מביישנות לעצמאות בעסק: איך מתגברים על חוסר ביטחון מקצועי?

היום אנחנו הולכים לדבר על חוסר ביטחון וביישנות בעסקים ואיך להתגבר עליהם.

אבל למה בעצם צריך להיות פחות ביישנים בתור בעל עסק?

הסיבה היא שבתור בעלי עסקים יש לכם הרבה פחות "פריבילגיה" להיות ביישנים. אם בתור שכירים יכולתם להיות אותו עובד או עובדת שעושים את העבודה שלהם בשקט מאחורי הקלעים, זה הרבה פחות אפשרי כעצמאים.

כשיש לכם עסק משלכם אתם צריכים לתת שירות ללקוחות קיימים, לעשות שיווק שיביא לכם לקוחות חדשים ואפילו תחזיקו חזק… למכור להם. כמובן שביישנות יכולה לפגוע בכל התהליכים האלו ותהליכים אחרים ובכך לעכב אתכם מלקדם את העסק.

אז מה עושים? ממשיכים לקרוא את המאמר כמובן… laugh אנחנו הולכים לדון במספר דרכי התגברות על ביישנות בעסקים ושיפור הביטחון העצמי שלכם.

מביישנות לעצמאות - איך להתגבר על חוסר בטחון מקצועי

ההבדל בין ביישנות למופנמות

המאמר הזה לא הולך להיות מאמר פסיכולוגי, אבל כשמדברים על ביישנות כן כדאי לגעת בקצרה בהבדל שבין מופנמות לביישנות ובהקשר שלנו, על איך זה משפיע על הפעולות שלכם בעסק. 

השוני בין ביישנות למופנמות הוא שהביישנות מתארת מצב שיכול להשתנות והמופנמות מתארת תכונת אופי. כלומר על ביישנות ניתן לעבוד ולשפר בעוד מופנות היא העדפה קבועה למקד את האנרגיות פנימה במקום החוצה.

ביישנות תלוית מצב והקשר – אנחנו יכולים להתבייש לדבר עם אנשים מסוימים אבל להרגיש בנוח עם אנשים אחרים. אנחנו יכולים להרגיש עם ביטחון בסיטואציות מוכרות אבל פחות בחדשות.

אנשים מופנמים לעומת זאת, יכולים להרגיש בנוח בסיטואציות חברתיות אבל עדיין יעדיפו להיות פחות בפוקוס בניגוד לאנשים מוחצנים (אגב מדובר בציר בין מופנמות – מוחצנות ולא חלוקה חד משמעית).

כל זה נכון כמובן לכם כבעלי עסק, ברגע שתזהו אם הרתיעה שלכם לעשות דברים מסוימים בעסק נובעת מביישנות או מופנמות תדעו טוב יותר איך נכון לכם לפעול.
 

להיות בטוחים בערך שאתם יכולים להציע לאחרים

אחת הבעיות של לא מעט בעלי עסקים, בעיקר חדשים, היא העובדה שהם לא בטוחים במה שיש להם להציע ללקוחות. הם יכולים להיות עסוקים בהשוואות לבעלי עסקים אחרים ולראות איך אותם בעלי עסקים הם בעלי ידע וניסיון עדיף.

זוהי נקודה מאוד בעייתית משום שהיא יכולה לתקוע אתכם במקום בכל פעם שתרצו לקדם את העסק שלכם לרמה גבוהה יותר.

הדרך לפתור את זה היא להבין שאין לכם מה להשוות את עצמכם לאחרים כי כל אחד מממש את מה שהוא יודע בצורה ייחודית לו ויש לקוחות שהכי מתאים להם להגיע אליכם בגלל הדרך הספציפית שלכם ומי שאתם.

לכל בעל ובעלת עסק יש סיפור מיוחד, לפעמים זה סיפור מעניין על איך הוא התגלגל לעסק ולפעמים זה מטרות גדולות שבעל העסק רוצה לקדם דרך העסק. 

אם תצליחו למצוא את הסיפור הייחודי של העסק שלכם ותציגו אותו החוצה גם ללקוחות, תוכלו להרגיש נוח יותר במה שיש לכם לתת וגם תשפרו את השיווק שלכם

זה מוביל אותנו בין השאר לסעיף הבא.
 

לשים את עצמכם מקדימה

בפתיחה דיברנו על כך שלעצמאים יש פחות פריבילגיה להיות ביישנים ביחס לשכירים. אחד הדברים שהרבה מאוד בעלי עסקים מתקשים לעשות זה לשים את עצמם בקידמת העסק.

