פתיחת עסק עצמאי חדש בישראל: מדריך 10 הצעדים של איזיקאונט

פתיחת עסק היא שלב חשוב לאנשים החולמים להיות עצמאים. אם עד שלב פתיחת העסק הכל נשאר בעיקר בדמיון, פתיחת העסק עצמה היא הפעולה שהופכת את המחשבות והתכנונים שלכם למציאות.

אבל איך פותחים עסק בכלל? יש כמה שלבים חשובים שכדאי לעשות בפתיחת עסק. אז מה, חשבתם שלא נכתוב על זה מדריך? ברור שכן! 

בואו נתחיל.

steps-opening-a-business

להגיע להחלטה

לא מעט אנשים משתעשעים ברעיון של הקמת עסק, זה יכול להיות ממגוון סיבות – חלקן העדפות אישיות של עבודה כעצמאים, חלקן פרקטיות התלויות בתחום העיסוק שמצריך פתיחת עסק וחלקן כמחשבה כללית ולא מגובשת. 

כשאתם רוצים לפתוח עסק כדאי לשאול את עצמכם האם אתם רוצים לפתוח עסק מהסיבות הנכונות או שפתיחת עסק היא סוג של פנטזיה שנועדה לתת לכם חלופה דמיונית לעיסוק שאתם לא מרוצים ממנו כרגע.  

פתיחת עסק זה לא משהו תאורטי, זו מציאות, זה דבר שתעשו רק אם אתם באמת בשלים או לפחות מוכנים לנסות ולדעת שזה יכול להצליח אבל גם להיכשל.

אז לפני שאתם פותחים עסק תהיו כנים עם עצמכם, במידה ואתם לא באמת מוכנים פיזית ונפשית להקים עסק תשקיעו את האנרגיות במקום אחר כמו קידום הקריירה שלכם, לימודים או לעשות ילדים wink

למצוא כיוון מקצועי

רוב האנשים שרוצים להקים עסק מגובים כבר בכיוון שיש להם – בין אם זה רעיון מגובש ממש או כיוון כללי שעדיין לא מפותח לגמרי אך מתחיל להיות כזה. במידה ויש לכם כיוון לעסק, ברכותינו, אתם יכולים להתקדם לסעיף הבא במדריך.

אבל לא לכולם ברור באיזה תחום יהיה העסק – יש הרבה מאוד אנשים שהבינו שהם רוצים להיות עצמאים אבל אין להם כיוון ברור או שיש להם יותר מידי כיוונים. אם אתם במצב שכזה, זה השלב להתחיל לגבש את הכיוון המקצועי לפני שאתם עושים צעדים נוספים. 

תתחילו להריץ ולחשוב על רעיונות שיש לכם, כאלו שאתם חושבים שיכולים להתאים ותשחקו איתם בראש עד שתחליטו איזה מהם מעניינים ורלוונטים ואיזה פחות.

אם לא עולים לכם כיוונים, תוכלו להתחיל בזיהוי של דברים שאתם אוהבים ודברים שאתם טובים בהם ואז לחשוב איזה מהם אפשר להפוך לשירות או מוצר כלשהו שיעניין אנשים לשלם עליו. 

בדיקת היתכנות כלכלית

השלב הבא הוא לראות איך העסק יכול לייצר כסף, כלומר לנסות להבין מה ההיתכנות הכלכלית. שהרי עסק הוא גוף שמקיים את עצמו לאורך זמן רק אם יש הכנסות ורווחים.

איך עושים את זה? עקרונית אתם יכולים ללכת לייעוץ עסקי וליצור תוכנית עסקית שלמה, אבל אפשר להתחיל בבדיקה פשוטה, שהיא סוג של בדיקת תרחישים.

נניח אתם רוצים למכור מעיל דייגים נורווגי (המצאנו הרגע). מדובר במעיל מאוד מחמם שיצא לכם לנסות אותו כשטיילתם בסקנדינביה והחלטתם ששווה להביא אותו לישראל.

עכשיו תשאלו את עצמכם, האם בכלל אנשים צריכים מעילים כאלו בישראל? קיימים מוצרים דומים? יכולה להיות דרישה?

במידה וכן, נסו לעשות חישוב פשוט של פוטנציאל הרווח: כמה מעילים תוכלו למכור? כמה תרוויחו על כל מעיל (מחיר המכירה פחות כל ההוצאות). מדובר אומנם בהערכה גסה אבל נסו להישאר ריאלים. 

עכשיו כשאתם יודעים בכמה תמכרו ומהן ההוצאות, תוכלו לקבל מספר משוער של הרווח הפוטנציאלי. האם זה משהו רלוונטי ששווה להקים בשבילו עסק? 

אם לא, תחשבו האם הכמויות והרווחים יכולים להסתדר בדרך הגיונית אחרת, או תשקלו שוב את כדאיות המוצר או השירות.

how-to-start-a-business

החלטה על סוג העסק שנרשום ברשויות

ישנם מספר סוגי עסקים שנוכל לרשום ברשויות, לרוב בעסקים קטנים מדובר ב"עוסק פטור", "עוסק מורשה" ומקרים מסוימים "חברה בע"מ".  

