עצמאי שכיר – לעבוד כעצמאים וליהנות מהיתרונות של שכירים?

העובדים בישראל מתחלקים בפני רשויות המס לשני סטטוסים, עצמאי או שכיר.
בעוד ששכיר פטור מכל התנהלות ביורוקרטית מול רשויות המס, על העצמאי מוטלות חובות רבות, לעתים גם מייגעות ומתישות.

עצמאי שכיר זהו מעמד ביניים, אתם יכולים לעבוד כעצמאיים, אך להתנהל מול רשויות המס כשכירים. 

נשמע לכם מוזר? איך זה עובד, למה ולמי זה כדאי, הכל בכתבה הבאה!

עצמאי שכיר - לעבוד כעצמאים וליהנות מהיתרונות של שכירים? כן, יש דבר כזה! - תמונה ראשונה

עצמאי שכיר – נא להכיר חברות חשבונית

מדי שנה נפתחים בישראל כחמישים אלף עסקים חדשים. חלק גדול מהעצמאיים החדשים חושש לפתוח תיקים ברשויות המס מסיבות שונות, לפחות בשלבים הראשונים של העסק. גם שכירים רבים המבצעים עבודה צדדית או חלטורה חד פעמית נרתעים מהצורך לפתוח תיקים ברשויות המס ולהתנהל מולם. 

חברות חשבונית, המכונות גם חברות צינור, פיתחו מיזם חוקי המשחרר את היזם מפתיחת תיקים ברשויות המס השונות, מס הכנסה, מס ערך מוסף והביטוח הלאומי. 

החברות נכנסות לנעליו של היזם, מספק העבודה או השירות, ומעניקות חשבונית מס למקבל השירות בתמורה לתשלום עמלה, בדרך כלל בגובה של חמישה אחוז מהתמורה המתקבלת.  

מעמד של עצמאי שכיר מאפשר ליזם להתנהל כעצמאי מול הלקוחות שלו, אך מול רשויות המס הוא מתנהל כשכיר. עבור הלקוחות מנפיקה החברה חשבונית מס, אך ליזם היא מוציאה תלוש משכורת.

החברה מקבלת את התמורה הכספית עבור העבודה של היזם, היא מנכה את כל המיסים, מעבירה אותם לרשויות המס, מקזזת את העמלה ואת התמורה נטו היא מעבירה לחשבונו של היזם.

חשבונית לשכיר האם חוקי?

הצורך בחברות חשבוניות נוצר בשל הקשיים שמערימים רשויות המיסים על העצמאים המבקשים לספק שירותים שונים.

לפי החוק, כאשר אדם מבקש לספק שירותים שונים הוא חייב לפתוח תיק במס ההכנסה, בביטוח הלאומי ובמס ערך מוסף.

במס ערך מוסף אפשר לפתוח שני  סוגים של תיקים, תיק של עוסק פטור ותיק של עוסק מורשה. לכל סוג של תיק יש יתרונות וחסרונות ולפני שמחליטים איזה תיק רצוי לפתוח כדאי להתייעץ עם רואה חשבון.

עוסק פטור הוא עוסק אשר מחזור עסקאותיו מגיע עד לגובה של מאה אלף שקלים בשנה. העוסק הפטור פטור מגביית מע"מ מלקוחותיו, עליו לנהל ספר של תקבולים ותשלומים ואחת לשנה הוא צריך לדווח לרשות מס ערך מוסף. מאחר והעוסק הפטור אינו גובה מע"מ הוא לא יכול לקזז את תשלומי המע"מ של העסק והוא נדרש לספוג אותם.

עוסק מורשה גובה מע"מ מלקוחותיו ומעביר אותו לרשות המע"מ. פעם בחודש או בחודשיים, בהתאם לרמת ההכנסות שלו, עליו לדווח על גביית המע"מ לרשות המע"מ. רשויות המע"מ מציגות רשימת מקצועות שהעוסק בהן חייב להירשם כעוסק מורשה, גם אם מחזור עסקאותיו נמוך ממאה אלף שקל בשנה.

