עוסק מורשה – איך פותחים ואיך מתחילים? 37 נקודות שיעשו לך סדר

פתיחת עוסק מורשה זהו צעד גדול ומשמעותי לעבר הצלחה עסקית וכלכלית. הגדרת בעל העסק כעוסק מורשה מעידה על הכוונה לפתוח עסק בעל מחזור עסקאות בלתי מוגבל ולפתוח פתח להצלחה רבה.

סטטוס זה מתאים בעיקר לבעלי עסקים קטנים עד בינוניים בעלי מחזור שנתי הגבוה מ 100,491 שקלים בשנה וישנם עסקים אשר סוג עיסוקם מחייב אותם בפתיחת עוסק מורשה גם במקרה שאינם מגיעים לסכום המחזור הנקבע בחוק.

עוסק מורשה חייב לפתוח תיק עצמאי במס הכנסה, ברשויות המע"מ ובביטוח הלאומי. בכל גוף הוא נקרא בשם אחר. רשויות המע"מ יכנו את העצמאי בשם "עוסק", במס ההכנסה הוא ייקרא בשם "נישום" ובביטוח הלאומי בשם "מבוטח". 

איך לפתוח עוסק מורשה

מתלבטים בין עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה – בואו נלמד את ההבדלים:

ההבדלים בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה באים לידי ביטוי רק ברשויות מס ערך מוסף. ההתנהלות של העוסק הפטור כלפי רשויות המס האחרות אינן שונות מכל פעילות אחרת. 

עוסק פטור הוא הגדרת הסטטוס של העצמאי במס ערך מוסף אשר נועדה להקל על עסקים קטנים לפעול מתוך הגמשת הביורוקרטיה הכרוכה בדיווחים ובחובות כלפי הרשות של מס ערך מוסף.

פתיחת עוסק פטור פוטרת את העצמאי מהצורך בגביית מס ערך מוסף עבור השירותים שהוא מספק ללקוחותיו ומהגשת דוחות למע"מ. מאחר ועוסק פטור אינו גובה מע"מ מלקוחותיו, הוא אינו רשאי להוציא חשבוניות עבור העסקאות שהוא ביצע, אלא קבלות. 

כאמור, העוסק הפטור פטור מתשלום מע"מ על עסקאותיו והוא לא מחייב את לקוחותיו, אך הוא אינו רשאי לקזז את סכומי המע"מ שהוא שילם עבור הוצאות או שירותים של העסק.

עוסק פטור אינו חייב בדיווח חודשי או דו – חודשי לרשויות המע"מ ,אלא בדיווח שנתי. את הדיווח, המוגש פעם בשנה, יש להגיש עד לשלושים ואחד בינואר עבור מחזור העסקאות שבוצעו בשנה שחלפה. 

מחזור העסקאות של העוסק הפטור מוגבל לתקרה של 100,491 שקלים בשנה (נכון ל- 2021).

מתאים לכם להיות במעמד של עוסק פטור? לחצו על הקישור הבא: איך פותחים עוסק פטור ותקבלו מידע רב בכל הקשור לעוסק הפטור.

עוסק מורשה הוא עצמאי החייב בתשלום של מע"מ, ולכן הוא גובה מע"מ מלקוחותיו. מנגד, העוסק המורשה זכאי לקבל החזרי מע"מ עבור המוצרים או השירותים שהוא רכש לצורך העסק. אם בתקופה מסוימת המע"מ ששילם העוסק עבור המוצרים או השירותים שרכש גבוה יותר מהמע"מ מגובה התשלום שגבה העוסק עבור עסקאותיו, ההפרש יוחזר לו.

תדירות הדיווח של העוסק נקבעת לפי נתוני העסק ולפי אופי העסק. יש עוסקים הנדרשים לשלם מע"מ אחת לחודש ויש הנדרשים לשלם מע"מ אחת לחודשיים. בנוסף, על בעל העסק לשלם מקדמות למס ההכנסה, בהתאם להחלטת פקיד המס, בתדירות של אחת לחודש או אחת לחודשיים.

חברה בע"מ היא ישות משפטית שהתאגדה לביצוע פעולות למטרות רווח. זוהי ישות עצמאית נפרדת מבעליה או מבעלי המניות שלה. 