לכל אחד מסוגי העסקים הללו יש יתרונות וחסרונות שחשוב להכיר בטרם פותחים את התיק ברשויות. אנחנו ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע בתחום לפני שאתם הולכים לפתוח תיק לעסק שלכם.

ההחלטה תלויה כמובן גם בסוג ותחום העסק שלכם, אבל רק כדי לתת לכם כיוון כללי:

לעסקים קטנים שלא צפויים רווחים גדולים בתחילה, הכי פשוט יהיה לפתוח תיק כעוסקים פטורים, המאפשר מינימום התעסקות ופטור מתשלום מע"מ אך גם לא מאפשר להזדכות על המע"מ. בעתיד אפשר להתקדם לעוסק מורשה כשההכנסות גדלות.

לעוסק מורשה אין מגבלת הכנסות שנתית ואף מתאפשר לו להתקזז על מע"מ (חשוב לעסקים עם הוצאות גדולות), אך הניהול החשבונאי מעט מסובך יותר.

חברה בע"מ מאפשרת לכם הגנה משפטית משום שיש הפרדה בינכם לבין העסק ומאפשרת גם התקזזות על מקסימום סוגי הוצאות. מצד שני, פתיחת חברה והתחזוקה שלה יקרה יחסית לתפעול תיק כעוסקים.

פתיחת תיק ברשויות המס

אחרי שהבנתם איזה סוג עסק אתם רוצים לפתוח ברשויות המס, כדאי גם לבדוק בעצמכם (או בעזרת איש מקצוע) איזה מסמכים ידרשו ממכם לסוג העסק שלכם. לעוסקים פטורים מספיק לרוב מילוי טופס עם הפרטים עליכם ועל העסק ות"ז.

יש שלושה זרועות לרשות המיסים בהם תצטרכו לפתוח תיקים: משרדי המע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

טיפ: תוודאו לפני לאן אתם שייכים, לא תמיד זה הסניף הקרוב למקום המגורים, ניתן לבדוק באתר רשות המיסים.

השלב הראשון הוא להגיע למשרדי המע"מ עם המסמכים שלכם. תחילה תמלאו טופס ואחרי זה תתקיים פגישה קצרה שבה תשאלו כמה שאלות על מהות וסוג העסק, בסופה אתם צפויים לקבל כבר אישור מודפס ממע"מ על קיום העסק שלכם.

השלב הבא הוא רישום העסק במס הכנסה, שם תדרשו למלא טופס (כמובן) שבו גם תצהירו על ההכנסות הצפויות. נסו להצהיר על משהו ריאלי שתואם את הצפי שלכם מהעסק. ניתן אגב לשלוח את המסמכים בדואר, אבל הגעה פיזית יכולה להיות יעילה יותר.

בשלב השלישי אתם פותחים תיק בביטוח לאומי. שם תמלאו עוד טופס דומה למס הכנסה עם פרטי העסק והצהרה על הכנסות צפויות. גם לביטוח לאומי תוכלו לשלוח את המסמכים בדואר או אפילו בטופס מקוון.

אם תרצו לחסוך יציאה מהבית תוכלו להיעזר במייצג כמו יועץ מס או רואה חשבון הנותנים שירותים של פתיחת תיקים ברשויות תמורת כמה מאות שקלים.

פתיחת חשבון בנק (אופציונלי)

עוסקים פטורים ומורשים אינם חייבים לפתוח חשבון לעסק. למעשה רק חברה בע"מ מחויבת לפתוח חשבון בנק עסקי.

מצד שני, גם עוסקים פטורים ומורשים יכולים להנות מהפרדה בין ההכנסות וההוצאות בעסק לבין הכספים האישיים שלהם. מתי מומלץ לפתוח חשבון:

  • אם יש לכם חשבון משפחתי משותף עם בן/בת הזוג, במיוחד כזה עם פעולות רבות בחשבון כמו משיכות והפקדות.
  • כאשר אתם צופים כבר בעתיד הקרוב כמות פעולות/תנועות משמעותיות של הכנסות והוצאות הקשורות לעסק בחשבון הבנק.
  • אם אתם אנשים שחשוב להם סדר.

טיפ: אם אתם עוסקים פטורים או מורשים, אתם יכולים לפתוח חשבון פרטי נוסף לעסק במקום חשבון המוגדר "חשבון עסקי" בבנק וככה לחסוך בעמלות.

בכל אופן, גם אם לא פתחתם חשבון לעסק, זה תמיד משהו שאפשר לעשות בהמשך, רק תזכרו כמובן לעדכן את רשות המיסים בפרטי החשבון החדש. 

מציאת מקורות מימון

כל עסק צריך סוג של מימון כלשהו. לעסקים מסוימים יספיק מימון קטן של כמה אלפי שקלים כדי להתחיל להתנהל, למשל בשביל לבנות אתר או להשקיע בפרסום.

עסקים אחרים צריכים מימון משמעותי יותר שיכול גם להגיע למאות אלפי שקלים או יותר, למשל כדי לבנות צימר או לפתח מוצר כלשהו. כלומר גודל המימון תלוי בגודל ההשקעה שתזדקקו לה.