פתרון נוסף, העומד לפני שכיר או מי שנותן שירותים באופן חד פעמי הוא לפנות למשרדי מס ערך מוסף הקרובים ולדווח על עסקה חד פעמית מזדמנת הנקראת בלשון החוק "עסקת אקראי". לאחר הדיווח יקבל היזם מפקיד המע"מ אישור בכתב אשר ישמש את מי ששילם עבור השירות חשבונית מס לשכיר (חשבונית לשכיר), המוכרת כחשבונית מס לכל דבר. 

מותשים? גם אנחנו

אם גם אתם מותשים כמונו רק מההסברים על המעמדות השונים של העצמאים בפני רשויות המס, דמיינו לעצמכם איזו התנהלות ביורוקרטית מתישה ומייגעת חייבים לעבור העצמאים ובפרט כאשר מדובר בעבודה נוספת או כחלטורה חד פעמית. 

לכאורה, המעמד של עצמאי שכיר נשמע פתרון מצוין המאפשר לעבוד כעצמאי בלי להירשם כעצמאי ברשויות המס וללא צורך בהתנהלות מולם.
ואכן אלפי עובדים המוגדרים כפרילנסרים כמו: מרצים, צלמים, מפיקי סרטים, מקדמי אתרים ועוד נהנים מהשירות של חברות החשבונית, אך מסתבר שהמציאות הזו הולכת ומשתנה. למורת רוחם של אלפי העובדים, רשויות המס לא ממש אוהבות את הפתרון. 

מזה למעלה מעשור שרשויות המס מנהלות מלחמה נגד חשבוניות המס שמנפיקות חברות חשבונית בנימוק שהן עוסקות בהוצאת חשבוניות פיקטיביות. 

נכון להיום, חברות החשבונית לא הוכרו כחברות בלתי חוקיות, טוענים משפטנים המתמחים בתחום, אך הן הולכות על חוט דק בתחום האפור. מערכת המיסוי אומנם אינה נפגעת מפעולת החברות האלו, שכן המס משולם במלואו, אך בהתנהלות החברות יש מספר היבטים הנוגדים את רוח החוק.

החוק קובע כי מפיק החשבוניות צריך להיות נותן השירות ואילו חברות החשבונית המנפיקות את החשבוניות אינן נותנות את השירות. לדעת המשפטנים, יש פה התחכמות ועיוותים שרשויות החוק אינן יכולות להתמודד אתם. 

מנגד, משפטנים רבים המתמחים בתחום המיסוי טוענים נגד רשויות המס הנלחמות נגד העצמאים המוגדרים כשכירים. לטענתם יש להכיר בחוקי עצמאי שכיר במיוחד כאשר מדובר בפרילנסרים הסובלים מהיעדר חוסן כלכלי וביטחון תעסוקתי.

בשני העשורים האחרונים, הם טוענים, שוק העבודה הישראלי עבר מהפך, ואלפי מועסקים עובדים במעמד של פרילנסרים, וחברות החשבונית מקלות עליהם ומאפשרות להם לעבוד באופן חוקי ומסודר. חברות החשבונית גם מועילות למשק הישראלי ומונעות תופעות של העלמת מס והון שחור. 

עצמאי שכיר - לעבוד כעצמאים וליהנות מהיתרונות של שכירים? כן, יש דבר כזה! - תמונה שניה

הביטוח הלאומי ומלחמתו ב"עצמאיים השכירים" 

הביטוח הלאומי הוא אחד המתנגדים העיקריים למעמד של ביטוח לאומי עצמאי שכיר, ונימוקיו עמו.

לקביעת המעמד של העובד בביטוח הלאומי כעצמאי או כשכיר יש השלכות באשר לזכויות ולחובות שלו בביטוח הלאומי. יש הבדל בין תשלום דמי הביטוח בין עצמאי לבין שכיר ולקצבאות שכל מעמד זכאי לו. בעוד שהשכיר נהנה מקבלת דמי אבטלה בתקופות שבהן הוא אינו עובד, העצמאי אינו זכאי לקבלת דמי אבטלה, גם אם הוא מוגדר כמובטל.

