עשר המכות של עצמאים בישראל (ואיך מתגברים עליהן)

שמתם לב שבכל פעם שפסח מתקרב, אתם נתקלים בהרבה פוסטים, סרטונים ודיוורים בנושא יציאה מעבדות לחירות וחופש?
אז בחרנו לא להיות בנאלים ובפסח הזה לדבר דווקא על 10 המכות (של העצמאים כמובן).

יש הרבה יתרונות בלהיות עצמאים, אם מבחינת פוטנציאל ההכנסות והגדילה האפשרית, האפשרות לנהל את הזמן שלכם והיכולת לדאוג לעתידכם בעצמכם. עם זאת, יש גם לא מעט אתגרים, על חלקם אף דיברנו במאמרים הקודמים. 

אז כפי שהבנתם, ברוח חג הפסח נציג את ה"מכות" הנפוצות שעצמאים חווים ונראה איך אפשר להתגבר עליהן, כי אנחנו באיזיקאונט אופטימיים ומאמינים בלדבר על הפתרונות ולא רק על הקשיים. smiley

עשר המכות של עצמאי בישראל

אז מהן עשר המכות של העצמאים בישראל?

1. ניהול פיננסי וחשבונאי מבולגן

אחת המכות הנפוצות ביותר היא מכה שעצמאים למעשה מביאים על עצמם ונוגעת לצד הפיננסי והחשבונאי בעסק אותו הם מזניחים ולא מקפידים עליו. 

אי הקפדה על סדר חשבונאי ופיננסי יכולה להוביל לבעיות בדיווחים שעלולים לגרור קנסות וביקורות מחמירות יותר של רשויות המס.

כמו כן, חוסר סדר פיננסי יכול להפריע לכם בניהול תזרים המזומנים (הכנסות והוצאות) בעסק וכניסה לבורות תקציביים לא צפויים, בעיקר כי … לא צפיתם אותם.

אז איך מנהלים את העסק באופן חשבונאי ופיננסי תקין?

הנה כמה דברים בסיסיים שיעזרו לכם: רישום חשבוניות וקבלות בזמן, ביצוע גבייה בצורה יעילה, מעקב אחרי מצב תזרים המזומנים בכל חודש והגשת כל הדוחות הנדרשים בזמן ובצורה מדויקת.

בנוסף, אנחנו ממליצים לא לנסות להתנהל לבד ולחבור לאיש מקצוע שיעזור לכם לנהל את החשבונות בעסק. 

נ.ב. – אם אתם לא לקוחות (אנחנו יודעים שרציתם אבל לא יצא wink), המערכת הדיגיטלית שלנו לניהול חשבונות, תעזור לכם לעשות סדר.

2. הצהרות הון

אחת המכות השייכות לעצמאים ונדירות אצל שכירים הן הצהרת הון, אותו מסמך שבו רשויות המס מבקשות ממכם דיווח מפורט על כל הכספים הנכנסים שיש לכם בעסק ובחיים הפרטיים.

הצהרת הון היא ניג'וס לא קטן, מדובר בדרישה שאתם מחויבים לבצע, אבל למעשה היא לא תורמת לכם שום דבר לפיתוח העסק עצמו.

יותר מזה, מילוי לא נכון של הצהרת ההון יכול אף להוביל להסתבכות מיותרת מול רשויות המס ודרישה לתשובות נוספות שגוררות עבודה בירוקרטית מתישה, או בקיצור ניג'וס על ניג'וס. 

הפתרון למכה הזאת מתחלק לשניים:

הראשון מתקשר לסדר הפיננסי והחשבונאי שדיברנו עליו קודם – חשוב לנהל ולתעד את החשבונות שלכם בעסק כמו שצריך באופן מתמיד וכך יהיה לכם קל להבין ולהוכיח מה הכספים שיש או עברו בעסק. חשוב גם לתעד היטב הוצאות ונכסים פרטיים, במיוחד גדולים.

