פסיכולוגיה חיובית – איך להעזר בה להצלחת העסק

בבלוג של איזיקאונט אנחנו מדברים באופן טבעי על הרבה דברים שקשורים לניהול חשבונות, אבל גם על דברים שקשורים לניהול עצמי טוב יותר שלכם ושל העסק.

אז חוץ מזה שנחמד מידי פעם לגוון בנושאי הכתיבה ולא לדבר רק על חשבוניות וסליקה, יש בהחלט קשר וחשיבות לדבר על נושאים הקשורים בפן האנושי של העסק, כי בסופו של יום רובוטים לא באמת החליפו אותנו, לפחות בינתיים 😎.

היום נעשה בדיוק את זה ונדבר על פסיכולוגיה חיובית, ענף בפסיכולוגיה העוסק בלא פחות מאשר המחקר על האושר האנושי.

אנחנו נכיר בקצרה את התחום ובעיקר נדבר על כלים מתחום הפסיכולוגיה החיובית שיכולים להועיל לכם גם בעסק.

פסיכולוגיה חיובית - תמונה ראשית

מהי פסיכולוגיה חיובית ומה הקשר לעסקים

אולי תופתעו לשמוע כי פסיכולוגיה חיובית היא תחום מחקר חדש יחסית. בעוד ההיסטוריה של הפסיכולוגיה המודרנית נודדת מעל מאה שנה אחורה, הפסיכולוגיה החיובית נמצאת איתנו רק מסוף שנות ה-90' של המאה הקודמת.

אז מה היא פסיכולוגיה חיובית? פסיכולוגיה חיובית היא ענף בפסיכולוגיה המתמקד בחקר האושר והשמחה, תוך בדיקת השפעת חוויות חיוביות על בני האדם, זיהוי וחיזוק תכונות חיוביות ובחינת דרכים למציאת משמעות בחיים.

בניגוד לפסיכולוגיה המסורתית העוסקת בזיהוי בעיות פסיכולוגיות ונסיון למצוא להן מזור, פסיכולוגיה חיובית מחפשת לחקור ולמצוא את הגורמים שמעלים את הרווחה האישית של האדם.

כלומר, במידה רבה זאת גישה מניעתית, בשימוש בשיטות וכלים מתוך פסיכולוגיה חיובית ניתן לצמצם בעיות שידרשו התערבות פסיכולוגית קלינית, כגון מתח נפשי הפוגע בתפקוד או דיכאון.

ואיך כל זה קשור לעסקים?

מגוון מחקרים מדעיים מצאו קשר ברור בין רמות סיפוק מהחיים לבין תוצאות עסקיות וזה הגיוני כשחושבים על זה – אי אפשר (ולא צריך) להפריד את "האדם" מ"העובד" או בעל העסק. זאת חבילה אחת, אתם מוזמנים לבדוק במראה. 😉

ההנחה שכל אחד מאיתנו רוצה לעבוד במקום שעושה לו טוב ומטפח אותו בתור בן אדם, בניגוד לעבודה שמרוקנת רגשית ומוסיפה לחץ ועייפות. העיסוק שלנו לא אמור להיות עונש אלא בחירה שנותנת סיפוק.

ככל שהרווחה האישית שלכם כעצמאים ושל העובדים שלכם (אם יש) גבוהה יותר, היכולת המקצועית באה לידי ביטוי מיטיבי תוך רמות ריכוז ומוטיבציה גבוהות יותר. 

כלים של פסיכולוגיה חיובית

אז אחרי שהכרנו בזריזות את תחום הפסיכולוגיה החיובית נעבור למנות מספר כלים שניתן לעשות בהם שימוש בעסק בעצמכם או על ידי העובדים שלכם, במקרה של עסק גדול יותר.

שימו לב שיש מגוון שיטות ליישום פסיכולוגיה חיובית בחיים, בחרנו להציג כמה דרכים נפוצות שיכולות גם להיות רלוונטיות בהקשר של עסקים.

אגב יכול להיות שחלק מהנושאים יראו לכם מוכרים כי בעשור האחרון נושאים של פיתוח אישי נכנסים לשיח הרחב, ההבדל הוא שבפסיכולוגיה החיובית מדברים רק על דברים שהוכחו כיעילים מחקרית. 

