דרופשיפינג: האם באמת אפשר להרוויח מזה ואיך עושים את זה נכון? 

המרחב הווירטואלי מציע לכולנו מגוון מרשים של דרכים חדשות לעבוד ולהרוויח, כאשר אחת הבולטות שבהן היא דרופשיפינג (באנגלית: Drop shipping), מושג שכמעט אי אפשר שלא להיחשף אליו בשנים האחרונות.

בהקשר הזה, חלק מהאנשים מזהירים שמדובר בשיטה מפוקפקת ומסוכנת. יש מי שאפילו מאשימים את העוסקים בה בהונאה. אחרים מאמינים שמדובר במפתח להתעשרות מהירה ורק רוצים ללמד עוד ועוד אנשים איך "לעשות את המכה", בדיוק כמוהם.

בפועל, דרופשיפינג זו בסך הכול עוד שיטה שמאפשרת להתפרנס ממכירות ברשת. אולם בשונה מחלק גדול מההבטחות סביבה – היא עדיין דורשת מידה רבה של עבודה, השקעה ורצינות.

בסופו של דבר, אם פועלים לפי הכללים ומבינים לעומק מה אתם עושים מדובר בשיטה לגיטימית וחוקית להשלמת הכנסה, שאפילו יכולה לשמש כהכנסה עיקרית למי שבאמת מוכנים להשקיע בכך זמן וכסף.

רוצים ללמוד איך זה עובד? אנחנו כאן להסביר לעומק על השיטה המדוברת, היתרונות, החסרונות והדרכים שיאפשרו לכם לעשות את זה נכון, חכם ובאופן שמתאים לכם.

המדריך לדרופשיפינג

מה זה דרופשיפינג והאם זה בכלל חוקי?

דרופשיפינג הוא מושג שמוזכר הרבה בהקשר של מסחר באיביי או באמזון. בפועל, לא מדובר במסחר בפלטפורמה כזאת או אחרת, אלא פשוט בשיטת מכירות שצברה תאוצה בשנים האחרונות כתוצאה מההתפתחות הדיגיטלית המואצת שעבר ענף הקמעונאות מאז שהאינטרנט שינה את חיינו לנצח.

במובן הכי פשוט, דרופשיפינג זו שיטה שבמסגרתה אנשים מוכרים מוצרים בלי לאחסן אותם אצלם, או אפילו להיות באותה המדינה שבה המוצרים האלו נמצאים.

בצורה הזאת, הסוחרים מתמקדים בשיווק, במכירות ובשירות לקוחות – בעוד שהמוצרים מגיעים מצד שלישי, אשר אמון על האספקה והשילוח.

אז האם דרופשיפינג זה חוקי בישראל? תלוי איך אתם עושים את זה. כפי שהבנו, דרופשיפינג הוא בסך הכול מודל עסקי. אם אתם בוחרים לעבוד בצורה הזאת, זאת האחריות שלכם לוודא שאתם עושים הכול לפי הספר ולא עוברים על שום חוק בדרך.

זה אומר שאתם צריכים בין היתר לפתוח תיק במס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, לוודא שסוג העסק שלכם אכן מאפשר לנהל מכירות בצורה הזאת, לדווח על כל הכנסה וכמובן לוודא שגם הפלטפורמות שאתם עובדים איתן (שנרחיב עליהן בהמשך), מאפשרות לכם לסחור בצורה הזאת.

לדוגמה, איביי נחשבת לאחת מפלטפורמות המסחר המובילות בעולם וכתוצאה מכך גם לפלטפורמת דרופשיפינג חמה ומבוקשת.

ב-2018, הודיעו בחברה על איסור לבצע דרופשיפינג דרך הפלטפורמה שלהם, אלא אם יש לכם הסכם כתוב עם הספק שאתם משתמשים במוצרים שלו. לכן, חשוב לבדוק היטב את כל ההגבלות, האזהרות והאותיות הקטנות, לפני שמתחילים למכור מוצרים שאין לכם שום קשר ישיר אליהם.

האם כדאי לעשות דרופשיפינג? בואו נבחן את היתרונות והחסרונות

כדי להבין האם בכלל כדאי לכם להיכנס להרפתקה הזאת, כדאי קודם לקחת צעד אחורה ולהכיר את המאפיינים המרכזיים של עבודה בדרופשיפינג.

