5 טיפים מנצחים לעצמאי המתחיל

חולמים על עסק עצמאי? יש לכם רעיונות לפתיחת עסק?
אם אתם קוראים את המאמר הזה כנראה שעברה לכם המחשבה הזו בראש ואתם רוצים לצאת לדרך עצמאית.

אז אתם מוכנים לעזוב הכל ולבנות את העסק שלכם כבר היום, נכון?

לא.

כדאי לדעת כי עסק עצמאי יכול להיות קרש קפיצה שטומן בחובו הזדמנות לרווחה כלכלית, אך מנגד עסק יכול להיות גם כאב ראש לא קטן. צריך להעסיק עובדים, להתנהל נכון מול רשויות המס ולעתים גם לקחת סיכונים כלכליים.

כדי לעזור לכם להצליח בעסקים, ואפילו ליהנות, אספנו מספר טיפים לעצמאי המתחיל. בין הטיפים שתמצאו כאן יהיו: קצת על רשויות המס בישראל, השלבים בפתיחת עסק עצמאי, ההדגשים העיקריים שכל עצמאי חייב לדעת ולהבין רגע לפני שהוא יוצא לדרך החדשה, ועל עלויות וחישובים בסיסיים.

5 טיפים מנצחים לעצמאי המתחיל - תמונה 1

1. רשויות המס בישראל: עוסק פטור מורשה או חברה בע״מ

רשויות המס מאפשרות לעצמאיים לבחור בין פתיחת תיק במעמד של עוסק פטור, עוסק מורשה או כחברה בע"מ.

הגדרת המעמד כעוסק פטור רלוונטית רק לגבי רשויות המע"מ. עוסק פטור 2016 הוא בעל עסק עצמאי, מי שמתפרנס ממשלוח יד או עצמאי או שכיר המעוניין לעבוד בעבודה נוספת ומחזור הכנסותיו, נכון להיום, אינו עולה על 99,006 שקלים בשנה

רשות המע"מ פוטרת את העוסק הפטור מגביית מע"מ מלקוחותיו והוא אינו רשאי להוציא חשבונית מס, אלא קבלה.

שתי האפשרויות הרלוונטיות ביותר לעצמאים שבדרך הן עוסק מורשה או עוסק פטור. בעוד שחברה בע"מ היא ישות משפטית נפרדת ממנהליה ומבעלי המניות שלה, העוסק המורשה מזוהה עם העסק שהוא הקים.

מה זה עוסק מורשה? עוסק מורשה הוא עסק שמחזור עסקאותיו בשנה גבוה מעל 99.006 שקלים. העוסק המורשה גובה מלקוחותיו את סכום המע"מ, מעביר אותו לרשויות המע"מ ורשאי להנפיק חשבונית. עוסק מורשה מחויב לכל ההתחייבויות העסקיות ורמת הסיכון המונחת על כתפיו היא גבוהה.

מה זה חברה בע"מ? חברה בע"מ היא ישות נפרדת היוצרת הפרדה בין נכסי החברה לבין בעלי המניות. אחד היתרונות הגדולים של החברה הוא שכאשר החברה נקלעת לקשיים כלכליים, בעלי החוב אינם יכולים לדרוש את תשלום החובות מבעלי המניות באופן אישי, אלא רק באמצעות מימוש ההון והנכסים העצמאיים של החברה.

אין חכם כבעל נסיון: לפני שאתם פותחים עסק חדש ומגדירים את המעמד שלו, חשוב לבדוק היטב את כל האופציות ולהיעזר באנשי מקצוע.

באיזה מעמד כדאי לבחור?

אם אתם חושבים על פתיחת עסק עצמאי קטן, כדאי לבחור בעוסק פטור. העוסק הפטור אינו גובה מע"מ, ולכן הוא פטור מהגשת דוח חודשי לרשויות המע"מ והעברת הכספים. מנגד, הוא אינו יכול לקזז את תשלומי המע"מ שהוא שילם עבור רכישת ציוד או שירותים לעסק שלו. לעוסק הפטור יש גם מגבלה פסיכולוגית, ההיצמדות לתקרת ההכנסה השנתית של העוסק הפטור עלולה למנוע מבעל העסק צמיחה כלכלית. ובנוסף, בעלי עסקים רבים רואים בעוסק הפטור עסק קטן ולעתים הם נמנעים מעשיית עסקים אתו.