לדוגמא, אם תגלשו לאתרי אינטרנט של כל מיני עסקים קטנים, לא פעם תתקלו באתר שאין בו אודות ואם כבר יש בו אודות לא באמת כתוב בו על בעלי העסק, שלא נדבר על תמונה שלהם.

לרוב זה נובע מאחת או יותר מהסיבות הבאות: ביישנות וחוסר מודעות שיווקית.

כמו שהזכרנו למעלה, הרבה אנשים יעדיפו להגיע אליכם בגלל מי שאתם, הסיפור המיוחד שלכם שהוביל אתכם לפתוח את העסק והדרך שבה אתם עובדים.

ניקח לדוגמא עסק של הדרכת ספורט שבעל העסק יספר בו על התקופה שהוא היה ילד שמנמן וחסר ביטחון ואיך הספורט עזר לו להרזות ולא פחות חשוב לצבור ביטחון ואמונה עצמית ביכולות שלו. האם הסיפור האישי שלו רלוונטי לעסק? אנחנו מניחים שתסכימו שכן (זה הזמן להנהן בהסכמה. תודה על שיתוף הפעולה).

העניין הזה לא מוגבל רק לעסקים מסוג מסוים, כמעט כל העצמאים יכולים להרוויח מזה שהם מספרים את הסיפור המיוחד של העסק שלהם, תוך זה שהם שמים את עצמם מקדימה.

אנשים מתחברים לאנשים ולסיפור שמלווה אותם. אם אתם שומרים את עצמכם מאחורה, אתם בעצם מקשים על אנשים להתחבר אליכם ולהבין למה לבחור בשירות שאתם מציעים על פני אופציות אחרות.

לכן ברוב המקרים יהיה מאוד מועיל להתגבר על הביישנות ולהציג את עצמכם והסיפור שלכם בעסק, גם אם זה קצת פחות נוח בהתחלה.
איך זה יהפוך ליותר נוח? עוד רגע נראה smiley
 

תרגול משפר ביטחון

אם אתם מרגישים שאתם סובלים מביישנות ועוברות בכם מחשבות כמו "לא נעים לי" וכל מיני אחרות שמעלות בכם חשש לפעול, יש פתרון די פשוט אבל גם מאוד יעיל.

הפתרון הוא תרגול. כלומר לעשות את הפעולות שאנחנו רוצים ומתביישים קצת לעשות ולהבין שבכל פעם שאנחנו עושים אותן זה הופך אותן לקלות יותר בפעמים הבאות.

אם אתם רוצים לחזור למישהו שפנה אליכם לגבי השירות ואתם מרגישים קצת חסרי ביטחון, בפעם העשירית שתעשו זאת זה יהיה קל יותר, בעשרים יותר וכן הלאה.

זה נכון גם לדברים שהזכרנו למעלה כמו לשים את עצמכם מקדימה. בפעם הראשונה שהתמונה שלכם תתנוסס בגאון באינטרנט, באתר או בדף פייסבוק כלשהו, אתם תרגישו אולי אי נוחות. אחרי כמה זמן זה כבר פחות יטריד אתכם.

לכן בפעם הבאה שתרגישו קצת חוסר נוחות וביטחון לעשות פעולה בעסק, פשוט תזכרו שככל שתתמידו בה זה יהפוך להיות קל יותר. זה כבר יכול לייצר לכם יותר מוטיבציה לעשות אותה.
 

לחזק את עצמכם על הצלחות עבר

דיברנו קודם על חוסר ביטחון שיכול לצוץ לעיתים אצל בעלי עסקים ובפקפוק העצמי שזה יכול להעלות. אפשר להבין את זה, זה יכול להיות מאתגר להרגיש ביטחון כאשר בשוק שלכם יש עסקים מוכרים ולפעמים גם ותיקים ממכם.

אז מעבר למציאת הייחודיות שלכם, עליה כבר דיברנו, יש עוד דרך לחזק את הביטחון המקצועי שלכם וזאת בעזרת הסתכלות אחורה להצלחות בעסק.

גם אם היו לכם עד כה רק שלושה לקוחות או שיש לכם כבר מאה, מה שחשוב זה שתבינו מה אותם לקוחות (או רובם) הרוויחו ממה שנתתם להם, איך עזרתם להם? האם הם קיבלו תמורה טובה למחיר שהם שילמו? זה נדיר שכל הלקוחות שלנו מרוצים, אבל מאוד סביר שרובם כן וזו עובדה חשובה שנרצה להיזכר בה.

מבט לאחור יכול לחזק את הביטחון העצמי ביכולות המקצועיות שלכם בעזרת הצלחות שאנחנו נוטים לפעמים לשכוח או לתייג כשוליות.
 