לחברה בע"מ יש מספר יתרונות. המיסוי על חברה בע"מ נמוך יותר מאשר על עצמאים הפועלים בסטטוס אחר. במקרה של היקלעות לחובות או לפשיטת רגל, בעלי החברה או בעלי המניות לא יחויבו לשאת בחובות באופן אישי. מאחר והחברה היא ישות עצמאית נפרדת מבעליה, אף גורם לא יוכל לעקל את הכספים או את הנכסים של בעלי החברה.   

איך פותחים עוסק מורשה – חמישה דברים שחשוב לדעת

הצעד הראשון של פתיחת עוסק מורשה הוא פתיחת תיק במשרדי מס ערך מוסף. את התיק אי אפשר לפתוח באמצעות רשת האינטרנט, כדי לפתוח תיק יש להגיע באופן פיזי אל משרדי המע"מ הקרובים ביותר למקום העסק שלכם (או לשלם לרואה חשבון שיעשה את העבודה בשבילכם).

כדי לפתוח את התיק במשרדי המע"מ יש להצטייד במסמכים הבאים, טופס פתיחת עוסק מורשה, צילום תעודת זהות, אישור ניהול חשבון בבנק או לחלופין צ'ק מבוטל של בעל העסק. חוזה שכירות של הנכס שממנו מבוצעת הפעילות העסקית ותעודה המעידה על ההכשרה המקצועית שלכם בתחום שבו אתם עוסקים. במקרים מסוימים ידרוש מכם פקיד המע"מ גם הסכם התקשרות עם לקוח פוטנציאלי.  

אם אתם עובדים מהבית וגרים בדירה שכורה עליכם לצרף גם חוזה שכירות של דירת המגורים שלכם.

בעת מילוי טופס הבקשה במשרדי המע"מ תידרשו לציין מהו המחזור השנתי הצפוי. אם המחזור השנתי יעלה על סכום של מיליון וחצי שקלים בשנה, תחול עליכם חובת דיווח למע"מ אחת לחודש, אם המחזור הצפוי יהיה נמוך יותר מאשר מיליון וחצי שקלים לשנה, תידרשו לדווח לרשויות המע"מ אחת לחודשיים. 

לאחר סיום הליך הרישום תקבלו מרשויות המס תעודת עוסק מורשה זמנית, שוברי דיווח זמניים, ומספר עוסק. מספר העוסק שלכם יהיה מספר תעודת הזהות, והתעודה והשוברים הזמניים יוחלפו כעבור מספר שבועות בתעודה קבועה ובשוברי דיווח קבועים.

בעלי מקצועות ועיסוקים שחייבים להירשם כעוסק מורשה

סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף קובע כי בעלי המקצועות והעיסוקים הבאים חייבים להירשם כעוסק מורשה, כלומר הם אינם יכולים להירשם כעוסק פטור (גם אם מחזור עסקאותיהם נמוך מ-100,491 ש"ח בשנה):

    • אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, סוכן ביטוח, עורך דין, רואה חשבון, שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים.
    • נותן שירותים למופעים אומנותיים, כולל הנחייה, בניית תפאורה.
    • הכנה, בדיקה ופיקוח על מבחנים.
    • הרצאה, הוראה.
    • כתבנות, קצרנות, תרגום, כתיבה, עריכה.
    • פישור.
    • בעל בית ספר לנהיגה.
    • סוחר או מתווך מקרקעין.
    • בעל בית ספר או גן ילדים.
    • סוחר ומתווך רכב.
    • חברה הרשומה כדין.
    • אגודה שיתופית הרשומה כדין לפי פקודת האגודות השיתופיות.
חותמת

פתחתם תיק במע"מ? עכשיו עליכם לפתוח תיק במס הכנסה ובביטוח הלאומי

אם כבר התחלתם להפעיל את העסק או לעסוק במשלוח היד שלכם, עליכם לדווח לרשויות מס הכנסה לא יאוחר מיום פתיחת התיק ברשויות המע"מ. אתם יכולים לדווח באחת משתי האפשרויות הבאות:

    1. לשלוח הודעה בכתב על פתיחת העסק לפקיד מס ההכנסה שבאזור שלכם ולפרט את שמכם המלא, את מספר תעודת הזהות, את מהות העיסוק, את כתובת העסק ואת הכתובת הפרטית שלכם, את תאריך פתיחת העסק ואת מספר הטלפון שלכם ושל בית העסק.

