יום אביבי חמים, יעל נכנסת לחנות ובודקת את המוצרים בתחום התאורה. היא מתמקדת בתאורת תקרה ואחרי כמה דקות של השוואות בין האופציות השונות בחנות היא מחליטה לקנות את מנורת התקרה שמעוטרת בעלי כסף.

בשלב הזה אתם מתארים לעצמכם שהיא הולכת לקופה ומבקשת שיביאו לה מהמחסן את הדגם המבוקש בזמן שהיא משלמת על המוצר.

אז כן, זה בהחלט תיאור מדויק, למעט העובדה שלא מדובר בקופה פיזית אלא בתיאור מסע בחנות מקוונת של לקוחה שרצתה לקנות מוצר, מתחום התאורה במקרה הזה.  

בשנים האחרונות המסע הזה הופך להיות יותר ויותר נפוץ כאשר רבים מאיתנו מבצעים קניות מקוונות של סוגי מוצרים שונים. חברת האשראי כאל למשל, מדווחת על כך שב-2017 הייתה עליה של 20% בכמות העסקאות בכרטיסי האשראי בקניות באינטרנט ביחס ל-2016 (מתוך אתר גלובס), מכאן הגיוני להבין למה הרבה בעלי עסקים רוצים להקים חנות אונליין בתור העסק העיקרי שלהם, כתוספת לחנות פיזית קיימת, או כעוד אופציה להכנסה צדדית נחמדה.

 

מדריך להקמת חנות אינטרנטית וסליקת אשראי


היתרונות של חנויות אינטרנטיות

מעבר לפוטנציאל שראינו למעלה, יש מגוון יתרונות למכירת מוצרים בצורה מקוונת דבר שהופך את הקמת אתר מכירות, לרלוונטי להרבה בעלי עסקים שרוצים לפתוח עסק קמעונאי ולמכור מוצרים, אך חנות סטנדרטית היא דבר מסובך ויקר מידי עבורם.
 

עלויות של חנות אינטרנטית לעומת חנויות פיזיות

חנות אינטרנטית מאפשרת לכם למכור מגוון מוצרים גדול ממספר מוצרים בודדים ועד לאלפי מוצרים (אגב אם אתם מוכרים מספר מוצרים בודדים יתכן מאוד שאין בכלל צורך שתקימו חנות מקוונת ותוכלו להתחיל למכור תוך כמה ימים ע"י יצירת דפי תשלום במערכת שלנו).

בהשוואה לחנות פיזית לא תצטרכו כמובן לשלם שכירות על חנות, תחסכו הוצאות של ארנונה, חשמל, שירותי ניקיון ועוד דברים שהופכים החזקה של חנות להוצאה קבועה של אלפי שקלים בחודש לפני אפילו מכירה אחת.

כמו כן בהקמת חנות צריך גם להשקיע בציוד פיזי, כמו שולחנות וכיסאות, צריך לדאוג לעיצוב צביעה ועלויות רבות שיכולות להתחיל מעשרות אלפי שקלים ועד מאות אלפי שקלים, וזה עוד בחנות קטנה.

לעומת זאת בחנות מקוונת תצטרכו לשלם באופן חד-פעמי כמה אלפי שקלים עד עשרות אלפי שקלים לאתר בגודל קטן עד בינוני (כתלות במורכבות וגודל האתר), למעשה אם יש לכם קצת חוש טכני זמן ורצון, תוכלו להקים חנות פשוטה בעצמכם.

מעבר לעלויות ההקמה יש לקחת בחשבון הוצאות שונות כגון: אחסון האתר, קניית תבניות ותוספים, סליקה וחשבוניות ועוד. עם זאת, כל אילו יעלו לכל היותר כמה מאות שקלים בחודש לחנות קטנה ובהנחה שאתם בעצמכם מתפעלים את האתר ללא גורם חיצוני (פרלינסר או עובד).

עוד פקטור שצריך לקחת בחשבון הוא העסקת עובדים. חנות תמיד צריכה להיות מאוישת, אם לא על ידכם אז ע"י עובד שאתם מעסיקים. 

לעומת זאת חנות אינטרנטית נמצאת כל הזמן באוויר ומאפשרת קנייה גם מעבר לשעות העבודה שלכם, כולל שעות שינה, שעות סקי ושעות רביצה חסרות תועלת אך די מהנות מול מסך כלשהו.

