כל מה שצריך לדעת על פרסום ממומן לעסק

מידי יום כולנו מקבלים עשרות ואף מאות מסרים פרסומיים במגוון פלטפורמות שונות המנסות לקבל מאיתנו תשומת לב, אותו משאב שאנחנו מקדישים כדי להבין משהו.

המאבק על תשומת הלב יכול להיות מפרסום בטלוויזיה או ברדיו ועד פרסום ממוקד יותר בערוצים חברתיים ומנועי החיפוש (אולי אפילו הגעתם למאמר שלנו ככה).

אם אתם בעלי עסק קטן סיכוי טוב שהתנסתם בעצמכם כבר בשימוש כלשהו בפרסום בעסק וקיבלתם מאפס תוצאות עד תוצאות מצוינות.

איזה פרסום ממומן יכול לעזור לכם כבעלי עסק? איזה אפשרויות יש?

במאמר היום אנחנו רוצים להבין איזה סוג פרסום מתאים לאיזה סוג עסק, כאשר נדבר על אפשרויות הפרסום הממומנות בדיגיטל.

סוגים שונים של פרסום ממומן

סוגים נפוצים של פרסום ממומן

הפרסום הקלאסי התפתח במאה הקודמת, כאשר הסוג הנפוץ ביותר היה פרסום להמונים – שהוא פרסום לא ממוקד ונעשה באמצעי המדיה הוותיקים כמו טלוויזיה ועיתונים.

אתם בטח יכולים לנחש (ואם לא זה הזמן לנחש) שמשום שמדובר בפרסום באמצעי מדיה עם תפוצה גדולה, עלות הפרסום יקרה בהתאם.

אם מוסיפים לזה את העובדה שהפרסום הזה בדרך כלל גם לא ממוקד בקהל ספציפי, כמו הקהל שאתם רוצים להגיע אליו, נדיר שאמצעי הפרסום הללו רלוונטים לעסקים קטנים.

החדשות הטובות הן שבעשור האחרון יש התפתחות גדולה באמצעי פרסום שמתאימים ונגישים גם לעסקים קטנים, כאלו שצצו אחרי כניסת האינטרנט לחיינו.

המרחב האינטרנטי מאפשר בעצם ארבעה סוגי פרסום נפוצים שכדאי להכיר:

פרסום במנוע החיפוש – מדובר בפרסום שנעשה לאנשים שמתעניינים בשירות או המוצר שלכם ברגע הזה ויכול להיות שלא יתעניינו בו בעוד תקופה אפילו קצרה, כמה ימים ואפילו שעות.

פרסום ממוקד בקהל – זהו פרסום שאתם יכולים למקד לקהל רלוונטי לפי נתונים דמוגרפים או תחומי עניין. הפרסום יכול להתאים לקהל רלוונטי שלא צריך את המוצר או השירות שאתם מציעים באופן מידי.

פרסום לקהלים קיימים – דרך פרסום המאפשרת לכם להגיע ישירות לקהל שמכיר אתכם או לפחות נחשף לאחד המסרים שלכם לאחרונה.

פרסום תוכן ליצירת קהל – אפשרות פרסום התוכן שלכם לגולשים באינטרנט המאפשרת לכם להגיע לקהל שלא מכיר אתכם.

חשוב לציין בהקשר הזה, שאומנם כמעט כל עסק יכול לשפר את השיווק שלו בעזרת שימוש בפרסום ממומן, אך יתכנו מקרים שגם פרסום ממומן פחות רלוונטי עבורם, למשל פרסום של מוצרים זולים שהרווח הצפוי כנראה לא יחזיר את עלות הפרסום.

גם נגישות הפרסום לא רומזת בהכרח על הצלחה, כל אחד או אחת יכולים לפתוח חשבון פרסום בפלטפורמות הגדולות, אבל ללא הקדשת זמן והבנת דרך הפרסום בפלטפורמה ביחס למטרות שלכם, התוצאות שיתקבלו עלולות להיות מאכזבות.

אז אחרי שהבהרנו את העניין הזה, בואו נתחיל לדבר יותר בהרחבה על אפשרויות הפרסום השונות.

פרסום במנועי החיפוש

הדרך המוכרת והנפוצה ביותר לייצר פרסום הוא מנוע החיפוש, פרסום המופנה לאנשים שמחפשים ביטויים הקשורים למוצר שלכם.

בישראל ובחלק גדול מהעולם, מנוע החיפוש הגדול ביותר הוא גוגל ולכן גם רוב תקציבי הפרסום מופנים אליו מעסקים של בן אדם אחד ועד תאגידי ענק.