ניהול של חברה בע"מ כרוכה בדרישות רבות יותר. על בעל החברה להעסיק רואה חשבון, לנהל הנהלת חשבונות דו צידית, הנהלת חשבונות מורכבת יותר, ולשלם אגרה שנתית לרשם החברות. גם האשראי הניתן לחברה בע"מ הוא יקר יותר בשל הסיכון הנובע מאחריותם המוגבלת של בעלי המניות.

מדרגות מס עצמאי 2016 נמוכות יותר לבעל החברה בע"מ מאשר לעוסק המורשה. בעוד שהעוסק המורשה חייב לשלם מס הכנסה בהתאם לגובה הכנסותיו, בעל החברה יכול למשוך משכורת מהחברה, להיחשב כשכיר, ליהנות מהיתרונות של השכיר כמו למשל קבלת פיצויי פיטורים, דמי אבטלה ועוד, ואת שאר הרווחים של החברה להשאיר בחברה למטרות פיתוח או למשוך כדיבידנד ולשלם עליהם פחות מס הכנסה.

גם בביטוח הלאומי יש הבדל בין עוסק עצמאי לבין חברה בע"מ. חברה אינה משלמת ביטוח לאומי על הכנסות שלא חולקו ואילו עוסק מורשה חייב לשלם דמי ביטוח לאומי בהתאם לגובה ההכנסות שלו.

מתלבטים בין עוסק מורשה לחברה בע״מ?

אם אתם מתכוונים להקים עסק עם מחזור הכנסות גדול, להשקיע חלק גדול מהרווחים בפעילות העסקית ולקחת סיכונים כלכליים, הקמת חברה היא פתרון טוב יותר עבורכם. אם אתם מכוונים לעסק קטן, יחסית, בעל רמת סיכון נמוכה, עוסק מורשה זו הדרך המתאימה יותר עבורכם. 

2.  מה אתם חייבים לעשות רגע אחרי שפתחתם את העסק?

מיד אחרי שפתחתם את העסק אתם חייבים לדווח עליו לרשויות המס ולמוסד לביטוח הלאומי. 

השלב הראשון הוא הדיווח לרשויות המע"מ. עליכם לגשת למשרדי המע"מ הקרובים לאזור שלכם ולהירשם כעוסק מורשה או כעוסק פטור. לצורך הרישום עליכם להביא את המסמכים הבאים: תעודת זהות, חוזה שכירות של מקום העסק, אישור על חשבון הבנק של בעל העסק, רישיון או תעודות מקצועיות של בעל העסק.

השלב השני הוא הרישום במס הכנסה. כדי להירשם במס הכנסה יש למלא טופס 5329 ולהגיש אותו במשרד מס ההכנסה באזור שבו מתנהל העסק שלכם. 

בהתאם לדרישות מס ההכנסה עליכם לנהל מיד מערכת הנהלת חשבונות בהתאם להוראות של פקודת מס הכנסה ולשלם מקדמות חודשיות למס ההכנסה על פי פנקס המקדמות שיישלח אליכם. 

אם אתם מעסיקים עובדים בעסק, עליכם לפתוח תיק ניכויים ולהעביר דיווח חודשי על השכר ועל התשלומים ששילמתם לעובדים. 

בסוף כל שנת מס עליכם להגיש דוח שנתי על ההכנסות וההוצאות של העסק.

השלב האחרון הוא פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי. עליכם לגשת למשרדי הביטוח הלאומי הקרובים לאזור שלכם לדווח על תאריך פתיחת העסק ולמלא טופס הנקרא "דין וחשבון רב שנתי".