כך במקרים רבים חנות אינטרנטית יכולה לחסוך העסקת עובדים, בהשוואה לחנות רגילה.

אם נסכם, בסה"כ ניתן להבין שעלויות ההקמה והתפעול של חנות מקוונת נמוכות משמעותיות מחנות רגילה, וכך האפשרויות לפתוח חנות מקוונת הרבה יותר נגישות וטומנות פחות סיכון כלכלי.
 

עניינים בירוקרטים בפתיחת חנות

פתיחת חנות מן המניין מלווה בהרבה התעסקות נוספת. מעבר כמובן לפתיחת תיקים ברשויות המס שכל עסק מחויב בהם, חנות זקוקה לעיתים לאישורים נוספים.

חלק מהעסקים למשל, זקוקים לרשיון עסק ואף לאישור כיבוי אש, שדורש פניה באופן עצמאי או באמצעות איש מקצוע לרשות המקומית ונציג הכבאות, וביקור של פקח מטעם כיבוי אש שיבדוק את הסדרי הכיבוי בעסק. 

גם אם סוג העסק וגודל החנות שלכם פטורים מרישיונות עסק, ישנם נושאים נוספים שתצטרכו להתעסק בהם, למשל אם תרצו להוסיף לחנות פרסום חיצוני כגון שלט, תצרכו לקבל עליו אישור ולשלם סכום נוסף בארנונה לאחר הצבתו.

בהנחה שלחנות האינטרנטית שלכם אין מחסן ענק שדורש בפני עצמו רישוי, רוב העניינים הבירוקרטיים שצוינו יהיו פחות רלוונטיים בהקמה והפעלה של חנות אינטרנטית.

הנושאים העיקריים שיישאר לטפל בהם יהיו ברמת האתר שלכם, כגון דאגה שהאתר יהיה נגיש לבעלי מוגבלויות והוספת פרטי מדיניות פרטיות ותנאי שימוש. בינינו כמו שאומרים (והנה אמרנו), יש לנו הרגשה שתעמדו בזה smiley

 

מערכות לבניית חנויות אינטרנטיות

אחרי שהבנו כמה מהיתרונות של חנות מקוונת, זה הזמן לדבר קצת על מערכות לבניית חנויות אינטרנטיות. 

בהתאם לפריחה של המסחר המקוון, יש מגוון גדול של מערכות שניתן לבנות עליהן חנויות למסחר אלקטרוני, לא נזכיר כאן את כל המערכות שיש אבל כן כדאי לציין שכלל המערכות מתחלקות לשני סוגים: מערכות קוד סגור ומערכות קוד פתוח.

 

מערכות סגורות

מערכות קוד סגור הן מערכות שנמצאות כולן בבעלות החברה המפתחת, החברה מספקת לך את האחסון ואת מערכת ניהול האתר ומאפשרת לך לעשות שימוש במערכת תמורת תשלום חודשי. 

המערכות האלו נוטות להיות פשוטות משום שהם מספקות כל מה שצריך במקום אחד, מצד שני הן נוטות להיות פחות גמישות מבחינת היכולות שלהן.

כמו כן, התמחור תלוי בחברה המספקת את השירות, כאשר היכולת המיקוח שלכם די נמוכה, כי לאחר שהשקעתם זמן בבניית האתר הוא יכול להיות מאוחסן רק בשרתי החברה ולא ניתן להעבירו למקום אחסון אחר.

עוד חסרון במערכות סגורות הוא שמה שקיים בהן הוא מה שהחברה החליטה שיהיה בהם. למשל אם תרצו לסלוק ו/או להוציא חשבוניות עם חברה מסוימת ייתכן שמערכת האתר לא תתמוך בכך, ולא יהיה לכם הרבה מה לעשות למעט תחנונים, שירת התקווה ושמירה על אופטימיות.

דוגמאות נפוצות למערכות סגורות הן:
Shopify שנפוצה בחו"ל, Wix שיש בה אפשרות להוספת חנות מקוונת פשוטה, konimbo ,cashcow ו-e-shop הישראליות וקיימות עוד לא מעט מערכות נוספות.

 

מערכות פתוחות

לעומת המערכות הסגורות, מערכות פתוחות הן מערכות שנכתבו בקוד פתוח, כלומר קוד המקור שבו נכתבה המערכת פתוח לשימוש ורובן אף נותנות את כל המערכת או חלקים מרכזיים בה בחינם.  