    2. להגיע למשרדי מס הכנסה באזור שלכם ולמלא טופס מס הכנסה פתיחת עוסק מורשה. זהו טופס מספר 5329, טופס שאותו תוכלו לקבל במודיעין בכל משרד של מס הכנסה. בטופס תידרשו לדווח על פרטים אישיים, הצהרה על מקורות הכנסה ופרטים נוספים הדרושים לפתיחת תיק ברשויות מס ההכנסה.

בהתאם להוראות מס הכנסה, תידרשו לנהל פנקסי חשבונות מיד עם פתיחת הפעילות של העסק בהתאם למשלוח היד או לתחום העיסוק שלכם. 

כדי לפתוח תיק עצמאי בביטוח הלאומי עליכם להגיע באופן פיזי אל סניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים שלכם, למלא טופס 6101 ולפתוח תיק עצמאי בביטוח הלאומי (שוב, במקרה ואתם שוכרים את שרותיו של רואה חשבון הוא יעשה זאת בשבילכם).

כדאי לדעת כי הביטוח הלאומי יגדיר אתכם כעצמאים רק אם תענו על אחד מהקריטריונים הבאים:

    • אתם עוסקים במשלוח היד לפחות עשרים שעות בשבוע.

    • ההכנסה החודשית הממוצעת שלכם ממשלוח היד עולה על חמישים אחוז מהשכר הממוצע במשק.

    • אתם עוסקים במשלוח היד רק שתיים עשרה שעות בשבוע, אך ההכנסה מעבודה זו עולה על חמישה עשר אחוז מהשכר הממוצע במשק.

מהם מועדי הדיווח לעוסק מורשה?

הדיווח לרשויות מס ערך מוסף ייעשה עד החמישה עשר בחודש, אחת לחודש או אחת לחודשיים בהתאם לגובה המחזור הצפוי שעליו הצהרתם בעת פתיחת תיק במע"מ או לפי החלטה של פקיד המע"מ.

בדיווח דו חודשי יש לדווח על שני החודשים שחלפו. לדוגמה, את הדיווח על העסקאות שבוצעו בחודשים ספטמבר ואוקטובר יש להגיש עד החמישה לנובמבר. על העסקאות שביצעתם בחודש נובמבר תדווחו בדיווח הבא.

רשויות מס ההכנסה ידרשו מכם תשלום מקדמות, זה יכול להיות תשלום חודשי או דו חודשי בהתאם להחלטת פקיד השומה.

גובה המקדמות הוא אחוז קבוע ממחזור העסקאות החודשי או הדו – חודשי. את תשלום המקדמות יש לשלם עד לחמישה עשר בחודש הבא. לדוגמה, אם אתם משלמים מקדמות על העסקאות שבוצעו בחודש נובמבר, את המקדמות תידרשו לשלם עד לחמישה עשר בדצמבר.

נוסף על הדיווחים החודשים או הדו חודשיים למס הכנסה כל עצמאי נדרש להגיש דיווח שנתי למס הכנסה. 

המקדמות לביטוח הלאומי נקבעות בהתאם להצהרה שלכם על ההכנסות הצפויות בעת פתיחת התיק בביטוח הלאומי. סכום המקדמות קבוע והוא אינו תלוי בגובה ההכנסות החודשיות.

את המקדמות לביטוח הלאומי יש להגיש עד לחמישה עשר בחודש בגין החודש הקודם, עבור חודש נובמבר, לדוגמה, תידרשו לשלם מקדמות לביטוח הלאומי בחודש דצמבר.

אישה מצביעה על לוח רשימת משימות

מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה: 3 דברים שכדאי לכם לשים לב

    1. תקרת המחזור של עוסק פטור בשנת 2021 עומדת על 100,491 ש"ח. אם כבר במהלך השנה אתם מתקרבים לתקרת המחזור, עליכם לגשת אל משרדי מס ערך מוסף, לדווח על גובה המחזור ולפתוח תיק בסטטוס של עוסק מורשה.

    2. רצוי לפנות לרשויות המס עוד לפני שעברתם את תקרת המס של העוסק הפטור, אך אם לא עשיתם זאת בזמן רשויות המס יחייבו אתכם לשלם מע"מ על כל העסקאות שבוצעו מעבר לתקרה, וזאת על אף שלא גביתם עבורם מע"מ.