מדובר בשוק פרסום של עשרות מיליארדי דולרים בשנה וזאת הסיבה שגוגל הפכה לחברת ענק. אומנם היום יש לה הרבה מוצרים, אבל הבסיס ממנו צמחה היה מנוע החיפוש.

אז מתי ולאיזה עסקים הפרסום הזה מתאים?

הפרסום במנוע החיפוש רלוונטי כאשר מישהו מקליד מילות מפתח הקשורות למוצר או השירות שלכם ומנוע החיפוש בנוסף לתוצאות האורגניות (הרגילות) מוסיף את המודעה שלכם ומודעות נוספות הרלוונטיות לאותן מילות חיפוש.

סוג הפרסום הזה מאפשר לכם להציג מודעה ללקוח הפוטנציאלי שעונה לו על צורך מידי, כזה שהוא מחפש באותו הרגע וקשור למה שאתם מציעים.

דמיינו שיש לכם עסק לשרברבות. אנשים שמחפשים שרברב ירצו שאיש מקצוע יגיע אליהם כמה שיותר מהר, בגלל בעיה שקרתה להם והם מחפשים לפתור אותה כבר היום.

לכן פרסומים מסוגים אחרים שנראה למטה, יהיו פחות רלוונטיים. כמה אנשים מתעניינים בתוכן על אינסטלציה בשגרה? כנראה שהרבה פחות מאשר אנשים שמחפשים שרברב בכל יום.

פרסום במנוע החיפוש מתאים למעשה לעוד הרבה סוגי עסקים, כל עוד היקף החיפושים על ביטויים הקשורים לעסק הם בכמות מספקת שמאפשרת לכם להגיע לקהל מספיק גדול.

אז איך מפרסמים?

בשלב הראשון בדרך כלל מתחילים מפתיחת חשבון פרסום במערכת הפרסום של גוגל. בחשבון הפרסום אתם יכולים ליצור בעצמכם או בעזרת איש מקצוע (מומלץ בתקציבים גדולים) מודעות שונות תוך מציאות מילות מפתח מתאימות שיקפיצו את המודעה שלכם לגולשים הרלוונטיים.

התשלום הוא בדרך כלל לפי קליק, כלומר לחיצה שמעבירה את הלקוח לדף הנחיתה או האתר שלכם, כאשר המחיר בפועל תלוי בתחרות ובכמות החיפושים על אותו ביטוי.

אבל לא רק גוגל יצילנו, אומנם גוגל הוא מנוע החיפוש הגדול ביותר אבל יש עוד מנועי חיפוש רלוונטיים:

המתחרה הישיר הוא בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, שגם לו יש מערכת פרסום שעובדת בצורה דומה למערכת הפרסום של גוגל, אך התפוצה שלה בישראל קטנה משמעותית. (יש עוד מנועי חיפוש כמו ביידו ויאנדקס אבל הם פחות רלוונטיים לקהל הישראלי).

אפשרות נוספת היא פרסום ביוטיוב שהוא מנוע חיפוש גדול בפני עצמו. יוטיוב שייכת למעשה לגוגל כך שתוכלו לעשות שימוש באותה מערכת פרסום כדי להפיץ מודעות וידאו שלכם בהתאם למילות מפתח מחופשות ביוטיוב.

פרסום לקהל יעד רלוונטי

לפעמים יש לנו עסק שהמוצר או השירות שהוא מציע לא מחופש תמיד בצורה אקטיבית. במצב כזה ייתכן מאוד שכמות החיפושים במנוע החיפוש תהיה מועטה יחסית, למרות שהמוצר שלכם יכול לעניין כמות קהל משמעותית, כזה שלפעמים אפילו אין לו היכרות מוקדמת עם המוצר.

זה נפוץ בהרבה שירותים ועסקים שהמוצר שלהם הוא סוג של מותרות, לאו דווקא יוקרתי, אלא כזה שאין הכרח או דחיפות לקבל אותו בצורה מיידית.

תארו לכם עסק לעיצוב אלבומי ילדים. זה שירות שיכול לעניין הרבה הורים שאין להם זמן לבנות אלבום כזה בעצמם.

מצד שני כמות ההורים שמחפשים באופן יזום במנוע החיפוש שירות כזה, תהיה כנראה קטנה משמעותית ביחס לכל הקהל שיכול להתעניין בשירות.

