכתיבת תוכן: 

כתיבה בבלוג באתר שלך

כתיבה באתר שלך שקיים כבר או פתיחה של בלוג ייעודי באחת ממערכות בלוגים הנפוצים (כגון בלוגר או וורדפרס).

יתרונות: תוכן נשאר זמן ארוך באוויר (כל עוד האתר פעיל) וכך במשך הזמן יכול להיחשף לכמות יפה של גולשים.
בנוסף מנועי החיפוש ובראשם גוגל, סורקים את התוכן וככה אנשים יכולים להגיע לאתר שלך דרך מנועי החיפוש, ובמשך הזמן התוכן יסייע בקידום האתר שלך.

חסרון: אם אין לך אתר זה דורש פתיחת בלוג וכתיבת תוכן מעניין באופן קבוע (לפחות בהתחלה), אחרת היעילות והתנועה לבלוג תהיה מינימלית. גם מציאת נושאים חדשים לכתיבה כל פעם יכולה להיות מאתגרת.

וגם אפשר לציין שיצירת ותפעול אתר יכול להיות מחסום לאנשים פחות טכניים, למרות שגם זה הפך לפשוט יותר בשנים האחרונות.

הפצת מאמרים באתרים חיצוניים

מדובר בכתיבה של תוכן והפצה שלו באתרים חיצוניים (כמו שאני עושה ברגע זה) תמורת קרדיט וקישור לאתר שלך או אפילו האימייל שלך.
זה יכול להיות אתר חדשות גדול או לחלופין אתר קטן יותר אבל נישה שמאוד רלוונטית לקוראים שלך. 

נניח אם אתה רופא ואתה כותב תוכן, אתר רפואי (עם מספיק תנועת גולשים) יכול להיות מאוד רלוונטי, לעיתים אף עדיף מאשר לפרסם את המאמר באתר חדשות גדול באחד מהמדורים היותר נידחים.

יתרונות: זאת דרך טובה להגיע לקהל שלא מכיר אותך באתר קיים, לעיתים זה יכול להיות אפילו קהל גדול אלפי קוראים בתוך כמה ימים או שבועות.

כמו כן, לרוב החשיפה בחינם (למעט כתבה מוזמנת על העסק).

חסרונות: אתה תלוי בחסדי אחרים. לא תמיד יתאים לעורך לפרסם את התוכן שלך, לפעמים אפילו יהיה לך קשה להגיע אליו באתרים גדולים.

מעבר לכך, זו דרך שנוטה להיות פחות המשכית (אלא אם נתנו לך טור קבוע במדור) ולכן זה מתאים לחשוף אותך נקודתית לקהל חדש ופחות לייצר קהל עוקבים קבוע. 

כתיבת פוסטים ברשתות החברתיות

לכל אחד יש איזה חבר פייסבוק שהוא גם בעל עסק שמשתף תמונות מזה שהוא פותח את הבוקר באנרגיה גבוהה (שנקנא?),  ולעיתים גם טקסטים ארוכים בהם הוא מספר לכם על הצלחות מהממות בעסק שלו.

אז החבר (או חברי) הפייסבוק הזה שלכם הוא חלק מהרבה בעלי עסק קטנים המשתמשים בעמוד הפייסבוק העסקי ובפרופיל האישי שלהם לשתף על חוויות שהם עוברים שקשורים ישירות או בעקיפין בתחום העסקי שלהם.

יתרונות: זאת דרך טובה ליצור קשר אישי עם אנשים שגם ככה עוקבים אחריך בפרופיל האישי והדף העסקי וכך ליצור חיבור אישי עם קהל פוטנציאלי, מה שיקל עליו לסמוך עליו אם ירצה לצרוך ממך שירות או לקנות מוצר.

יתרון נוסף הוא שהפרסום קל ומהיר, מספיק לשבת קצת על המחשב או אפילו לכתוב בנייד ואז בלחיצת כפתור זה מתחיל לקפוץ לאנשים ברצף החדשות בפייסבוק.

חסרונות: כתיבה מעניינת ברשתות החברתיות היא הרבה פעמים אישית מאוד וחשיפה שכזאת לא מתאימה לכל אחד. בנוסף, חשיפה לא נכונה לא תיתן רושם נכון לקהל שלך ואף יכולה להעמיס על החברים והמשפחה שחברים בפייסבוק שלך.