    3. את המע"מ ששילמתם עבור הוצאות העסק, לא תוכלו לקזז עד לפתיחת תיק של עוסק מורשה ברשות המע"מ.

מהן ההוצאות המוכרות שעליהן תוכלו לדווח לרשויות המס?

כל עצמאי יכול להזדכות על ההוצאות הקשורות בעסק החל מקניית כלי כתיבה ועד לתשלום דמי שכירות וחשבונות כמו ארנונה, חשבונות חשמל ועוד.

אם אתם עובדים מהבית תוכלו לדרוש חלק יחסי מההוצאות של הטלפון, חומרי ניקוי, כיבוד קל ועוד. אם אתם גרים בדירה שכורה ועובדים מהבית, תוכלו לדרוש את החלק היחסי בתשלום דמי השכירות. לדוגמה, אם שכרתם דירת ארבעה חדרים וחדר אחד משמש כמשרד, מס ההכנסה יכיר בתשלום של עשרים וחמישה אחוז מדמי השכירות כהוצאה מוכרת.

לכל עסק יש הוצאות מוכרות משלו הנקבעות בהתאם לסוג העסק. הכלל אומר כי כל הוצאה שמטרתה ליצור הכנסה עבור העסק מוכרת כהוצאה מוכרת כמו למשל, פרסום וקידום מכירות, הוצאות רכב כמו דלק, ביטוח ותיקונים, ביטוח לעסק, קניית ציוד ורהיטים, הנהלת חשבונות, הוצאות משפטיות, כנסים, השתלמויות מקצועיות ועוד. 

לסיכום: היתרונות והחסרונות של פתיחת תיק עוסק מורשה

יתרונות

היתרון העיקרי של העוסק המורשה הוא היכולת לקזז את המע"מ שהוא משלם עבור הרכישות או השירותים של העסק. בעסקים מסוימים תשלומי המע"מ עשויים להגיע לסכומים גבוהים. אומנם על העוסק להעביר לרשויות המס מע"מ על עסקאות שהוא מבצע, אך את סכומי המע"מ האלו הוא גובה מלקוחותיו.

מה שכן, יחד עם יתרון זה מגיע גורם שחשוב לשים לב אליו והוא: אם סכומי המקדמות שלכם נמוכים ביחס להצהרתכם על צפי המחזור (מצב טוב של עסק שמצליח מעבר לציפיות שלו) ולא היו לכם מספיק הוצאות מוכרות במשך השנה אז אתם תשלמו את ההפרש בסוף השנה.

לכן, רצוי להתייעץ עם מנהל חשבונות במהלך השנה על מנת לראות איפה אתם עומדים ועל פי זה לחשב מחדש את דרככם.

יתרון נוסף הוא היתרון התדמיתי. הרישום כעוסק מורשה משדר תדמית של עסק גדול, מצליח, עסק עם היקפי פעילות גבוהים ומרשימים. מומחים רבים בתחום העסקים מעידים כי הרבה לקוחות עסקיים מעדיפים לעבוד עם עוסק מורשה על פני עוסק פטור. עוסק פטור מעצם הגדרתו הוא עוסק העובד בעוצמה נמוכה עם מחזור שנתי נמוך ובעלי עסקים רבים אוהבים לעבוד עם בתי עסק גדולים ויציבים.

חסרונות

לעומת העוסק הפטור, ההתנהלות של העוסק המורשה מול רשויות המס מורכבת יותר. עליו לדווח לרשויות המע"מ אחת לחודש או לחודשיים על היקף העסקאות שלו ולהעביר את תשלומי המע"מ שגבה.

כאשר לקוחות העסק הם לקוחות פרטיים שאינם יכולים לקזז את תשלומי המע"מ, ההתנהלות מול העוסק המורשה יקרה יותר מבחינתם מאחר והם נדרשים לשלם מע"מ על העסקאות שהם מבצעים, אך הם לא יכולים לקבל את כספי המע"מ בחזרה.  

אנחנו מאמינים שלמדתם שניים או שלושה דברים מהמאמר 🙂
אתם מוזמנים לשתף אותו עם חבריכם ולעזור להם להבין טוב יותר באיזו דרך כדאי להם לבחור.  
צוות העובדים ב"איזיקאונט" מאחל לכם הצלחה בדרך החדשה!

דילוג לתוכן