איזה עסק כדאי לפתוח ב-2019

אם הגעתם למאמר הזה ייתכן שאתם כבר כמה זמן מתלבטים אם להפוך לעצמאים או לחילופין, יש לכם עסק אבל אתם רוצים לשנות אותו ולהתמקד בתחום עיסוק אחר.

השלב המתבקש לפני שרצים לפתוח עסק הוא להבין איזה עסק הכי כדאי לנו לפתוח בנקודת זמן מסוימת ביחס לכל האפשרויות שעולות לנו בראש וביחס למצב השוק.

איך מחליטים איזה עסק כדאי לפתוח? יש הרבה שיקולים שצריך לקחת בחשבון. הקמת עסק וקידום שלו דורשת לא מעט משאבים: הזמן שלכם, אנרגיות נפשיות וכמובן עלויות כספיות ולכן יש לשבת עם עצמכם ולשקול את האפשרויות השונות.

כדי לעזור לכם להבין איך להתקדם, נדבר במאמר על שלוש נקודות מרכזיות שיעזרו לכם להחליט איזה עסק כדאי לכם לפתוח:

איזה סוגי עסקים יש? נדבר על עסקים שמוכרים בעיקר מוצרים לעומת עסקים שמוכרים שירותים.

מה הסיבות לפתוח עסק כלשהו? נראה סיבות נפוצות שמובילות אנשים לפתוח עסקים.

מה הקשר בין צורת החיים שאתם רוצים לעסק שאתם פותחים?

איזה עסק כדאי לפתוח - תמונה ראשית

עסקים שמוכרים מוצרים לעומת עסקים שמוכרים שירותים

באופן כללי יש שני סוגי עסקים מרכזיים הקיימים בכל מקום  – בארץ, בחו"ל וכנראה גם ברחבי הגלקסיה: עסקים מבוססי מוצר ועסקים מבוססי שירות (אגב, 'כנראה' כי על הגלקסיה אנחנו כבר לא מתחייבים).

זאת חלוקה מאוד ברורה ופשוטה והיא רלוונטית לעסקים בכל גודל כאשר החלוקה היא לפי המיקוד העסקי העיקרי של העסק.

ישנם כמובן עסקים שמוכרים גם שירותים וגם מוצרים, אבל ברוב המקרים די קל לאפיין עסק לפי הדבר העיקרי אותו הוא מוכר המהווה את מקור הרווח העיקרי שלו.

ולמה חשוב לדבר על זה בעצם?

במידה ואתם רוצים לפתוח עסק חדש כדאי להבין מה ההבדל בין העסקים משני הסוגים, הם דורשים כישורים שונים ויכולים (או לא יכולים) להתבסס על ידע קודם ומומחיות שיש לכם.

אז בואו נדבר על כל סוג קצת יותר לעומק. 

עסקים מבוססי מוצר

עסקים מבוססי מוצר הם עסקים שהדבר העיקרי שהם ממוקדים בו הוא מכירת מוצר כלשהו במגוון דרכים. זה יכול להיות ממוצרים פשוטים זולים עד מוצרים מאוד מורכבים ויקרים.

יש מגוון עסקים שמוכרים מוצרים, מרשתות גדולות כמו מוצרי מזון או בגדים עד עסק של אדם אחד שמוכר מוצרים לתינוקות בייצור עצמי. יש עסקים שמוכרים מגוון מוצרים לעומת עסקים שמוכרים בעיקר מוצר אחד. 

המכירה יכולה להיות קלאסית, חנות שנכנסים וקונים ממנה, אבל יכולה להיות גם בחנות מקוונת בה אתם מוכרים את המוצרים שלכם בצורה וירטואלית בלי חנות פיזית כלל.

המשותף לכל המצבים האלו שמוקד העסק הוא המוצר או המוצרים שאתם מוכרים. המוצר הוא "המשהו" שלקוחות מחפשים כדי לענות על רצון או צורך שיש להם.

יש עוד הבחנה בין שני סוגי עסקים מבוססי מכירת מוצרים שדורשים כישורים קצת שונים: 

עסקים שמוכרים מוצרים של אחרים – היכולות העיקריות שזקוקים להן במקרה זה הן ניהול סחורה וספקים, מתן שירות וניהול עובדים אם יש.

עסקים שמוכרים מוצר דגל משל עצמם –  גם בעסקים כאלו יש צורך ביכולת לניהול סחורה וספקים, אבל יש דגש גדול על תהליכי הייצור ויש יותר עיסוק במיתוג הייחודי של המוצר והעסק. 

עסקים מבוססי שירות

לעומת עסקים מבוססי מוצר, עסקים מבוססי שירות הם עסקים שה"מוצר" שלהם הוא לא דבר פיזי אלא שירות כלשהו שהם מספקים, או במילים אחרות עזרה שהם נותנים בעד תשלום. 