לקיחת יוזמה במקום תגובתיות

אם נחלק את זה לשניים, בחיים וגם בעסקים אנחנו יכולים להתנהג בשתי צורות עיקריות:

אנחנו יכולים להיות תגובתיים, כלומר אנחנו מגיבים למצבים ש"נופלים" עלינו, שאנחנו לכאורה נאלצים בחוסר ברירה להגיב להם.

האפשרות השניה, להיות פרו-אקטיבים, כלומר לקחת יוזמה ולהבין שבכל סיטואציה יש לנו את היכולת לבחור איך להגיב ולדאוג לעשות את המיטב במצב הנתון.

כדי לשמור על חיוביות בעסק, חשוב שנקיף את עצמנו בעובדים או קולגות שיש להם גישה חיובית, כלומר אנשים שלא מחבבים קיטורים ודיבור שלילי. לשחרר קיטור זה בסדר, להתמכר לזה פחות.

דבר המשלים את זה הוא לייצר הרגל לדבר בצורה חיובית בעצמנו – לשים לב מתי אנחנו עלולים להיגרר לשיחות עם טון שלילי (עם קולגות, לקוחות, עובדים או עצמנו) ולהחליף אותם בשיחות בשפה חיובית, שמדגישה אקטיביות ובחירה.

דרך נוספת לחיזוק פרו-אקטיביות היא להתמקד בעשייה אקטיבית. כלומר ליצור לעצמנו הרגל לפעול מתוך בחירה עד שההרגל מצמצם את התגובתיות שלנו לאירועים. או במילים אחרות לבחור לבחור blush

אם אתם מנהלים עובדים בעסק, חשוב שתהוו דוגמא אישית – תעודדו שפה חיובית בשיחות עם העובדים או עם לקוחות.

אם יש לכם עובדים או לקוחות שליליים שאתם לא מצליחים לשנות את דרך התקשורת איתם והם גורעים מכם אנרגיות כדאי לכם לשקול את המשך הדרך איתם, אפילו כתבנו מאמר על פרידה מלקוחות. כאלו אנחנו, פרקטיים. 

הכרת תודה וציון הצלחות

אחד הכלים הכי משמעותיים בתחום הפסיכולוגיה החיובית הוא הכרת תודה. זה לא רק קלישאה של "תחשוב טוב יהיה טוב", זה נבדק והוכח מחקרית שהכרת תודה מסייעת לרווחה האישית שלנו.

לדוגמא, במחקר מפורסם ביקשו מהמשתתפים לכתוב במשך שלושה שבועות מדי יום דברים שהם מכירים עליהם תודה וראו כי לאחר מספר חודשים הם הראו שיפור במדדי האושר ביחס לתקופה שלפני הניסוי.

למעשה, הכרת תודה עובדת בשתי דרכים, אחת היא גורמת לכם סיפוק בהיזכרות בדברים הטובים שקרו לכם ביום או תקופה מסוימת.

המנגנון השני הוא שההרגל להכיר תודה גורם לנו לראות באופן טבעי דברים טובים כבר בזמן שהם קורים.

איך משתמשים בכל זה לגבי העסק שלכם?

אם העסק הוא רק אתם תוכלו להתחיל להכיר תודה בחיים האישיים שלכם, באופן טבעי זה יביא לתחושות חיוביות יותר שמן הסתם יקרינו גם לתוך העסק שלכם.

אפשר כמובן גם להוסיף ולהכיר תודה על הדברים הטובים שיש לכם בעסק, כמו פרויקטים מעניינים שאתם עוסקים בהם או אפילו על כך שיש לכם לקוחות טובים שכיף לכם לעבוד איתם.

אם יש לכם עסק עם עובדים, דרך טובה תהיה להכניס הכרת תודה כחלק מהתקשורת הבין-אישית. לדוגמא, תוכלו בכל ישיבת צוות שבועית להגיד תודה לעובדים על דברים שהם קידמו ומאמצים שהם עשו. כדאי ומומלץ לעודד גם עובדים אחרים לעשות אותו דבר כלפי עובדים אחרים בצוות. 

גם ציון הצלחות הוא דבר חשוב, קחו כמה רגעים קטנים כאשר אתם מסיימים פרויקט חשוב להודות לעצמכם, לעובדים ולקולגות על הדברים שהצלחתם לעשות. גם אם לא כל הדברים עבדו כפי המתוכנן, הרבה דברים כן עבדו וכדאי לציין אותם.

מעבר להעלאת רמות האושר האישיות, הכרת תודה והבעת הערכה בין העובדים יכולה מסיבות ברורות לשפר את רמות החיבה והתקשורת בין העובדים. כשהעובדים מבסוטים אתם מבסוטים נכון? 

