מתי לעבוד עם פרילנסרים ומתי להעסיק עובדים?

אם יש לכם עסק קטן בתנופת גידול חיובית או לחילופין יש לכם כבר עסק מבוסס שרוצה להתפתח, יש לכם אתגר חדש והוא כיצד להגדיל את היקף העבודה בלי לפגוע באיכות השירות שאתם נותנים בעסק.

אפשרות אחת היא לקחת עובדים שכירים שימלאו את התפקידים שאתם זקוקים להם והאפשרות השניה והנפוצה יותר בשנים האחרונות היא להיעזר בעובדים חיצוניים, כלומר פרילנסרים.

המאמר הזה מיועד לעשות השוואה בין העסקת פרילנסרים להעסקת שכירים לעסקים ששוקלים את האפשרויות, אך גם רלוונטי אם אתם בעצמכם פרילנסרים ורוצים לחדד את היתרונות שלכם בעבור עסקים ביחס לעובדים שכירים.

מתי לעבוד עם פרילנסרים ומתי להעסיק עובדים שכירים

מה השתנה בשוק העבודה בשני העשורים האחרונים

עד לפני עשור או שניים, חלק גדול מהתפקידים שרציתם לקדם בעסק דרשו העסקת עובד או ממשק עבודה עם חברה חיצונית. מאז חלו הרבה שינויים (חוץ מנטפליקס, שזה נחמד אבל לא קשור) וכיום יש הרבה תפקידים ומקצועות המאוישים על ידי פרילנסרים.

דוגמא טובה לזה היא עולם הפרסום והשיווק. אם לפני עשרים שנה רציתם לשפר את השיווק שלכם יש סיכוי גדול שהייתם בוחרים אחת משתי האפשרויות הבאות או שילוב שלהן:

הראשונה –  מגייסים עובד למשרה הרלוונטית.

השנייה – הייתם שוכרים חברת פרסום או יח"צנות, שתמורת תשלום חודשי די נכבד עזרה לכם לשפר את קמפיין הפרסום שלכם באמצעי המדיה של אותה תקופה.

כיום עדיין מעסיקים כמובן אנשי שיווק בחברות וכמובן קיימות עדיין חברות פרסום, אך בנוסף לשני אלו יש לא מעט סוכנויות קטנות לפרסום בעולם הדיגיטל, לעיתים מדובר פשוט בסוכנות של אדם אחד, פרילנסר שנותן לכם מענה לצרכי השיווק שלכם.

לעסקים קטנים זה מאפשר לקבל מענה שיווקי בעלויות נמוכות משמעותיות ביחס להעסקת עובד שכיר או עבודה עם חברת פרסום. לעסקים גדולים יותר זה מאפשר לשכור אנשים מומחים בתחומם לפרויקטים ספציפיים, כגון קידום האתר בנוסף לאנשי השיווק שלהם.

גם ההתפתחויות הטכנולוגיות בשני העשורים האחרונים משפיעות על דרכי העבודה ועל מספר הפרילנסרים, גם כי מקצועות חדשים נוצרו (כמו בדוגמא למעלה) וגם עקב הכלים הטכנולוגים שמאפשרים לעבוד ולתקשר בקלות מרחוק

מה השוני בין פרילנסרים לעומת ספקים או עצמאים?

לפני שנמשיך כדאי שנבהיר מה הם בדיוק פרילנסרים, משום שיש מספר מונחים שמשתמשים בהם כדי לתאר עובדים שמרוויחים את לחמם (ואת סמארטפונם) מעבודה עבור לקוחות שלא במסגרת שכירה, מה שיכול קצת לבלבל.

עצמאים היא ההגדרה הרחבה שמכילה גם בעלי ובעלות עסק המעסיקים כמה עובדים, אך יכולה גם לכלול עסקים של אדם אחד.

פרילנסרים הם עסקים שלא מעסיקים עובדים ומספקים שירות כלשהו לעסקים אחרים. ברוב המקרים הם נותנים שירות למספר לקוחות במקביל, אך לעיתים יש גם פרילנסרים שעובדים רק עם לקוח אחד.

