רואה חשבון לעסקים קטנים – כמה קל לנהל עסק קטן עם רואה חשבון מוצלח!

בחירת רואה חשבון לעסקים קטנים היא אחת ההחלטות החשובות שכל בעל עסק קטן עושה. רואה חשבון מקצועי חוסך לכם כסף, זמן יקר ועוזר לעסק שלכם לגדול, רואה חשבון פחות מקצועי עלול לעלות לכם הרבה כסף, ולא רק בתשלום שכר הטרחה.

מומחים טוענים כי בחירת רואה חשבון לעסקים קטנים חשובה יותר מכל בחירה של איש צוות לעסק, אפילו בתפקיד בכיר. אם תשכרו את בעל המקצוע הלא נכון, תחמיצו דברים רבים שהייתם צריכים לדעת וזה עלול להיות יקר מאוד.

רוב בעלי העסקים חושבים כי תפקיד רואה החשבון הוא לבצע את הנהלת החשבונות, לעקוב אחרי התאמות המס ולהגיש דוחות שונים לרשויות המס, אך במציאות זהו רק חלק קטן ממה שרואה חשבון מקצועי יכול וצריך לעשות בשבילכם. רואה חשבון טוב ואכפתי יפעל כמו שותף עסקי סמוי וינצל את כל הידע והכישורים שלו כדי לתמוך בעסק הקטן ולסייע לו לגדול ולהתפתח. 

רואה חשבון לעסקים קטנים – כמה קל לנהל עסק קטן עם רואה חשבון מוצלח! - תמונה ראשונה

משרד רואה חשבון לעסקים קטנים: איזה עדיף, גדול או קטן? 

אחת הדילמות העומדות בפני בעלי עסקים קטנים היא איזה משרד של רואי חשבון כדאי לבחור, משרד גדול או משרד קטן? התשובה אינה חד משמעית ולכל סוג של משרד יש חסרונות ויתרונות.

העמדה המסורתית היא כי לבעלי עסקים קטנים לא מומלץ לשכור משרד גדול של רואי חשבון. במשרד גדול יותר, תידרשו לשלם סכומי כסף גבוהים יותר ולא תמיד תזכו לטיפול מועדף.  

גם אם המשרד נחשב למשרד קטן, אין זה אומר שאין לו מספיק ניסיון וידע כדי לנהל בהצלחה את התיק שלכם מול רשויות המס. למשרד הקטן אינכם נכנסים כבורג קטן והטיפול בתיק שלכם יעניק למשרד נפח עבודה. בדרך כלל תהיו מרוצים מאוד מהיחס ומהשירות שתקבלו.

במשרד רואי חשבון המעסיק מספר קטן של לקוחות, יחסית, תזכו ליחס אישי ומקצועי, לזמינות וללווי צמוד. 

משרד גדול מעסיק מספר רב של רואי חשבון וכל אחד מהם מתמחה בתחום אחר. הידע, הניסיון והוותק המצטבר אצל רואי החשבון השונים מאפשר לייצג את בעל העסק באופן הטוב ביותר מול רשויות המס. מכיוון שלכל שותף יש את התחום ואת המיומנות שלו, תוכלו לקבל תמונה רחבה יותר וייעוץ מקצועי נרחב ומקיף בכל תחום.

משרד גדול של רואי חשבון ומוניטין מקצועי הם כמעט מילים נרדפות. ככל שהמשרד גדול יותר וצבר מוניטין רב יותר, כך הדיווחים והדוחות שלו יקבלו עמדה טובה יותר אצל פקידי השומה ואתם תרוויחו מהשם ומהמוניטין של המשרד.

בואו לגלות איך למצוא רואה חשבון מקצועי

כמו בכל תחום, גם בבחירת רואה חשבון לעסקים קטנים, הדרך הטובה ביותר לבחירה מוצלחת היא באמצעות המלצה של חברים, בני משפחה או עמיתים מעולם העסקים. אספו רשימות של מספר רואי חשבון מומלצים ונסו לברר עליהם גם ברשת האינטרנט. הריצו את שמם במנועי החיפוש ותקבלו אינפורמציה רבה, גם חיובית וגם שלילית. בהתאם למידע שתאספו נסו לצמצם את הרשימה לשלושה עד חמישה רואי חשבון מובילים.

כעת היפגשו עם רואי החשבון שברשימה. נסו לברר עד כמה הם מבינים בתחום שבו אתם עוסקים, בררו היכן רכש רואה החשבון את השכלתו המקצועית, אל תהססו לשאול על אודות הוותק, הניסיון, המחיר, ובקשו גם שמות של לקוחות שיכולים להמליץ עליו. רואה חשבון שלא מוכן למסור לכם שמות של לקוחות ממליצים, כדאי למחוק מהרשימה.

