האם כדאי להיות עצמאי

האם כדאי להיות עצמאי

האם מתאים לי להיות עצמאי?

חלומו הפרוע של כל שכיר הוא להפוך ביום מן הימים לעצמאי, ובכל זאת, המציאות מלמדת, כי שכירים רבים חוששים לממש את הצעד הזה. מהם היתרונות בלהפוך לעצמאי? מהם החסרונות וכיצד מתגברים עליהם? צוברים תעוזה ופשוט יוצאים לדרך? להלן התשובות שלנו עבור כל המתלבטים לגבי שינוי הסטטוס המקצועי שלהם.

היתרונות הטמונים בלהיות עצמאי

היתרונות בלהיות עצמאי הם רבים. בין עם עוסק מורשה, עוסק פטור או חברה בע"מ (מתלבטים מה כדאי? כתבנו מאמר בנושא כאן), תהא ההגדרה המשפטית של העצמאי אל מול רשויות המס ככל שתהיה – אין ספק כי חייו המקצועיים יהיו נוחים יותר: הוא יכול להיות אדון לעצמו, הוא אינו נדרש לתת דין וחשבון לבוס זועף או להתייצב במשרד בשמונה בבוקר, הוא רשאי לנהל את זמנו כראות עיניו ולשלוט בלוח הזמנים שלו. מעבר לכך, להיות עצמאי, פירושו, במידה והעסק קורם עור וגידים והופך למציאות ממשית, חיה ובועטת- הכנסה גבוהה יותר משמעותית, ועל כן גם ביטחון כלכלי רב יותר. לדוגמה, עבור אמהות לילדים הרוצות להפיק את המירב מחווית האמהות ולבלות זמן רב יותר עם הילדים, פעילות עסקית עצמאית פירושה זמינות רבה יותר לצרכי הילדים, בזכות היכולת לגלות גמישות בלוחות הזמנים ואף לעבוד מהבית.  

הצד השני של המטבע: האתגרים הקיימים במעבר משכיר לעצמאי

לצד כל היתרונות המוצגים לעיל, יש לזכור כי בחיים כמו בחיים, אליה וקוץ בה. המעבר לחיים עצמאיים טומן בחובו לא מעט אתגרים, והדרך עלולה להיות לא פשוטה. למשל, מחקרים מראים כי עסקים רבים פושטים את הרגל כבר בשנתיים הראשונות להקמתם, בשל מגוון סיבות, כמו ריבוי הוצאות שאינן הכרחיות, תכנון לא נכון של ההוצאות אל מול ההכנסות הצפויות, ניהול לקוי ועוד. מעבר לכך, עצמאיים רבים מספרים על חוסר הוודאות המייצרת אצלם לא מעט חששות ודאגות. גם אם המעבר משכיר לעצמאי הלך די חלק וההכנסות משביעות רצון, ישנן תקופות שבהן פעילות העסק שקטה יותר וכמות פניות הלקוחות נמוכה יותר. ולפתע, מוצא את עצמו העצמאי נאבק כדי לסיים את החודש. בין אם מדובר בתקופות החגים, בחודשי יולי-אוגוסט בהם כולם יוצאים לחופש או סתם בחודש קשה יותר ללא סיבה נראית לעין.

כיצד מקבלים החלטה?

המסקנה הנגזרת מכל האמור לעיל היא, שחיים עצמאים מבחינה מקצועית יכולים להיות מכרה של זהב עבור אדם אחד, אך ליצור משבר בחייו של אדם אחר. אם אתם מאמינים בעצמכם, אם אתם מסוגלים להתמודד עם חוסר הוודאות, אם אתם יכולים לחשוב חיובי ולהיות אופטימיים גם כאשר קצת קשה, אם יש לכם יכולת תכנון לטווח ארוך ואתם יודעים לבקש עזרה ולהסתייע באנשי המקצוע הנכונים, סביר להניח שאתם יכולים להפיק המון מחייכם כעצמאיים, להתפתח מבחינה מקצועית, לצמוח כבני אדם ולספק לילדים שלכם עתיד כלכלי בטוח יותר. 

דילוג לתוכן