הביטוח הלאומי, בגיבוי פסק דין של בית המשפט, קבע באופן חד משמעי כי בין חברות המעניקות חשבוניות לשכיר ביטוח לאומי לבין העצמאי השכיר לא מתקיימים יחסי עובד ומעביד, מעמדו של הפרילנסר אינו מוגדר כשכיר והוא אינו זכאי להטבות ולזכויות בביטוח הלאומי שלהן זכאי השכיר.

בפסק דין בתיק 5062/06 שהגישה חברת "במה ותקשורת" נגד הביטוח הלאומי קבע בית המשפט כי בין החברות שדיווחו על העובדים כעובדים שכירים שלהם לבין העובדים לא התקיימו יחסי עובד ומעביד ומעמד העובדים צריך להיבחן לפי הגדרת העובד כעצמאי.

וכך מפרט פסק הדין: 

"מדובר בחברות שנטלו על עצמם לפטור עובדים עצמאיים מנטל ניהול עניינם אצל רשויות המס ותו לא. אין כל קשר וזיקה בין חברות החשבוניות לבין השירותים שנתנו העובדים שהיו רשומים אצלם לבין מקבלי השירותים. רישום העובדים אצל החברות נעשה רק כדי לפטור אותם מניהול הטרחה הכרוכה בעניינם כעובדים עצמאיים מול רשויות המס, ולכן מסקנתנו היא כי לא מתקיימים יחסי עובד ומעביד בתבנית העסקה זו" .

בעקבות פסק הדין פרסם הביטוח הלאומי כי על אף שעובדים אלו רשומים בחברות חשבונית כעובדים שכירים, החוק קובע כי מעמדם בפועל הוא כעובדים עצמאיים והדיווח עליו כעובדים שכירים אינו יכול להקנות להם מעמד זה לעניין חוק הביטוח הלאומי. 

לפיכך, רשאי הביטוח הלאומי לשנות את מעמדו של העוסק מעצמאי שכיר לעובד עצמאי, גם לתקופה רטרואקטיבית ולדרוש ממנו את דמי הביטוח החלים על עובד עצמאי. אם קיבל העובד קצבה מהביטוח הלאומי רשאי המוסד לביטוח לאומי לבחון מחדש את זכאותו לקצבה.

המוסד לביטוח לאומי לא הסתפק רק בדיבורים ועבר גם לפסים מעשיים.
הוא פנה אל ציבור המועסקים בסטטוס של עצמאי שכיר ואפשר להם לשנות את סיווגם המקצועי לעצמאי החל מחודש נובמבר 2013, בלי לשנות את סיווגם רטרואקטיבית ומבלי לשלם הפרשים וקנסות. למבוטחים שלא ישנו את הסיווג שלהם, הודיעו פקידי הביטוח הלאומי כי סיווגם ישונה רטרואקטיבית.  

כדי לבחון את מעמד העובדים, שכירים או עצמאיים, פרסם הביטוח הלאומי מספר מבחנים שתוצאותיהם יקבעו האם הם עצמאים או שכירים.

לדעת פקידי הביטוח הלאומי תשובה שלילית לשאלות הבאות,
תגדיר את מעמדכם כעצמאיים:

  1. האם קיים גורם כלשהו הקובע את השיבוץ שלכם בעבודה?
  2. האם קיים גורם שבסמכותו להעביר אותך מתפקיד לתפקיד במקום העבודה שלכם?
  3. האם קיים גורם בעל סמכות לפטר אתכם או להפסיק את עבודתכם?
  4. כאשר אתם רוצים לצאת לחופשה, האם עליכם לקבלת אישור ליציאה לחופשה?
  5. האם עליכם להודיע לגורם כלשהו על היעדרות מהעבודה בשל מחלה, בשל שירות מילואים או על איחור לעבודה?
  6. האם אתם נתונים לפיקוח בעבודה? 
  7. האם יש רישום ומעקב אחרי הנוכחות שלכם במקום העבודה?

