מתי כדאי לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ

רוב בעלי העסקים מתחילים מסטטוס של עוסקים פטורים או מורשים וזה לא במקרה. פתיחת עסק כעוסקים ברשויות מס היא דבר קל יחסית שניתן לעשות בתוך זמן קצר, אפילו לבד.

בפתיחה של עסק תחת סטטוס של עוסק אין צורך ליצור מבנה משפטי כלשהו, מספיק להירשם ברשויות המס, להתחיל לייצר הכנסה בעסק ולהעביר דיווחים באופן קבוע לרשויות.

בעוד שלעוסקים פטורים יש תקרת הכנסות שנתית (סביב 100 אלף ש"ח נכון ל-2019), לעוסקים מורשים אין תקרה כזאת. למעשה עוסקים מורשים יכולים להרוויח 20 אלף או 20 מיליון ש"ח בשנה ועדיין להישאר עוסקים מורשים. אפשר לומר שהם מורשים בזה wink

ובכל זאת, במקרים מסוימים יכול להיות שלחלק מהעוסקים המורשים יהיה עדיף לנהל את העסק תחת חברה בע"מ. המאמר הזה נועד לתת לכם הכוונה כללית באיזה מקרים זה שווה בדיקה.

transition-from-a-authorized-dealer-to-a-company

מה היא חברה בע"מ

לפני שנסביר מה השיקולים בפתיחת חברה בע"מ, כדאי שנבין קודם מה זה היצור הזה שקרוי חברה בע"מ, או בשמו המלא "חברה בערבון מוגבל".

חברה בע"מ, היא ישות משפטית בפני עצמה, כזאת שנפרדת משפטית מהבעלים שלה, לכן היא נקראת חברה בערבון מוגבל – כלומר, האחריות של הבעלים מוגבלת.

זה עניין מהותי המשפיע על כל ההתנהלות של העסק, מבחינה חשבונאית, משפטית, עבודה מול שותפים ועוד.

לדוגמא, לחברה יש בעלים וניתן להחליף את הבעלות בחברה בע"מ. לעומת זאת עוסקים מורשים יכולים למכור את החנות או המותג שלהם למישהו אחר, אבל לא יכולים להעביר את הבעלות על העוסק שלהם, כלומר את 'הלב' המשפטי-חשבונאי של העסק.

זה אומר שישנה הפרדה משפטית וכספית בין החברה אליכם כאנשים פרטיים. כל רווח והפסד משויך קודם כל לחברה ולא אליכם ישירות. בהתאם החובות שלכם בעת קריסת או סגירת החברה היא רק בגובה ההון שלכם בתוך החברה ולא מכספכם האישי.

המודל של חברות בערבון מוגבל לא נוצר במקרה, הוא נוצר ככלי המיועד לעודד יזמים להקים עסקים ובכך להמריץ את השוק, תוך צמצום הסיכון הכלכלי האישי שלהם.

מתי כדאי לשקול מעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ?

ברוב המקרים, עסקים קטנים וחדשים בוחרים לפתוח את העסק תחת מטרייה של עוסקים פטורים או מורשים בהתאם להיקף ההכנסה ומשלח ידם. זה די טבעי משום שמדובר בדרך מהירה וקלה יחסית להתחיל פעילות עסקית.

עם זאת ישנם מספר מצבים בהם חברה בע"מ צפויה לשרת טוב יותר את הצרכים של העסק שלכם, מבחינת התנהלות, חבות המס וניהול סיכונים משפטיים. 

בואו נמנה כמה מצבים בהם שווה לבעלי עסקים לשקול לאגד את העסקים שלהם תחת חברה בע"מ: 

עסקים עם סיכון גבוה

ישנם עסקים שגודל ההוצאות בהם יכול להיות מאוד משמעותי. אם מוסיפים למשוואה גם שוק תחרותי באותו התחום, יש פה סיטואציה שיכולה להוביל לחברה הפועלת בסיכון כלכלי גבוה.

