איך לעבוד מול עסקים גדולים כעוסקים פטורים

רבים מבעלי העסקים הקטנים הם עוסקים פטורים. חלקם התחילו כעוסקים פטורים בזמן הקמת העסק ובהמשך הפכו למורשים וחלקם ממשיכים להיות עוסקים פטורים לאורך תקופה ארוכה כי זה מתאים להיקף התעסוקה ותחום העסק שלהם.

בהרבה מאוד מהמקרים יש הגיון בפתיחת תיק כעוסקים פטורים לפחות בשנים הראשונות בעסק, אם מבחינת פשטות הניהול החשבונאי ואם מבחינת הפטור מגביית מע"מ כפי שנראה בהמשך המאמר.

עם זאת, עוסקים פטורים לפעמים נתקלים באתגרים כאשר הם מגיעים לעבוד מול עסקים גדולים, חברות וארגונים שרגילים לעבוד מול עוסקים מורשים וחברות בע"מ.

במאמר הזה נרצה להבין מה היתרונות עבורכם בסטטוס של עוסקים פטורים, מה האתגרים ואיך ניתן להתגבר עליהם כאשר אתם עובדים מול ארגונים גדולים.

עוסקים פטורים מול עסקים גדולים

מהו הסטטוס של עוסק פטור ומה היתרונות שלו

לפני שנבין את האתגרים העומדים בפני עוסקים פטורים, ננסה להבין מה המשמעות והיתרונות של הגדרה כעוסקים פטורים.

עוסקים פטורים הם עוסקים שנרשמו כעוסקים פטורים במשרדי המע"מ, מה שמאפשר להם פטור מגביית מע"מ על העסקאות שהם מבצעים בעסק.

סטטוס של עוסקים פטורים נועד לעזור לעסקים חדשים לפתח עסק תוך הקלה בניהול החשבונאי והצורך בהעברת תשלומי מע"מ לרשויות.

בניגוד לעוסקים מורשים כל העוסקים הפטורים מוגבלים בתקרת הכנסות. עד לפני מספר שנים התקרה הייתה נמוכה יותר, לדוגמא, בשנת 2013 היא עמדה על קצת פחות מ-78 אלף ש"ח בשנה. בשנת 2015 התקרה הוגדלה ל-100 אלף ש"ח והיא כך עד היום (נכון ל-2021).

נציין שיש עסקים שאינם יכולים להיות רשומים כעוסקים פטורים והם חייבים להיות עוסקים מורשים מהיום הראשון כגון רופאים, פסיכולוגים, עורכי דין ובעלי מקצוע נוספים כפי שמוגדר על ידי רשות המיסים.

לסטטוס של עוסק פטור יש מספר יתרונות שרובם מתבססים על הפטור מגביית מע"מ.

זה מתבטא באופן העבודה מול לקוחות פרטיים – כאשר עוסקים פטורים עובדים מול אנשים פרטיים הם יכולים לגבות מחיר זהה לעוסקים מורשים על השירות, אך הם נשארים עם סכום נטו גדול יותר מהעסקה משום שהם לא צריכים להפריש מע"מ בניגוד לעוסקים מורשים.

זה נכון גם כאשר אתם עובדים מול עוסקים פטורים שגם כך לא יכולים לקזז מע"מ בגין הוצאותיהם, כך שגם בעבודה מולם יש לכם יתרון ביחס לעוסקים מורשים.

ניהול תיק עוסק פטור ברשויות זול מאשר ייצוג לתיק של עוסקים מורשים. למעשה, יש אפילו לא מעט עוסקים פטורים שמנהלים את התיק בעצמם (אם כי אנחנו ממליצים להיעזר באיש מקצוע).

כמובן שבצד היתרון יש גם חסרון, עוסקים פטורים לא יכולים להתקזז במע"מ על תשומות (הוצאות), אך במצב תקין ההכנסות בעסק גדולות מההוצאות, במיוחד אצל נותני שירותים שאינם קונים ציוד רב.

האתגרים בלעבוד מול עסקים גדולים

כמו שראינו, בעבודה מול לקוחות פרטיים או עוסקים פטורים אחרים יש לרוב יתרון לססטוס של עוסק פטור, אך היתרונות האלו הופכים ללא רלוונטיים כאשר רוצים לעבוד מול עסקים גדולים.

למעשה, כשעובדים מול עסקים כאלו לעיתים עלולים לצוץ בפניכם אתגרים כעוסקים פטורים, רובם נובעים מהתפיסה השגויה על עוסקים כאלה בעיני אותם עסקים או חוסר הניסיון שלהם בעבודה מול עוסקים פטורים.

בואו נעבור על מספר אתגרים נפוצים ופתרונות לעבודה מול עסקים גדולים:

אי יכולת של הלקוחות להתקזז על מע"מ

יש עוסקים פטורים שעובדים מול עוסקים מורשים וחברות בע"מ ומרגישים שהם נתקלים בבעיה כאשר הלקוחות רוצים שהם ינפיקו להם חשבונית מס כדי שהם יוכלו להתקזז על המע"מ.

