טיפים להורים עצמאים – איך לעבור את החופש הגדול בשלום

זהו הגיע הקיץ, ימים ארוכים של שמש, ים, אבטיחים והורדת הילוך כללית – בכל זאת חם ונראה שכולם זזים קצת יותר לאט, כמו הילוך איטי של עצמם.

בקיץ קורה גם משהו מאוד משמעותי להורים, נהוג לכנות את האירוע היוצא דופן הזה בשם "החופש הגדול" cool.

הזאטוטים יוצאים לחופשת קיץ מה שאומר שאתם הולכים כנראה לבלות איתם הרבה יותר שעות ומבחינתכם זה יותר החופשה הארוכה שלכם מאשר "חופש גדול" שלהם.

איך לעבוד בחופש הגדול

להורים עצמאים חודשי הקיץ יכולים להיות אפילו יותר מאתגרים מהורים שכירים – מצד אחד בתור עצמאים יש לכם לרוב יותר גמישות בזמן שלכם ביחס לשכירים.

מצד שני אין לכם ימי חופשה כמו שמקבלים עובדים ועם כמה שהגמישות שלכם טובה היא יכולה להוות גם "סיכון" – אתם עלולים להישאב ולהפוך לצוות הווי ובידור של ילדיכם על חשבון הזמן שלכם בעסק.

גם אם אתם לא הורים, להרבה עסקים יש משמעות לקיץ מבחינת צורת והיקפי עבודה ביחס לשאר השנה, משום שהלקוחות שלכם בעצמם לא תמיד עובדים באותו היקף בקיץ ושוק העסקים באופן כללי נמצא קצת במנוחה.

אז איך עוברים בכל זאת את הקיץ בצורה טובה? הא טוב שאתם שואלים, כי אנחנו בדיוק הולכים לדבר על זה.

להיערך כלכלית מראש

קודם כל נציין שבעסקים מסוימים הקיץ מהווה דווקא את תקופת שיא הפעילות. אם אתם מדריכי טיולים, מפעילי קייטנות או מוכרים ציוד קייצי כמו בריכות מתנפחות, הקיץ היא ה-תקופה הפעילה בעסק.

מצד שני רוב העסקים נמצאים בקיץ ובמיוחד באוגוסט בדרך כלל בתקופת ירידה או לפחות קפיאה בגידול העסק ובכמות הלקוחות והעסקאות שקורות.

מהסיבה הזאת חשוב להיערך מראש על מנת לא למצוא את עצמכם בלחץ בתזרים המזומנים בעסק וגם לא בלחץ נפשי על כך שיש ירידה בלקוחות, שאולי יעלו כל מיני פקפוקים מקצועיים ששכחתם מקיומם עד כה.

אם העסק שלכם כבר קיים יותר משנה אתם יכולים להיזכר בתקופה המקבילה בשנה שעברה כדי לצפות מה הפעילות הצפויה בקיץ, מבחינת היקף הלקוחות ומאפיינים נוספים.

אם העסק שלכם גדל בשנה האחרונה אז סביר להניח שגם אם תהיה ירידה היא תהיה ביחס לחודשים שקדמו לקיץ ולא ביחס לשנה שעברה.

במקרה כזה אתם יכולים להיעזר באחוזים – לראות באיזה אחוזים כמות העבודה בעסק ירדה בשנה שעברה ולראות מה המשמעות של ירידה כזאת לגבי השנה הנוכחית.

במידה והעסק שלכם חדש מהניילונים, אין לכם כמובן נקודת השוואה מהקיץ הקודם. במקרה כזה על מנת להעריך את הירידה בפעילות אתם יכולים להיעזר מנסיונם של קולגות בתחום שלכם.

אחרי שבדקתם ויש לכם צפי בנוגע לשינוי הפעילות בעסק, נסו לראות איך אתם הולכים להכיל את השינוי מבחינה כלכלית.

לדוגמא, אם העסק שלכם מתבסס על קניית חומרי גלם או מכירת מוצרים, יהיה חכם מראש לצמצם את ההזמנות על מנת לצמצם הוצאות מראש.

אפשרות נוספת היא להשאיר לעצמכם גם מעט כסף מהחודשים שקדמו לקיץ כך שהמשכורת שתוכלו למשוך מהעסק גם אם תהיה בירידה, לפחות תהיה בירידה מתונה יותר.

זה נכון במיוחד במידה והקיץ יוצא צמוד לחגים, עוד תקופה שמלאה בימי חופש ויכולה להשפיע משמעותית על ההכנסות בעסק.
אגב כדאי לזכור שאם אתם מוכרים שירותים ומוצרים בתשלומים, ההכנסות ימשיכו גם בתקופת הקיץ.

קידום פרויקטים ודברים שהיו בהקפאה

ירידה זמנית בפעילות העסקית היא לא רק בעיה אלא גם הזדמנות.

כמעט כל העצמאים משאירים לעצמם במגירה איזה רעיון שהם לא הספיקו להגיע אליו במהלך השנה בגלל עומס העבודה ועכשיו יש להם הזדמנות לעשות אותו.