פעילות ספורטיבית

אתם אולי כבר יודעים כי לפעילות ספורטיבית יש השפעה חיובית על מצב הרוח, בין השאר עקב מנגנונים פיזיולוגים של שחרור חומרים בגוף שגורמים לנו לחוש טוב לאחר ספורט.

כשזה נוגע לעסקים ומקומות עבודה, פעילות ספורטיבית מסייעת, בנוסף לתחושה הכללית הטובה, גם לריכוז והנמרצות שלכם ואפילו משפרת את תחושת השליטה ועוזרת לאקטיביות שדיברנו עליה למעלה. 

כשאנחנו אומרים פעילות ספורטיבית, זה יכול להיות פעילות אירובית כמו ריצה, אבל גם יכול להיות פעילויות יותר מתונות כמו הליכה או נסיעה על אופניים, בהתאם להעדפה והיכולת הפיזית שלכם.

יש מקומות עבודה גדולים שאפילו דואגים ממש לחוגים עם פעילות לעובדים כדי לאפשר להם להתרענן ולשפר את שביעות הרצון שלהם וכמובן גם את הכושר.

אבל גם בעסק קטן זה בהחלט אפשרי. קודם כל כלפי עצמכם, אתם יכולים לבחור להקדיש כמה פעמים בשבוע לעשות ספורט בזמן שהכי מתאים לכם וללוח הזמנים שלכם.

זמנים אפשריים יכולים להיות לפני עבודה, לפני שמתחיל לחץ המשימות, באמצע היום, כשאתם מרגישים ירידה בריכוז או לאחר יום העבודה, כדרך מצויינת לניקוי הראש והפגת מתחים.

אם יש לכם עובדים אתם יכולים לעודד פעילות ספורטיבית בזמנים מוגדרים בשבוע, גם על חשבון שעות העבודה. זכרו, עובדים שמחים ורגועים יותר, צפויים להיות גם יעילים יותר, כך שזו למעשה השקעה ולא בזבוז.

איך להעזר בפסיכולוגיה חיובית להצלחת העסק

יצירת עניין ומשמעות

הרבה פעמים עובדים ובעלי עסקים מרגישים מתוסכלים ממשימות מסובכות מדי. 

תחשבו על משחק מחשב או פאזל מאוד קשה שאתם משחקים בו שיכול לגרור תסכול בשלב מסוים, עקב חוסר הבנה איך להתקדם. זה לעומת הנאה ממשחק מאתגר אבל ברמה ברת פיצוח. 

אנחנו מרגישים במיטבנו כאשר אנחנו מנצלים את היכולות שלנו בתחומים בהם אנחנו חזקים ופחות כאשר אנחנו צריכים להתעסק בדברים שאנחנו פחות טובים בהם.

דבר זה נכון גם לעבודה בעסק, יש למצוא את האיזון הנכון כדי להרגיש סיפוק מקצועי בין משימות שהן מאתגרות אבל לא קשות ומתסכלות. 

זה נכון גם לגבי עצמכם, אם ישנן משימות מורכבות מידי בעסק חבל שתהיו מתוסכלים או תגיעו לתוצאות בינוניות, עדיף שתעזרו באיש מקצוע או שתעבירו את העבודה לקולגה שמתמחה טוב יותר בסוג העבודה הזה.

זה נכון גם לגבי העובדים שלכם, תנסו להתאים בין יכולת העובד לבין המשימות, כדי שהן לא יהיו קלות מידי או קשות מידי. אם בכל זאת אתם נאלצים להעביר משימות מורכבת תראו איך אתם יכולים להדריך את העובדים כדי להפוך את המשימות ליותר מובנות וקלות לביצוע.

חשיבות דומה יש למשמעות, בהקשר של עסקים משמעות הרבה פעמים קשורה ליכולת של השירות שלכם או המוצר שאתם מוכרים לעשות שינוי ולסייע ללקוחות שלכם.

ברגע שאתם מבינים את החשיבות של מה שאתם עושים, המוטיבציה שלכם עולה והיכולת שלכם להפיק תוצאות טובות יותר משתפרת.

אם לסכם, שילוב של הבנת המשמעות של כל משימה ושילוב בין משימות מאתגרות (אך מתסכלות) במקביל למשימות קלות יכול לתת איזון טוב של סיפוק ועניין בעבודה.
 