הנה כמה שאלות שמומלץ לבחון לפני שיוצאים לדרך כדי להבין האם זה באמת שווה את הזמן והכסף שלכם.

כמה באמת אפשר להרוויח?

כיום, דרופשיפינג היא אחת הדרכים המוכרות והפופולריות לניהול מכירות ברשת. הרבה אנשים מכל העולם, בעיקר צעירים, עושים זאת ומתפרנסים מזה, מה שאומר שגם התחרות בתחום גבוהה.

רוב האנשים שעובדים בשיטה הזאת מדווחים על רווחים נמוכים יחסית, בטח בשלבים הראשונים, אך זה לא בהכרח אומר שזה יהיה נכון גם במקרה שלכם.

כמה אפשר להרוויח על כל מוצר שמוכרים?

העמלות על מכירות בשיטה הזאת בדרך כלל עומדות על מספרים חד ספרתיים ויכולות במקרים מסוימים להגיע ל-10 אחוזים או אולי קצת יותר. ברוב המקרים, כאמור, תידרש השקעה לא מבוטלת (של זמן וכסף) מצידכם, לפחות בשלב הראשון, עד שתראו רווחים משמעותיים.

איך אפשר לדעת אם דרופשיפינג באמת מתאים לי?

כמו בכל עסק, גם בדרופשיפינג חשוב להסתכל על עצמכם ולשאול האם יש לכם יתרונות ייחודיים שיעצימו את סיכויי ההצלחה בתחום הזה.

בדרופשיפינג, יש כישורים ספציפיים שיכולים לספק את היתרון הזה, כמו לדוגמה: ניסיון בשיווק ובפרסום; ניהול רשתות חברתיות; ניהול יחסי ציבור; יכולות ניהול גבוהות; היכרות מעמיקה עם עולם השירות והתמיכה; ניסיון מעשי בקופירייטינג ובארט; ניסיון בעבודה במכירות.

האם יש לכם סכום התחלתי להשקעה?

בניגוד לחלק מההבטחות שמתרוצצות ברשת, ניהול מכירות בדרופשיפינג דורש, כמו כל עסק אחר, גם השקעה התחלתית שנרחיב עליה בהמשך.

ההשקעה הזאת תעזור להתניע את מהלכי הפרסום והשיווק שנדרשים כדי להתחיל למכור ויאפשרו לכם גם מרחב נשימה עד שתתחילו לראות רווחים מהמכירות בפועל.

האם יש לכם את הזמן והרצון ללמוד לעומק את העבודה?

בחיים עצמם, למרבה הצער, רב הדברים לא באים בקלות. רובם המוחלט של מי שמצליחים להניב רווחים יפים בדרופשיפינג הם אנשים שלמדו לעומק את השיטה לפני שיצאו לדרך, או שעשו המון ניסוי וטעיה עד שהגיעו לנוסחה שעובדת בשבילם ומצליחה לייצר הכנסות.

כדי להימנע מטעויות שגם עלולות לעלות לכם בזמן ובכסף, תמיד טוב ללמוד לעומק את המנגנון ואת הכלים השונים שתעבדו איתם, לפני שאתם מסתערים על המטרה.

מה זה בכלל דרופשפינג?

דרופשיפינג: איך מתחילים?

החלטתם שמתאים? כבר מדגדג לכם להתחיל למכור? עכשיו בואו נבין ביחד איך לעשות דרופשיפינג מוצלח.

כפי שהבנו קודם, רוב הסיכויים שתרוויחו בשיטה הזאת רק אם תהיו מוכנים ללמוד אותה לעומק, בין אם בקורס מקצועי, בעזרת ליווי פרטני, בקריאת מדריכים ברשת, או כאמור, בהרבה ניסויים וטעויות.

כשחושבים איך להתחיל דרופשיפינג, חשוב לזכור שמדובר בתחום שיש בו עקומת למידה והמון ידע מקצועי שנצבר עם הזמן. בין אם תבחרו לנהל מכירות באייביי, אמזון או עלי אקספרס, כנראה שתצרכו ללמוד לא מעט גם על בחירת מוצרים נכונים, פילוח קהלי יעד, פרסום בגוגל וברשתות החברתיות, ביקורות, המלצות, תקשורת נכונה עם לקוחות, מתן שירות, תקשורת עם ספקים – וזו רק ההתחלה.