איור של איש עם עגלת קניות

סרטוני וידאו

יצירת סרטונים או 'שיווק באמצעות וידאו' היא עוד דרך להפקת תוכן וידע של בעלי עסקים שהפכה לנפוצה מאוד לאחרונה (כן אולי גם של החבר הפייסבוקי שפותח את הבוקר באנרגיה גבוהה smiley)

זוכרים את מצלמות הכתף של פעם (אם לא, כנראה שנולדתם לאחר שנת 90') שדרשו ציוד יקר, ידע בצילום וכמובן כתף יציבה? אז היום זה הרבה יותר פשוט.. 
היום יש ריבוי של אמצעי צילום, החל ממכשירי טלפון חכמים, מצלמות קטנות, מצלמות DSLR מקצועיות יותר (שגם משמשות לצילום וידאו ביתי) ואפילו מצלמות גו-פרו לצילום מהשטח. 

ולא פחות חשוב, יש גם מגוון ערוצים דיגיטלים להפצת התוכן שלכם : אפשר לפרסם את הסרטונים בפייסבוק ביוטיוב (וערוצים דומים) וכמובן באתר שלכם ומקרים מסוימים אף באתרים חיצוניים.

יתרונות: סרטונים הם אולי הדרך הכי מהירה בשביל מישהו שלא מכיר אותך להתחבר אליך בצורה לא-ישירה, זאת שהכי קרובה לצפייה בך פנים מול פנים – זאת משום שבנוסף לתוכן והמסר, הצופה רואה את שפת הגוף שלך וצורת הדיבור שלך.

היכולת ליצירת חיבור מהיר עם לקוח פוטנציאלי מרחוק רק מזה שהוא צפה בך ואפילו לא שוחחת איתו, משפרת משמעותית את הסיכוי שלך להפוך אותו ללקוח.

חסרונות: לסרטונים יש הרבה יתרונות אבל יש גם כמה חסרונות בולטים, אחד מהם הוא מדובר בשיטת שיווק מאוד חשופה. לא כל אחד מרגיש נוח לשים את עצמו מול מצלמה, סיטואציה שרובנו (שאיננו אנשי טלוויזיה או בילינו באח הגדול) לא מורגלים בה, ואפילו יכולה לגרום מבוכה כשרואים תוצאה הסופית בוידאו. ☺ 

כמו כן סרטון לא איכותי עקב צילום, עריכה או מסר לא ממוקד, יכול להיתפס כחובבני ע"י לקוחות פוטנציאלים. מהסיבה הזאת לעיתים יש צורך בעבודה לא קטנה כדי ליצור סרטון שהוא באיכות מספקת, וזה כמובן בהנחה שהמצלמה שלך מייצרת חומר גלם באיכות סבירה.

מאידך אפשר להיעזר בבעל מקצוע, אך כשרוצים ליצור תוכן באופן קבוע זאת עלות מאוד יקרה שרק עסקים מאוד רווחיים יכולים להרשות לעצמם.  

תוכן מוקלט

כמו שהזכרתי למעלה, יש עוד אופציה מעניינת ליצירת תוכן והיא יצירת תכנית רדיו אינטרנטית.

זאת דרך יצירת תוכן שקצת פחות נפוצה בישראל (די נפוצה בארה"ב) אך עושה רושם שהתחילה לצבור קצת יותר חשיפה לאחרונה. מה זה אומר בעצם?

מעשית מדובר בהקלטה באופן קבוע של תכנית רדיו בה מדברים על נושא מקצועי, כאשר הרבה פעמים נוטים לראיין מישהו כדי לייצר שיח מעניין יותר.

את התכניות המוקלטות אפשר להפיץ באתר שלך או באחד האתרים שמאפשרים לעלות קבצי קול (כמו למשל  soundcloud או אפילו כקובץ 'וידאו' של סאונד ליוטיוב או פייסבוק).

יתרונות: זאת דרך טובה לייצר תוכן ולתת לאנשים לשמוע אותך, קול זה עוד חוש שעוזר אנשים להתחבר אליך, ואף בקלות יותר מאשר במילה כתובה (אלא אם היה לך בוקר קשה והקול שלך ממש מזכיר את משה אופניק smiley)
יתרון נוסף, ראיון של מישהו חיצוני מתחום קרוב לשלך שיש לו קהל משלו, יכול לחשוף אותך לקהל רלוונטי נוסף.