זה יכול להיות פיתוח מוצר או שירות חדש. אם פיתחתם כאלו בעבר אתם בטח יודעים כמה זמן זה דורש. פיתוח מוצר קטן זה אולי כמה שעות אבל לרוב זה יותר בסדר גודל של עשרות שעות וצפונה.

ניצול טוב לזמן הנוסף יכול להיות קשור לנושאים אחרים בעסק:

לדוגמא, אתם יכולים להתחיל לעבוד על השיווק שלכם ולפעול כדי לשפר אותו. נניח רציתם להתחיל לכתוב או אולי להעלות סרטונים לרשת? עכשיו יכול להיות זמן מצוין להתחיל להתנסות.

אתם יכולים לנצל את הזמן להכין תוכן גם לתקופות שלאחר הקיץ, כך שגם בתקופות עמוסות יותר יהיה לכם תוכן לשתף, כזה שהכנתם מבעוד מועד, כלומר בקיץ cool

זה יכול להיות גם זמן טוב לחשוב על המיתוג של העסק או להרים פרויקטים גדולים חשובים שלא היה לכם זמן אליהם כמו למשל בניית אתר חדש.

זמן פנוי בעסק הוא גם זמן לחשוב על דברים אסטרטגיים ארוכי טווח, משהו שבאופן יומיומי אתם לא מספיקים לעשות. כאן מדובר פחות בפעולות מעשיות אלא יותר בהקדשת זמן לחשיבה על התמונה הגדולה בעסק.

זה הזמן לחשוב מה אתם רוצים להשיג בעסק ואיפה אתם רוצים להיות בעוד שנה או שנתיים או יותר. כדי לבצע חשיבה אסטרטגית בצורה יעילה, חשוב שיהיה לכם קצת זמן ושקט מהפעילות, מה שהקיץ יכול לאפשר לכם.

גם מבחינה כרונולוגית יש בזה הגיון כי אומנם השנה העסקית (כולל שנת המס) מתחילה בינואר ומסתיימת בדצמבר, אבל מבחינת קצב החיים, הקיץ קרוב יותר למבנה השנה של רוב האנשים ומסמל סוף והתחלת שנה ואפילו קרוב לשינוי בשנה העברית.

תיאום מול בן או בת הזוג

נושא חשוב נוסף הוא תיאום ציפיות מול בן או בת הזוג שלכם בנוגע לשינוי הפעילות בעסק בקיץ.

בתור בעלי עסקים תמיד טוב להיות מתואמים עם בני ובנות הזוג כדי שיהיה לכם את התמיכה שלהם לכל הדברים שאתם עוברים בעסק, גם בתקופות הטובות וגם בפחות טובות.

בהתאם, חשוב במיוחד לתאם ציפיות לפני הקיץ במידה ואתם צופים ירידה בהכנסות, שהרי משק הבית המשותף שלכם צפוי להיות מושפע מכך ולכן חשוב שהצד השני יהיה מודע לנושא.

ככה תוכלו לא רק להיערך לבד לעניין הכלכלי כמו שהזכרנו למעלה, אלא אתם מערבים עוד גורם המושפע מהשינויים בעסק וחשוב שהוא ידע בעצמו למה לצפות בלי הפתעות ואכזבות.

תיאום הצפיות הוא לא רק כלכלי, הוא גם חשוב במיוחד אם אתם בעלי משפחה. אז כמו שהזכרנו בתחילת המאמר, בחודשי הקיץ הזאטוטים יוצאים לחופשה וזה אומר שהם זקוקים ליותר תשומת לב וזמן.

אם לא תבצעו תכנון מראש יכול להיות שדווקא הגמישות שלכם בעסק תוביל לכך שעניין ההשגחה על הילדים יפול בעיקר עליכם.

אז נכון אם יש לכם יותר זמן, זאת לא ממש יכולה להיות החלטה גרועה להשקיע אותו במשפחה, אבל כמו שראינו בסעיפים הקודמים, התקופה הפנויה יותר בקיץ יכולה לשמש לדברים חשובים שהם מעבר ל-"אז איזה ארטיק אתה רוצה, שוקו בננה או וניל?" וכמובן הפרנסה שלכם היא גם לטובת המשפחה.

הדרך להתמודד עם זה גם פה היא בעזרת תיאום ציפיות עם בן או בת הזוג. אם הם שכירים הם יכולים לעזור לכם בכמה דרכים כמו לקחת את הילדים איתם לעבודה כמה ימים או לקחת כמה ימי חופש להיות איתם או פשוט לחזור מוקדם יותר מהעבודה.

אם בני הזוג שלכם עצמאים הדרך תהיה לחלק את הזמנים שלכם, כך שכל אחד יוכל לתרום את חלקו כמה שהוא יכול ובמידה סבירה.

וכן, לא שכחנו כמובן את הפתרונות האולטימטיביים עבור ההורים כמו קייטנות ארוכות, סבים וסבתות שלוקחים חופשה מהפנסיה ושומרים על הילדים במידה שגורמת לכם לאהוב אותם יותר מאי פעם.

