טעויות נפוצות בעסקים קטנים [וגם איך להימנע מהן]

טעויות נפוצות בעסקים קטנים אינן נובעות רק מרשלנות של בעלי העסקים או מחוסר תשומת לב, ממש לא.
עולם העסקים הוא עולם מורכב, סבוך, מלא בדילמות ובמצבים שלעתים בלתי נמנעים. 

העסק שלכם אולי קטן, אך גם ניהול עסק קטן בשוק תחרותי הוא משימה גדולה, מאתגרת ומלאת סכנות.

טעויות נפוצות בעסקים קטנים - וגם איך להימנע מהן

הידעתם?

תשעים ושבעה אחוזים מהעסקים בישראל מוגדרים כעסקים קטנים, רבע מרשימת העסקים הקטנים לא שורדים את שנת חייהם השנייה וכשמונים אחוז מהם נסגרים כעבור חמש שנים. 
 
יש גורמים שונים המביאים לקריסת העסקים הקטנים, אך כשלושים אחוז מבניהם נגרמים כתוצאה מטעויות של בעל העסק. 
 
אם אינכם רוצים לראות את העסק שלכם מופיע ברשימת עסקים קטנים למכירה, כדאי לכם ללמוד מטעויות של אחרים. אם תבינו מהן הטעויות הנפוצות ואם תצליחו להימנע מהן, תוכלו לנהל את העסק שלכם בצורה יעילה יותר שתבטיח שהעסק ישרוד ואפילו יצמח.  

10 טעויות שכיחות בעסקים קטנים:
הרשימה הקטנה להצלחה גדולה 


1. ממהרים לצאת לשוק עוד לפני שסיימתם להקים את העסק ולגבש מוצר שלם

לא מספיק לחשוב על רעיונות לעסקים קטנים להתלהב, להזדרז ולנסות לגלגל את המכירות.

במקרים רבים המוצר עדיין אינו נמצא ברמת גימור מספקת, האסטרטגיה השיווקית עדיין אינה מגובשת, אך בעל העסק רץ מהר מדי, יוצא לשוק ומתחיל לגלגל את המכירות. 

ברוב המקרים לא רק שהוא לא יצליח לשווק את המוצרים, אלא יגרום לנזקים שקשה יהיה להתאושש מהם בהמשך. הנזק התדמיתי העלול להיגרם לעסק יפגע בהמשך הדרך, לקוחות רבים לא יחזרו שוב ועוד.

כדי שלא להיקלע למצבים אלו ולחזור על אחת מבין מספר גדול של טעויות נפוצות בעסקים קטנים, יש לפעול במלוא הסבלנות, תמיד, אך במיוחד בתחילת הדרך, ולדאוג לגבש את כל האלמנטים הבסיסיים הנדרשים לפני שיוצאים אל השוק.

כבר בשלב הראשון יש להגדיר מהם המאפיינים הייחודיים של העסק, מהי התכנית השיווקית, איך נוכל להגדיל את מספר הלקוחות ומהו הקצב הצפוי של הגדלת הלקוחות והמחזור השנתי. גם לאחר הקמת העסק, יש לעצור מדי תקופה לבחון אותו, לענות על השאלות הנ"ל ולתכנן תמיד מספר צעדים קדימה. 
 

2. ניהול חובבני

מי שרוצה לפתוח עסק או גם מי שכבר מנהל עסק לא תמיד מפנים שאנחנו חיים בעולם עסקי תחרותי המשתנה תמיד. בעלי עסק רבים טועים לחשוב כי הצלחת העסק תלויה ברעיון שמאחורי העסק, ואילו ניהולו זה החלק הפשוט. אך לא כך הדבר. ניהול נכון והאצלת סמכויות לעובדים מקצועיים יעשה את ההבדל בין הצלחה לכישלון. 

בעלי עסקים רבים לא מנצלים את כוח האדם שברשותם או / ו לא מחפשים עובדים מומחים בתחומים שונים, לא משחררים את האחריות ולא נותנים לאנשים אחרים לקחת פיקוד על העסק.

כדי להיכנס לרשימה של עסקים קטנים מצליחים בישראל כדאי לכם להתחיל להעסיק מומחים בתחומים הרלוונטיים וליהנות מהכישרון ומהניסיון שלהם. ככל שתפנימו את העובדה הזו מוקדם יותר, כך העסק שלכם יצליח יותר. 


3. התלהבות מלקוחות גדולים

ואולי בצדק, אך לא תמיד לקוח גדול טוב לעסק קטן. ככלל לקוח גדול הוא לקוח אמין העשוי להגדיל באופן ניכר את מחזור המכירות שלכם, אך כאשר מרבית הפעילות העסקית מתבססת על לקוח אחד גדול, או אפילו על שני לקוחות גדולים, במצב שבו הלקוח יעזוב אתכם העסק שלכם עלול לקרוס לחלוטין.

