פנסיה לעצמאים (חובה) מי חייב להפקיד וכמה – המדריך המלא

אתם עצמאים שבדיוק יוצאים לפנסיה? אם כן בשעה טובה! מקווים שתהנו מהזמן הפנוי.

אנחנו מניחים שרובכם עדיין לא לפני יציאה לפנסיה, אבל אתם יודעים שזה יגיע יום אחד נכון? 

בשונה משכירים, בתור עצמאים אין איזה תאריך יעד מדויק שאתם מחויבים בו לצאת לפנסיה (בכל זאת העסק שלכם), אבל כנראה שיגיע יום אחד בחיים שתרצו לצאת לפנסיה מלאה או לפחות חלקית ולנצל את הזמן לעשות דברים שהם מעבר לעבודה.

מהסיבה הזאת חשוב להיערך ליום הזה, כדי שתהיה לכם אפשרות כספית לעזוב לגמרי (או חלקית לבחירתכם) את העבודה, אם זה בצורה של כסף שחסכתם, נכסים שצברתם או כמובן קצבה כמו פנסיה.

למעשה הזכרנו את נושא הפנסיה לעצמאים במאמר קודם על זכויות של עצמאים והפעם רצינו להרחיב עוד יותר בנושא החשוב ולעיתים מבלבל של חיסכון פנסיוני.

במאמר נדבר על החוק, על גובה ההפקדות הנדרשות, על החזרי המס ועל היתרונות והחסרונות (אם יש) בהפקדה לפנסיה.

נראה שאנחנו מוכנים, אז בואו נתחיל.

פנסיה לעצמאים: כל המידע שאתם צריכים לדעת

על חוק פנסיה חובה לעצמאים

עד 2017 לא היתה חובה לעצמאים להפקיד לפנסיה וראו את זה גם בשטח. הרבה מאוד עצמאים לא הפקידו לעצמם כלל כספים בחיסכון פנסיוני כלשהו.

חלק לא חשבו על זה יותר מידי, חלק היו עסוקים בעבודה היומיומית וחלק אחר העדיפו מכל מיני סיבות לא 'להוציא' כסף שכרגע הם לא חייבים.

המדינה הבינה שיש ציבור רחב של עצמאים שבעוד עשור, שניים או שלושה ימצאו את עצמם ללא מקור הכנסה משמעותי והחליטה לשנות את המצב.

השינוי נעשה בעזרת חוק פנסיה חובה לעצמאים שנכנס לתוקף בשנת 2017 ומחייב למעשה את רוב העצמאים לחסוך לפנסיה בהתאם לגובה הכנסתם.

נוספה גם אכיפה מסוימת כך שעל כל שנה שלא היתה עבורה הפקדה לפנסיה, העצמאי יחוייב בקנס שנתי של 500 ש"ח. (כדאי לציין שלגבי שנת 2017 רק נשלחו מכתבי אזהרה והקנס צפוי להיגבות לגבי שנת 2018 ואילך). 

דגשים חשובים בחוק הפנסיה חובה

כחלק מהחוק נקבעו כמה כללים הנוגעים לגובה ההפקדה החודשית הנדרשת.

חשוב לציין שכל הנתונים והאחוזים שנציג למטה מתייחסים לרווח שלכם בעסק, כלומר הסכום שנשאר לאחר הפחתת ההוצאות מההכנסות. זה בדומה לחישוב מס ההכנסה שנעשה מהרווחים ולא מההכנסות הכלליות.

אגב, משום שאתם עצמאים אתם מפקידים לפנסיה אחוזים גבוהים מאשר שכירים, כי אתם למעשה גם המעסיק וגם העובד של עצמכם. אם לא שמתם לב עד כה. cool

יש שני פרמטרים מעניינים, כמות ההפקדה המינימלית הנדרשת כדי לעמוד בדרישות החוק וההפקדה המקסימלית אשר תוכר לכם להטבות מס.

הפקדות לפי המינימום בחוק:

החישוב כאן הוא לפי נוסחה די פשוטה – עד 50% מהשכר הממוצע במשק יש להפקיד 4.5% מהרווח בעסק. על יתרת הרווח ועד השכר הממוצע במשק יש להפקיד 12.55%.  

בפועל זה אומר שגובה ההפקדה החודשית הנדרשת לחיסכון פנסיוני היא בגובה של כמה מאות שקלים, כתלות כמובן בהכנסה שלכם.

לדוגמא, ההפקדה הנדרשת לפי החוק (נכון לכתיבת המאמר) לעצמאים שהרווח החודשי שלהם הוא 9000 ש"ח בחודש עומדת על 715 ש"ח בחודש.