בטופס זה תידרשו למלא את הפרטיים האישיים ואת פרטי העסק, את מספר שעות העבודה המושקעות בעסק ואת הצפי של גובה ההכנסות השנתי. לאחר מילוי הטפסים תקבלו פנקס תשלום של מקדמות חודשיות, גובה המקדמות ייקבע בהתאם להצהרות שהצהרתם. 

טוב לדעת: רק חברה בע"מ חייבת להעסיק רואה חשבון. לבעלי עסקים קטנים או בינוניים כדאי להיעזר בתוכנה להנהלת חשבונות באינטרנט. תוכנות להנהלת חשבונות באינטרנט הן תוכנות ידידותיות, נוחות לשימוש, מעודכנות והן יסייעו לכם להתנהל נכון מול רשויות המס, למנוע טעויות ושגיאות העלולות לגרום להטלת קנסות והפסד כסף.

5 טיפים מנצחים לעצמאי המתחיל - תמונה 2

3. מה זה הוצאה מוכרת ולמה עצמאים אוהבים את זה?

בניגוד לכל  ההוראות והחובות כלפי רשויות המס יש חלק אחד שכל עצמאי או עצמאי שכיר אוהב, סעיף ההוצאות המוכרות.
לפי החוק הישראלי הוצאה מוכרת היא הוצאה שבוצעה על ידי העסק כדי לקיים את פעילות העסק במישרין או בעקיפין. כלל האצבע של ההוצאות המוכרות הוא פשוט מאוד, כל הוצאה שמכניסה לכם כסף יכולה להיחשב כהוצאה מוכרת.

ההוצאות המוכרות יורדות מההכנסה ברוטו של העסק ורק החלק שנותר לאחר ניכוי ההוצאות מחויב במס. במילים פשוטות, ככל שההוצאות גבוהות יותר, הרווח הנקי קטן יותר, ואתם תשלמו פחות מס. אם עדיין לא הבנתם למה העצמאים אוהבים הוצאות מוכרות, הנה, זו הסיבה! 

יש שני סוגים של הוצאות מוכרות, הוצאות המוכרות במלואן או הוצאות מעורבות. 

הוצאות מוכרות במלואן הן כל ההוצאות הקשורות במישרין לרווחים של העסק. כל החומרים והציוד שתרכשו עבור העסק, כל המשכורות שאתם משלמים, כל ההוצאות המשרדיות, אחזקת טלפון, מוצרי נייר ודואר, כולן מוכרים כהוצאות מלאות. המשמעות, אתם יכולים לנכות את מלוא הסכום ששילמתם עבור ההוצאות המוכרות מסך כל ההכנסות של העסק.

הוצאות מעורבות הן הוצאות המוכרות רק באופן חלקי. אלו הן הוצאות שקשה לקבוע האם הן משמשות רק להוצאות העסק או גם להוצאות פרטיות. לדוגמה, עצמאי הוצאות רכב כמו טיפולים לרכב או דלק, נסיעות לחו"ל, אש"ל, כיבוד, מתנות ועוד. 

אם החלטתם לפתוח עסק קטן מהבית אתם יכולים לחשב את ההוצאות השוטפות של הבית כמו שכר דירה (כנגד חשבונית), חשבונות חשמל וגז, ארנונה, טלפון, ועד בית ועוד כהוצאות מוכרות. הנוסחה היא כזו: אם אתם, למשל, גרים בדירה של שלושה חדרים וחדר אחד משמש כמשרד, אפשר להכיר בשליש מההוצאות כהוצאות מוכרות.

רכישת ציוד לבית כמו מחשב, ריהוט משרדי, מכונת קפה או ציוד אלקטרוני יכולה להיחשב כהוצאת פחת. הוצאות פחת מחשבות את הירידה בשווי הנכס במשך השנים כתוצאה משימוש מבלאי או התיישנות.

