גיוס עובדים: 5 טעויות נפוצות ו-5 טיפים לגיוס מוצלח 

לפעמים היינו מעדיפים שיהיו לנו מספיק אנרגיות, זמן וכוח רצון כדי לנהל את העסקים שלנו בעצמנו ולעשות את כל המשימות, הגדולות והקטנות, רק כדי שלא נצטרך להסתמך על אחרים שיעזרו לנו.

אך לרוב העסקים, קשה מאוד להתפתח ולצמוח ללא תהליך גיוס עובדים, כמעט כל מי שמתנסה במשימה הזאת, בטח אם הוא לא מגיע מרקע במשאבי אנוש, מבין שמדובר במשימה לא פשוטה שדורשת לא פחות זמן ומשאבים מהעבודה עצמה.

זה נכון בטח בתפקידים שבהם תחלופת העובדים גבוהה או שההכשרה בהם ארוכה ומורכבת, דבר שבהחלט מתסכל לעשות שוב ושוב ושוב.

בדרך הזאת, מטבע הדברים, מעסיקים נוטים לעשות לא מעט טעויות, שבהחלט אפשר להימנע מהן באמצעות היכרות קצת יותר מעמיקה עם התחום.

אז בואו נכיר כמה מהטעויות שאתם אולי עושים בגיוס עובדים לשורותיכם ואת הפתרונות שיעזרו להתנהל אחרת:

איך לגייס עובדים טובים

1. אתם הולכים לאיבוד בין קורות החיים

כשמפרסמים משרות דרושים באתרי גיוס עובדים, מעסיקים רבים חווים הצפה של פניות שבמקרים רבים כוללת גם המון מועמדים שבכלל לא מתאימים לדרישות הבסיסיות של המשרה. 

מעבר על כל המסמכים האלו יכול לגזול לא מעט מהזמן היקר שלכם וגם לגרום לכם לפספס מועמדים שאולי יהיו מושלמים בשבילכם, אבל ילכו לאיבוד בין גלים עצומים של מסמכים שיטביעו את תיבת המייל שלכם.

כדי לטפל בבעיה הזאת, יש כמה שלבים שכדאי לכם לבצע:

שפצו את משרת הדרושים

אם מגיעות אליכם המון פניות לא רלוונטיות ממועמדים שפשוט לא מתאימים לדרישות, בהחלט יש מקום לבחון שוב את נוסח המודעות שאתם מפרסמים ולוודא שהן ממוקדות, ברורות, כוללות את כל הדרישות שלכם וגם מציינות מי לא מתאימים למשרה.

המבחן הטוב ביותר לאפקטיביות של מודעות הדרושים הוא האנשים שפונים אליכם בעקבותיהן. אז במקום לכעוס על אלו שפונים סתם ומבזבזים לכם את הזמן, קחו אחריות ונסו להבין איך להפחית את הפניות המציקות האלו כבר בשלב הזה.

שלבו כלי גיוס עובדים בעסק שלכם

כשבוחנים איך מתנהל מערך מקצועי של גיוס עובדים במשאבי אנוש, רואים שבחברות רבות, התהליך מנוהל כיום בצורה הרבה יותר אוטומטית מבעבר.

מנהלי משאבי אנוש מרבים לשלב מערכות אוטומטיות בתהליך, שמסייעות להוריד מהם את העומס, כמו לדוגמה כלים אוטומטיים לסינון קורות חיים, צ'אט-בוטים שמבצעים ראיונות ראשוניים עם מועמדים, מערכות ניהול שמרכזות נתונים וסטטיסטיקות, והרשימה עוד ארוכה.

אז נכון, לבעלי עסקים קטנים ובינוניים בדרך כלל אין את המשאבים שמושקעים בגיוס עובדים לתעשיה הטכנולוגית או לחברות גדולות ומבוססות, אבל אולי תופתעו לגלות שכלי סינון, אוטומציות ובוטים לא תמיד חייבים להיות סיפור יקר כל כך.

חלק מהכלים האלו מותאמים באופן ספציפי גם לעסקים וחברות עם תקציבים צנועים יותר, ויכולים לאפשר חיסכון משמעותי וייעול של התהליך המאתגר, בטח למי שמרבים לגייס עובדים לאורך כל השנה.

תשקלו לגייס מגייסי עובדים

כן, אנחנו מבינים כמה העצה הזאת יכולה להיראות משונה, בטח למי שגם ככה מתקשים בגיוס עובדים, אך חשוב להבין שכיום מגייסים לא חייבים להשתלב אצלכם בארגון כעובדים מן המניין.

אם לדוגמה תבחרו להיעזר בשירותיה של חברת גיוס עובדים, או בפרילנסר מקצועי, זה גם יוריד מכם את המשימה המעצבנת וגם יבטיח שהתהליך יתנהל בצורה מקצועית, מסודרת וממוקדת הרבה יותר.