בפגישה שתקיימו עם המועמדים בחנו את הכימיה שלכם אתם. רואה חשבון הוא בעל המקצוע שעליו תסמכו, בידיו תפקידו סודות מקצועיים ואתו תבלו שעות ארוכות. חשוב לבחור רואה חשבון נעים הליכות ולבבי, אישיות שנעים לעבוד איתה. 

ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת לעבוד עם רואי החשבון בממשק און ליין. העבודה בממשק און ליין נוחה, מייעלת את העבודה השוטפת עם רואה החשבון, מאפשרת לכם גישה מיידית אל נתוני העסק שלכם ומעקב שוטף אחרי ניהול החשבונות.

גם אם אתם מנהלים את התקשורת ביניכם ובין רואה החשבון באמצעות האינטרנט, תידרשו להיפגש אחת לתקופה עם רואה החשבון באופן אישי, לכן כדאי לבחור רואה חשבון הפועל באזור גאוגרפי קרוב למקום שבו נמצא העסק שלכם. אם העסק שלכם, למשל, נמצא בתל אביב, כדאי לכם לחפש רואה חשבון לעסקים קטנים בתל אביב. 

בדקו היטב את החוזה ואל תיכנסו להסדר שכובל אתכם לשנים ארוכות. מומלץ להיזהר מרואי חשבון המציעים הנחה גדולה בשכר הטרחה תמורת התחייבות שתישארו אצלו שלוש עד חמש שנים. באופן עקרוני לא כדאי לחתום על חוזה עם כל רואה חשבון לעסקים קטנים לתקופה שמעל שנתיים, ובטח אל תסכימו גם לסעיף המחייב אתכם בקנס כאשר תחליטו מסיבות שונות לעזוב את רואה החשבון. 

חלק ניכר מעבודתו של רואה החשבון היא בדיקה של הנתונים הכספיים של העסק כדי למנוע הפתעות בלתי נעימות. חשוב לברר באיזה תדירות מבצע רואה החשבון את הבדיקה. המינימום ההכרחי לתדירות הבדיקה הוא חצי שנה, אך כדאי לבצע אותה בתדירות גבוהה יותר.

אל תתפתו לסיפורים של רואי החשבון על הקשרים שלהם עם פקידי מס הכנסה. התחלופה בין פקידי המס גבוהה והזמן הממוצע שכל פקיד נמצא בתפקיד אינו ארוך. גם אם רואה החשבון מכיר היום את פקידי המס הרלוונטיים, זה לא מבטיח שהוא יכיר את הפקידים שיהיו רלוונטיים גם מחר.

רואי חשבון רבים מושיטים עזרה גם בתחומים שאינם כלולים בהגדרת התפקיד, לדוגמה, יעזרו לכם לגייס הון או הלוואות לעסק, למצוא משקיעים ואפילו לקוחות חדשים.

שולחן עם ניירת ומחשבון

מה כדאי לדעת על שכר הטרחה לרואה החשבון 

אם אתם עסק קטן במעמד של עוסק פטור או עוסק מורשה, החוק אינו מחייב אתכם לשכור רואה חשבון, אך אם גדלתם והיקף המחזור שלכם מאפשר לכם להיות במעמד של חברה אתם חייבים לפי החוק להעסיק רואה חשבון. 

כל עסק הוא שונה ואין תשובה אחידה למחיר רואה חשבון לעסקים קטנים. המחירים משתנים בהתאם לאופי העיסוק, למספר שעות העבודה, בהתאם למוניטין של רואה החשבון ובין אזור לאזור.

כאשר אתם מחפשים רואה חשבון לעסקים קטנים, יש לבצע השוואת מחירים, אך יש להקפיד על נתונים שווים. בהתאם לתחום העיסוק שלכם ערכו סקר שווקים ובררו כמה עולה רואה חשבון לעוסק פטור, מהי העלות של רואה חשבון לחברה בע"מ, כמה עולה הצהרת הון ראשונה, מהי העלות של דוח שנתי לחברה, כמה עולה דוח שנתי לעוסק פטור ועוד. השוואת מחירים בין רואה חשבון תיתן לכם אינדיקציה על גובה שכר הטרחה שדורש רואה החשבון ביחס למחירים הממוצעים בשוק.

תמיד כדאי לזכור כי המחיר אינו הפרמטר העיקרי לבחירה של רואה החשבון, אלא המקצועיות, הידע, הניסיון והרצון לעזור ולסייע.  

לסיכום, אם מצאתם רואה חשבון לעסקים קטנים שעונה על שמונים אחוז מהדרישות שלכם, שמרו עליו היטב כי סוס מנצח לא מחליפים. אם אתם לא מרוצים מהעבודה ומהתפקוד של רואה החשבון, כדאי להחליף אותו. אך כעת לפני שאתם בוחרים רואה חשבון חדש לעסק קראו שוב את המאמר בעיון ועברו על כל הטיפים והעצות. הפעם גדולים הסיכויים שתצליחו למצוא רואה חשבון מקצועי שיסייע לעסק הקטן שלכם לצמוח ולגדול לעסק גדול. 

דילוג לתוכן