דבר שני, מומלץ להיעזר באיש מקצוע על מנת לערוך את הצהרת ההון. סיוע מקצועי טוב יכול לקחת חלק גדול מההתעסקות ממכם וכמובן למנוע בעיות שעלולות להיגרם ממילוי לא מקצועי של הצהרת ההון. 

non-dispersal-of-risks

3. אי פיזור סיכונים

המכה השלישית נובעת מאי פיזור סיכונים שיכול לגרום לתנודתיות בהכנסות העסק, עקב הסתמכות על מספר לקוחות קטן או אפיקי הכנסה מעטים.

תארו לכם מצב שבו יש לכם שלושה לקוחות גדולים שאחראים על כל ההכנסות בעסק שלכם. פתאום אחד מהם עוזב אתכם, בתוך זמן קצר ההכנסה החודשית שלכם יורדת ב 20%, 40% ולפעמים אפילו ב 50% אחוז. תסכימו שזה מצב מאוד בעייתי לעסק.

הפתרון פשוט, אם אתם נותנים שירותים דומים באופן קבוע ללקוחות, נסו שיהיו לכם יותר מ 3-2 לקוחות, אפילו הוספה של עוד כמה לקוחות בודדים מקטינה את הסיכון משמעותית.

אפשרות אחרת היא להישאר עם מספר לקוחות קטן באותה פעילות עסקית, אבל בנוסף אליה לייצר הכנסות ממקור נוסף, כמו שירות או מוצר אחר שתמכרו בעסק במקביל לפעילות הקיימת.

4. קבלת תשלום בשוטף פלוס החיים עצמם

אחת המכות הכי מדוברות של העצמאים היא מכת שוטף פלוס, כזה שבמקרה הטוב הוא שוטף פלוס 30 אבל יכול גם להגיע ל-90 וצפונה מזה במקרים קשים.

בקבלת תשלום בשוטף פלוס מוגזם, התשלום שאתם מקבלים הוא הרחק אחרי המועד שבו סיימתם את העבודה וכך אתם מוצאים את עצמכם ממתינים וממתינים. לפעמים אתם אפילו נדרשים לתזכר את הלקוח על העבודה שעשיתם עבורו לפני כמה חודשים, שכבר כמעט ונשכחה.

זה קורה הרבה פעמים בעבודה מול גופים גדולים כמו רשויות ממשלתיות או חברות הנוהגות לשלם כך וכוח המיקוח שלכם מולם כבעלי עסק קטן הוא נמוך, לכאורה לפחות.

אין פתרון קסם למכת השוטף פלוס, אבל יש הרבה מה לעשות כדי לשפר את קבלת התשלום בזמן סביר:

קודם כל תוכלו מראש, בכל הצעת מחיר, לציין את תנאי התשלום שאתם רוצים. הרבה פעמים, תתפלאו, עם קצת התעקשות והעובדה שמספיק צריכים אתכם, יסכימו לדרישות שלכם. אם לא תנסו איך תדעו? laugh

אם עדיין לא מסכימים לתנאי התשלום שאתם מבקשים, עצם זה שהתחלתם מהדרישה האידיאלית, יתאפשר לכם להגיע לפשרה נוחה יותר ביחס לברירת המחדל של הארגון שאתם עובדים מולו, אם כמובן אתם שלמים איתה.

פתרון אחר לצמצום השוטף פלוס, היא לקבל את הכסף בשוטף, אבל רק את חלקו. במילים אחרות להסכים לעבוד בשוטף פלוס רק אם תקבלו מקדמה או כל תשלום אחר לפני סיום העבודה.

5. לא נפרדים מלקוחות לא טובים

מכה נוספת נפוצה אך פחות מדוברת היא בכך שאתם עובדים עם לקוחות לא טובים או לפחות לא מתאימים לכם, ולא נפרדים מהם. 

זה בולט במיוחד בעסקים חדשים שיש להם מעט לקוחות ואז קשה להם יותר לוותר על לקוחות לא טובים, מפחד של איבוד הכנסה משמעותית וכך הם מרגישים "תקועים" עם אותם הלקוחות (זוכרים את הסעיף מלמעלה של חוסר בפיזור סיכונים? הנה דוגמה).

לקוחות לא טובים יכולים לבוא לידי ביטוי בכל מיני צורות. לדוגמא, לקוחות הזקוקים להרבה תשומת לב וגורעים מאיתנו הרבה זמן ואנרגיות, לקוחות שלא משלמים בזמן או לקוחות שאף פעם לא מרוצים. 