בזמנים קשים כשאין סידור אפשר לחדש קשרים עם קרובים שלא ראיתם לאחרונה מה שיכול להוביל לשיחות מוזרות כמו: "אז מה שלומכם? רציתי להגיד שדני ישמח לבלות עם יעלי ביום שני. זה חשוב שהם יכירו טוב, בכל זאת משפחה"

זמן למנוחה ואפילו חופשה

החלק האחרון בהתכוננות לקיץ הוא בעצם להיכנע לקיץ, אבל בקטע טוב של הורדת הילוך.

כמו שדיברנו במאמר על זכויות סוציאליות לעצמאים, בתור עצמאים אתם לא ממש זכאים לימי חופשה רשמיים מאף אחד למעט עצמכם, אבל זה עדיין לא אומר שאתם לא זקוקים לזמן למלא מצברים כמו כל אחד.

זה רלוונטי באופן כללי לכל השנה, מידי כמה זמן אתם צריכים לראות איך אתם מאטים את קצב העבודה כדי לשמור על אנרגיה גבוהה ולא להתיש את עצמכם מידי.

זה יכול לקבל ביטוי בימים מסוימים שאתם תבחרו לסיים מוקדם יותר, זה יכול להיות בימים חופשיים שאתם לוקחים לעצמכם פעם בכמה זמן וכמובן זה יכול להיות רלוונטי לחופשה אמיתית ביעד נחמד.

כל האפשרויות האלו רלוונטיות כמובן גם בקיץ, במיוחד אם כמות העבודה שלכם פוחתת, זה הזמן לנצל ולקבל זמן איכות עם עצמכם.

למעשה זה יכול להיות אפילו חכם לצאת לחופשה דווקא בזמן הזה, רוב הסיכויים שחופשה במהלך השנה תדרוש יותר אילוצים כמו אורך זמן החופשה ויותר סידורים והערכות לפני.

תקופת הקיץ יכולה להיות הזדמנות לצאת לחופשה בראש שקט יותר, מכיוון שחלק גדול מהלקוחות שלכם בעצמם בחופשה באותו הזמן, ככה שאתם בעצם מתואמים עם הקצב של העסק והלקוחות שלכם.

ככה יהיו פחות טלפונים ופחות מיילים לענות עליהם מלקוחות, פחות דרישה לנוכחות שלכם ותאלצו לעשות פחות התאמות בעסק על מנת לצאת לחופשה בראש שקט.

אומנם חופשות בקיץ צפויות לעלות יותר מבשאר העונות, אבל מצד שני העלות המעשית וההשפעה על ההכנסות בזמן שאתם בחופש בכל זמן אחר צפויה להיות גם גדולה יותר, כך שגם כלכלית חופשה בקיץ יכולה להיות משתלמת יותר.

לסיכום – כך תעברו את הקיץ בשלום כעצמאים

כפי שראינו, לרוב העסקים תקופת הקיץ מהווה תקופה שונה משאר השנה.

היא מהווה מצד אחד אתגר עקב הירידה שיכולה להיות בהיקף העסקאות בעסק. מצד שני התקופה הזאת יכולה להיות גם הזדמנות לעשות שינויים טובים בעסק, דברים שאין לכם זמן להגיע אליהם במהלך השנה.

כדי להיערך ולהפיק את המיטב מהקיץ התייחסנו לנושא מכמה כיוונים:

דיברנו על החשיבות להיערך כלכלית במידה ואתם צופים ירידה בהכנסות בעסק. הערכות יכולה להיות גם במובן של התאמת כמות הסחורה וגם פשוט לדעת שצפויות הכנסות יותר נמוכות ולהיות מוכנים לכך.

עוד נושא חשוב הוא שימוש בתקופת הזמן של הקיץ לפתח דברים שהיו בהקפאה בעסק כי פשוט לא היה לכם זמן לקדם אותם: מפיתוח מוצרים חדשים ועד ערוצי שיווק.

עניין נוסף שדיברנו עליו ויעזור לכם לעבור את הקיץ בשלום, הוא תיאום עם בן או בת הזוג שלכם. כשהם ידעו את החישובים הכלכליים שלכם תוכלו להיערך ביחד במידה ואתם צופים ירידה בהכנסות.

תיאום ציפיות חשוב גם לעצמאים בעלי משפחות – חלוקת זמן האיכות עם הילדים בצורה שתאפשר לכם לעבוד במידה מספקת ולא תגררו לטיפול בילדים על חשבון טיפול בעסק.

לסיום ראינו שיש גם מקום פשוט לזרום עם תקופת החופשים בקיץ ולשקול לקחת יותר זמן לעצמכם או ממש חופשה מלאה. זה יכול להיות הזמן הכי נוח של השנה כאשר הלקוחות שלכם בעצמם לא נמצאים בארץ.

אז קיץ נעים מאיתנו באיזיקאונט

דילוג לתוכן