חסרונות: תכניות שכאלו נוטות להיות ארוכות וסף הקשב הנמוך לא מאפשר לכל העוקבים שלך באמת להקשיב לכל התכניות שאתה מקליט ולהתרשם מהידע המקצועי שאתה משתף.

כמו כן, על מנת לעשות זאת בצורה שתשמע מקצועית מספיק, יש צורך במיקרופון איכותי ולעיתים גם בעריכת הסאונד לאחר ההקלטה. 
במידה ואתה מראיין מישהו צריך לקחת בחשבון גם תיאומי זמן לראיון. 

הדרך הנכונה לשווק את העסק שלך

כבר יצא לי כמה פעמים להיתקל בבעלי עסקים שמאמינים שכדאי להם לשווק את התוכן שלהם בדרך מסוימת, אולי בגלל שהם ראו הרבה אנשים בסביבתם שדרך מסוימת עובדת להם או פשוט הם השתכנעו ע"י גורם מקצועי, וכך מתוך התלהבות הם חושבים שזאת הדרך הכי טובה לשווק את העסק שלהם.

מאידך יש בעלי עסק שיש להם תפיסה הפוכה, הם נתקלים בכל מיני אפשרויות לשווק את הידע שלהם וישר אומרים לעצמם "זה לא בשבילי", "זאת דרך שיווק שמתאימה לו אבל לי לא כ"כ תתאים". 

אם יצא לכם לומר לעצמכם משפטים דומים, אני יכול לשתף מנסיוני  ומנסיונם של אחרים, שהרבה פעמים כאשר דרך שיווק נראית לנו לא מתאימה, זה פשוט משום שאין לנו נסיון ולא חווינו אותה.

אצל עסקים חדשים אפילו מעורבים בכך פחדים לא מודעים – שסרטון או המאמר לא יעניין אף אחד, או שאין לך מה לחדש לעומת איזה מתחרה מוכר בתחום שלך. כשמוסיפים לכך את האומץ שצריך כדי לחשוף את עצמך, זה יכול להיות מעצור רציני ליציאה לפעולה.    

אז איך בוחרים את הדרך המתאימה?

למעשה אין דרך שיווקית הכי טובה לכולם. אין דרך אחת שכולם 'חייבים' לשווק בה, ואם הם לא ישמשו בה אז העסק שלהם לא יקבל נראות ודינו לדשדש.

בפועל הדרך הכי יעילה לשווק את העסק שלך היא באמצעות מציאת דרך או דרכי יצירת התוכן והשיווק שהכי מתאימים לך באופן אישי, ועובדים הכי טוב עם הקהל שלך.

כמובן שכדאי שזאת תהיה דרך שיווקית שתביא לידי ביטוי את הכישרון שלך, אם זה כישרון כתיבה, יכולת לראיין או כשרון עמידה מול מצלמה (היי תמיד חלמתם להיות כוכבים לא?).

ההמלצה היא לנסות (ועדיף כמה פעמים), לפחות חלק מהדרכים ולראות מה הכי נחמד ובא לך בקלות. למשל כתיבה של מאמר יכולה להיות מאתגרת ואפילו מוזרה בהתחלה, אבל הרבה אנשים גילו שברגע שהם התמידו זה הופך להיות פשוט ואפילו נחמד עם הזמן. 

אחרים שלא התחברו לכתיבה התחילו לצלם סרטוני וידאו שלהם ואחרי כמה פעמים התחילו לקבל תגובות חיוביות והמבוכה לאט לאט התחלפה בהנאה וכיף לאחר קבלת תגובות מפרגנות והכי חשוב גם מתעניינים ולקוחות. 

דרכי קשב שונות לאנשים שונים

אז ראינו שיש כל מיני דרכים ליצירת תוכן, אז כדאי גם לציין אפילו בקצרה שיש כמובן גם סוגי אנשים שונים וכל אחד מתחבר לתוכן שמוגש אחרת. 