לא משנה מה הסיבה שהופכת את הלקוח לכזה שלא מתאים לכם, הדבר החשוב הוא לזהות ולהיפרד ממנו בצורה יפה, כדי להשאיר יותר מקום ומשאבים לטפל ולגייס לקוחות שכן מתאימים לכם.

דיברנו על זה בפירוט במאמר והשאלון המשעשע על פיטור לקוחות.

6. אי שימוש בטכנולוגיה

המכה הבאה היא מכת הטכנולוגיה – עצמאים רבים לא עושים שימוש בכלים דיגיטליים מעולים הקיימים בשוק, אפילו שהרבה מהם בעלות נמוכה או אפילו בחינם.

לפעמים הסיבה היא חוסר היכרות עם הכלי שיכול לעזור לתהליך העבודה שלהם ולפעמים הסיבה היא פחד טכנולוגי, שהכלי יהיה מסובך מידי ויקח הרבה זמן ללמוד אותו.

בפועל, רוב הכלים היום הם די פשוטים ולא יותר מורכבים משימוש באימייל (שלפני שני עשורים אולי גם נראה לאנשים דבר "מסובך"). המטרה של החברות המפתחות את אותם הכלים היא ליצור כלים פשוטים לשימוש כדי שיהיו רלוונטים למקסימום אנשים.

בתור חברה המציעה שירותים חשבונאיים בענן, אנחנו מבינים באופן טבעי את היתרונות הרבים של שימוש בשירותים דיגיטליים כמו חשבוניות דיגיטליותסליקת אשראי ודפי תשלום.

אבל לא רק על עצמנו אנחנו מעידים, יש עוד לא מעט כלים שיאפשרו לכם לנהל את העסק טוב יותר: מיומן דיגיטלי, אפשרות לעבוד על מסמכים במשותף, תוכנות לניהול פרויקטים ועוד כלים רבים נוספים.

אז איך מתקדמים? קודם כל תבחנו על איזה תהליכים אתם מבזבזים זמן בעסק, מה לא עובד ביעילות. בטוח שיש כלי שיכול לעזור לכם לעשות את זה טוב יותר. 

מוזמנים גם לקרוא את המאמר שכתבנו על כלים אינטרנטים מומלצים.

lack-of-strategy-to-promote-business

7. חוסר באסטרטגיה לקידום העסק

מכה נוספת של הרבה עסקים היא חוסר באסטרטגיה, חשיבה לטווח הארוך והתמקדות בהווה של העסק בלבד.

למעשה, כמעט לכל העצמאים יש מלא משימות ודברים לעשות, ככה שקל מאוד להישאב לשיגרה של עבודה עם הלקוחות ותגובה למשימות דחופות שעולות באופן יום יומי. 

המצב הזה גורם לכך שהעסק יכול להיות תקוע באותו סטטוס לאורך זמן, אין פנייה לקהלים ושווקים חדשים ואין חשיבה על שירותים ומוצרים נוספים שיכולים להגדיל את הרווחים שלכם וגם לתת לכם הנאה מהתפתחות העסק.

הפתרון למצב הזה הוא לקבוע מראש זמנים שבהם אתם מקדישים זמן לעצמכם (או עם השותפים בעסק אם יש) לשבת ולחשוב על העתיד של העסק ולאן רוצים לקחת אותו.

לאחר שאתם מבינים מהם היעדים שהגדרתם לעסק, תוכלו מתוך זה לגזור תוכנית עבודה, פרויקטים ומשימות שיש לעשות בעתיד הקרוב על מנת להשיג את אותם יעדים.

8. תמחור לא נכון

ימכה קשה הפוגעת ברווחים של העצמאים היא תמחור לא נכון. 

הרבה עסקים מתמחרים את עצמם זול מידי, כי הם מפחדים שהלקוחות ילכו למתחרים, מצב נפוץ בעיקר כאשר המוצר והשירות שאתם נותנים זהה לגמרי למה שמציעים המתחרים.