לעומת מוצר, שירות הוא לא דבר שאפשר "לגעת בו" אבל עדיין מדובר בדבר ממשי וחשוב כי גם הוא עונה לצורך או רצון שיש ללקוחות מסוימים, כך שזה לא באמת לופטגשאפט (מיידיש: עסקי אוויר). 😎

גם כאשר בוחנים עסקים שמוכרים שירותים נתקלים במגוון גדול של סוגי עסקים בגדלים שונים.

שירות יכול להינתן על ידי חברה גדולה שעושה הטמעות פרויקטים של תוכנה עבור גופים ענקיים כמו ארגונים ממשלתיים. מצד שני גם השרברב שמגיע לביתכם למעשה מוכר לכם שירות, שירות תיקון. 💡

מעניין לציין שככל שהכלכלה מתקדמת כמות השירותים גדלה ביחס לייצור, זה דבר שמאפיין את הכלכלות של המדינות המפותחות.

כשזה מגיע לכישורים הנדרשים – עסקי שירותים בעצם מתבססים על מומחיות וידע על מנת לספק שירות שיהיה בעל ערך כך שאנשים יהיו מוכנים לשלם בעבורו.

זה שונה ממוצרים שכמובן תוכלו למכור אותם גם אם אתם לא יודעים לייצר אותם. לעומת זאת, במכירת שירות כלשהו תצטרכו ידע ומומחיות ספציפיים.

מהסיבה הזאת זה לא מפתיע שאנשים המגיעים לעסקי שירותים לרוב מגיעים על סמך ידע שהם רכשו במסגרת פורמלית כמו לימודים או מתוך ניסיון קודם בעבודה בתחום. 

איזה מניעים יש לפתיחת עסק

הרבה אנשים שתוהים איזה עסק כדאי להם להקים, מתמקדים בניסיון להבין איזה עסקים יכולים להצליח מבחינה כלכלית ויאפשרו להם להגיע להכנסות גבוהות.

אז נכון שהבנת פוטנציאל הרווח הוא דבר חשוב בכל עסק, לא כדאי שתפתחו עסק לחלוקת חלב כאשר אתם יודעים שמה לעשות, עסקי החלבנות כבר לא מה שהיו לפני שישים שנה. 

מצד שני, להרבה עסקים יש פוטנציאל כספי, כי ככל שהכלכלה מתקדמת יש מקום לצריכת שירותים ומוצרים ספציפיים יותר. אם אימון כושר אישי נחשב פעם משהו די יוצא דופן, היום זה דבר נפוץ. למעשה יש היום ביקוש להרבה דברים, חלקם על דברים שאפילו לא היו קיימים בעבר. (מישהו אמר חשבוניות דיגיטליות?)

אז מה כן השיקולים שצריך לקחת בפתיחת עסק?

מהבחינה האישית, חשוב לשקול איזה סוג עסק מתאים לכם ספציפית להקים בהתאם לרקע שלכם ולמה שאתם רוצים להשיג בעסק, במילים אחרות לזהות את המטרה של העסק. 

המטרה של העסק

המטרה הרשמית של כל עסק הוא לייצר רווח, זה קורה כאשר אתם יודעים לתת תועלת למישהו, כזאת ששווה עבורו כסף שהוא מוכן לשלם לכם.

אך למעשה מאחורי הקלעים יש לעצמאים סיבות נוספות לקיום של העסק. אלו סיבות שלפעמים פחות מדוברות אבל הן מאוד חשובות משום שהן מהוות גורם מרכזי המניע אנשים לפתוח עסקים.

הנה כמה סיבות נפוצות שגורמות לאנשים להפוך לעצמאים:

פתרון בעיה – הרבה עסקים נפתחים בעקבות כך שבעלי העסק חיפשו פתרון לבעיה כלשהי ודרך המציאה של הפתרון עלה גם הרעיון לעסק.

לדוגמא, זוג הורים שחיפשו סוג טיפול לאחד הילדים שלהם ועקב כך שלא מצאו בדיוק את הטיפול המתאים, הלכו ולמדו את התחום בעצמם בחו"ל עד שהפכו למומחים.

מימוש מקצועי  – הרבה עסקים נוצרים מתוך תחום עניין בולט של בעל העסק, כמו תחביב שהפך למקצוע. כמו נגר שהתחיל לייצר דברים בתשלום עקב בקשות של אנשים מסביבתו.

למעשה זה מאוד נפוץ, אם תחשבו בעצמכם על בעלי עסקים שאתם מכירים אישית תוכלו בקלות למצוא עוד דוגמאות לעצמאים שעובדים בדברים שהם תחום עניין אישי שלהם.

עיסוק קודם – לא מעט בעלי עסקים מגיעים להקמת עסק לאחר שהם עסקו באותו התחום, או בתחום דומה כשכירים והגיעו להחלטה שהם רוצים לעסוק במקצוע כעצמאים.

יש יתרון משמעותי בכך שאתם מביאים ידע קודם ואפילו קשרים שאותם אתם יכולים לנצל בעסק החדש שאתם פותחים וכך לקצר את זמן ההתבססות של העסק בשוק. כמו שאומרים, מי צריך פרוטקציה כשיש קשרים (וידע)? 😊

אילוץ או העדפה אישית – כאן נכנסים לקטגוריה אנשים שלא ממש חשבו להפוך לעצמאים אבל עקב אילוצים בשוק העבודה או בחיים האישיים שלהם הפכו לכאלה ולפעמים גם גילו בדיעבד שזה יכול להיות אפילו נחמד.