תמצאו מישהו שמאמין בכם

מכירים את הביטוי שכל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו? אין ספק שלילדים מאוד חשוב שיהיה מישהו שיאמין בהם כדי לפתח אצלם את האמונה שהם טובים ומסוגלים. רק שזה לא לגמרי נגמר בתקופת הילדות, גם כשאנחנו מבוגרים יש איזה ילד בפנים שרוצה שיראו אותו ויגידו לו שהוא מסוגל. 

זה חשוב מאוד בזמנים שצצים לכם אתגרים בעסק (ויש כאלו כמעט בכל עסק). אלו רגעים שקל ליפול לתחושות של פקפוק מקצועי וביישנות שהיו כבר קיימות אולי לפני זה.

ברור שכל זה סתם גורע ממכם אנרגיות מיותרות. אחד הדברים הטובים שאתם יכולים לעשות כדי להתגבר על חששות וביישנות זה למצוא מישהו שמאמין בעסק שלכם. זה יכול להיות חבר טוב או בן זוג וזה יכול להיות גם בעל עסק אחר.

העובדה שמישהו מאמין בכם לא חשובה רק אם אתם סובלים מביישנות, אבל בהחלט יכולה במצבים כאלו לעזור לכם להזיז את עצמכם קדימה ולפעול למרות הביישנות.

העובדה שמישהו מאמין בכם לא רק מחזקת לכם את הביטחון אלא גם משפרת מוטיבציה משום שיש לכם מטרה לא "לאכזב" מישהו שאכפת לו ומאמין בכם.
 

אל תנסו להיות מי שאתם לא

עד כה דיברנו על הרבה דברים שאנחנו ממליצים לכם לעשות כדי להתגבר על ביישנות ולעזור לכם לקדם את העסק שלכם. עכשיו אנחנו רוצים להשלים את זה באמצעות זווית נוספת.

כדאי לזכור שכל אחד מכם הוא בן אדם עם אופי וסגנון משלו. בתור בעלי עסק אתם יכולים להשתפר וליישם את העצות שנתנו למעלה. אבל עם זאת, אל תנסו להפוך למישהו "אחר".

לדוגמא, אם אתם לא חובבי מכירות אתם לא צריכים להכריח את עצמכם לאהוב מכירות, רק לדעת שזה חלק חשוב מהעסק ולנסות לשפר תהליכי מכירה בדרך שתהיה לכם נוחה.

אם אתם פחות אוהבים לדבר עם אנשים חדשים בטלפון, אז אתם יכולים להעביר חלק מהתקשורת לצורה כתובה, לפחות את זאת שלא קריטית, אבל לא להימנע מזה רק מתוך ביישנות.

חשוב לציין את זה כי הרבה בעלי עסקים, חושבים שהם "צריכים" להיות אלופים בכל הצדדים של העסק. אבל האמת שמעט מאוד בעלי עסקים הם באמת כאלו.

אנחנו ממליצים לכם לשפר את העניינים בהם הביישנות וחוסר הביטחון מעכבים אתכם בעסק, אבל באותו הזמן אל תנסו לפעול בניגוד מוחלט ליכולות והעדפות שלכם, זה לא יעיל וזה סתם יצור אצלכם תסכול.
 

סיכום

במאמר דיברנו על ביישנות וראינו שבשונה ממופנמות, ביישנות אינה תכונת אופי קבועה שלא ניתן לשנות, אלא מצב שבו אנחנו נמצאים עקב חוסר ביטחון או היכרות עם הסיטואציה.

לכן אחת השיטות הטובות לצאת מביישנות היא פשוט לפעול ולעשות. ככה אנחנו הופכים את הסיטואציות השונות ליותר מוכרות ומשפרים את הביטחון שלנו. זה נכון למצב שבו אתם רוצים להעלות תמונה שלכם לאתר, לנהל שיחות עם לקוחות או כל דבר שכרגע מביך אתכם בעסק.

ראינו שיש שתי דרכים נוספות לשפר את הביטחון העצמי והמקצועי שלכם ולצמצם ביישנות – הראשונה היא באמצעות התמקדות בסיפור הייחודי שלכם בעסק והשנייה היא בעזרת מישהו חיצוני חיובי שמאמין בכם ובמה שאתם עושים.

סיימנו את המאמר בתזכורת שאומנם ניתן לשפר ביטחון עצמי ומקצועי ולצאת מהביישנות אבל זה לא אומר שאתם צריכים להיות מי שאתם לא. תפעלו, תתנסו ותשתפרו, אבל בסופו של דבר בחרו להתנהל בדרך הנכונה לכם.

דילוג לתוכן