מקסימום הפקדה מוכרת:

בצד מינימום ההפקדה יש גם מקסימום הפקדה מוכרת, שבעבורה תוכלו להזדכות ממס – ניתן להפקיד עד 16.5% מהרווחים בעסק ולקבל החזר מס. גובה ההפקדה המקסימלית לשנת 2019 היא 34,848 ש"ח בשנה. 

בהשוואה לדוגמא למעלה, הפקדה מקסימלית מוכרת לעצמאים עם רווח חודשי של 9000 ש"ח תהיה מעט יותר מכפולה מהפקדת המינימום הנדרשת ותעמוד על 1485 ש"ח.

כדי שזה לא יהיה פשוט מידי, גם כאן החוק מחלק את הטבת המס לשני סוגים: 11% מהרווחים שיופקדו לחסכון פנסיוני יהיו ברי ניכוי בדומה להוצאה מוכרת. ההחזר על שאר 5.5% ניתן בדמות זיכוי של 35% מגובה ההפקדה. 

כמה בפועל יוצאים כל ההחזרים האלו? התשובה תלויה במדרגות המס שלכם והתשלומים לביטוח לאומי.  

ככל שהרווחים שלכם גבוהים יותר ואתם חייבים ביותר מס ותשלומי ביטוח לאומי, ההחזר הפוטנציאלי שלכם יהיה גבוה יותר ויכול להגיע למעל 40% מכספי ההפקדה. ברווחים נמוכים שנדרש בהם פחות תשלום מס, ההחזרים באופן טבעי יהיו באחוזים נמוכים יותר. 

מי פטור מההפקדה לפנסיה

יש כמה קבוצות של עצמאים שפטורים מהפקדה לפנסיה מסיבות מגוונות.

קבוצה אחת מורכבת מעצמאים מעבר לגיל פרישה מוקדמת (גיל 60 נכון להיום) או עצמאים שהגיעו לגיל 55 ביום תחילת החוק. 

הקבוצה השניה של עצמאים הפטורה מהפקדה לפנסיה היא עצמאים מתחת לגיל 21. כלומר, לפי העתידות בבזוקה, עד ליום שתגיעו לירח תהיו פטורים מהפקדה לפנסיה!

הקבוצה השלישית היא בעלי עסקים חדשים הפטורים מהפקדה בחצי השנה הראשונה בעסק.

הקבוצה הרביעית הפטורה מהפקדה לחיסכון פנסיוני היא עצמאים קטנים שההכנסה העיקרית היא מעבודה כשכירים וההפקדה שלהם לפנסיה במסגרת אותה עבודה עומדת במינימום הנדרש מהם כעצמאים.

עצמאים שמרוויחים פחות משכר המינימום אומנם לא פטורים מהפקדה לפנסיה, אבל באופן מעשי הם לא יקנסו בעבור אי-הפקדה לאותה שנת מס. 

היכן מפקידים

עד כה דיברנו על כמה ומי צריך להקפיד, אז עכשיו לשאלה לאן בדיוק מפקידים.

זאת שאלה מצוינת, שיכולה למנוע מצב בו השתכנעתם להפקיד לפנסיה ונמצא אתכם מסתובבים עם שקית מזומנים ברחוב עם עיניים טרוטות מחפשים קרן פנסיה. laugh

אז ככה, יש שלושה סוגי חסכונות פנסיונים שמוכרים לצורך חוק הפנסיה לעצמאים: קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל לחסכון.

חשוב להדגיש שישנם הבדלים בין סוגי החיסכון הפנסיוני הללו, כשלכל כלי חסכון יש יתרונות וחסרונות. הם נבדלים בכמה דברים משמעותיים ביניהם: סוגי הכיסוי הביטוחי, גובה דמי הניהול ונזילות הקרן.

לכן, על מנת למצוא את סוג החיסכון הפנסיוני המתאים לכם ביותר אנחנו מייעצים לכם לשוחח עם יועץ או סוכן פנסיה כדי לראות מה המסלול שיתאים לכם ביותר. 

כמה להפקיד בפועל

נהוג להפקיד לפנסיה בצורה חודשית קבועה, כך לא תצטרכו לזכור לבצע את ההפקדה וגם סכום ההפקדה יהיה קטן יחסית לעומת הפקדה שנתית.

אולי שאלתם את עצמכם איך תדעו בדיוק כמה להפקיד? שהרי ההכנסות וההוצאות אצל רוב העצמאים משתנות מידי חודש ואתם לא יודעים מראש מה הרווחים השנתיים המדויקים שיהיו.

יש שני דברים שניתן לעשות וגם לשלב ביניהם:

הפתרון הראשון והפשוט הוא להפקיד מראש מעבר למינימום, כך שגם אם ההכנסות והרווחים שלכם יגדלו במהלך השנה (כמה נפלא!) עדיין תעמדו במינימום ההפקדות הנדרשות. 