שתי דוגמאות בולטות הן אמהות ואבות, שלא רואים את עצמם חוזרים לעבודה מלחיצה ועמוסה כשיש להם עכשיו ילד קטן בבית. דוגמא נוספת היא אנשים בגיל מבוגר יותר שהתקשו למצוא עבודה והחליטו פשוט להקים עסק בתחום המומחיות שלהם או אפילו משהו בתחום אחר לחלוטין.

איזה עסק כדאי לפתוח - תמונה משנית

לבדוק האם עסק מתאים לצורת החיים המבוקשת

עוד שיקול חשוב שהרבה אנשים הרוצים להקים עסק יכולים לפספס הוא ההתאמה של העסק שרוצים להקים לצורת החיים המועדפת עליהם.

אתם יכולים לפתוח לדוגמא עסק לייעוץ שמעניין אתכם ופונה לקהל בחו"ל אבל מצד שני, בפועל לגלות ששעות העבודה שלכם לא מתאימות לשעות העבודה שאתם באמת רוצים לעבוד בהם, כי מה לעשות אתם מעדיפים לנמנם מול סדרה בטלוזיה מאשר לקיים שיחות עם לקוחות בעשר בלילה.

באופן דומה, אופי העסק והשוק בו הוא פועל מאוד משמעותיים משום שהם משפיעים באופן מהותי על דרך העבודה היומיומית שלכם.

אם אתם אנשים שאוהבים לעבוד בקצב שלכם ובצורה רגועה, פחות יתאים לכם להקים חנות הפועלת בתחום תחרותי או למשל כזה עם תנועת קונים גבוהה. מצד שני יש אנשים שאופי עבודה דינמי דווקא יתאים להם.

לאדם אחד עבודה מהבית היא דבר שמשרת אותו נפלא, הוא מחבב את השקט והחסכון בנסיעות, בעוד מישהו אחר ירגיש שהוא מדבר לקירות, והקירות? הם לא טורחים לענות.

במילים אחרות, אין צורת עבודה אידיאלית לכולם אלא זה משהו שהוא ספציפי לכל אחד ואחת בנקודה הנוכחית של חייכם, כזאת המתאימה לאורך החיים שאתם מנהלים.

לכן, כאשר אתם באים לשקול איזה עסק להקים כדאי שקודם כל תחשבו על אופי העבודה שאתם מחפשים ומה באמת יתאים לאורך החיים הרצוי מבחינתכם. תוכלו להתחיל מהשאלות האלה: 

מה הן שעות העבודה המועדפות עליכם? 

האם אתם מעדיפים עבודה רגועה או אינטנסיבית?

האם אתם מעדיפים לעבוד בעיקר לבד או יותר מול אנשים נוספים? 

בואו נסכם

במאמר היום ניסינו לענות על שאלה שמעסיקה הרבה אנשים שחושבים להפוך לעצמאים – איזה עסק כדאי להם לפתוח.

במובן הפשוט אפשר לכאורה לענות על השאלה הזאת רק מהצד הכלכלי, דבר שדורש בחינה של תחומי מקצוע שונים ומגמות שחלות בשוק העסקים שיכולים להעיד על הפוטנציאל של העסק.

עם זאת, ראינו שזהו שיקול מאוד בסיסי ולאו דווקא הכי חשוב והוא גם לרוב לא הגורם המרכזי המניע אנשים להקים עסקים.

ערכנו הבחנה בין שני סוגים עיקרים של עסקים קיימים – עסקים שהמוקד העסקי שלהם הינו מכירת מוצר אחד או יותר. לעומתם יש עסקי שירותים, שלא מוכרים שום מוצר פיזי אלא שירות המתבסס על מומחיות.

עסקים מבוססי מוצר דורשים יכולות המתמקדות בניהול לוגיסטי ושירות ולעיתים גם ייצור, בעוד עסקים מבוססי שירות מתמקדים בידע ומומחיות.

המשכנו בסקירה של סיבות נפוצות לפתיחת עסקים:

פתרון בעיה אישית והפיכה למומחים בעקבות זאת, רצון במימוש מקצועי, רקע בתחום מעבודה קודמת ופתיחת עסק מתוך אילוץ או העדפה אישית.

הדבר האחרון שדיברנו עליו הוא התאמת העסק לצורת החיים המועדפת עליכם – אין טעם להתאמץ ולהקים עסק שלא מתאים לאופי העבודה שחיפשתם. לכן חשוב לשאול ולבדוק עם עצמכם איך אתם רוצים שיראה יום ממוצע שלכם בעסק.

מקווים שהמאמר הזה עזר לעשות סדר שיסייע לכם להבין מה העסק המתאים לכם. 

נתראה במאמר הבא 😁

דילוג לתוכן