עוד יתרון של המערכות האלו שהן מאפשרות להתקין את המערכת בשרתים שונים, כך שאתה לא כבול לחברה או אחסון מסוים והשליטה של על האתר, הנתונים והגיבויים טובה יותר.

כמו כן, הן מאפשרות גמישות גדולה יותר בהתאמה אישית של המערכת, הוספת תוספים וחיבור למערכות חיצוניות כמו סליקה וחשבוניות.

החיסרון של מערכות כאלו שלפעמים הן דורשות התאמה והתעסקות גדולה יותר בהקמה, משום שצריך לדאוג לחבר להן את כל התוספים הנדרשים שלעתים לא מגיעים בצורה מובנת, לדאוג לאחסון, חיבור לסליקה ועוד.

דוגמאות נפוצות למערכות פתוחות הן:
Magento שמתאימה לאתרי מסחר גדולים במיוחד, ו-WooCommerce שהוא תוסף חנות אינטרנטית למערכת WordPress המאוד נפוצה, ומתאים בעיקר לחנות קטנות עד בינוניות.

 

מערכות לבניית חנות אינטרנטית

 

האם לבנות אתר לבד או באמצעות איש מקצוע?

אם כבר חשבתם ברצינות על פתיחת חנות מקוונת, אחת ההתלבטויות שאולי הייתה לכם היא האם לפתוח את האתר בעצמכם או לקחת חברה או מפתח שיבנו לכם את האתר.

עלות הקמת חנות אינטרנטית יכולה להתחיל מכמה אלפי ש"ח לאתר קטן ופשוט, ולהרקיע עד עשרות אלפי ש"ח (ואף יותר) לאתרים גדולים יותר עם שינויים והתאמה לדרישות ספציפיות.

על מנת להבין מהי הדרך המתאימה עבורכם להקמת חנות אינטרנטית כדאי לקחת בחשבון כמה שיקולים:

משאבים – לכל בעל עסק יש משאבי זמן וכסף שונים. יש בעלי עסקים עסוקים מאוד שעדיף להם לשלם למישהו חיצוני שיבנה להם אתר, ויש בעלי עסקים שהעסק שלהם עדיין בהקמה ומשאבי הזמן שלהם גדולים יותר מהמשאבים הכספיים שלהם.

יכולת ורצון אישי – יש בעלי עסקים שלא רוצים בכלל להתעסק עם עניינים טכניים, ומעדיפים לקבל מוצר מוגמר עם ליווי והסברים על איך לתפעל אותו. לעומת זאת יש בעלי עסקים שלא מפחדים קצת 'ללכלך' את הידיים ולהתעסק ישירות בצדדים טכניים.

גודל ומורכבות האתר – ככל שהאתר גדול יותר ומיועד למכור יותר מוצרים, כך יהיה מורכב יותר להקים אותו בעצמכם. זה נכון במיוחד כאשר יש לכם דרישות ספציפיות, למשל דרך מסוימת בה אתם רוצים להציג את המוצרים.

המערכת בה מקימים את החנות – כפי שראינו קודם יש מערכות שונות להקמת אתרים, מערכות מסוימות יהיו מסובכות להקמה עצמית אם אין לכם רקע טכני טוב, אחרות מובנות יותר ופשוטות יותר להקמה גם ללא ידע טכני רב.

היקף הפעילות באתר – אם החנות היא תוספת לעיסוק שלכם ותכננתם למכור כמה מוצרים בודדים, יהיה הגיוני להקים אותה בעצמכם במערכות שמאפשרות בנייה בצורה עצמאית. אם מדובר בחנות מקוונות שהיא העיסוק העיקרי שלכם, או באופן כללי מגוון המוצרים והיקפי המכירות צפויים להיות גדולים, כנראה שלהיעזר באיש מקצוע יכול להיות הדבר נכון עבורכם.

 

סליקה וחשבוניות באתרי מסחר

לכל תהליך קנייה באתר מסחר יש שני חלקים חשובים בתהליך גביית הכסף ורישום העסקאות שהם למעשה חובה בכל אתר שמוכר מוצרים אונליין. 
 