אז איך עושים פרסום שיעזור לנו לחשוף את המוצר שלנו לקהל היעד, להוביל להתעניינות ובסופו של דבר לרכישות?

פלטפורמת פרסום גדולה לפרסום מהסוג הזה היא פייסבוק, בעזרת מערכת הפרסום המשוכללת שלה ניתן להגיע לקהלים רבים.

כמו בגוגל מדובר במערכת פרסום שיש לה שוק ענק ומפרסמים בכל גודל.

אם נחזור לשירות עיצוב אלבומי ילדים, תוכלו להיעזר במערכת הפרסום של פייסבוק ולכוון את המודעה להורים צעירים שגרים בישראל, אפשר גם לפי גילאים ותחומי עניין אחרים הרלוונטים לעסק שלכם.

בשנים האחרונות מערכת הפרסום של פייסבוק יודעת לעקוב אחרי התנהגות הגולשים בפייסבוק וגם מחוצה לה וכך לאפיין בצורה טובה את תחומי העניין שלהם ולהפנות אליהם את המודעות הנכונות.

כך שתצטרכו להשקיע פחות מבעבר במיקוד החיפוש, שנקרא בשפה המקצועית טרגוט (targeting).

מעבר לפסייבוק, גם מערכת הפרסום של גוגל יודעת להציג מודעות ברחבי הרשת ולא רק במנוע החיפוש, על פי דמוגרפיה, מיקום ותחומי עניין.

עם זאת, מערכת הפרסום של גוגל בהקשר הזה נחשבת פחות מדויקת ורחבה ביחס לפייסבוק.

בסעיף הבא נפרט קצת על האפשרות שגוגל מציעה בתחום.

פרסום ממומן בפייסבוק

פרסום לקהלים קיימים

עוד אפיק פרסום מעניין שיכול לתת תוצאות טובות בשימוש מושכל, הוא פרסום לקהלים קיימים. אחד הסוגים הנפוצים בו הוא רימרקטינג, שהוא פרסום מחדש ללקוחות או אנשים שכבר נחשפו למוצר או העסק שלכם.

היתרון בפרסום הזה הוא בכך שמדובר בקהל ש"חומם" אחרי שהוא כבר נחשף אלינו ובמקרים מסוימים אפילו מכיר את המותג שלנו היטב.

זה יכול להשפיע לחיוב על היכולת להניע אותו לפעולה, כמו קנייה או השארת פרטים.

לדוגמא, אם יש לכם חנות אינטרנטית למכירת מצלמות ויש לכם מספיק מבקרים, תוכלו לייצר מודעה ללקוחות שביקרו באתר שלכם ואפילו בעמוד מסוים ולעניין אותם מחדש ברכישת מצלמה ועדיף דרכם 😎.

את המודעה הזאת תוכלו להפיץ בכמה ערוצי פרסום, דרך נפוצה היא בעזרת מערכת הפרסום ברשת המדיה של גוגל (GDN), שאלו בעצם אתרים שעובדים עם גוגל ומאפשרים לפרסם מודעות רלוונטיות לגולשים ברחבי האתר.

אפשרות אחרת היא לעשות פרסום מחדש ללקוחות שביקרו אצלכם ועושים שימוש עכשיו במנוע החיפוש ולפרסם להם מודעה שתופיע להם כשהם יעשו חיפוש כלשהו.

עוד אפשרות נפוצה לפרסום לקהלים קיימים היא בעזרת מערכת הפרסום של פייסבוק שהזכרנו מקודם. גם היא מאפשרת כמה דרכים מתקדמות להגיע לקהל הקיים שלכם.

בדומה לרימרקטינג בגוגל, תוכלו ליצור קהלים שביקרו באתר שלכם ולהפיץ אותם בפייסבוק ובשירותים השייכים לה (כמו אינסטגרם) וגם באתרים נוספים (בדומה לרשת הפרסום של גוגל) ברשת פרסום שנקראת בפייסבוק Audience Network.

מעבר לפרסום מחדש, תוכלו ליצור קהלים על סמך מעורבות של גולשים בעמוד שלכם ואפילו לפי כתובות המיילים והטלפונים, במידה ויש לכם רשימת מכותבים גדולה. כך תוכלו למקד את הפרסום בקהל שכבר מכיר אתכם.

פרסום תוכן ממומן

עוד אפשרות שיכולה להשלים או להוסיף לאפשרויות ומערכות הפרסום שציינו למעלה הוא פרסום תוכן ממומן. בפרסום תוכן ממומן אתם יוצרים מודעות שיפיצו את התוכן שלכם (למשל מאמר או סרטון) ברחבי הרשת.