ספקים היא הגדרה אחרת המתייחסת יותר ליחסי העבודה בין שני גורמים. כלומר, ספקים הם עסק שנותן שירות לעסק אחר, בין אם מדובר במתן שירות או בין אם באספקת מוצרים וחומרי גלם. במקרים מסוימים ספקים יכולים להיות פרילנסרים ובמקרים אחרים הם עסקים של כמה עובדים.

דרכי התקשרות ותשלום הנפוצים בין עסקים לפרילנסרים הן: תשלום חודשי קבוע (ריטיינר) על כמות עבודה מסוכמת, תשלום לפי שעות, תשלום לפי תוצרים או תשלום לפי פרויקט שלם.

ואגב, אם תהיתם מה משמעות ומקור המילה פרילנס (free lance), אז משמעות המילה היא "שכיר חרב", מתקופות שחיילים היו מצטרפים לצבאות תמורת תשלום. קרבי משהו, תודו. ⚔️ 

יתרונות וחסרונות בהעסקת עובד שכיר

אחרי שדיברנו והגדרנו מי הם פרילנסרים וציינו שיש גידול במספרם, כדאי להזכיר שיש גם לא מעט יתרונות בהעסקת עובדים שכירים בצד כמה חסרונות. בואו נבחן כמה מהבולטים. 

יתרונות בהעסקת עובדים שכירים

שייכות ונאמנות – שכירים לרוב עובדים בהיקפי משרה חודשיים גדולים ונמצאים הרבה בעסק. מסיבה זאת תחושת השייכות שלהם גבוהה יותר מפרילנסרים ויכולה להשפיע באופן חיובי על המחויבות שלהם.

זמינות עבודה – אותה שהות ונוכחות בעסק משפיעה גם על הזמינות, עובדים שכירים יכולים לספק לנו זמינות גבוהה לדברים שעולים במהלך יום העבודה ודורשים טיפול דחוף, ביחס לפרילנסרים חיצוניים.

משך עבודה – שוק העבודה כיום הוא דינמי, אך עדיין כאשר תנאי העסקה ויחסי העבודה טובים, עובדים שכירים יכולים לעבוד שנים באותו מקום עבודה ולהוות 'נכס' עבור החברה ובעיני לקוחותיה.

מגוון תפקידים – עובד שכיר יכול למלא בעסק קטן מגוון תפקידים, כאשר יש מספר עובדים זה מאפשר גם לחפות על מחסור של אחד מהם. 

חסרונות בהעסקת עובדים שכירים

תנאים סוציאלים – לעובדים שכירים יש הרבה תנאים סוציאלים המשפיעים משמעותית על עלויות העסקה שלהם: כגון פנסיה, דמי הבראה, ימי מחלה, ימי חופשה וגורמים נוספים. 

חוסר גמישות בתנאי העבודה – קשה לשנות את היקף העסקה או לעשות שינויים מהותיים בתפקיד של עובדים שכירים (ואם כן יש להם עילה להתפטר בדין מפוטרים). כך כאשר יש תקופה חלשה יותר בעסק אתם עלולים להיקלע לדילמה: לספוג עלויות העסקה גבוהות או לפטר עובדים שאולי תצטרכו לגייס ולהכשיר מחדש בהמשך.

צורך בניהול – כל עובד שכיר כפוף בדרך כלל למנהל כלשהו. בפועל זה אומר שיש להשקיע משאבים בניהול העובד, הצרכים שלו ודאגה לרווחה שלו (ימי כיף? מישהו צריך לארגן אותם smiley).

תחזוקת מערכת יחסים – עובד שנמצא הרבה שעות באזור שלנו, מפתח מערכת יחסים איתנו שהיא מעבר למקצועית. דבר זה מהווה אתגר ולא נדיר שנוצרים מתחים בין מנהלים לעובדים או בין העובדים לבין עצמם. 

יתרונות וחסרונות בהעסקת פרילנסרים

היתרונות והחסרונות בהעסקת פרילנסרים במקרים מסוימים נראים כתמונת מראה להעסקת שכירים ולפעמים הם קצת שונים. היתרונות והחסרונות הם גם תלוי מקרה, אין דין פרילנסר שמבצע פרויקט של חודש כפרילנסר שעובד מולכם בריטיינר קבוע כבר שנה. אבל בכל זאת ננסה לייצר קווים כלליים. 

