עסקים עם משפחה – איך עושים את נכון?

עסק משפחתי, עסקים ומשפחה… עברה בכם פעם ההתלבטות הזאת?

כשאנחנו אומרים עסקים אנחנו לא מתכוונים לזה שבגיל 10 מכרתם עם אחותכם לימונדה ברחוב, אלא לעסק אמיתי שיש בו קצת יותר אתגרים והזדמנויות 🙂

יש משהו טבעי בלרצות את האנשים הקרובים לידכם, גם בדבר המקצועי שהכי חשוב לכם– העסק. יש כל מיני דרכים בהן בני משפחה יכולים להשתלב בעסק.

הראשונה היא הקמת שותפות עם בן משפחה. לדוגמא, הקמת חנות או סטודיו עם אחד הקרובים שלכם, כאשר העסק בבעלות של שניכם.

מצב אחר הוא עסק שאתם הבעלים היחידים שלו. עם הזמן העסק גדל ואיתו גם כמות העבודה ואתם מבינים שאתם זקוקים לעזרה. העובד הראשון שאתם מגייסים הוא בן משפחה שעוזר לכם באדמינסטרציה, בשירות או כל נושא אחר שאתם נזקקים בו לעוד יד.

הדרך השלישית של שילוב עסקים ומשפחה זה במצב הקלאסי של עסק משפחתי – עסק הנבנה על ידי ההורים ובמשך הזמן הילדים נכנסים אליו בטבעיות ותופסים תפקידים יותר ויותר משמעותיים, לפעמים עד חילופי דורות בניהול העסק לאורך השנים.

family-business

עסק משפחתי יתרונות וחסרונות

לעבודה בעסק עם בני משפחה יש כמובן את יתרון הקרבה, אך לפעמים, בדיוק אותו יתרון הופך לחיסרון. מה שנרצה זה לזהות ולחזק את היתרונות ומקביל לצמצם את החסרונות. 

בואו נתחיל בסקירה של הסיבות והתועלות המרכזיות להקמת עסק או לעבודה בעסק עם בני משפחה:
 

היכרות טובה

אחת הסיבות הנפוצות להכנסת בן משפחה לעסק נובעת מהעובדה הפשוטה שאנחנו מכירים אותו וכך הוא או היא יהיו אחת האופציות הראשונות לגיוס כאשר מגדילים את העסק.

בעוד ברוב המקרים אתם מגייסים עובדים על סמך קורות חיים והיכרות קצרה של כמה ראיונות, עובדים שהם בני משפחה הם אנשים שאתם מכירים שנים רבות. אתם מכירים טוב את האופי שלהם ויודעים באלו דברים הם טובים יותר או פחות.

כדאי במקרה הזה להבדיל בין משפחה גרעינית למשפחה מורחבת – לעיתים יש תכונות שכדי לזהות אותן צריך היכרות מאוד קרובה שלרוב נמצאת במשפחה הגרעינית. עם בני משפחה רחוקים חסרה הההיכרות עם ההתנהלות היום-יומית ויהיה קשה יותר לזהות דברים כאלו.

לדוגמא, ייתכן שתצרפו את בת הדודה שלכם לעסק ופתאום תגלו שהיא מתקשה עם ניהול הזמנים שלה. זה משהו שיהיה לכם קשה לזהות אם לא תהיו איתה באינטראקציה קבועה כמו מגורים באותו בית או עבודה.

מצד שני, הקירבה יכולה גם להעלות אתגרים ייחודיים, כאשר לדוגמא רואים שבן המשפחה אינו מתאים לעסק, יהיה יותר "לא נעים" לסיים את עבודתו ביחס לעובד שאינו בן משפחה.

ייתכן אפילו שבמקרה ותחליטו לנתק את קשרי העבודה, ישארו משקעים שיכולים להשפיע על היחסים האישיים ביניכם. 

אמון ומחויבות

אם דיברנו על היכרות מוקדמת וקירבה, אז אמון ומחויבות הם ההמשך הטבעי.