סוג המימון גם תלוי בסוג העסק וגם בהעדפה האישית שלכם, כמה דרכי מימון נפוצות:

הון עצמי, כלומר שימוש בחסכונות של עצמכם או של המשפחה, הלוואה מהבנק, צירוף משקיע בעסק שיזרים כספים או בכלל להרים פרויקט של מימון המונים.

לכל אחד מדרכי המימון יש יתרונות וחסרונות וכדאי להקדיש זמן לחשוב איזה סוג של מימון יכול להתאים לסיטואציה הספציפית בעסק שאתם מקימים.

גיוס לקוחות ראשונים

אז אחרי שאתם מגובשים על הרעיון העסקי, העסק שלכם רשום ויש לכם תשתית פיננסית, השלב הבא זה להתחיל להריץ את העסק, כלומר למצוא את הלקוחות הראשונים

בעסקים מסוימים הכי פשוט זה להתחיל ממעגלים קרובים כמו משפחה, חברים וחברים של חברים.

הדרך לעשות את זה היא פשוט להתחיל לספר לאנשים בסביבתכם על העסק החדש שלכם ולהציע להם את השירות שלכם אפילו במחיר מוזל כהזדמנות ללקוחות ראשונים.

במקביל, כדאי להתחיל ליצור תשתית שיווקית, שזה דבר שתזדקקו לו בכל מקרה כאשר העסק ימשיך לגדול. הכוונה היא למצוא את ערוצי השיווק שישמשו אתכם בעתיד הקרוב לקידום העסק ולהתחיל להיות פעילים בהם.

זה יכול להיות שילוב של כמה ערוצים כמו : דף עסקי בפייסבוק, אתר תדמית, דפי נחיתה, יצירת סרטונים, כתיבת תוכן ועוד.
תחשבו איזה ערוצי שיווק יהיו הכי רלוונטים לעסק שלכם ובאיזה תוכלו הכי להתמיד.

Customer-Recruitment

מכירה

הרבה אנשים חושבים ששיווק ומכירה הם אותו דבר (לקריאה על מהו שיווק דיגיטלי לחצו כאן), הם אכן קשורים זה בזה, אבל הם שני דברים שונים.

שיווק הוא למעשה התהליכים שעוזרים לכם להביא לעסק אנשים שלא מכירים אתכם, דרך כל השלבים – מהפעולות שאתם עושים בהתחלה כדי שישמעו על קיום העסק ומה הוא מציע, דרך זה שהם מכירים אתכם יותר ועד הרגע שהם יוצרים קשר ומתעניינים במוצר.

מכירה היא מה שקורה מאותו הרגע שהלקוחות יוצרים אתכם קשר ועד שהם קונים ממכם את המוצר, לא במקרה קוראים לזה תהליך מכירה cool

אולי זה יפתיע אתכם, אבל בהרבה מקרים (במיוחד במוצרים ושירותים יקרים) רוב הלקוחות שיצרו אתכם קשר בכלל לא יקנו מכם בסופו של דבר. תהליך מכירה יעיל הוא חלק חשוב מכל עסק, עסק שלא מצליח למכור הוא עסק שאין לו בטווח הארוך יכולת קיום.

חשוב כל הזמן לעקוב וללמוד מתהליך המכירה – לראות מה שכנע את הלקוחות טוב יותר, איזה הצעות עניינו אותם יותר ואיזה פחות ("אז אני מבין שחופשת הישרדות באלפים זה פחות הכיוון שלך…") 

נסו גם לעקוב אחר התחושות שלכם תוך כדי המכירה כדי להבין האם יש לכם מחסומים פנימיים שעוצרים אתכם מלמכור, כמו חוסר נעימות להתקשר ללקוחות לשיחת המשך.  

בחינה עתידית של מצב העסק

נסיים את המדריך הקצר עם ההמלצה לקיים בעסק תמיד חשיבה על שיפור ובחינת דרכי פעולה.

בעידן שלנו ישנם שינויים רבים ומהירים המשפיעים גם על עסקים. לעיתים מדובר במוצרים עצמם, לדוגמא, יש מוצרים שמאוד רלוונטים עכשיו אבל יכולים להיות פחות רלוונטים עוד מספר שנים (זוכרים שפעם היו מאווררים קטנים לרכב?).

לפעמים אין שינוי מהותי בסוג הדרישה למוצר או השירות שאנחנו מספקים אבל דרכי השיווק, המכירה והאספקה שלנו משתנות. לדוגמא, בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים התחילו למכור את המוצרים שלהם דרך אתר האינטרנט.

חשוב תמיד שתראו איך אתם משפרים את התהליכים בעסק ובוחנים דרכים חדשות לפתח ולקדם אותו. 

עד כאן על עשרת הצעדים לפתיחת עסק. 

עכשיו זה הרגע שאנחנו אמורים להגיד לכם בהצלחה, אז לא נפספס את ההזדמנות ונאחל לכם… בהצלחה! laugh

דילוג לתוכן