יתרונות בהעסקת פרילנסרים

מומחיות – משום שרוב הפרילנסרים עובדים עבור מספר לקוחות בפרויקטים שונים, החשיפה שלהם להתפתחויות בשוק וההתמחות שלהם גדולה יותר מאשר עובד שכיר שאחראי על אותם תחומים לאורך זמן באותה חברה. 

גמישות בהיקף ותנאי העסקה – כאשר אתם לוקחים פרילנסר קל לכם יותר לשנות את היקף העסקה איתו בניגוד לעובדים שכירים שאתם אמורים לשמר את תנאי העסקה שלהם, כמו היקף משרה ושכר. 

גיוס והכשרה קלים – ניתן לבחון התאמה הדדית בפרויקטים קטנים ולהחליט לגבי המשך העבודה, ללא צורך בתהליכי גיוס, הכשרה ופיטורים (אם אין התאמה) שיכולים לדרוש יותר משאבים.

תשלום כולל – לפרילנסרים בדרך לא יהיה צורך לדאוג לציוד לביצוע העבודה כמו מחשב, רכב ואפילו מקום ישיבה. המחיר שהעסק משלם לפרילנסר עבור העבודה כולל את העבודה וכל ההוצאות סביבה.

ניהול עצמי – פרילנסרים הם אנשי מקצוע חיצוניים, שבאים לבצע תפקיד מקצועי. הם מנהלים את השעות ודרכי העבודה שלהם בעצמם. אין צורך לדאוג לרווחה שלהם (חופשות, ימי מחלה) או להשקיע הרבה זמן בניהול שלהם. 

חסרונות בהעסקה של פרילנסרים

פחות שייכות ומחויבות – במקרים רבים עבודה מול פרילנסרים היא בהיקף מצומצם ולפעמים גם קצרת טווח. דבר שבאופן טבעי יכול להשפיע על תחושת המחויבות והשייכות שלהם כלפי העסק גם אם רמת המחויבות המקצועית גבוהה.

קושי במעקב עבודה – רבים מהפרילנסרים עובדים מרחוק ומשום שאין להם מנהל ישיר אלא רק ניהול מקצועי, יש פחות שליטה על מה שהם עושים ומתי הם עושים זאת.

זמינות – כשפרילנסרים עובדים עם מספר לקוחות הם יהיו פחות זמינים לדברים דחופים שיכולים להעלות לכם במהלך השבוע ואתם מעוניינים לטפל בהם בהקדם. 

עלויות – במקרים מסוימים עבודה עם פרילנסרים בפרויקטים גדולים לאורך זמן יכולה לגרור עלויות גדולות יותר מאשר העסקת עובדים שכירים במשרה דומה.

אישה יושבת עם מחשב נייד על קצה של צוק

פרילנסרים בתחפושת

אם אתם מתכננים להעסיק פרילנסר בהיקף ותנאים דומים לעובד שכיר, ראוי להזכיר שמבחינת המבחן המשפטי, קיימים מקרים בהם עובדים פרילנסרים נחשבים מבחינת החוק כסוג של עובדים שכירים ויכולים לתבוע בדיעבד זכויות של שכירים כמו חופשת לידה, פיצויי פיטורין ואפילו הפקדות לפנסיה.

הרעיון מאחורי החוק הוא להימנע ממצב שבו עובד מועסק ככל עובד בתנאים דומים אך המעסיק מחייב אותו להפוך לעצמאי כדי לחסוך לעצמו בהוצאות והפרשות סוציאליות.

באופן כללי אפשר לומר שככל שצורת ההעסקה דומה יותר לשכיר כך עולה הסיכוי שהוא יוכר כעובד שכיר למרות הסטטוס שלו כפרילנסר. 

יש מספר פרמטרים שהחשוב שבהם הוא בחינת השתלבות העובד בארגון – האם עובד רק בארגון הנוכחי כאחד העובדים או מול עסקים נוספים? האם הוא נותן שירותים שהם בליבת העסק או שירותים מקצועיים ספציפיים?

