דוח רווח והפסד – כך תשפרו את השליטה על הניהול הפיננסי בשנת 2023

בואו נתחיל פשוט, דוח רווח והפסד זהו דוח כספי המפרט את הפעולות הכספיות בעסק שלכם.

בחברה הישראלית ישנה הסכמה די רחבה באשר לקשיים הרבים בניהול עסקים וחברות, ובכל זאת, יזמים רבים מאמינים בלב שלם שמצבם הפיננסי טוב או לפחות סביר, כי ברוב חודשי השנה הם מצליחים להכניס יותר משהם מוציאים.

בפועל, דווקא האמונה הזאת עלולה לייצר אדישות ולהקשות על ההיערכות למצבים שבהם התמונה תשתנה, ואם כבר עברתם דבר או שניים בחיים, אתם בטח יודעים שבזירה העסקית הכול משתנה כל הזמן ושום דבר אינו בטוח.

גם עסקים שנחשבים רווחיים ומבטיחים היום, יכולים למצוא את עצמם בהמשך עם חובות, בורות תקציביים ודאגות כלכליות, וגם רעיונות מצוינים שעומדים בבסיס השאיפה לפתוח עסק חדש, לא חסינים מפני אתגרים ואילוצים פיננסיים שעוד יצוצו בעתיד.

דוח רווח והפסד: כך תשפרו את השליטה על הניהול הפיננסי בעסק

כדי להימנע מכל אלו, חשוב לבצע באופן שוטף בדיקות מעמיקות של נתוני הארגון, לא רק כדי להבין כמה אנחנו מכניסים ומוציאים, אלא גם ובעיקר כדי לנקוט בפעולות שיעזרו לשפר את ההתנהלות הפיננסית בשלב מוקדם ככל שניתן, כשעוד קל לעשות זאת ואין ברקע חובות משמעותיים שכבר קשה לכסות.

דוח רווח והפסד חודשי, רבעוני ושנתי, הוא ללא ספק אחד הכלים החשובים שכדאי לאמץ כדי להבטיח שהעסק או החברה באמת ימלאו את מטרתם החשובה ביותר – לספק לכם רווחים.

אם אתם קוראים את השורות האלו ולא מבינים איך בכלל להתחיל לבנות דוח כזה, בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

המדריך הזה נועד לכל מי שרוצים לפתוח עסק מבטיח, לנהל חברה מוצלחת ולהגדיל את השליטה על ההתנהלות הפיננסית, גם אם מעולם לא הרכיבו דו"ח כזה בעבר.

מה זה בדיוק דוח רווח והפסד ולמה הוא כל כך חיוני לניהול העסק?

בחברות גדולות שנסחרות בבורסה כמו שופרסל וקוקה קולה – דוח רווח והפסד הוא מסמך שהן מחויבות להפיק ולפרסם על מנת לשקף למשקיעים את מצבן הפיננסי.

כמובן שאין חובה דומה לנסח דוח רווח והפסד לעוסק מורשה או פטור, למעט בדוח השנתי לרשויות המס, אך מה שטוב וחיוני כל כך למשקיעים בוודאי יועיל מאוד גם למי שרוצים להבטיח את הישרדות העסק שלהם בטווח הארוך.

כשבוחרים שלא להפיק דוחות כאלו באופן שוטף ומבצעים הערכה גסה של הכנסות מול הוצאות בכל חודש, קשה מאוד להעריך בצורה מדויקת את מצב העסק או החברה.

זאת מכיוון שהערכות כלליות לא לוקחות בחשבון משתנים רבים שעלולים להשפיע על המשוואה העסקית כמו הוצאות גדולות, אירועים לא צפויים, מגפות (זוכרים?) ועוד שורה ארוכה של גורמים אחרים שכדאי וחשוב להיות מודעים אליהם.

ועכשיו נחדד את המובן מאליו – כמובן שלצד שיפור ההתנהלות הפיננסית בעסק, דוח רווח והפסד מהווה מרכיב חשוב בכל פעולה שתרצו לעשות למען פיתוחו בהמשך, כמו בניית תוכנית עסקית, גיוס משקיעים, צירוף שותפים ואף הנפקה בבורסה.

בנוסף, ישנם מצבים רבים שבהם תידרשו להציג דוח רווח והפסד, כמו לדוגמה בעת בקשת הלוואה מהבנק, קבלת אשראי מספקים או כל פעולה אחרת מול נושי העסק או החברה.

דו"ח מפורט ומקצועי יעזור להראות שהארגון שלכם הוא גוף מבוסס ויציב שניתן לסמוך עליו ועל יכולתו לעמוד בהתחייבויות בהמשך הדרך.