עסקים כאלו לרוב מאופיינים בכך שיש להם קיום פיזי בולט, למשל, יש להם חנות או מפעל שבו הםמעסיקים כמה עובדים והם גם קונים סחורות, אותן הם מוכרים – אם ישירות (קמעונאים) או לאחר עיבוד (למשל יצרנים).

זה בולט בתחום המסעדנות – רוב בתי הקפה והמסעדות נסגרים תוך מספר שנים בודדות, עקב הוצאות גדולות על שכירות, משכורות וחומרי גלם, תוך פעילות בשוק תחרותי מאוד. 

זה נכון גם לעסקים אחרים בסיכון שעלולים להיקלע למצב בו הם לא מייצרים מספיק הכנסה ביחס להוצאות, מה שמוביל להפסדים ובסופו של דבר לנקודה בה העסק עלול לקרוס כלכלית.

אם הבעלים של העסק הקורס הוא עוסק ולא בעלים של חברה, כל ההפסדים יהיו על שמו (ועל שם השותפים אם יש) ונושים עלולים להגיע אליו עם דרישה לכיסוי החובות.

לעומת זאת, אם העסק רשום כחברה בע"מ, ההפסדים כמו ההכנסות, יהיו שייכים לחברה ולא יהיו משויכים לבעל החברה ישירות.

בשפה המשפטית מתייחסים להפרדה בין בעל העסק לחברה כ"מסך ההתאגדות". זהו מסך משפטי שניתן להרים רק במקרים יוצאי דופן, כמו מעבר על החוק והתנהלות לא תקינה כגון לקיחת סיכונים לא סבירים או אפילו הונאה.

לכן, אם יש לכם עסק עם סיכון גבוה והיקף הוצאות גדול, חברה בע"מ יכולה להיות צורת התאגדות בטוחה יותר עבורכם. 

עסקים עם רווחים גבוהים

סיבה נוספת המובילה עסקים רבים להתאגד תחת מטרייה של חברה בע"מ היא היכולת לנהל את חובות המס בצורה טובה יותר, או בעברית, לשלם פחות מס ולהישאר עם יותר רווחים.

המיסוי של עוסקים הוא בהתאם לרווחים שלהם, מס ההכנסה הוא במדרגות של 10%-50% בהתאם להכנסה בעסק וזה לא כולל כמובן תשלומים לביטוח לאומי.

בעלי חברות יכולים לתכנן את המס שלהם טוב יותר. הם יכולים להנות מרווחי החברה בשתי צורות: למשוך משכורת מהחברה כעובדים או למשוך דיווידנד, כלומר, משיכת רווחים מהחברה כבעלים.

על הרווחים (ההכנסות פחות ההוצאות, כתבנו מאמר מעניין בנושא הוצאה מוכרת כאן) החברה משלמת מס חברות של 23%. כל משיכה של רווחים מחייבת את בעלי החברה הראשיים ב-30% מס (כל המספרים בהתייחס לשנת 2019).

בנוסף, בניגוד לעוסקים, בעלי החברה יכולים להחליט לא למשוך את הכסף מהחברה אלא להמשיך לגלגל אותו להשקעות של החברה (כגון קניית ציוד או השקעות במיזמים) וכך יהיו פטורים מתשלום מס על חלק מהרווחים.

מתי נכון כלכלית לפתוח חברה בע"מ? זה מאוד תלוי בעסק. באופן כללי, ניתן לומר כי בהתחשב בעלויות הנלוות לניהול חברה שנראה בהמשך, פתיחת חברה הופכת לכלכלית כאשר יש רווחים של עשרות אלפי שקלים בחודש או יותר.

בעזרת איש מקצוע, ניתן לעשות בדיקה ולראות האם בעסק שלכם התאגדות כחברה בע"מ יכולה לחסוך לכם מיסים.   

עסק עם שותפים

סיבה נפוצה נוספת להקמת חברה, היא עסק שיש בו מספר שותפים.

אומנם ניתן להקים שותפות שלא במסגרת חברה בע"מ, אבל ככל שמספר השותפים גדול יותר, יהיה נכון יותר להקים את השותפות תחת המטרייה של חברה.