2. אל תהיו מקובעים לגיוס בשיטות המסורתיות

כולנו מכירים מקורות לגיוס עובדים שמשמשים כבר שנים את רוב בעלי העסקים והחברות. כדי לאתר עובדים חדשים, אתם בטח מפרסמים מודעות באתרי דרושים, בקבוצות פייסבוק ובלינקדאין – אבל כיום יש כל כך הרבה דרכים אחרות, יצירתיות וחדשניות יותר, למצוא את המועמדים שמתאימים לכם.

גיוס עובדים בחינם זה נחמד ופשוט, אבל אם זה לא עובד, אולי כדאי לשקול להשקיע מעט כסף שיניב תוצאות טובות יותר.

לדוגמה, קמפיינים ממומנים, שמגיעים בדיוק לאנשים שאתם רוצים לראות אצלכם בעסק אמנם ידרשו להוציא יותר כסף על פרסום, אך בהחלט עשויים להזרים אליכם קורות חיים איכותיים ומדויקים יותר.

בנוסף, אם אתם מחפשים אנשים עם הכשרה ספציפית, תוכלו לפנות למכללות ולמסלולי הכשרה רלוונטיים ו"לדוג" את הטאלנטים המוכשרים עוד לפני שהם יוצאים לשוק.

3. תזכרו שאנשים לא עומדים בתור כדי לעבוד אצלכם

אם נלך כמה עשורים אחורה, נגלה שעולם העבודה בעבר היה שונה מאוד מזה שמוכר לנו עכשיו.

אם פעם אנשים היו משקיעים מאמצים אדירים כדי למצוא עבודה ואז משקיעים עוד יותר כדי לשמור עליה לכל החיים, אז כיום, בתפקידים רבים, הביקוש לעובדים גובר על ההיצע, עובדים מחליפים עבודות בקצב מהיר ולא נשארים במקום העבודה שלהם בכל מחיר, בטח אם הצעות טובות יותר מחכות להם בחוץ.

במציאות כזאת, כל מי שמגייס עובדים מוכרח להשקיע גם במיתוג מעסיק, כלומר לשכנע אנשים ששווה לעבוד אצלו, לא רק בגלל השכר, אלא גם בגלל התנאים, אפשרויות הקידום והאווירה.

חברות רבות כבר מבינות את הערך האדיר שבמיתוג מעסיק ומפנות לכך תקציבים גדולים, אך גם אם אין לכם כסף להשקיע במטרה הזאת, עדיין תוכלו לעשות הרבה כדי לגרום לאנשים להבין שמקום העבודה שלכם מציע הרבה יותר מרק תלוש משכורת מתנות לחגים.

לפני שאתם בכלל מתחילים לפרסם משרות באתרי דרושים, כדאי לעצור לרגע ולחשוב מהי הצעת הערך הייחודית שאתם נותנים למי שישתלבו אצלכם בעבודה.

זה בהחלט יכול להיות שכר תחרותי, אבל כדאי שיהיו לצידו גם דברים נוספים שיבלטו מעל ההצעות של המתחרים ואם אפשר, תנו לעובדים שלכם, בעבר ובהווה, לספר בעצמם על הערך שהם מקבלים מכם וממקום העבודה ואולי אפילו להביא בעצמם עובדים שלדעתם יתאימו להשתלב אצלכם.

4. למדו איך לנהל את הריאיון

מנהלי משאבי אנוש הם אנשים שלמדו ועבדו שנים בתחום כדי להבין איך מאתרים מועמדים לעבודה ומטפחים אותם בתוך הארגון. בעלי עסקים, שנדרשים לעשות הכול מהכול כל הזמן, כמובן שלא יכולים ללמוד את התחום הזה על בוריו בכל פעם שהם מגייסים עובד חדש וזה, מטבע הדברים, יוצר פתח ללא מעט אתגרים וטעויות.

בתהליך גיוס עובדים – מאמרים מקצועיים בהחלט עשויים לעשות לכם סדר בראש ולהבין איך לאתר מועמדים בצורה מקצועיות יותר. אם לדוגמה תכתבו גיוס עובדים בוויקיפדיה, תגיעו לערך על מיון עובדים שמסביר איך לנהל תהליך סדור מקצועי מא' עד ת'.

ואם אין לכם כוח או זמן לקרוא את כל המידע הזה בעצמכם, הנה סיכום קצר של הטעויות שאתם אולי עושים במהלך ראיון העבודה:

מחקרים מראים כי למראיינים יש נטייה להעדיף מועמדים שדומים להם באופי או במאפיינים ספציפיים, דבר שיכול לשבש את שיקול הדעת שלכם ולגרום לכם לקבל החלטות מוטות.