דוח רווח והפסד – דוגמא ומונחים שכדאי להכיר

יש המון דרכים לנסח דוח רווח והפסד, לדוגמא באקסל או במערכות ראיית חשבונות מובילות.

בתהליך הזה, כדאי כמובן להיעזר בגורם מקצועי כמו רואה חשבון, יועץ מס או יועץ עסקי, אך חשוב שגם אתם כמנהלי העסק או החברה תלמדו את השפה ותבינו איך בנוי הדוח.

אז הנה כמה ממונחי היסוד שמרכיבים דוחות רווח והפסד:

מכירות נטו – זהו נתון מרכזי ובסיסי בדוח, שמתאר כמה כסף נכנס כתוצאה ממכירות של המוצרים או השירותים שלכם.

עלות המכירה – אם אתם מוכרים מוצרים פיזיים, זה המקום לתאר מהו הסכום שהוצאתם כדי לרכוש אותם. במקרים מסוימים, מדובר בחישוב מורכב שמצריך הבנה מעמיקה בתחום.

רווח גולמי – זהו הרווח הבסיסי והמרכזי של הארגון, אשר נשען על חישוב ההפרש בין המכירות נטו לבין עלות המכירות.

מטבע הדברים, זהו אחד הסעיפים המעניינים והחשובים בדוח ולכן כתבנו עליו מאמר נפרד: מהו רווח גולמי

רווח תפעולי – אחרי שמחשבים את הרווח הגולמי, יש להפחית ממנו הוצאות אחרות הכרוכות בניהול העסק לרבות הוצאות על מכירה, שיווק, הנהלה וכל דבר אחר שנדרשתם לשלם עליו.

לרווח התפעולי מוסיפים גם הכנסות שלא קשורות באופן ישיר למכירות כמו לדוגמה תשלום שכר דירה שקיבלתם, הכנסות ממניות, דיבידנדים ועוד.

הכנסות והוצאות מימון – הכנסות מימון הן הכנסות שהתקבלו בעסק או בחברה כתוצאה מרווחים על מניות ערך, סחר במטבעות או ריבית.

על אותו המשקל, הוצאות מימון מתייחסות להוצאות בגין הפרשי שערי מטבעות חוץ, הצמדה למדדים, הפסדים מניירות ערך, תשלום עמלות ועוד.

רווח לפני מס ורווח נקי – תשלום לרשויות המס נחשב כידוע לאחת ההוצאות המשמעותיות של כל עסק וגם הוא נלקח כמובן בחשבון בדוח רווח והפסד. רווח לפני מס משקף כמובן את הכנסות הברוטו של העסק.

רווח נקי יוצג לאחר שפירטתם את התשלומים לרשויות בדוח רווח והפסד – מס הכנסה, ביטוח לאומי, מע"מ וכל מס אחר שאתם משלמים באופן שוטף.

מהן הוצאות פחת בדוח רווח והפסד?

כל בעל עסק או חברה שנעזר ברואה חשבון, יכול לבקש לקבל דו"ח של ההכנסות וההוצאות שנאספות לאורך השנה. חשוב להבין כי במקרים רבים, דו"ח בסיסי כזה לא ישקף את התמונה הפיננסית המדויקת ביותר, מכיוון שלאורך השנה בדרך כלל לא מתייחסים לנתון חשוב ביותר במשוואה הזאת – הוצאות פחת.

בהסבר פשוט, הוצאות פחת הן רכישות לעסק של נכסים שהערך שלהם יורד עם הזמן. רואה החשבון, נדגיש, מחויב לכלול הוצאות פחת בדו"ח השנתי שהוא מגיש לרשות המיסים אך בדרך כלל, החישוב הזה מתבצע אחת לשנה ולא באופן שוטף, כמו תיעוד ההכנסות וההוצאות.

מדינת ישראל, דרך רשות המיסים, מגדירה תקנות ברורות בשם "תקנות הפחת" לחישוב ירידת הערך של כל הנכסים המרכזיים שמשמשים עסקים וחברות.

אם לדוגמה קניתם מחשבים חדשים לעסק ב-10,000 שקלים, רשות המיסים קובעת כי הערך של מחשבים פוחת אחרי שלוש שנים.

לכן, אם הכנסתם באותה השנה 200,000 שקלים לדוגמה, בדו"ח רווח והפסד באותה השנה לא תפחיתו 10,000 שקלים מהרווח אלא תפרסו את ההוצאה הזאת על פני שלוש שנים. כלומר, בכל שנה תפחיתו מהרווח כ-3,333.33 שקלים.