אחת הסיבות לכך היא שמשום שחברה בע"מ היא ישות בפני עצמה, ניתן לעשות שינוי בבעלות בצורה פשוטה יחסית.

בשותפות שאינה מאוגדת תחת חברה, שינוי בבעלות של אחד השותפים מצריך הסכמה של שאר השותפים ולכן שינוי כזה יכול להוביל לפירוק השותפות ויצירת שותפות אחרת.

זה נכון שגם שותפות רשמית ניתן לרשום בדומה לחברה בע"מ, אך בחברה בע"מ מדובר בתהליך מחייב יותר המצריך בניית תקנון והגדרות מי הם המייסדים (בעלים), מה שמוביל בהכרח לבהירות גדולה יותר והסכמות בנוגע לניהול והבעלות בחברה כבר מהקמתה.

בעוד ששותפות אינה גמישה יותר בהקמה ובפירוק שלה, זה גם החיסרון שלה. לדוגמא, כאשר יש אי-הסכמות או בעיות אחרות, מהר מאוד אתם יכולים למצוא את עצמכם בשותפות מפורקת ועסק שנסגר. 

אלמנט נוסף זה החובה המשפטית והכלכלית – כמו שהבנו קודם, מבנה של חברה בערבון מוגבל יכול גם להגן על השותפים בזכות ההפרדה בין החברה לבעלים השותפים.

זה בשונה משותפויות מסוגים אחרים שבה אתם, כשותפים, חשופים באופן אישי לכל תביעה או חוב במידה והעסק נקלע לקשיים. אתם יכולים גם למצוא עצמכם חייבים אישית עקב נזקים שנגרמו בגלל שותף אחר, בזמן שהייתם חלק מהשותפות.

company-limited-yes-or-no

נראות מול עסקים אחרים

לפתיחת חברה בע"מ יש שיקול נוסף, שאולי הוא משני אך משפיע על העסק בצורה עקיפה – הנראות והמיתוג של העסק שלכם כעסק קטן או גדול יותר.

בעוד כי עוסקים מורשים ובעיקר פטורים נתפסים בעיני בעלי עסקים אחרים כעסקים קטנים, עסק המוגדר כחברה בע"מ משדר סטטוס של עסק גדול יותר.

זה נובע מכך שרוב העסקים המאוגדים תחת חברה הינם עסקים בעלי היקף פעילות גדול יחסית, מה שיוצר לארגונים ועסקים אחרים שהנכם עובדים איתם את התפיסה שאתם עסק גדול ומבוסס יותר. 

זה רלוונטי במיוחד במידה והעסקים שאתם עובדים איתם הם בעצמם חברות בע"מ. אם גם אתם תפעלו תחת חברה שבבעלותכם, עצם ההמצאות בסטטוס דומה, יכול להשפיע בעקיפין על יחסי העבודה עם אותן חברות והדרך בה יתייחסו אליכם.

גם אם בשגרה ההתנהלות מול הלקוחות והספקים דומה בין אם אתם עוסקים או בעלי חברה, באופן רשמי הם למעשה עובדים מול החברה שלכם, הם מזמינים או מוכרים שירותים ממנה ולא ממכם ישירות.

חשוב לציין שהיתרון הזה הוא בעיקר בעבודה מול עסקים אחרים, נראות כחברה או כעוסק הרבה פחות משמעותית כאשר עובדים מול לקוחות פרטיים שלא ממש בקיאים או מתעניינים בצורות התאגדות של עסקים 🙂

חסרונות בפתיחת חברה בע"מ במקום עוסק מורשה

עד עכשיו דיברנו בעיקר על היתרונות שיש לחברה בע"מ על פני עוסקים פטורים ומורשים, אבל מעבר ליתרונות, יש עוד דברים שכדאי לקחת בחשבון. לא הכל ורוד בממלכת הבע"מ cool

לפעילות עסקית תחת חברה יש גם כמה חסרונות הנובעים מתפעול בירוקרטי מורכב יותר. דבר המוביל לעלויות גדולות יותר בתחזוקה של חברה בע"מ ביחס לעוסקים מורשים.