סליקת אשראי

סליקת אשראי היא הדרך הנפוצה לגביית כספים מרחוק בחנויות מקוונות. בדרך גבייה זו הלקוחות מזינים את פרטי האשראי שלהם בסיום הקנייה, לאחר שבחרו את המוצרים שהם מעוניינים בהם.

למעשה גם השימוש הנפוץ בכפתור פייפאל לתשלום על העסקה, הוא גם סוג של סליקת אשראי, שנעשית במקרה הזה על ידי חברת פייפאל.

על מנת לאפשר תשלום באשראי על המוצרים שאתם מוכרים בחנות המקוונת שלכם, דרושים הדברים הבאים:

הדבר הראשון שצריך לעשות הוא להתחבר לסולק – כלומר להתחבר לחברה שתגבה אלקטרונית את הכסף מהלקוח ותעביר אותו לחשבונכם במועדים קבועים.

יש שתי אפשרות עיקריות כדי להתחבר לחברה שתבצע עבורכם את העיסקה: 

  1. להתחבר לאחת מחברות האשראי – ישראכרט, לאומי קארד וכ.א.ל. חיבור שכזה ידרוש חתימה על חוזה מול החברות ותשלום חודשי על הסליקה, לרוב עם מינימום עלות חודשית. 
  2. להתחבר לסליקה דרך מאגד אשראי – כלומר דרך חברה שמקיימת הסכמים עם חברות האשראי בעצמה. חיבור דרך מאגד האשראי מהיר יותר וחוסך את הצורך בהתחברות ומילוי טפסים בחברות האשראי. כמו כן יש אפשרות לתוכנית ללא מינימום עלות חודשית, ותשלום רק על סליקות בפועל.

אנחנו מאפשרים התחברות למגוון תוכניות סליקה כולל דרך מאגד, כך שתוכלו להתאים את תוכנית הסליקה שלכם לפי היקף סליקת האשראי באתר שלכם.

אז אחרי שבחרתם והתחברתם לאפשרות הסליקה המתאימה לכם, הדבר השני שצריך לעשות כדי לסלוק כרטיסי אשראי באתר, הוא  להוסיף חיבור טכני בין חברת הסליקה לאתר שלכם. 

דרך אחת לעשות את זה היא בעזרת שימוש בחברת סליקה (שימו לב זו אינה חברת האשראי ממקודם), שבעצם תפקידה היה לקשר בין חברת האשראי לבין האתר שלכם מבחינה טכנית. דרך זאת מאפשרת לעבוד עם איזו חברת אשראי שרציתם, אך המינוס העיקרי היה בכך שיש צורך להוסיף עבודה מול עוד חברה, עם עוד תשלום חודשי (בנוסף לעלויות של חברות האשראי). 

דרך נוספת שהופכת להיות נפוצה יותר היא סליקה ישירות באמצעות חברת החשבונית, שמאפשרת לך להוציא גם חשבונית וגם לסלוק מאותה מערכת, מה שמפשט את התהליך ויכול לחסוך בעלויות.

 

הרשמה לחיבור חנות אונליין


הוצאת חשבוניות

לכל עסקה שנעשית יש צורך בהוצאת חשבונית/קבלה (עוסקים מורשים או חברה בע"מ) או קבלה (עוסקים פטורים). דבר זה כמובן לא שונה בעסקאות אינטרנטיות.

יש שתי אפשרויות בהוצאות חשבוניות בעסקאות באתר שלכם:

  1. חשבונית ידנית – על כל עסקה שמתקבלת באתר אתם נכנסים לחברת החשבונית שלכם (או לפנקס החשבוניות אם אתם שומרים אמונים לנייר) ומוציאים בכל פעם חשבונית לעסקה ספציפית. זאת אפשרות כמובן לא יעילה, משום שהיא דורשת עבודה ידנית בכל פעם שנכנסת עסקה. זאת אופציה סבירה אם יש לכם כמה עסקאות בודדות בשבוע, אבל לא סבירה כאשר כמות העסקאות גדולה (אלא אם כן אתם מנסים לחזק את שרירים האצבעות שלכם בהקלדה…)
     
  2. חשבונית אוטומטית – חשבונית אוטומטית היא הדרך היעילה יותר להנפיק חשבונית על הקנייה באתר שלכם. החשבונית נוצרת באופן אוטומטי דרך api (מוזמנים לקרוא כאן: מה זה api) כאשר עסקת האשראי מאושרת והיא נשלחת ישירות למייל שהלקוח הזין בעצמו בתהליך הקנייה (אפשרות מעניינת נוספת היא: תוכנה לניהול הוראות קבע, המאפשרת לחייב לקוחות באופן קבוע).