טיפוח ותגמול עובדים 

מקובל לחשוב שמה שהכי חשוב לעובדים הוא תנאי העסקה שלהם ובראשם שכר, לכן ברוב המקרים התגמול לעובדים מתמקד בעיקר בצד הכספי.

גובה השכר הוא נושא חשוב אך עם זאת מחקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית מצא שמרגע שהשכר מגיע לנקודה מסוימת שלא גבוהה בהרבה מהשכר הממוצע, השפעה של העלאה בשכר הופכת להיות זניחה כשזה נוגע לסיפוק האישי.

כלומר אם שכר העובדים שלכם הוא נמוך, כל העלאה תהיה מאוד משמעותית, אך ברגע שהם מגיעים לשכר נאות, המשמעות של העלאת שכר על הרווחה האישית שלהם תהיה נמוכה משמעותית, גם אם התשלום שלכם אפילו גדל smiley

לכן במקום להשקיע רק בתנאי העסקה בעלי משמעות כספית, חשוב למצוא דברים שאינם כספיים כדי לבטא את הערכה שלכם לעבודה שלהם.

זה יכול להיות בעזרת הכרת תודה וציון הצלחות שצינו למעלה, בשיחות אישיות וגם מול עובדים אחרים. רק תשתדלו לא להביך מידי את הצד השני כן? 

אפשרות אחרת היא מתן מתנות שאינן כספיות כמו שי או חופשה על חשבון העבודה לדוגמא לאחר השלמה מוצלחת של פרויקט גדול או הצטיינות לאורך תקופה.

אופציה נוספת היא להראות גמישות ויחס אישי כלפי הצרכים של העובדים שלכם. לדוגמא, לאפשר ואפילו לעודד עובדים לצאת מוקדם בחלק מהשבוע כדי לבלות יותר עם המשפחה. 

גם אם אין לכם עובדים, תוכלו לראות אלו פעולות תוכלו לעשות שיתנו לכם תוצאות והנאה מהעסק שאינם קשורות רק מההכנסה. כי אם אתם לא תהיו מעסיק טוב לעצמכם, מי יהיה?
 

סיכום פסיכולוגיה בעסק

במאמר דיברנו על נושא חשוב לכל עסק והוא הרווחה האישית של העובדים בו, בין אם מדובר רק בכם בעסק קטן, או גם בעובדים בעסקים גדולים יותר.

הכרנו את הפסיכולוגיה החיובית שהיא אחת מענפי הפסיכולוגיה החדשים יותר שעוסקת בזיהוי הדרכים לשיפור הרווחה והאושר של בני האדם. לאחר מכן הצגנו מספר כלים מעשיים שיכולים לשפר את הרווחה של העובדים ומכאן גם את המוטיבציה והתוצאות שהם מפיקים.

כלי אחד היה לקיחת יוזמה במקום תגובתיות, על ידי כך שאנחנו מתנהלים בצורה אקטיבית כדי לשפר ולטפל בדברים שעומדים בפנינו בעסק במקום להתלונן ולקטר. הזכרנו את החשיבות גם בעבודה עם עובדים ולקוחות חיובים.

לאחר מכן דיברנו על הכרת תודה וציון הצלחות. בעסק קטן אתם יכולים להתחיל בלהכיר תודה על הדברים הטובים בחיים האישיים והמקצועיים שלכם ובעסק גדול יותר להביע הערכה גם לעובדים.

דרך נוספת להכנסת חיוביות לעסק שלכם היא בעזרת ספורט שאתם יכולים להוסיף לשגרת חייכם, לא רק כמקור לבריאות הפיזית שלכם אלא גם כמקור לשיפור המוטיבציה והביצועים שלכם בעבודה.

המשכנו לדבר על יצירת עניין ומשמעות בעסק ויצירת איזון בין מטלות מאתגרות אך לא מתסכלות ומתן דגש על חשיבות המשימות בתמונה הכללית של העסק.

הנושא שאיתו סיימנו היה טיפוח עובדים (וגם את עצמכם) בעזרת תגמולים לא כספיים להבעת הערכה שלכם, כמו גמישות, מתנות והכרת תודה שהזכרנו קודם.

בנימה (פסיכולוגיה) חיובית זאת, אנחנו מקווים שהמאמר הזה נתן לכם כמה רעיונות מעניינים להוסיף לחיים האישיים והעסקיים שלכם.

דילוג לתוכן