לקוחות גדולים דורשים עלויות תפעול ולוגיסטיקה גבוהות, יש להם כוח מיקוח והם מצליחים להוריד בדרך כלל את המחירים. לעסק קטן רצוי לתת עדיפות למספר גדול של עסקים קטנים ובינוניים על פני לקוח גדול אחד כדי לתת לעסק גב וביטחון כלכלי יציב. 


4. לקיחת הלוואות

הכסף הוא תמיד עניין רגיש בכל עסק, ובמיוחד בעסקים קטנים. עסקים רבים מתפתים לקחת הלוואות המוצעות על ידי גופים שונים כמו הקרן לעידוד עסקים קטנים או הלוואות ייעודיות של עסקים קטנים בנק הפועלים בלי לחשוב על עלויות ההלוואה ובלי לתכנן נכון את ההחזרים. 

לעתים קרובות החזר ההלוואות לוחץ על חשבון הבנק של העסק ומאתגר את המאזן העסקי. סיטואציה כזו עלולה להעמיד את העסק במצב משברי וכל קושי קטן עלול למוטט אותו בשל היעדר של מרווח נשימה או רזרביות כספיות.

טעות נוספת היא שבעלי העסקים מתפתים לקחת הלוואות הנראות להם כהלוואות נוחות ואטרקטיביות ובסכום ההלוואה הם משקיעים בסחורה רבה מדי הנחשבת לכסף עומד, כסף שאינו מניע לצמיחה עסקית.

בעלי עסקים רבים למדו על בשרם שברגע שהם מתחילים להיכנס למעגל של הלוואות וחובות, קשה מאוד לצאת ממנו. אם אתם זקוקים להלוואה, כדאי להיעזר ביועץ פיננסי שיסייע לכם לבחור את סוג ההלוואה ואת הסכום המדויק הנדרש.

לבעלי העסקים יש נטייה לקחת יותר כסף ממה שהם צריכים, אך לעתים קרובות אם תיעזרו בייעוץ מתאים תוכלו להקטין באופן משמעותי את סכום ההלוואה, להביא לאותן תוצאות אפקטיביות בעסק מבלי לחשוף את העסק לסיכונים מיותרים של לקיחת הלוואות גדולות מדי. 

בכל מצב שבו אתם נזקקים להלוואה, חשוב להשקיע מחשבה מקצועית ולנתח מה הביא לבעיית הנזילות ולפתור אותה מהשורש. אם לא תעשו כך, ההלוואות עלולות להיהפך ל"חבר קבוע" של העסק ולדרדר אותו לקשיים כלכליים. 

איזה טעויות אתם כנראה עושים בעסק ולמה אתם צריכים להפסיק?

5. אי לקיחת ייעוץ עסקי

בעלי עסקים רבים לא אוהבים להיעזר בייעוץ לעסקים קטנים ואחד המשפטים השגור בפיהם הוא: "אני מכיר טוב את העסק שלי, מה כבר יועץ עסקי יכול לעזור לי?"

התשובה היא שיועץ עסקי שראה והכיר כבר הרבה עסקים יכול לזהות ולהבין מהר מאוד את הבעיות העכשוויות בעסק ואת הבעיות הפוטנציאליות של העסק לטווח קרוב ולטווח רחוק ולכוון אתכם לדרך העסקית הנכונה.

המוטיב המרכזי של עסקים קטנים מצליחים הוא המקצועיות של בית העסק בתכנון ובהתנהלות שלו.

אם אתם חוסכים בייעוץ מקצועי לעסק מסיבות שונות, נשענים על חברים ויועצים חובבניים או שנעזרים בייעוץ מקצועי, אך לא עושים את זה עד הסוף תגלו מהר מאוד שהחיסכון שבהעסקת יועץ מקצועי יגבה בהמשך מחיר יקר וכבד.

עבודה צמודה של יועץ עסקי מקצועי מביאה להצלחה של העסק לאורך זמן.

היועץ המקצועי ידע לסייע לכם בתקופה של הקמת העסק ולבנות יחד אתכם תכנית פעולה ארוכת טווח שתביא לשיפור מתמיד, לשגשוג והצלחה. יועצים עסקיים נפגשים עם מגוון גדול של בעלי עסקים, הם מכירים הרבה טעויות נפוצות בעסקים קטנים וישמחו לחלוק אותם אתכם ולסייע לכם להימנע מהם. 

6. לא משקיעים מספיק בשיווק

חשוב לדעת! הדרך של קידום עסקים קטנים עוברת דרך שיווקם.
כל בעל עסק מכיר מצוין את המוצר שלו ויכול לפרט את כל התועלות שלו, אך כשזה מגיע לתרגום התועלות באופן שיווקי ולשיווק המוצר, רוב בעלי העסקים לא ידעו איך לעשות את זה נכון ולא ידעו איך לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים למה כדאי לקנות דווקא מהם ולא מהמתחרים שלהם.