כשאתם מכניסים בן או בת זוג, ילדים או קרוב אחר, אתם בעצם יודעים שנכנס לעסק עובד שאפשר לסמוך עליו, מישהו שפחות סביר שיעלם פתאום ביום אחד לשום מקום.

למי שחווה בעיות לא נעימות בעסק כמו מעילה או הסתרה של פעילות מצד העובדים, העסקת בן משפחה תעזור לו להרגיש שקט יותר.

מקרים חריגים יכולים לקרות גם עם בני משפחה, אבל הסבירות לכך נמוכה יותר, במיוחד אם מדובר בבני המשפחה הקרובים (זה די טיפשי למעול בכספים בעסק המשותף עם בן זוגך cool).

העניין השני הוא מחויבות לעסק. יש הרבה עובדים מחויבים שבאמת אכפת להם, גם כאלו שאינם קרובי משפחה. עם זאת, אפשר להבין למה עובד שהוא גם בן משפחה ירגיש מחויבות גדולה יותר להצלחת העסק.

אם יש משהו שיכול מאוד לתרום להצלחת עסק היא עובדים מחויבים. כך שאם חלק מהעובדים הם בני משפחה, יש סיכוי גבוה שרמת המחויבות הכללית בעסק גדולה מהממוצע.

שיקולים כלכליים

אחד השיקולים המרכזיים ביצירת שותפות או העסקה של בני משפחה הוא השיקול הכלכלי. מעצם זה שעובדים עם בני משפחה, המשפחה נהנית יותר מהפירות הכלכליים של העסק.

זה יכול להיות בצורה שבן המשפחה נהנה מהמשכורת שהוא מקבל מהעסק או במקרה של שותפות נהנה מהרווחים.

כדאי גם לזכור שבמידה ואותו עובד הוא שכיר בעסק, הוא עובד לכל דבר וככה המשכורת המופרשת לו היא הוצאה מוכרת, כמו שהיה קורה עם עובד שאינו בן משפחה.

מצד שני עבודה של בני משפחה קרובים בעסק יכולה להוות גם סיכון כלכלי, הנובע מהסתמכות העסק כמקור הכנסה עיקרי ולפעמים היחידי במשפחה.

במידה והעסק נקלע לקשיים, ההשפעה על המשפחה משמעותית הרבה יותר, במיוחד כאשר השותף לעסק הוא בן או בת הזוג איתם מנהלים משק בית משותף.

יצירת אופי לעסק

יש משהו ייחודי בעסקים משפחתיים, במיוחד באלו המצליחים להעביר את ההרגשה המשפחתית גם ללקוחות. "כולנו משפחה" הופך מסתם סיסמה של חברה ענקית שמנסה ליצור תחושת קרבה מדומה, למשהו מוחשי יותר שהלקוח רואה ומרגיש.

יש קסם בכך שאתם נכנסים לעסק והמוכרת שעוזרת לכם היא הבת של בעל העסק שעושה לכם את החשבון, בזמן שאשתו עוזרת ללקוחות אחרים. עצם הקנייה באותו מקום יכולה לתת לכם כלקוחות את ההרגשה שאתם חלק מהחוויה המשפחתית.

זו תחושה שונה מאשר לקנות ברשת גדולה, כאשר המוכר הוא "עוד עובד" שיכול לא להיות שם מחר ואת הבעלים של החברה כנראה לעולם לא תפגשו (לא אישי, באמת).

עסק משפחתי מאפשר גם למשפחה להביא את הסגנון שלה לעסק ובכך לשפר עוד יותר את הייחודיות ביחס לעסק לא משפחתי.

לדוגמא, אם אתם משפחה חמה, אז היחס שאתם יכולים לתת ללקוחות יהיה כזה שיתן להם הרגשה אכפתית כמו שנותנים למישהו קרוב.