לפעמים הבעיה היא לא במחיר עצמו אלא בחוסר הגמישות. הרבה פעמים אתם פונים לקהלים שונים, בזמנים שונים ומציעים להם מוצרים או שירותים שרלוונטים להם, לכן כדאי שתהיה לכם את היכולת לייצר התאמות למחיר.

זוכרים את החנויות של "הכל בדולר"? שמתם לב שכמעט לא רואים כאלו לאחרונה? מה שהחליף אותם הם מחסני "סטוק" גדולים שמוכרים בהם מגוון מוצרים זולים במחירים שונים. 

הגמישות הזאת מאפשרת לבעלי החנויות להציע מגוון מוצרים שהעלות שלהם שונה, אבל עדיין רלוונטיים לכם. בסופו של דבר אתם קונים יותר מוצרים בעלות גבוהה יותר מה שמאפשר פוטנציאל הכנסה טוב יותר לאותם עסקים.

9. לא משקיעים מספיק בשיווק

מכת השיווק לא פוסחת על רוב העצמאים. בטח נתקלתם בעצמאים שאומרים "מה לנו ולשיווק?". האמת? זה משפט הגיוני כשאתם בהתחלה אבל זה לא משהו שעסק יכול לחיות איתו לאורך זמן.

מצב אחר הנפוץ במיוחד בעסקים קטנים, הוא חוסר בתקציב או הרצון להוציא משאבים על שיווק.

שיווק הוא מרכיב חשוב בכל עסק, בטח בעסק חדש, אך גם בעסקים ותיקים ומצליחים עם הרבה לקוחות שרוצים לשמר פעילות ענפה וכמובן לגדול.

דרך אחת להתגבר על המכה הזאת היא לקחת מישהו בתשלום שיעזור לכם עם השיווק, בין אם מדובר בפרילנסר או בין אם בסוכנות, שתוכלו להיעזר בו בכל נושא השיווק והדיגיטל בעסק. 

אם אין לכם מספיק תקציב לאיש חיצוני שיעזור לכם בשיווק אז תעשו אותו בעצמם, אם מתוך למידה עצמאית או בעזרת קורסים מקצועיים שתוכלו לקחת.

ישנם הרבה ערוצי שיווק שניתן לנצל, גם כאלו שלא דורשים כמעט תקציב, מפעילות ברשתות החברתיות ועד שיווק תוכן שימצב אתכם כמקצוענים. 

לא משנה באיזו דרך תבחרו, חשוב שלא תזניחו את השיווק – מדובר בחלק חשוב בעסק, שאחראי לייצר לכם תנועה קבועה של לקוחות ולאפשר פוטנציאל גדילה.

10. מהססים לבצע שיחות מכירה

מכת הססנות בשיחות מכירה היא מכה קריטית מאוד לעצמאים. אפילו שהשיווק שלהם עובד טוב והם מקבלים פניות מלקוחות פוטנציאלים, הם לא מוכרים כפי שהם יכולים. 

זה נובע הרבה פעמים מכך שאותם בעלי עסקים מתיחסים למכירות כמשהו לא נעים ויש להם מחסום רגשי להשלים תהליכי מכירה, במיוחד כאלו מורכבים יותר המצריכים יותר משיחה אחת עם הלקוח.

הפתרון הוא קודם כל להבין כי תהליך המכירה הוא דבר טבעי לכל עסק – תפקיד המכירה היא לעזור ללקוחות להבין שהשירות שאתם מציעים להם הוא שירות שיכול לעזור להם ולא ניסיון לדחוף להם בכוח משהו שהם לא צריכים.

כמו כן, גם אם הבנתם את המהות של המכירה אבל אתם עדיין חשים שאתם לא אוהבים את התהליך, זה הזמן לשקול להעביר חלק מהאחריות למישהו אחר.

במידה ויש בעסק עובדים ניתן כמובן להעביר את התפקיד לאחד מהם. במידה ואתם העובד היחיד בעסק אז תוכלו להיעזר בפרילנסר שיעשה עבורכם כמה שיחות מכירה בשבוע בעלות לא גדולה.

זהו להפעם, 

חג חירות שמח מצוות איזיקאונט.

דילוג לתוכן