אופציה נפוצה אחת לעשות את זה היא… שוב פייסבוק הנותנת מענה גם לנושא הזה ומאפשרת לכם להעלות מודעות לקידום התוכן שלכן.

חוץ מפייסבוק יש שתי במערכות בינלאומיות (שהן גם ישראליות) שנקראות טאבולה ואאוטבריין (שאגב הודיעו על התמזגות בסוף 2019). הן מאפשרות להציג מודעות להפצת התוכן שלכם, אבל בצורה קצת שונה.

את המודעות החברות מפרסמות בדרך כלל באתרי תוכן גדולים, במרבית אתרי החדשות הגדולים בארץ כמו Ynet ואתר וואלה תוכלו לראות המלצות תוכן בסוף או לצד המאמרים הרגילים שאתם קוראים.

בכל פעם שגולש לוחץ על המלצת התוכן הוא יועבר לתוכן שלכם, לצורך העניין נניח לאתר או דף הנחיתה שלכם.

זה מאפשר לכם שני דברים:

לחשוף קהל חדש שלא מכיר אתכם למוצר או השירות שלכם, גם כזה שלא מחפש את המוצר שלכם באופן פעיל, גם לקהל שלא נמצא בפייסבוק (בטוח אתם מכירים מישהו כזה חוץ מסבא).

מאפשר לכם לצבוע את הקהל – כלומר להוסיף את מי שביקר בדף התוכן שלכם כקהל חדש וכך תוכלו לחשוף אותו לפרסום מודעות נוספות בעזרת אפשרויות הפרסום שדיברנו עליהן קודם.

החיסרון של סוג הפרסום הזה שהוא פונה לקהל פחות ממוקד מאמצעי הפרסום שהצגנו למעלה ויכול להיות יקר כי הוא בעצם פונה לקהל שלא מכיר אותנו והרבה פעמים עם מיקוד חלקי מאוד.

מהסיבה הזאת פרסום התוכן שלכם יכול להתאים במקרים מסוימים:

כאשר יש לכם תקציב פרסום גדול ואתם רוצים להגדיל את החשיפה שלכם מעבר לערוצי הפרסום האחרים שכבר עשיתם בהם שימוש.

כאמצעי ליצור במהירות קהל גדול שנחשף למוצר שלכם, בלי שהוא חיפש אותו באופן פעיל ואולי גם לעשות שימוש בקהל לפרסום נוסף בהמשך.

במידה ויש לכם מוצר עם שולי רווח גבוהים (עמכם הסליחה מדבקות ב-5 ש"ח).

אז איפה תפרסמו?

אז עכשיו בשלב הסיכומים, אנחנו מקווים שכבר קיבלתם כיוונים איזה סוג פרסום ממומן מתאים לסוג העסק שלכם, בהתחשב במטרות והתקציב שלכם.

ראינו כי חיפושים חמים, כאלו שלקוחות עושים בזמן אמת במנועי החיפוש יכולים באופן טבעי להתאים למוצרים שהביקוש שלהם נוטה להיות מיידי, כמו שירות תיקונים, אך גם לשירותים אחרים כל עוד יש להם מספיק חיפושים.

הבנו כי פרסום לקהל היעד הרלוונטי לפי דמוגרפיה ותחומי עניין יכול להיות אפשרות טובה כאשר יש לכם מוצר רלוונטי לקהלים מסוימים, אך כזה שלאו דווקא מחפשים אותו באופן פעיל.

דיברנו גם על פרסום לקהל קיים, כמו מבקרים שהיו באתר או העוקבים שלכם ברשתות החברתיות או כזה שקיים ברשימת התפוצה שלכם מידי פעם.

ומה אם אין לכם מספיק קהל קיים? דיברנו גם על פרסום ממומן של התוכן שלכם שיכול לחשוף אתכם בזמן קצר לקהל גדול יחסית ויכול להתאים לעסקים ומוצרים מסוימים.

לפני סיום נרצה להדגיש כמה דברים:

בהרבה מקרים השימוש הכי נכון לתקציב הפרסום שלכם יהיה שילוב בין מספר דרכי פרסום שהצגנו למעלה ולא התמקדות רק באחת בהם.

מעבר לתיאורה, מה שחשוב באמת זה לראות את התוצאות בשטח ולהבין איזו דרך פרסום מביאה פניות רלוונטיות, בצורה הזולה ביותר.

דילוג לתוכן