אם הדגש במשפחה שלכם הוא על הישגיות ומצוינות, זה גם מה שהעסק שלכם יכול לייצג – לשדר ללקוחות שהם נכנסים למקום שבו יש בני משפחה שהמטרה שלהם היא לתת את המוצר או השירות הטובים ביותר שהם יכולים.

family-company

איך לשלב עסקים משפחתיים בצורה נכונה

כפי שראינו, בהחלט יש יתרונות לעבודה עם בני משפחה, אבל יש גם אתגרים. במידה והחלטתם לעבוד ביחד בעסק עם הקרובים שלכם, יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי להפוך את העבודה למקצועית ונעימה יותר.

ריכזנו כמה נושאים חשובים שיכולים להיות ההבדל בין קשיים בעבודה עם בני משפחה לבין הרבה הנאה והצלחה:

הפרידו בין העבודה לחיים האישיים

כשעובדים ביחד נמצאים באינטראקציה ותקשורת באופן קבוע. קל מאוד להיגרר לעניינים אישיים שהתחילו משיחה בבית ולתת להם ביטוי גם בזמן העבודה.

זה קודם כל בעייתי משום שאתם מונעים מעצמכם את המרחב השקט שיש להרבה אנשים בעבודה, המאפשר להם לעבוד בשקט יחסי ולטפל בעניינים האישיים כשהם חוזרים הביתה.

כמו כן, יש פה עניין הרומז על חוסר מקצועיות, אם אתם מביאים לעבודה עניינים אישיים אתם משדרים לעובדים האחרים וללקוחות שלכם שאתם מתקשים לשמור על רשמיות וענייניות, מה שיכול לפגוע בתפיסה שלכם כבעלי עסק מקצועיים.

לכן יהיה עדיף אם תסכימו בניכם לעשות הפרדה בין החיים הפרטיים (והמשפחתיים) למקצועיים, דברים הקשורים לבית השאירו לשעות של הבית ככל הניתן.

כמו כן, מומלץ מאוד לנסות לפתור משקעים אישיים שיכולים להשפיע על העבודה ("הוא אף פעם לא מתייחס ברצינות למה שיש לי להגיד"). זכרו שהעסק הוא לא המקום לפתור בעיות ביניכם, פתרו אותם מחוץ לעסק, כך חוץ מיחסים טובים תהנו מיחסי עבודה טובים יותר.

ההפרדה נוגעת גם לסגנון התקשורת בניכם, שימו לב שהתקשורת בעסק מתמקדת בצד המקצועי ולא גולשת לפסים אישיים ובטח שלא גולשת לתקשורת אישית מידי במיוחד מול הלקוחות ("הוא תמיד מעופף, תאמיני לי אני גרה איתו כבר עשרים שנה").

הגדירו תחומי אחריות

הגדרת תחומי אחריות היא דבר חיובי בכל מקום עבודה, וזה נכון עוד יותר לעבודה משותפת עם בני משפחה, המאפשרת להבהיר מה הם תחומי העיסוק העיקריים של כל אחד מהצדדים.

בגלל אותה מחויבות שהזכרנו קודם, יתכן שדווקא מתוך אכפתיות לעסק, יש ערבוב של תחומי האחריות ואין מישהו שמוביל קו מקצועי בכל תחום.

אם מדובר בעסק פשוט שכולם עושים כמעט הכל והעבודה לא מצריכה התמחות ייחודית, זה עוד יכול לעבוד בצורה סבירה.

במידה ומדובר בעסק שיש בו התמחויות מסוימות, ובמיוחד אם מדובר בעסק של יותר מכמה אנשים בודדים חשוב להבהיר את תחומי האחריות.

אם לדוגמא שני הצדדים אחראים על נושא המכירות והשירות, יתכן מצב של חוסר הסכמות או חוסר הבנה על מה תפקידו של כל אחד.

במקרה כזה די ברור שיהיה עדיף להפריד בין התחומים כך שאחד יהיה אחראי על המכירות ואחד על השירות, בלי לסתור אפשרות לגבות אחד את השני בעת הצורך.

family-business-advantages-and-disadvantages

אפשרו מרחב פעולה

מתן אמון בעובדים והשותפים שלכם זה דבר חשוב המגדיל ומעצים אותם והוא מתבקש גם בהנחה שבחרתם להקיף את עצמכם באנשים הראויים לאמון שלכם.