יש את אנשי המילה והמידע, שמאוד יתרשמו ממאמר ארוך ומנומק. בשבילם נתונים והסברים מעמיקים הם לא חפירה אלא דרך טובה להעביר ידע. מאידך, אחרים מעדיפים תוכן מהיר ואנרגטי ואיתם כנראה וידאו יעבוד בצורה הטובה ביותר. 

ויש כאלו שבכלל מעדיפים לשמוע תכניות בזמן שהם בפקק במכונית (ופקקים הרי לא הולכים להיות חסרים בשנים הקרובות…) ותוכן מוקלט יכול לעבוד איתם מצוין.

יותר מזה גם זה משתנה לפי תחום ושעות, יכול להיות שבתחום מקצועי מסוים יהיה חשוב לנו לקרוא מאמר ארוך, אבל בזמן אחר או בתחום אחר נעדיף משהו קליל יותר כמו וידאו קצר במיוחד בשעת לילה מאוחרת.

כל זה לא אומר שאנחנו צריכים להתאים את דרך יצירת ושיתוף התוכן רק לפי מה שאנחנו חושבים שהקהל שלנו רוצה, אלא לקחת בחשבון שכמעט לכל דרך תוכן יש את הקהל והיתרונות שלה.

אם נוכל לייצר ולשתף תוכן מסוגים שונים מה טוב, אבל כנראה שיהיו מספיק אנשים שיתחברו לתוכן שלך אם הוא יהיה מספיק איכותי ומעניין. 

התמדה

אחרי שניסית ובחרת את הדרך הנכונה שלך לשתף את הידע שלך לקהל הרלוונטי, חשוב לשמור על התמדה שדורשת יצירת תוכן מעניין ורלוונטי לאורך זמן. גם אם יהיה לך מאמר או וידאו מצוין אבל הוא יהיה חד פעמי, המשך ההשפעה שלו תהיה מוגבלת.

שיפור החשיפה והשיווק שלך תלויים ביכולת לייצר תוכן מעניין באופן קבוע ולשתף אותו לקהל המתאים. זאת מתוך מטרה שבמשך הזמן לפחות חלק מהקהל שעקב אחריך, יזקק לשירות (או המוצר) מהסוג שאתה מציע, ויעדיף לפנות אליך כמומחה שהוא מכיר מאשר למישהו שאינו מכיר. 

זה לא דבר שקורה בין לילה, למעט מותגים או חברות ותיקות, כמעט כל עסק מצליח שיש לו קהל גדול, הוא עסק שפעל במשך תקופה ושיתף תוכן וידע מקצועי מעניין לקהל הרלוונטי. 

לסיכום

במאמר ראינו כמה דרכים לשיווק תוכן (תוכן כתוב, וידאו או תוכנית רדיו אינטרנטית) שיכולים להתאים לעסקים שרוצים להפיץ את הידע המקצועי שלהם וכך להגיע לקהל לקוחות פוטנציאלי.

תוכן איכותי יכול במשך הזמן לעזור לך לצבור קהל עוקבים משמעותי ומתאים.  קהל שכזה יתפוס אותך כמומחה בתחומך, וכך נוצר לך בסיס שיווקי מצוין לעסק.

  • מומלץ לבחור את הערוץ המתאים ע"י נסיון אישי.  אחת הדרכים הכי טובות להבין מה הערוץ שמתאים לך היא פשוט להתנסות בכמה דרכי שיווק תוכן ולראות לאיזה מהן מתחברים בקלות. 
  • אין צורך להכריח את עצמך לעשות שימוש בערוץ שיווקי ספציפי, רק כי מישהו אחר עושה בו שימוש. מצד שני, לא כדאי לתת לתירוצים שנובעים ממבוכה או פחדים שלך למנוע ממך לחשוף את עצמך או הידע שלך.  
  • חשוב להתמיד, כמעט כל עסק מצליח עם קהל הוא עסק שבנה את קהל העוקבים והלקוחות שלו במשך הזמן, זה לא דבר שקורה בין יום.

אופיר מנחם

על הכותב:
אופיר מנחם M.A.  – מאמן עסקי ומלווה ליזמים ועצמאיים.                                                
בעל נסיון של מספר שנים כמנהל שיווק ודיגיטל במספר חברות מקומיות ובינלאומיות. 

דילוג לתוכן