כדי להתקדם אתם צריכים לקחת יועץ שיווקי מוצלח ולהשקיע באסטרטגיה שיווקית נכונה באופן מאורגן ומסודר, אסטרטגיה שתוכיח את עצמה ותביא לצמיחה ולהגדלה של כל בית עסק.

7. העסקת קרובי משפחה

זו אחת מהטעויות השכיחות בעסקים קטנים. להעסקת קרובי משפחה בעסק יש יתרונות רבים כמו למשל, אמון ויחסים קרובים, אך עם זאת העסקה של בני משפחה עלולה לגרום לבעיות. 

לעתים אתם נאלצים להתפשר על כישרונות, מומחיות וניסיון כאשר אתם מעדיפים להעסיק קרוב משפחה ותמיד קיים החשש של התעסקות באינטריגות משפחתיות והרגשת אי נעימות כאשר קרוב המשפחה אינו עונה על הציפיות ואינו עומד בדרישות.

צריכים עובדים?
נסו לחפש עובדים בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים דרושים. כאן תוכלו למצוא עובדים מקצועיים המתמחים בעסקים קטנים בישראל.

אך אם בכל זאת אתם מעדיפים להעסיק קרובי משפחה, ערכו אתם שיחה מוקדמת כדי לתאם ציפיות, נסו להבין מה ההשלכות של הקשר המשפחתי ומה עושים במקרים של סיטואציות שונות העלולות להתרחש בעתיד.

8. אי הקפדה על חוקי העבודה

הסדרת יחסי העבודה בין עובד למעביד זהו פן חשוב מאוד בכל ניהול של עסק. לבעל העסק יש אחריות כלפי העובדים ועליו לספק להם את כל הזכויות המגיעות להם מכוח דיני העבודה גם במקרה של עסק משפחתי או גם בעת הפעלה של עסקים קטנים מהבית.  

חשוב להגדיר מראש את יחסי העבודה בין המעסיק לעובד ולעגן אותם בחוזה. בעלי עסקים רבים שלא היו מודעים לחוקי העבודה נתבעו בסכומי כסף גדולים על ידי העובד והגיעו בשל כך לקריסה כלכלית של העסק. 

הסכם ההתקשרות של העסק הקטן עם הלקוחות הוא אחד המסמכים הבסיסיים של כל בית עסק קטן והוא חייב להיות מנוסח היטב, רצוי על ידי עורך דין, בהתאם למאפיינים של בית העסק, לאופי השירותים והלקוחות, לתנאי התשלום, לאחריות על המוצר ועוד. 

אל תחסכו בשכר טרחת עורך דין ואל תורידו מהאינטרנט הסכם התקשרות כללי. כל טעות הקשורה להסכם ההתקשרות עלולה לגרום להסתבכות, לתביעות משפטיות, לאי תשלום עבור המוצר או השירות ומכאן הדרך להסתבכות כללית קצרה. 

9. תמחור שגוי, בעיות תפעוליות וחוסר ידע בניהול משא ומתן עם לקוחות פוטנציאליים

בעלי עסקים נוטים להתמקד בניהול ומזניחים את התפעול היום יומי. עיכובים במשלוח המוצרים ללקוחות, הצעות מחיר שלא נענו בזמן או מתן שירות לא אדיב ולא מקצועי הם גורמים העלולים לפגוע בבית העסק ולגרום לנזקים עצומים. 

חוסר ידע בניהול משא ומתן מקצועי עם לקוח פוטנציאלי, תמחור לא נכון של המוצר, חוסר מעקב אחרי הכספים ותזרים המזומנים בעסק עלול להביא לאבדן כספים מיותר, לפגוע ברווחיות העסק ולעתים אף להביא להפסדים כספיים גבוהים שלא יאפשרו לעסק להמשיך ולהתקיים.

10. התעלמות מסימני אזהרה המאותתים על בעיות בעסקים

כמו ירידה בהכנסות של בית העסק לאורך תקופה ממושכת, זליגה איטית של לקוחות קטנים, בינוניים וגם גדולים אל עבר המתחרים, בעיות חוזרות ונשנות בתזרים המזומנים ועוד עלולים לגרום לשחיקה ברווחיות ובמקרים לא מעטים גם לקריסה כלכלית. 

לסיכום

פתגם עממי אומר כי חכם יודע איך לצאת מהבוץ, אך פיקח יודע איך לא להיכנס אליו.

אל תהיו חכמים מדי, למדו מטעויות של אחרים ולא תיקלעו למצבים שתידרשו להשקיע משאבים רבים בחיפוש דרכים איך לצאת מהם.

בעסקים כמו בחיים, יש מספר גדול של טעויות שחוזרות על עצמן ושכולם עושים, אך אם אתם רוצים להגדיל את סיכויי ההצלחה של העסק שלכם, התחילו ללמוד את הטעויות הנפוצות ונסו להימנע מהן.  

דילוג לתוכן