על אותו המשקל, אם קניתם רכב למטרות עסקיות, הפחת שלו עומד על 7 שנים ולכן גם בדו"ח שנתי של רווח והפסד תירשם הוצאה שנתית על סך שביעית (1:7) מעלות הרכב.

דוח רווח והפסד – תרגילים ופתרונות

אם הצלחנו לבלבל אתכם עם כל המושגים המקצועיים והמספרים הלא עגולים – עכשיו הזמן לעשות קצת סדר.

אנחנו יודעים שתמיד קל יותר להבין מונחים מורכבים בעזרת דוגמאות, אז הנה דוגמה לדו"ח רווח והפסד לעסק שמוכר מוצרי אלקטרוניקה:

מכירות נטו: 800 אלף שקלים בשנה.

עלות המכירה (ערך המלאי): 100 אלף שקלים בשנה.

רווח גולמי: 700 אלף שקלים בשנה.

הוצאות על מכירות, שיווק והנהלה: 150 אלף שקלים בשנה.

רווח תפעולי (רווח גולמי פחות הוצאות תפעוליות): 550 אלף שקלים בשנה.

הכנסות מימון (רווחים על מניות ערך, סחר במטבעות או ריבית): 15,000 שקלים בשנה.

הוצאות מימון (הפסדים מניירות ערך, תשלום עמלות, תשלומי ריבית): 5000 שקלים בשנה.

הוצאות פחת: רכישת מחשבים וטלפונים לשימוש החברה בסך 30 אלף שקלים. את הנתון מחלקים כאמור בשלוש ומקבלים 10 אלף שקלים בשנה.

רווח לפני מס: 550-5+15-10 = 550 אלף שקלים בשנה.

רווח נטו אחרי מס (חישוב כללי בהערכה גסה): כ-300 אלף שקלים בשנה.

כמובן שזוהי דוגמה כללית ובסיסית, יש שיגידו לא מציאותית, אך היא נועדה לסייע לכם להבין את המרכיבים המרכזיים של דוח רווח והפסד.

נדגיש כי דוחות רבים כוללים גם נתונים שהשמטנו כאן כיוון שהם נקבעים בהתאם למבנה הייחודי של כל גוף פיננסי.

מטבע הדברים, דוח רווח והפסד של עסקים יצרניים יראה אחרת מזה של עסקים שמתמקדים בסחר או בשירות וכל הדוחות האלו בוודאי יהיו שונים מאלו של חברות גדולות, עמותות או ארגונים בינלאומיים.

לכן, חשוב כאמור שגורם מקצועי ומנוסה יסייע לכם בהרכבת הדוח תוך שאתם מבינים איך לבחון את טיב השירות שהוא מספק לכם.

בשורה התחתונה: איך אפשר לדעת שדו"ח הרווח וההפסד באמת משקף את מצב הארגון?

כיום, בעלי עסקים רבים מנהלים את החשבוניות שלהם באמצעות מערכות דיגיטליות, אשר יכולות להפיק בלחיצת כפתור דוח מפורט שמציג הכנסות, הוצאות ונתונים שימושיים נוספים.

אם גם אתם כבר התקדמתם לדיגיטל, אתם אולי תוהים למה צריך דוח ספציפי, כשהנתונים האלו נגישים וזמינים לכם בכל עת.

מטרתו המרכזית של דוח רווח והפסד היא להציג היבטים שונים בהתנהלות הפיננסית, שהם לא בהכרח מובנים מאליהם כשבוחנים הכנסות מול הוצאות בצורה הפשטנית ביותר.

דוח כזה אמור לעזור לכם לגלות הכנסות והוצאות שאתם אולי לא מתייחסים אליהן בשגרה או מתעדים אותם במערכת, אך עשויות להשפיע מאוד על ניהול העסק ועל ההחלטות שלכם.

כמו כל משימה אחרת בניהול העסק, גם את הדוח הזה תוכלו כמובן להכין בעצמכם, ואף להיעזר בדוגמאות של דוחות רווח והפסד להורדה, אך מטבע הדברים, ההמלצה שלנו היא להיעזר באיש מקצוע שכבר שוחה בעולם הזה ויידע לכלול בדוח נתונים וניתוחים שלא תמיד קל לזהות בעיניים לא מקצועיות.

ההשקעה הקטנה הזאת, נדגיש, עשויה להועיל לא רק כשתזדקקו להלוואה או תרצו לגייס משקיעים ושותפים, היא גם תעזור להבטיח שתמיד תהיו "על זה" בניהול כספי העסק ותסייע בגיבוש רעיונות ויזומות לשיפור ולהגדלת הרווחים בהמשך.

בהצלחה 😊

דילוג לתוכן