מומחים בתחום מכירים בהקשר הזה גם את "אפקט ההילה" – מועמדים שפשוט קורנים וסוחפים יותר, מה שיכול לגרום לכם להעדיף אותם על פני מועמדים פחות כריזמטיים, אך עם יותר ידע וניסיון.

בשלב הריאיון, חשוב מאוד להכיר את החוקים הקשורים באפליה בתהליך הגיוס. אפליה יכולה להיווצר בצורה לא מכוונת ולא רק לפגוע במועמדים, אלא גם להעמיד אתכם בסיכון משפטי.

אין ספק שלכם כמעסיקים יש את הזכות לבחור את המועמד המתאים ביותר לעבודה בעיניכם, אך חשוב לשים לב שאתם לא פוסלים אנשים מסיבות שאינן מקצועיות.

כדי להימנע מסיבוכים משפטיים, כדאי להימנע בראיון משאלות הקשורות לדוגמה במספר הילדים, היריון, מצב משפחתי, דעה פוליטית, שירות בצה"ל או נושאים רגישים אחרים.

מוקש משפטי נוסף שעלול לאיים עליכם בשלב הריאיון הוא העיסוק ביום המנוחה. אם עובד מצהיר שהוא לא מוכן לעבוד בשבת או ביום ספציפי אחר, סירוב לקבלתו לעבודה מהסיבה הזאת עלול להיות עבירה על החוק.

גם את מודעת הדרושים מומלץ לנסח בצורה שלא תתנה את הקבלה למשרה בעבודה בימים ספציפיים בשבוע.

5. אמתו המלצות כמו שצריך

אם רוצים לייצר צ'ק ליסט מסודר לגיוס עובדים ב-PDF, הנטייה היא לחשוב שהתהליך מסתיים בסבב ראיונות העבודה, שבסופו בוחרים במועמד המתאים ביותר, אך יש עוד שלב חשוב בתהליך הזה, שרבים נוטים להתעלם ממנו וחבל.

גיוס עובדים בהגדרה הוא תהליך שנועד לעשות הכול כדי לוודא שאתם מאתרים מועמדים איכותיים, ששווה להשקיע בהם את הזמן והכסף היקרים שלכם. כדי להבטיח שאתם מקבלים החלטה מושכלת, כדאי ללמוד מאלו שכבר התנסו איתם בעבר והעסיקו אותם בעצמם.

אם אתם לא מבקשים המלצות מהמועמדים כדאי שתתחילו. אם אתם לא מתקשרים לממליצים ורק "סומכים על המילה" של המרואיינים זה יכול להיות מסוכן.

אם אתם כבר מתקשרים ומבינים ש"הכול בסדר", זו כבר נורה אדומה שכדאי להתייחס אליה ועכשיו נסביר למה.

ממליצים, מטבע הדברים, הם אנשים שהמועמדים שלכם יודעים שכשתתקשרו אליהם הם ירעיפו מחמאות ושבחים. לכן, בשיחה חשוב בכל זאת להתעקש לדעת גם על צדדים פחות חיוביים במועמד.

אדם שיש לו רק מחמאות על המועמד ולא יכול לשים על השולחן היבט אחד שהיה מאתגר יותר בעבודה אתו, צריך לגרות את חושי החשדנות שלכם ולגרום לכם לתהות על האמינות של דעתו. אנחנו לא אומרים שזו סיבה לפסול מועמד, פשוט עוד גורם ששווה לבחון.

וכמה מילים לסיכום – גלו אנושיות ומצאו אנשים

עד שהתחזיות האפוקליפטיות יתממשו ורובוטים ישתלטו על שוק העבודה ועל העולם, גם העובדים וגם המגייסים ימשיכו להיות בני אדם שמחפשים לעבוד באווירה טובה, עם אנשים שאפשר לסמוך עליהם ונעים להיות במחיצתם.

לכן, לאורך תהליך הגיוס וגם אחריו, השתדלו לזכור שאתם מתנהלים מול אנשים עם רגשות, שאולי מתמודדים עם לחצים ואתגרים רבים בתקופה הזאת וחישבו איך להפוך את התהליך לחיובי ופשוט יותר לכל הצדדים.

זה אומר בין היתר לתקשר בצורה נעימה ומכבדת, להחזיר תשובה לכולם (גם לאלו שהחלטתם שהם לא מתאימים), להגיע בזמן לראיון, לנהל אותו בכבוד, לתת הזדמנויות שוות לכולם, ללא אפליה מכל סיבה שהיא, ובאופן כללי לייצר אווירה שתהיה קצת פחות מאיימת ותובענית.

זה יעזור לא רק לאתר מועמדות ומועמדים איכותיים, אלא גם לצבוע את העסק שלכם באור חיובי ולשמר יחסים טובים גם עם מועמדים שאולי לא ישתלבו אצלכם כרגע, אך ייתכן שעוד יסייעו לכם בדרכים שונות בהמשך הדרך.

דילוג לתוכן