גם לעובדה מי יזם את צורת העסקה כפרילנסר ולא כשכיר יכולה להשפיע כשבוחנים את יחסי העובד – מעביד בין הצדדים כמו גם משתנים נוספים המעידים על קשרי העבודה בין הצדדים.

לכן, אם אתם מתכננים להעסיק פרילנסר בתקפיד משמעותי לאורך זמן, כדאי לקחת את זה בחשבון ולקבל ייעוץ משפטי מתאים כיצד להגדיר ולנהל את יחסי העבודה בניכם, כך שכל הצדדים יהיו מודעים ומרוצים מתנאי ההתקשרות והעבודה המשותפת.
 

מתי לבחור התקשרות מול פרילנסר ומתי לגייס עובד

הבחירה בגיוס עובד או התקשרות עם פרילנסר משתנה בין עסק לעסק ותלויה בגורמים משתנים הרלוונטיים לאותו מקרה וזמן.

על מנת להחליט האם להעסיק עובדים שכירים או פרילנסרים תוכלו לבחון:

מה הצרכים שלכם בעסק – סוג העבודה, ההיקף החודשי, אורך הזמן הנדרש והתקציב.
מה העדפות שלכם – גמישות מול יכולת ניהול, מומחיות על פני זמינות ופרמטרים נוספים שחשובים לכם.

אין תשובה חד משמעית מתי כדאי לבחור כך או כך וזה משהו שאתם צריכים לשקול בהתאם למקרה הספציפי שלכם. בכל זאת הנה כיוונים כלליים מתי להעדיף כל סוג התקשרות:

תעדיפו עובד שכיר –  כאשר יש לכם היקף עבודה משמעותי שצפוי להיות קבוע יחסית, כאשר חשוב לכם שהעובד יהיה קרוב אליכם ויהיה זמין למגוון משימות בעסק.

תעדיפו פרילנסר – כאשר לא ברור לכם היקף ההעסקה שתצטרכו או כאשר אתם זקוקים לעזרה בתחום מומחיות ספציפית ואתם מעדיפים גמישות בהיקף העסקה על פני זמינות.

במקרים מסוימים אולי תתקשו להחליט האם להעסיק עובד או פרילנסר ושתי האופציות יכולות להיות רלוונטיות. במצב כזה אתם יכולים להתמקד במציאת האדם הנכון לתפקיד ולא בדרך ההתקשרות עימו.
 

סיכום

במאמר היום דנו בסוגיה רלוונטית לכל עסק עם מספר עובדים או עסק בגדילה שזקוק ליותר כוח אדם והיא בחירה בהעסקה של פרילנסרים מול שכירים, כאשר דנו ביתרונות והחסרונות שיש לכל אחד מסוגי ההתקשרות.

ראינו שעובדים שכירים נוטים להיות יותר נוכחים בעסק מבחינת השהייה הפיזית ומבחינת היקף שעות. דבר זה מאפשר לכם יותר יכולת ניהול וגיוון משימות שאתם יכולים לתת להם.

עובדים שכירים יכולים להרגיש יותר תחושת שייכות כאשר הם עובדים במקום עבודה אחד מרכזי לאורך זמן ארוך יחסית ועוזרים לכם לייצג היטב את העסק שלכם מול הלקוחות.

מאידך צורת העסקה של שכירים מבחינת היקף העסקה ואופי העבודה פחות גמישה, מה שיכול לגרום לבעיות כאשר יש לכם תקופות עם פחות פעילות בעסק.

לעומת זאת בהעסקת פרילנסרים ראינו יתרון גדול מבחינת הגמישות במשך והיקף העבודה המשותפת וקבלת אדם המומחה בתחומו לפרויקט הספציפי שאתם צריכים לקדם.

מהצד השני, יש פחות שליטה על העבודה של הפרילנסרים, יש פחות תחושת שייכות מצידם לחברה ופחות זמינות ביחס לעובדי חברה.

הבחינה צריכה להיות לפי הצרכים שלכם בעסק וגם לפי העדפות שלכם מבחינת צורת העבודה הנוחה לכם והתקציב הזמין לכם.

דילוג לתוכן