נכון, הרבה מהדברים האלו נלמדים תוך כדי תנועה, אבל חשוב שיהיה לכם לפחות את הבסיס ההתחלתי לפני שאתם "קופצים לבוץ".

אנשים בלי הבנה מספקת לא פעם עושים טעויות שיכולות להתבטא לדוגמה בביקורות שליליות, בעבירה על החוקים והתקנות של אתרים שונים ובפגיעה במיתוג של העסק החדש וכל אלו, כמובן, עלולים לייצר השפעה מתגלגלת וארוכת טווח על העתיד שלכם בתחום התחרותי הזה.

כמה עולה להקים חנות דרופשיפינג?

רוב העסקים שתבחרו להקים דורשים גם השקעה כספית ועם כל הצער שבדבר, החוק המבאס הזה לא פוסח גם על עולם הדרופשיפינג. ההשקעה הראשונית יכולה להתבטא בכמה אלפי שקלים, או אפילו בעשרות ומאות אלפי שקלים, אם אתם באמת רוצים להתחיל בגדול.

כדי לחשב את העלות הכוללת של הקמת העסק, קודם כל חשוב ללכת צעד אחורה ולהבין מהו מערך המכירות שתרצו להקים.

אם לדוגמה תרצו אתר מכירות ייעודי, כמובן שהקמת האתר יכולה לעלות כמה אלפים טובים. אם תרצו קודם כל לפתוח חנות משלכם באתר מכירות גדול ופשוט להתחיל לשווק את המוצרים שלכם בגוגל או ברשתות החברתיות, החלטה כזאת מטבע הדברים תתבטא בתג מחיר צנוע יותר, אך עדיין תדרוש להוציא כסף על פרסום ושיווק.

בכל מקרה, לפני שמתחילים למכור, כדאי כאמור ללמוד את התחום, או לכל הפחות להשקיע בייעוץ והכוונה, דבר שיוכל להסתכם במאות עד אלפי שקלים לכמה שעות ייעוץ.

לסיכום, לפני כל החלטה שאנחנו מקבלים בחיים, חשוב שנשאל את עצמנו כמה אנחנו מוכנים ויכולים להשקיע – ולהבין שסכום ההשקעה הראשוני הזה ישפיע, במידה כזאת או אחרת, על ההצלחה של העסק, בטח בחודשים הראשונים והקריטיים של חייו.

איך למצוא ספק דרופשיפינג?

אחד האתגרים הראשונים שחשוב לסמן עליהם וי כדי לדעת שאתם בכיוון הנכון, הוא למצוא ספקים אמינים, שתוכלו לסמוך עליהם ועל הסחורה שלהם וגם יספקו לכם אחוזים מהרווחים שתואמים את הציפיות שלכם.

כדי לעמוד באתגר הזה, תוכלו להיעזר באתרים ייעודיים שמנהלים מאגרי ספקים לסוחרים בדרופשיפינג. שלושה מהאתרים הגדולים בתחום הזה כיום הם Salehoo, CJDropshipping ו-WorldWideBrands.

באתרים האלו תוכלו למצוא ספקים במגוון רחב של תחומים, מכל רחבי העולם, שכבר עובדים בשיטה הזאת ומחפשים שיתופי פעולה עם משווקים.

כמה עולה קורס דרופשיפינג?

אז כבר הבנו שדרופשיפינג למתחילים יכול להיות משימה מציפה, מבלבלת ומורכבת. הרבה אנשים נכנסים לתחום עם המון מוטיבציה, אבל לא בהכרח יודעים איך להתחיל.

לכן, קורס דרופשיפינג מומלץ ביותר לכל מי שחושב להיכנס לתחום, אך כמובן שגם העלות שלו מצטרפת לשורה ארוכה של הוצאות שצפויות להעמיס מאוד על העסק בימיו הראשונים.

