ייעוץ עסקי: פתרונות מעשיים לצמיחה כלכלית ועסקית (המדריך המלא)

ייעוץ עסקי כולל מגוון רחב של אסכולות הרלוונטיות לניהולם של ארגונים עסקיים ובהן ייעוץ אסטרטגי, ייעוץ כלכלי, ייעוץ ארגוני, ייעוץ בתחומי מערכות מידע, שירות וניהול קשרי לקוחות ועוד. 

את הייעוץ העסקי מלווה יועץ עסקי בתחום תכנון, קביעת מדיניות וליווי פעילויות עסקיות.

היועץ העסקי הוא בעל ידע והשכלה רחבה בתחום הניהול והעסקים ולו התמחויות רבות ושונות כגון: שיווק, מימון, עסקים משפחתיים, לוגיסטיקה, מערכות מידע, אסטרטגיה, שיקום והבראת עסקים, קמעונאות, עסקים קטנים ובינוניים ועוד.

בישראל קיימת פעילות ענפה בתחום הייעוץ העסקי לאורך עשרות שנים הן על ידי המט"ים (מרכזי טיפוח יזמות) והן על ידי יועצים עצמאים וחברות ייעוץ פרטיות.

אז מה זה בדיוק ייעוץ עסקי? איך לבחור יועץ עסקי טוב ואיך אדע מתי העסק שלי זקוק לאחד כזה?

בואו נתחיל.

ייעוץ עסקי: פתרונות מעשיים לצמיחה כלכלית ועסקית

מה זה ייעוץ עסקי?

ייעוץ עסקי זהו תהליך שבו יועץ חיצוני מנתח את פעילות העסק ומסייע לשפר את ניהולו ולהשיג את המטרות של בעל העסק.

היתרון בלקיחת יועץ חיצוני הוא בכך שהוא חשוף לעסקים רבים, ממגוון תחומים רחב ובכך מאפשר לכל סוג עסק להתייעל ולמקסם את הרווחים שלו.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות ניתוח מעמיק ומקיף של פעילות העסק באופן שוטף ובמיוחד של תזרים המזומנים.

התוצאות משתנות על פי הרצון של בעל העסק והסיבה לשמה הוא לקח יועץ. לדוגמא: הגדלת רווחים, פיתוח תחום חדש בעסק, ניהול קשרי לקוחות, הכנת תוכנית שיווקית ועוד.

בתקופות כלכליות קשות של העסק או בתקופות מיתון תפקידו של היועץ העסקי להתמודד עם הקשיים, להתייעל ולהצליח לשרוד את התקופה המורכבת ואילו בתקופות של שגשוג כלכלי מטרתו של היועץ לנצל את המצב העסקי, להגדיל רווחים ולבלוט לעומת המתחרים.

תחום הייעוץ העסקי אינו מוסדר בחוק בישראל ומפורט בהגדרת מקצוע הייעוץ העסקי.

לשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל מהווה את הגוף היציג של היועצים העסקיים והניהוליים בישראל והיא חברה מן המניין בארגון הגג ל.ה.ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל).

תנאי הסף ליועץ עסקי החבר בלשכת היועצים העסקיים והניהוליים בישראל כוללים:

  1. יועץ עסקי יהיה אקדמאי בתחומי הכלכלה, מנהל עסקים, פסיכולוגיה, התנהגות ארגונית, תעשייה וניהול או חשבונאות, במוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה ובעל ניסיון של 3 שנים בניהול עסק בתחומו ו/או מתן ייעוץ עסקי, כשלפחות מחצית מתקופת הניסיון המקצועי הייתה בישראל.
  2. בעל תואר אקדמי אחר יוכר כיועץ עסקי, במידה והיו לו 6 שנות ניסיון מקצועי בתחומו, כשלפחות מחצית מתקופת הניסיון המקצועי הייתה בישראל.
  3. אדם ללא תואר אקדמי יוכר כיועץ עסקי, במידה ולו 10 שנות ניסיון מקצועי בתחומו, כשלפחות מחצית מתקופת הניסיון המקצועי הייתה בישראל.
  4. תושב ישראל שמלאו לו 21 שנים.

כיצד פועל יועץ עסקי?

יועץ עסקי מתחיל את התהליך בבדיקה מעמיקה של העסק על כל היבטיו, החל מהדוחות הכלכליים של רואה החשבון, דרך היבטים של מכירות ושיווק ועד לנושא הניהולי בעסק.

לאחר מכן יבחן היועץ את היעדים אליהם שואף הארגון או העסק להגיע ויחד יבנו תוכנית עבודה שתוביל להשגת היעדים באמצעות כלים ניהוליים, נקודות הסתכלות חדשות על בעיות קיימות ועוד. 

תהליך הייעוץ נעשה בדרך כלל בשלבים, באמצעות פגישות עבודה בתדירות קבועה ומטרתו הסופית ברורה: להגדיל את הרווחיות של העסק ואף את המחזור שלו.