ניהול ורישום משפטי

בפתיחת חברה ובמהלך קיומה יש פעולות משפטיות המחויבים לבצע והן מוסיפות לעלויות התפעול:

בפתיחת החברה יש לנסח תקנון המסדיר את יחסי הבעלות, השם, המבנה והמטרות שלה. הדבר נעשה בתשלום באמצעות עורכי-דין המתמחים בנושא.

לאחר מכן, יש להגיש את מסמכי החברה והתצהירים ל"רשם החברות" ולשלם אגרת רישום לחברה חדשה. לאחר פתיחת החברה יש להמשיך לשלם בשנים הבאות אגרת רישום מידי שנה.

הפעולות הללו ייחודיות לחברות בע"מ ועוסקים פטורים ומורשים אינם צריכים לבצע אותן ולכן גם לא נושאים בעלויות. 

עלות הנהלת החשבונות

עלות משמעותית בניהול חברה נובעת מהצורך בהנהלת חשבונות דו-צדדית, כזאת הכוללת בנוסף להכנסות והוצאות גם התייחסות לנכסים וההתחייבויות של העסק.

הנהלת חשבונות דו-צדדית זו הנהלת חשבונות הדורשת עבודה גדולה יותר ולכן העלויות שיגבו מכם עבורה גבוהות יותר (כדאי לציין שגם חלק מהעוסקים המורשים בעלי הכנסות גדולות, או בעלי מקצועות מסוימים, מחויבים בהנהלת חשבונות כפולה).

להשוואה, אם הנהלת החשבונות החיצונית (חד-צדדית) של עוסק מורשה היא כמה מאות שקלים מידי חודש (ופחות מכך לעוסק פטור), עלות הנהלת חשבונות דו-צדדית כבר תהיה פי 3-2 בחברה בע"מ עם היקף פעילות דומה.

בנוסף יש לקחת בחשבון גם עלויות קטנות ושוטפות המצטברות להוצאות נוספות בחברות כגון תשלום אגרת רישום לחברה ועלויות ניהול חשבון עסקי בבנק.

סיכום – מתי כדאי לעבור מעוסק מורשה לחברה בע"מ

במאמר ראינו מגוון שיקולים שיש לקחת בחשבון כאשר בוחנים האם להפעיל את העסק תחת סטטוס של עוסקים או תחת חברה בע"מ. 

למעשה, כפי שראיתם במאמר, אין תשובה חד-משמעית האם ומתי לעבור לחברה בע"מ והשיקול תלוי בסוג העסק והכנסותיו ויש לבדוק זאת באופן פרטני מול בעל מקצוע.

ובכל זאת, אם נרצה לתת קווים כלליים, ניתן לומר שחברה בע"מ יכולה להיות רלוונטית בכמה מקרים:

  • עסקים עם סיכון גבוה – חברה בע"מ תאפשר הגנה משפטית טובה יותר לבעלי העסק במקרה של כשלון עסקי. התביעות והחבות הכספית היא של החברה ולא של בעלי החברה.
     
  • עסקים עם הכנסות גבוהות – אם העסק שלכם הוא עסק בעל רווחים גבוהים, התאגדות כחברה בע"מ ותכנון מס נכון, יכול לחסוך לכם בתשלומי המס שתהיו חייבים בהם ביחס לעוסק מורשה.  
     
  • שותפויות – במקרה של התאגדות של מספר שותפים בעסק, חברה בע"מ מייצרת תשתית טובה לניהול העסק. כך שמעבר לצמצום סיכונים תוכלו לעשות שינויים במבנה השותפות בצורה קלה יותר.

​אנחנו מקווים שהמאמר שלנו עזר לכם לקבל מושג על היתרונות והחסרונות של חברה בע"מ ביחס לניהול עסק הרשום כעוסק מורשה. 

לא משנה מה תבחרו, מערכת איזיקאונט מתאימה לכל סוגי העסקים, בין אם אתם פועלים כעוסקים או תחת חברה בע"מ.

דילוג לתוכן