אז נכון, עוסקים פטורים לא יכולים להפיק חשבונית אלא רק קבלות, אבל מעשית אין עם זה שום בעיה עבור הלקוחות עצמם. כדי להבין את זה נציג את זה בעזרת דוגמא:

נניח עסק מציע שירות, לצורך העניין שירות צביעת משרדים בציורי אלפקות ולמות. נניח שעל צביעת חדר העסק גובה 800 ש"ח לפני חישובי מע"מ.

אם אתם עוסקים מורשים אתם תגבו 800 ש"ח + מע"מ על השירות, כלומר סה"כ 936 ש"ח כשהמע"מ מהווה 17% מהעסקה. הלקוח (חברה או עוסק מורשה) ישלם את כל הסכום ובהמשך יתקזז על 136 ש"ח של המע"מ ואת שאר הסכום (800 ש"ח) יוכל להגיש כהוצאה מוכרת.

לחילופין אם אתם עוסקים פטורים אתם תגבו 800 ש"ח ללא מע"מ. הלקוח ישלם במקרה הזה 800 ש"ח ללא צורך בהתקזזות במע"מ ואת ההוצאה בסך 800 ש"ח יגיש כהוצאה מוכרת.

מכאן שבסופו של דבר הסכום שהוא משלם בעסקה שהוא עושה מול העוסק הפטור או העסוק המורשה הוא זהה.

לכן אם אתם עוסקים פטורים אתם יכולים להציג את המחיר שלכם כמחיר "ללא מע"מ", על מנת למנוע מצב שלקוחות יצפו שמהמחיר שאתם מציעים להם הם יוכלו להתקזז ממע"מ.

אם בכל זאת הם יגידו לכם שהם לא יכולים להתקזז במע"מ כי אתם עוסקים פטורים ולכן זה "עולה להם יותר" תוכלו להציג להם את ההסבר מהדוגמא שהצגנו למעלה.

אי יכולת להפיק חשבונית מס

אחת הבקשות שגורמות לפעמים לעוסקים פטורים, שלא בצדק, לוותר על פרויקטים מול עסקים גדולים, היא הדרישה להוציא חשבונית מס לפני מועד התשלום ולאחריו להוציא קבלה.

גם פה הדרישה הזאת מתבססת על רצון של עסקים להשיג אחד משני הדברים:

לשמור על הסדר החשבונאי בעזרת ניהול בקשות התשלום על עסקאות לפני שהם מעבירים כספים לספקים שלהם.

וחלק מארגונים גדולים מסוימים ניצלו את הבקשה הזאת על מנת להינות מהחזרי מע"מ עוד לפני התשלום, למעשה סוג של "הלוואה" שהם לקחו דרך הספקים שלהם, שחויבו להעביר תשלומים למע"מ לאחר הפקת חשבונית מס. אם כי התיקון לחוק שנראה למטה מצמצם את הפרקטיקה הפסולה הזאת.

הפתרון חשבונית עסקה – בתור עוסקים פטורים אתם יכולים להפיק חשבונית עסקה שהיא מסמך המפרט את השירותים או המוצרים שסיפקתם לעסק.

מבנה חשבונית העסקה דומה לחשבונית מס או קבלה והיא מהווה תחליף טוב לחשבונית מס עבור עוסקים פטורים כאשר הם מתבקשים לשלוח דרישת תשלום לעסקים איתם הם עובדים.

לאחר קבלת הכסף אתם מפיקים קבלה התואמת את פרטי חשבונית העסקה. אגב, במערכת איזיקאונט אפשר ליצור קבלה בכמה קליקים מחשבונית עסקה שיצרתם כשכל הפרטים נשאבים אוטומטית לתוך הקבלה. נוח!

חשוב לציין שבכל מקרה לפי התיקון לחוק המע"מ שנעשה לפני מספר שנים, לקוח לא יכול לדרוש גם מעוסקים מורשים חשבונית מס כל עוד הוא לא שילם על השירות או לפחות חלקו (במידה והוא ניתן בחלקים).

לכן, גם עוסקים מורשים רבים מעדיפים לעשות שימוש בחשבונית עסקה בעבודה מול הלקוחות ובמועד התשלום להפיק להם חשבונית מס/קבלה.

למעשה, זה מצמצם את ההבדל בעבודה של עוסקים פטורים ומורשים מול ארגונים גדולים.

אם אתם סקרנים כתבנו מאמר ספציפי על סוגי חשבוניות שונות והשימוש בכל אחת מהן.