זכרו שמדובר בכסף שאתם חוסכים לעצמכם וזוהי גם הוצאה מוכרת כך שגם כך יש יתרונות בביצוע הפקדות מעבר למינימום. זו יכולה גם להיות תוספת קטנה יחסית להפקדה, כמו עוד מאה או מאתיים ש"ח בחודש.

הפתרון השני הוא לבצע בדיקה לקראת סוף שנת המס כשברור יותר כמה הכנסות והוצאות היו. במידה והרווחים עולים על הצפי תוכלו לבצע הפקדה להשלמת הפער. 

למה לא כל העצמאים חוסכים לפנסיה

ראינו למעלה את החובה וגם את ההטבות לעצמאים המפקידים לחיסכון פנסיוני. עם זאת ישנם עצמאים שעדיין לא מפקידים לחיסכון פנסיוני ממספר סיבות. 

הסוג הראשון הוא בעלי עסקים שלא מפקידים אבל בלי סיבה ספציפית של ממש, פשוט לא הגיעו לזה עדיין. זה יכול להיות עסקים חדשים שעדיין מתאקלמים בעסק ועדיין לא הספיקו לטפל בחיסכון הפנסיוני.

חלק אחר הם בעלי עסקים ותיקים שכבר שנים מתנהלים ללא הפקדה לפנסיה. הם עדיין לא 'רגילים' להפקיד לפנסיה וממשיכים כמו שעשו לפני החוק.

הסוג השני הם עצמאים שלא מאמינים בהפקדה פנסיונית ויש להם כמה נימוקים:

סיבה אחת נפוצה היא דמי ניהול שנוגסים משמעותית בסכומי הכסף שחוסכים, שיכולים לאורך זמן להצטבר לכדי סכומים מאוד משמעותיים.

אכן דמי ניהול יכולים להיות משמעותיים בטווח הארוך, אך מצד שני בשנים האחרונות ישנה ירידה מתמשכת בדמי הניהול.

טענה אחרת היא שלא תמיד ברור מה יהיה עם הכסף כאשר מדובר בקרנות פנסיה משותפות, מצב בו הקצבה הסופית מושפעת מהעמיתים האחרים. 

יש בטענה הזאת משהו, בהתחשב בכך שתוחלת החיים עולה ואין לדעת בדיוק מה תהיה הקצבה שלכם בפועל. עם זאת, יש אפשרויות אחרות כמו ביטוחי מנהלים שבהם הקצבה שלכם היא בהתאם להסכם עם חברת הביטוח ואין עמיתים לקרן.

כן, אפשר לציין כי בביטוח מנהלים דמי הניהול גבוהים יותר מקרנות פנסיה 'רגילות' מקבילות. (ביטוחי מנהלים לא מוגבלים באמת רק למנהלים).

טענה נוספת היא שבחסכון פנסיוני ניהול הכספים שלנו נעשה בידי מישהו חיצוני כך שאין יותר מידי שליטה כיצד והיכן הכסף מושקע. 

הטענה הזאת נכונה, אך היא משנה רק לאחוז קטן של אנשים, כאלו המתעניינים בהשקעות ומעוניינים לנהל את הכסף שלהם בעצמם. 

ולכל הטענות ביחד אפשר להוסיף שיש הטבות מס משמעותיות שנוגעות להפקדה בקרנות פנסיה מה שמשפיע מאוד על הכדאיות, עוד רגע נדבר על כך בפירוט.

פנסיה חובה לעצמאים

יתרונות ההפקדה לפנסיה

דיברנו על הגורמים שהובילו לחוק פנסיה חובה לעצמאים ודיברנו גם על כך שיש אנשים שרואים מגבלות בחובת ההפקדה לפנסיה.

עכשיו נרחיב על יתרונות ההפקדה לפנסיה לעצמאים וניגע בשני נושאים עיקריים, הדאגה לעתיד וההטבות במיסוי. 

דאגה לעתיד 

כפי שהזכרנו למעלה, אחד הדברים שהובילו את הכנסת לחוקק חוק פנסיה חובה הוא הצורך בעידוד בעלי עסקים לחסוך לגיל פרישה.

ההשפעה של זה היא כמובן על כל אחד מכם כעצמאים. בעוד כמה וכמה שנים תגיעו לגיל שבו תרצו לפרוש, או לפחות להוריד משמעותית את רמת הפעילות שלכם בעסק. 

רוב הסיכויים שהעסק היה מקור ההכנסה הראשי שלכם, גם אם פה ושם הספקתם לצבור נכסים בדרך. אז מה תעשו בעשרים, שלושים ויותר שנים ללא הכנסה משמעותית מעבודה?