בניית יחסי עבודה טובים מתחילה כמו שראינו בהגדרת תחומי האחריות בין העובדים. לאחר הגדרת תחומי האחריות, זה הזמן לאפשר מרחב פעולה לעובדים והשותפים שלכם.

זה חשוב כמובן לכל העובדים הרוצים להרגיש שסומכים עליהם, מה שמגביר את תחושת המחויבות שלהם וכמובן את ההרגשה הטובה שלהם בנוגע לעסק.

כשעובדים עם בני המשפחה בעסק זה אפילו יותר חשוב, הם מרגישים חלק משמעותי מהעסק ומצפים לקבל בהתאם יותר אחריות ומרחב פעולה. 

אם הם לא יקבלו תחושה שסומכים עליהם, עלולים להתעורר אצלם תחושות שליליות כמו תסכול, כעס או ירידה במוטיבציה ("סבבה, גם ככה זה תמיד איך שהיא רוצה").

לכן כדי להימנע מבעיות כאלו, חשוב בעבודה עם בני משפחה לתת לעובד או השותף הקרוב את מרחב ההחלטה והפעולה בתוך התחום שהוא אחראי עליו. זה מרחב הפעולה אפילו לטעות, כל עוד לא מדובר בטעויות משמעותיות כמובן.

ויש לזה עוד צד חיובי, ככל שתסמכו על הצד השני, יגדל הסיכוי שהוא ירגיש נוח לבוא להתייעץ איתכם, כי הוא יודע שאתם נותנים לו להוביל היכן שצריך ואין לו צורך לנכס ולשמור לעצמו אחריות והחלטות מתוך מאבק סמכות איתכם.

כללים החלים על כולם

כאשר בעסק יש מספר עובדים שחלקם בני משפחה וחלקם לא, חשוב במיוחד לתת תשומת לב לעניין השוויוניות בין כל העובדים השונים בחברה.

זה לא סוד שבעסק קטן, הרבה פעמים המנהלים יהיו קרובי משפחה, שלרוב גם מלווים את העסק לאורך השנים. זה דבר טבעי לרצות לקדם את בני המשפחה לתפקידי מפתח.

עם זאת, חשוב לוודא שכל העובדים נדרשים לעמוד באותם כללים בלי קשר לקשרי המשפחה שלהם, לפעמים מדובר דווקא בדברים הקטנים אך משמעותיים לעובדים האחרים.

לדוגמא, אם יש בעסק מדיניות בקשר לבקשות ימי חופש, חשוב לשמור על כללים אחידים כלפי כל העובדים כדי לא ליצור תחושת אפלייה.

זה גם נוגע לדיונים או חילוקי דעות. חשוב להיות נייטרלים ככל הניתן כדי שהעובדים יחושו שקולם נשמע גם אם הם מביעים עמדה שונה ביחס לבן המשפחה שעובד בעסק. שהרי העובדה שמישהו הוא בן משפחה לא אומר שמקצועית הוא יודע טוב יותר.

סיכום – לעבוד עם בני משפחה

ראינו במאמר שיש לא מעט יתרונות לעבודה עם בני משפחה: אמון ומחויבות, שיקולים כלכליים ואפילו יצירת אופי ייחודי לעסק.

ראינו כי בשביל להפיק את המיטב מהעבודה עם בני משפחה חשוב לשמור על כמה כללי התנהלות בעסק: הפרדה בין החיים האישיים למקצועיים, הגדרת תחומי אחריות, הענקת מרחב פעולה ויצירת התנהלות שוויונית כלפי העובדים בעסק. 

אם התחלנו את המאמר בתהיה האם לערב משפחה ועסקים, אולי השאלה שצריך לסיים איתה היא: 
איך לערב משפחה ועסקים בדרך הכי טובה?

מקווים שקיבלתם את התשובות לשאלה הזאת במאמר.

דילוג לתוכן