הערה לסולקים עם PayPal: שימו לב, גם כאשר הלקוח מבצע קנייה באתר באמצעות ה- PayPal, אישור התשלום שיוצא מ- PayPal איננו נחשב כחשבונית מוכרת לרשויות המס בישראל ואתם עדיין מחויבים להוציא חשבונית או קבלה דיגיטלית על כל עסקה.

לכן חשוב לבחור מערכת שיודעת להוציא חשבונית מפייפאל בצורה אוטומטית, כאן אנחנו מסבירים איך ניתן לחברת את חשבון הפייפאל שלנו לחשבון ב-EZcount כדי להנפיק חשבונית אוטומטית ללקוחות.

 

לחבר את חנות ה- WooCommrce (ומערכות נוספות) לסליקת אשראי בקלות

אנחנו באיזיקאונט מאפשרים לכם להתחבר למערכת שלנו שתאפשר לכם לסלוק ולהוציא חשבונית מאותו מקום, יעיל אמרנו כבר?

אם יש לכם או אתם מתכננים להקים חנות על אתר וורדפרס באמצעות מערכת WooCommerce הנפוצה, יש לנו חדשות טובות בשבילכם: בנינו תוסף שיאפשר לכם להתחבר בקלות למערכת שלנו, גם ללא צורך באיש מקצוע.

כמו כן אנחנו מציעים עלויות תחרותיות, כאשר עלות ההקמה (חיבור) החד-פעמית והעלות החודשית הן במחיר אטרקטיבי. פירוט מחירים כאן בסעיף 3.

התוסף פשוט להתקנה, בדומה לכל תוסף וודרפרס אחר תוכלו פשוט להוריד ולהתקין אותו מהקישור שאנחנו נשלח לכם בעת ההתחברות.

אם המערכת שיש לכם או אתם מתכננים, בנויה על מערכות אחרות פתוחות נפוצות אחרות כמו PrestaShop ,Magento, או OpenCart אנחנו נותנים פתרון מובנה דרך צד ג’. זה אומר שאנחנו כבר דאגנו לחיבורים ואנחנו חוסכים לכם את כאב הראש בעבודה מול חברה נוספת לסליקה.

בנוסף אנחנו מפעילים סביבת דמו שמאפשרת לכם לבדוק את תקינות המערכת והחיבוריות ע"י יצירת רכישות מדומות לבדיקת תקינות המערכת לפני עלייה רשמית לאוויר. בקיצור, תוכלו לבדוק את המערכת בלי לחייב את עצמכם על מוצרים שלכם wink


כמה מילים לסיום על הקמת חנות מקוונת וחיבור סליקת אשראי

כמו שראינו במדריך (המרתק כמובן תודו) יש הרבה שיקולים שצריך לקחת בחשבון כשרוצים לבנות חנות מקוונת, שיקולים שישפיעו על עלות הקמת החנות והגמישות שלה.

ככל שהחנות המקוונת שנרצה לבנות תהיה גדולה יותר ונרצה יותר גמישות והתאמה אישית, כך העלות צפויה להיות גדולה יותר משום הצורך בהיעזרות באיש מקצוע ופיתוח לפי הצורך.

מצד שני, אם נרצה לפתוח חנות קטנה יחסית ואין לנו דרישות מיוחדות, יש לא מעט אפשרויות היום בשוק שיאפשרו לנו לעשות זאת בעצמנו בעלויות לא גבוהות.

דיברנו גם על סליקת אשראי באתרי המכירה – דרך גביית הכספים הנפוצה באתרים היא בעזרת סליקת אשראי כאשר ניתן להתחבר לסליקה בכמה דרכים וחשוב להתאים את דרך הסליקה להיקף הסליקה שלכם וכך לחסוך עלויות חודשיות מיותרות.

בנוסף חשוב לזכור שלכל עסקה יש להפיק חשבונית דיגיטלית. ניתן לסלוק אשראי ולהפיק חשבונית בשתי מערכות שונות, או ניתן לעשות הכל באותה מערכת כמו שאנחנו מציעים, דבר שיכול לחסוך לכם עלויות ועבודה מול כמה חברות.