יכול להיות שאתם בקבוצה של עצמאים שבמשך השנים שקדו על יצירת מקורות הכנסה או נכסים שונים שיעמדו להם לגיל הפנסיה, כגון דירות להשקעה (דירות ולא דירה, כנראה שדירה להשקעה אחת לא תספק לכם הכנסה מספקת, בטח לזוג).

אבל זוהי קבוצה מאוד מסוימת, אם אתם לא משקיעים בצורה פעילה ומתמדת ביצירת נכסים תזדקקו למקור הכנסה נוסף.

המקור הכי נפוץ ופשוט הוא השקעה בחסכון פנסיוני מסוגים שונים. זוהי השקעה פשוטה משום שמדובר בסכום שאתם מפקידים מידי חודש ואתם לא צריכים לעשות הרבה מעבר לזה.

בעזרת מחשבוני פנסיה תוכלו לקבל הערכה כמה כסף יישאר לכם בגיל פרישה בהתאם לסכום החודשי שאתם מפקידים ואורך השנים הצפוי להפקדה.

יש עוד אלמנט שכדאי לקחת בחשבון, חלק ממסלולי החיסכון הפנסיוני (בעיקר קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים) כוללים כיסוי ביטוחי למצב של אובדן כושר עבודה או מוות, שמבטחים אתכם ואת בני משפחתכם כלכלית מפני התפתחויות שכאלו.

במידה וחלילה תפגעו לפני מועד היציאה לגמלאות, תוכלו לקבל קצבה. אם לרוע המזל יקרה משהו חמור מכך, שאריכם (לרוב בני משפחה קרובים) המוגדרים בפוליסה יתוגמלו בסכום גדול או בקצבה חודשית שתסייע להם כלכלית לאחר לכתיכם. 

החזר ופטורים ממיסים

היתרון השני המשמעותי מאוד של הפקדה לפנסיה היא העובדה שיש כמה הטבות מס משמעותיות שהחוסכים זכאים להם. חשוב לציין שההטבות משמעותיות כל עוד אתם לא מושכים את הכסף עד גיל פרישה, אחרת תחויבו במס של 35%.

ההטבה הראשונה שדיברנו עליה למעלה היא החזרי מס על ההפקדות. ההחזר ממס משמעותי גם למס הכנסה וגם לתשלומים לביטוח לאומי ויכול פוטנציאלית להסתכם באלפי שקלים בשנה, במיוחד אם תשלומי המס שלכם גבוהים.

בנוסף לזה, הטבה נוספת שיש על חסכון לגיל פרישה (לא רק לעצמאים) היא פטור מרווחי הון שנעשו בהשקעות של הכסף שלכם על ידי הגוף בו אתם חוסכים. זה בשונה מרווחים משוק ההון שנגבים מהרבה אפשרויות השקעה אחרות.

דבר שלישי, נכון להיום בקבלת קצבה בגיל הפרישה יש הטבה, חלק גדול מהכסף אינו ממוסה כהכנסה והאחוז הפטור ממס אף צפוי לעלות בשנים הקרובות.

וכמובן לא נשכח, הפקדה גם תחסוך לכם קנס של 500 ש"ח בשנה, שזה שווה למשל איזה לילה במלון עם מישהו שאתם אוהבים פעם בשנה. תהנו למה לא? 

לסיכום, חיסכון פנסיוני לעצמאים – לא רק חובה

הפעם במאמר רצינו לתת סקירה על הפקדה לפנסיה לעצמאים, נושא שיכול להיות די מורכב ולכן ניסינו לפשט אותו כמה שניתן. אם לסכם בצורה פשוטה –

עצמאים חייבים החל מ-2017 להפריש מידי שנה כספים לפנסיה, במידה ולא, יקנסו ב-500 ש"ח על כל שנה ללא הפקדה לחיסכון פנסיוני.

אומנם זוהי חובה להפקיד לחיסכון לפנסיה אבל מצד שני ראינו שיש להפקדה כזאת כמה יתרונות חשובים:

הראשון הוא חיסכון לעתיד הכלכלי שלכם בעוד עשרות שנים והאפשרות ליצור לעצמכם (בחלק מסוגי החיסכון לפנסיה) כיסוי ביטוחי אם יקרה לכם משהו בדרך ותאבדו מכושר העבודה שלכם.

היתרון השני החשוב הוא הטבות המס השונות שתהיו זכאים להם בחיסכון הפנסיוני: מהחזרי מס על הפקדות דרך פטור מרווחי הון ועד פטור חלקי ממס על הקצבה שמקבלים בגיל הפרישה.

בשורה התחתונה לרוב העצמאים שלא מעוניינים בהשקעת זמן ומשאבים ביצירת תיק השקעות ונכסים משמעותי לעתיד, חיסכון פנסיוני יכול להיות לא רק חובה חוקית אלא גם כלי חכם להשקעה לגיל הפרישה.

דילוג לתוכן