נראות מול עסקים גדולים

עוד נושא שמאתגר הרבה עוסקים פטורים הוא איך הם נתפסים על ידי עסקים גדולים כאשר הם מעוניינים לסגור איתם עסקה, במיוחד בפעם הראשונה. בנראות אנחנו מתכוונים לנראות של העסק ולא למה שאתם רואים במראה, כן? 🙂

למרות שכפי שראינו, תקרת ההכנסות לעוסקים פטורים גדלה בשנים האחרונות והרבה עסקים, גם מצליחים, מתחילים כעוסקים פטורים, יש עדיין לא מעט עסקים גדולים שאוחזים בתפיסה כי עוסקים פטורים הם עסקים זעירים, מה שאולי מלמד על רמת המומחיות והניסיון שלהם.

עם זאת, יש כמה דברים שיכולים לעשות שינוי שישפר את העניין הזה:

הדבר הראשון שתוכלו לעשות הוא להתנהל קודם כל בביטחון, אין קשר הרי בין המומחיות המקצועית שלכם לבין הגדרתכם ברשויות המס. לכן כשאתם מתנהלים מול עסקים מכל גודל תתנהלו בביטחון מקצועי.

אם אתם מרגישים שחסר לכם ביטחון מקצועי, כנראה זה פחות קשור להגדרה שלכם כעוסקים פטורים, אלא למרכיבים אחרים כמו הידע שלכם או הביטחון העצמי שלכם. המזל שגם אילו נושאים ברי שינוי 🙂

העצה השנייה היא לא להתעכב על ההגדרה שלכם ברשויות המס. כמו שראינו למעלה כעוסקים פטורים אתם גובים סכום ללא מע"מ וזה הסכום שמעניין בשורה התחתונה עסקים.

כמו שהזכרנו קודם, בדומה לעוסקים מורשים שנוהגים לציין שהמחיר הוא X + מע"מ אם יכולים בתור עוסקים פטורים לציין שהמחיר שאתם גובים הוא X ללא מע"מ.

זה יאפשר ללקוחות שלכם להבין מה המחיר המדויק שהם ישלמו וכך תצמצמו כניסה לשיחות מיותרות ומייגעות על קיזוזי מע"מ, שעוסקים פטורים לפעמים נקלעים אליהן לחינם.

לאחר סגירת תכולת העבודה ותנאי התשלום ובטח אחרי שתבצעו עבודה טובה, יהיה פחות משנה ללקוח איזה סוג של עוסק אתם. בעולם גלובלי שמעסיקים בו אפילו פרילנסרים מחו"ל מה שחשוב בשורה התחתונה זאת איכות העבודה.

להיות עוסקים פטורים כמו גדולים

במאמר הפעם דיברנו על עוסקים פטורים, סטטוס שמאפשר לא מעט יתרונות הקשורים בפטור מגביית מע"מ.

זה מאפשר לכם קודם כל להשאיר סכום גדול יותר של כסף כאשר אתם עובדים מול לקוחות פרטיים במקום להפריש את חלקו כמע"מ למדינה. בנוסף לזה ניהול החשבונות ללא מע"מ פשוט יותר.

בצד היתרונות האלו ראינו שיש מספר אתגרים שיש לעוסקים פטורים שרוצים לעבוד מול עסקים גדולים ויש להם גם פתרונות:

לגבי אי היכולת של הלקוחות להתקזז במע"מ – ראינו שלמעשה המחיר הסופי שמשלמים הלקוחות לעוסקים פטורים ומורשים הוא זהה, פשוט ללא קיזוז המע"מ מהחשבונית. כל מה שצריך זה פשוט להציג את עניין התמחור בצורה נכונה ללקוחות.

לגבי אי יכולת להפיק חשבונית מס – ראינו כי באופן מעשי חשבונית עסקה מאפשרת לכם ליצור בקשת תשלום כתחליף לחשבונית מס שעוסקים פטורים אינם יכולים לספק. הבנו שיש גם עוסקים מורשים שבעצמם מספקים חשבונית עסקה כדרישת תשלום.

העסק שאתם עובדים מולו לא נפגע מכך, כפי שראינו בסעיף הקודם אתם לא גובים סכום נוסף של מע"מ, כך שאין ללקוחות בעצם ממה להזדכות.

הנושא האחרון שדיברנו עליו הוא נראות בפני עסקים גדולים, שחלקם עדיין תופסים עוסקים פטורים שלא בצדק כעסקים זעירים ולא רציניים, למרות הגידול בתקרת ההכנסות.

הפתרונות לעניין הזה הוא קודם כל פנימי, להיות בטוחים ביכולת המקצועית שלכם בלי קשר לסטטוס שלכם במשרדי המע"מ.

הפתרון השני נוגע להצגה נכונה מראש של המחיר בפני הלקוח, כדי למנוע אי הבנות לגבי המחיר הסופי שהלקוח משלם וכך להימנע מדיונים על התקזזות ממע"מ.

ולסיום, אם יש עדיין אנשים בעסקים גדולים שאתם מרגישים שהם מזלזלים בכם בגלל שאתם עוסקים פטורים, לא בטוח שזה ארגון שאתם רוצים לעבוד איתו גם כך. תזכרו, גם עוסקים פטורים יכולים לפטר לקוחות, מכל גודל 😎

דילוג לתוכן