ברחבי הרשת תוכלו למצוא המון הצעות בתחום הזה, בהם גם קורס דרופשיפינג בחינם, אבל אם אתם באמת רציניים לגבי הכניסה לתחום – עדיף לגרד עוד קצת מהחסכונות וללמוד את העולם הזה בצורה מקיפה, במסלול הכשרה מסודר שיקנה לכם כלים, מיומנויות ודרכי עבודה שאולי ייקח הרבה יותר זמן לפתח לבד.

למרבה המזל, אנחנו חיים בעולם שבו הרבה אנשים שכבר מתפרנסים ממכירות באינטרנט, רוצים להרוויח הרבה יותר מללמד אחרים איך לעשות את זה כמוהם.

מצד שני, זה אומר שיש בתחום גם לא מעט שרלטנים שכדאי להיזהר מהם לקחת את ההבטחות שלהם בעירבון מוגבל.

מהן הסכנות בדרופ שיפינג

דרופשיפינג ומס הכנסה: ההגבלות והסכנות שאסור להתעלם מהן

כאמור, כדי לנהל עסק חוקי בתחום הדרופשיפינג, אתם מחויבים לפעול כמו כל אזרח אחר שמנהל עסק בישראל. זה קודם כל אומר שאתם נדרשים לפתוח תיק ברשויות המס – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, ואם אתם כבר עובדים כשכירים, חשוב לעשות תיאום מס כדי לוודא שלא תשלמו בסוף השנה סכום אסטרונומי ולא צפוי.

בכל מקרה, בכל מה שקשור לניהול של עסק והתנהלות נכונה (וחוקית) מול רשויות המס, עדיף להיעזר ברואה חשבון ועדיף עם ניסיון בתחום הספציפי הזה.

בינתיים, אנחנו יכולים לספר לכם שבעניין המע"מ, באופן רשמי, אתם לא אמורים לשלם את התוספת הזאת כשמדובר בעסקאות מול לקוחות שאינם ישראליים, אם אתם מוכרים מוצרים שלא עוברים בכלל בישראל.

זאת אומרת שאם לדוגמה אתם מוכרים ללקוחות אמריקנים ומזמינים סחורה מסין שנשלחת ישירות ללקוח, לא תצטרכו לשלם מע"מ בישראל, אם כי אולי ישנן תוספות אחרות שתידרשו להן.

עם זאת, כשמדובר במס הכנסה, זה לא משנה מי הלקוחות שלכם ומאיפה מגיעה הסחורה. כל עוד אתם אזרחים ישראליים שמנהלים עסק רשום בישראל, אתם מחויבים לדווח על כל הכנסה שלכם, גם כזאת שהופקה מחוץ לגבולות המדינה.

בסוף כל שנה (או כל חודשיים, תלוי בסוג העסק), אתם נדרשים לדווח על ההכנסות שלכם, ולשלם מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי בהתאם לחוק.

להיות או לא להיות דרופשיפר? בואו נסכם

כמו הרבה מקצועות חדשים שנולדו בעשורים האחרונים בזכות האינטרנט, גם הדרופשיפינג מגלם בתוכו המון הזדמנויות, אך כפי שהבנו, גם לא מעט סיכונים.

ככל שחולפות השנים, התחום נעשה תחרותי ורווי יותר, מכיוון שאנשים מהודו, מאיטליה, מארצות הברית, מפרו ומכל שאר קצוות העולם – כולם יכולים לעשות את זה בזמנם החופשי, ללא שום הגבלות או דרישות מחמירות.

למרות כל אלו, אם תלמדו את התחום ברצינות, תמצאו נישה ייחודית שאתם יכולים לפרוח בה, תהיו עקביים ותגלו יכולות טובות בשיווק, שירות לקוחות, ניהול עסקי ופרסום ברשת – אין ספק שיש כאן אפיק שיכול להניב הכנסות יפות ואולי בבוא היום אף לשמש כמקור ההכנסה המרכזי שלכם.

בנוסף, אם תצליחו להתפרנס יפה מדרופשיפינג, המקצוע הזה יכול לאפשר לכם גם חופש לטייל בעולם במקביל לעבודה, בלי שתהיו כבולים למקום עבודה ספציפי כאן בישראל.

דילוג לתוכן