    כדי לחזק את המעמד כעצמאי, הוסיפו פקידי הביטוח הלאומי שאלות נוספות המאפיינות את עבודתו של השכיר. 

  8. האם אתה מחליט איזו עבודה לקבל ואיזו עבודה לדחות?
  9. האם אתה מקבל שכר חודשי קבוע או שקיימות תנודות בשכרך החודשי?
  10. האם אתה מחליט מה יהיה גובה השכר עבור העבודה שתבצע?
  11. האם תשלום שכרך הושהה עד לקבלת התמורה מצד מזמין העבודה?

התשובות על השאלות הנ"ל מבהירות את מעמדו של המועסק.

עצמאי שכיר - עובדים כעצמאים ונהנים מיתרונות של השכירים - תמונה שלישית

החלטתם לעבוד כעצמאי שכיר – כדאי לדעת איך זה עובד

בשלב הראשון עליכם להירשם לאחת מחברות החשבוניות. אם תקישו במנוע החיפוש גוגל "חשבוניות לשכיר", "חברות שכר" או "חברות העסקה" תקבלו רשימה ארוכה של חברות העוסקות בתחום. אחרי שתבחרו את החברה המתאימה, תידרשו למלא טפסים עם פרטים רלוונטיים.

בכל פעם שתעבדו ותתבקשו להנפיק חשבונית מס, תשלחו לחברה שבחרתם את כל הפרטים, את מהות העבודה ואת הסכום לתשלום המגיע לכם, והחברה תנפיק לכם חשבונית מס מתאימה.
בסיום כל חודש החברה תשלח אליכם תלוש משכורת כאשר המסים לכל רשויות המס, מס הכנסה, מס ערך מוסף והביטוח הלאומי, כבר שולמו. 

בתמורה לשירותי החברה תידרשו לשלם עמלה. גובה העמלה המקובל ברוב החברות הוא כחמישה אחוז מהרווחים שלכם.

דבר נוסף שכדאי לכם להתחיל לעבוד איתו אם אתם הולכים לכיוון העצמאי הוא: כלים דיגיטליים לעסקים שישדרגו ויקלו עליכם את העבודה באופן ניכר.

לשיטת העסקה זו יש יתרונות רבים:

חברת חשבונית תפתור אתכם מהצורך לפתוח תיקים במס הכנסה ומהצורך בהגשת דו"חות לרשויות המס כמו דו"ח שנתי למס הכנסה, הצהרת הון ודו"ח חודשי לרשויות המע"מ.

אין צורך בהעסקה של מנהלי חשבונות או רואה חשבון, כך תוכלו לחסוך אלפי שקלים בשנה.

החברה תפקיד את הכסף בבנק תחת הסיווג משכורת, אתם לא תידרשו לספק הסברים על מקור הכסף ובהתאם לכך המערכת הבנקאית תגדיל לכם את מסגרת האשראי.

לסיכום

חברות חשבונית הציעו לעובדים הפרילנסרים דיל משתלם. הם רשמו אותם כשכירים, הנפיקו להם חשבוניות מס, התרוצצו מול רשויות המס ובתמורה גבו עמלה הנחשבת לעמלה נמוכה יחסית. 

משפטנים מומחים בתחום טוענים כי הסטטוס של עצמאי שכיר מקל על האנשים המעוניינים לעבוד כפרילנסרים ולדעתם יש לעודד את צורת ההעסקה הזו. את הבעיות הייחודיות של הביטוח הלאומי יש לפתור, טוענים המומחים, אך גם למדינה צריך להיות אינטרס בהסדרת המעמד החוקי של החברות האלו. הסדרת המעמד תמנע העלמת מס והון שחור ותיווך של כל מיני חאפרים שישמחו להיכנס לתחום. 

דילוג לתוכן