לסיכום הוצאה מוכרת:
כאשר אתם מגישים רשימה של הוצאות מוכרות, כדאי לשמור על פרופורציה. אל תנפחו את ההוצאות, דווחו רק על הוצאות אמיתיות וצרפו הוכחות לכל הוצאה. ללא הוכחות רשויות המס לא יכירו לכם בהוצאות ואתם תסתכנו בביקורת לא נעימה מצד רשויות המס. 

4. רגע לפני שאתם פותחים עסק כדאי לעצור ולחשב כמה עולה לפתוח עסק?

כאשר אתם מחשבים עלות פתיחת עסק יש לקחת בחשבון מספר גורמים כמו כתיבת תכנית עסקית, עריכת סקר שווקים, קניית ציוד ראשוני, בניית אתר אינטרנט, עלויות של העסקת עובדים ושימוש ביועצים חיצוניים.

לא כדאי לחסוך בכתיבת תכנית עסקית ובביצוע סקר שווקים.

יציאה לדרך ללא תכנית עסקית ברורה וללא ביצוע יסודי של סקר שווקים הבודק את סיכויי ההצלחה של העסק החדש משולה לנסיעה בחשכה ללא אורות.

תכנית עסקית וסקר שווקים מחדדים את המחשבה, מסייעים ליזמים להעריך נכון את כדאיות הרעיון העסקי ולהבין האם העסק שהם רוצים לפתוח הוא אכן עסק העתיד להניב רווחים. המחיר של כתיבת תכנית עסקית וסקר שווקים יכול להגיע לחמישה עשר אלף שקלים, אך ההוצאה הגדולה תוכיח את עצמה מהר מאוד כהוצאה משתלמת.

עזרה מהמדינה שווה בדיקה: כדי לממן את העלויות של פתיחת עסק אתם יכולים לפנות אל אחת מהקרנות שהמדינה מעמידה לבעלי עסקים. ובנוסף, מי שמקבל הלוואה באחת מקרנות העסקים של המדינה יוכל ליהנות מכתיבת תכנית עסקית לעסק במחירים מסובסדים. 

5. נגיעות אחרונות ועצות טובות

בניית עסק חדש לוקחת בממוצע כשנתיים. רק אחרי שנתיים תוכלו ליהנות מרווחים. בשנתיים הראשונות תידרשו להשקיע בעסק, לכן כדאי לבדוק מקורות מימון לעסק לתקופה זו. חשוב גם להכין רשת ביטחון לכלכלת המשפחה לתקופה שבה לא תוכלו למשוך רווחים מהעסק.

במהלך פיתוח העסק, תידרשו, כנראה, לבצע שינויים בכלכלת המשפחה. אם עד עכשיו הייתם שכירים ונהניתם מתנאים כמו החזקת רכב, אחזקת טלפון, ביטוחים, עיתון יומי ועוד, מהיום הכול יצא מהכיס שלכם. אם יש לכם פחות כסף פנוי עכשיו ואתם משלמים משכנתא, כדאי לבצע שינוי בהחזר החודשי של המשכנתא. 

כדאי לשמור כסף בצד למקרה שבו העסק לא יצליח. בניגוד לשכיר, הביטוח הלאומי אינו משלם לעצמאי דמי אבטלה. 

אם יש לכם רעיון לפתיחת עסק, אך אין לכם אפשרות כלכלית לפתוח את העסק, כדאי לשקול הכנסת שותף. לשותפות העסקית יש יתרונות רבים, היא מקלה על העול המונח על כתפיכם והיא מאפשרת לחשוב בשני קולות ולהגיע לתוצאות השקולות כנגד שני קולות.

טיפים לעצמאי, אם אתם שואלים את עצמכם איך פותחים עסק קטן או גדול ואיך מנהלים אותו בהצלחה, כדאי לכם להתייעץ עם אנשי מקצוע. לכל עסק יש  צרכים ואפיונים מיוחדים, עצות טובות וטיפים טובים מאנשי מקצוע יכולים לחסוך לכם המון כסף. 

מאחלים לכם המון הצלחה,
צוות EZcount  

דילוג לתוכן