בשלב זה מוציאים דוחות כלכליים התורמים להתנהלות העסק, בוחנים הלוואות והוצאות, מבצעים תמחור נכון ומקצועי של מוצרים ושירותים, ודואגים לסדר ולארגן היטב את הפן הפיננסי.

בהמשך מקדמים את תחום המכירות והשיווק של העסק, בין אם על ידי שיפור כישורי המכירה או קידום אפיקי השיווק הדיגיטליים, לומדים ומשפרים את כישורי הניהול ומעניקים כלים בתחום ניהול הזמן, ניהול העובדים וכדומה.

במידה והעסק חדש, יועץ עסקי יבחן על בסיס סוג העסק ואפיקיו איזו חברה לפתוח (עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ), יעזור לתמחר את המוצרים והשירותים, לבחור את הספקים והעובדים הנכונים, יציע כמה כסף להשקיע והאם לקחת הלוואה וכיוצא בזה.

לאחר מכן, יבנה עבורך היועץ תוכנית עסקית הכוללת את הנתונים הפיננסים, הגדרות היעדים ודרכים להשגתם.

אילו נתונים יש להשיג לקראת ייעוץ עסקי?

הכנסות – לעיתים, גם כשנראה שישנן הכנסות שוטפות הבעיה נמצאת בתנאי התשלום של הלקוחות, באיחורים בתשלומים, בעמלות גבוהות על ניכיון צ'קים ועוד.

הוצאות – בדומה לסעיף ההכנסות, לרוב הבעיה נמצאת בתנאי התשלום שלכם לספקים. האם אתם משלמים מקדמות, כיצד אתם משלמים, האם התשלום מתבצע על פי היכולת התזרימית של העסק ועוד.

בנוסף, כדאי להבין בדיוק את ההוצאות הקבועות של העסק, כמו משכורות חודשיות, תקציבי פרסום, הוצאות משרד, נסיעות ועוד.

הלוואות – לקחתם הלוואה לפתיחת העסק? לשיפוץ? לרכישת הציוד? בדקו מה תנאי ההחזר של ההלוואה ומה הריבית.

רשויות – כמובן שכל בעל עסק משלם למס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ, לא לשכוח לקחת בחשבון את התשלומים הללו, הם משתנים חשובים מבחינה תזרימית.

מי זקוק לייעוץ עסקי

מי זקוק לייעוץ עסקי?

מחשבה נפוצה ומוטעית של עצמאים ובעלי עסקים רבים היא כי ייעוץ עסקי נחוץ רק לעסקים הנמצאים במשבר או לפני פשיטת רגל.

אך האמת היא שלכל עסק יש את נקודת התורפה הזקוקה לחיזוק, זה יכול להיות בתחום השיווק, ניהול לקוחות, חוזים, ניהול חשבונות או כספים, ולכן גם העסק המצליח ביותר זקוק ליועץ עסקי. 

כמובן שעסק הנמצא במשבר זקוק לייעוץ עסקי כיוון שבמצב כזה חשוב להכניס לעסק בעל מקצוע עם מומחיות ונקודת מבט שונה משל בעל העסק עצמו.

הדרך היחידה להתאושש ממשבר ולהפוך עסק על סף סגירה לעסק מצליח זה בעזרת שינוי חשיבה והרגלים פיננסיים וזו בדיוק העבודה של יועץ עסקי מומלץ.

לסיכום

עולם העסקים הינו מקום קשוח, מורכב ותחרותי, כאשר במציאות הטכנולוגית, הכלכלית והעסקית של ימינו, זה נכון יותר מתמיד. 

כך ששירותים איכותיים של ייעוץ עסקי בהחלט יכולים לספק לעסק את היתרון התחרותי שהוא זקוק לו, נקודת מבט שונה או הכוונה לצמיחה.

כפי שראינו, תחום הייעוץ העסקי מאוגד תחת לשכת היועצים העסקיים בישראל, גוף המייצג את היועצים העסקיים, מספק להם שירותים מקצועיים, מקורות מידע וכו'.

היום הרבה יותר מקובל מבעבר להיעזר בשירותי ייעוץ עסקי כיוון שכל השווקים העסקיים תחרותיים מאוד ומורכבים ולכן עוד נקודת מבט או ניתוח חיצוני ומקצועי של הסביבה העסקית יכולים בהחלט לסייע לשיפור התוצאות גם אם העסק אינו במשבר פיננסי או על סף פשיטת רגל.

את השירותים של ייעוץ  עסקי ניתן לקבל מיועצים עצמאים או מחברות ייעוץ המתמחות בתחום מסוים אליו העסק שלכם שייך.

למדנו במאמר כי הייעוץ העסקי יכול להתחיל עוד לפני הקמת העסק, הוא יכול להיות מרכיב שוטף בהתנהלות העסקית הקיימת וכמובן שהוא יכול להיכנס לתמונה כאשר העסק נקלע לקשיים מסוימים.

שימו לב כי ייעוץ עסקי לעסקים קטנים וגדולים ניתן לקבל מהמרכזים לטיפוח יזמות (מט”י) שהמדינה מפעילה בפריסה כלל ארצית.

בהצלחה 🙂

דילוג לתוכן