פרספקטיבה עסקית – מה תוכלו ללמוד על עצמכם והעסק מהשנה העסקית שחלפה

אנחנו כותבים בבלוג של איזיקאונט לא מעט מאמרים שסוקרים כלים לניהול העסק, או פעולות שכדאי לעשות כדי לקדם אותו.

היום אנחנו רוצים לכתוב מנקודת מוצא שונה, כזאת שמדברת לא רק אליכם, אלא עליכם. לא לא, אל תדאגו, אומנם זה יהיה יותר אישי הפעם אבל לא נזכיר פה שמות, כנראה wink

שנת מס חדשה 2019

אז על מה אנחנו הולכים בעצם לדבר?

הפעם נתייחס לקשר שלכם כבעלי עסק להצלחת העסק, איך התפיסות והרצונות שלכם באים לידי מימוש בדרך שבה העסק שלכם פועל. 

זה לא חשוב רק בשביל ההנאה ממה שאתם עושים, אלא יש לזה גם השפעות משמעותיות על איך העסק שלכם נראה ומתפקד, ובהתאם התוצאות שאתם מקבלים.

אנחנו הולכים לדבר על פרספקטיבה ומבט לאחור, ולנצל את זה שסוף שנת העסקים היא "תירוץ" טוב לעצור לרגע ולהתסכל על מה שעברתם בשנה שחלפה.

אנחנו נתייחס לזה מכמה כיוונים: היזכרות במנוע של העסק, הדרך שבה אתם מקדמים את עצמכם והתמקדות מול פיזור מקצועי.

להיזכר מה המנוע האמיתי בעסק

אולי הגורם עם הפוטנציאל הגדול ביותר ליצירת הנעה ומוטיבציה, הוא לאו דווקא גורם חיצוני, אלא משהו הרבה יותר פנימי שקשור לסיבות המקוריות שלשמם הקמתם את העסק.

יש אנשים שמקימים עסק כי הם "רוצים לעשות ימבה כסף" אבל האמת שזו לא סיבה כזאת שכיחה כמו שהיה אפשר לחשוב, וכנראה שבד"כ זה גם לא ממש רעיון עסקי מוצלח במיוחד… 

בפועל רוב האנשים מקימים עסק כי יש להם חלום, או לפחות רצון לעשות משהו שהם אוהבים ורוצים להתפרנס ממנו.

ככה רוב העסקים מתחילים, אבל עם הזמן דברים משתנים, יש הבדל בין ההתחלה לבין מה שקורה בהמשך הדרך כאשר העסק הופך להיות יותר ויותר פעיל.

עם הזמן שגרת העבודה הופכת לדומיננטית בעסק, תוך ביצוע משימות והתמקדות בעבודה עצמה.

לפעמים העבודה השוטפת קצת לחוצה ודוחקת, יש בקשות מלקוחות, צריך לחזור לפניות וזה עוד לפני שדיברנו על כל הדברים שיש מסביב.

דברים שלא קשורים לצד המקצועי עצמו, שהרי כל בעל עסק קטן הוא גם בין השאר איש המכירות, שיווק ואדמיניסטרציה של עצמו (ועוד לא הזכרנו שאם יש לכם חנות אולי אתם גם מתפקדים כצוות ניקיון).

אז מכל הדברים והרעשים מסביב לפעמים די קל להישאב לשגרה של עשייה שהיא בעיקר תגובתית, כלומר אתם נותנים מענה לדברים הדחופים שקורים בעסק במקום לנווט את העסק כמו שבאמת הייתם רוצים. 

המצב הזה נפוץ והוא יכול להוביל לחוסר מיקוד ואיבוד מוטיבציה. אז אחרי המשפט המדכדך הזה… אפשר להגיד שבהחלט יש מה לעשות בעניין.

אחת הדרכים הטובות היא לעצור ולהסתכל לאחור על השנה העסקית שחלפה. זאת כדי לקבל פרספקטיבה יותר רחבה על ההתנהלות ומה שמניע אותנו לעשייה.

זה הזמן להיזכר שוב למה בעצם הקמתם את העסק. מה היה אותו מניע פנימי שגרם לכם להחליט להשקיע משאבים רבים, לקחת סיכון ולעשות את הצעד?

אולי זה להביא לידי ביטוי משהו שאתם אוהבים לעשות, אולי זה עיסוק שאם חושבים שהוא ייחודי ויכול להביא הרבה תועלת לאנשים או רצון להיות עצמאי ולנהל את עצמכם. לרוב זה שילוב מסוים של כל הדברים האלו.

שאלת ההמשך שתוכלו לשאול את עצמכם בהתייחס לשנה שחלפה תהיה:
איך הבאתם לידי ביטוי את אותו רצון ראשוני שבגללו הקמתם את העסק?

תוכלו להבין אם אתם פועלים מאותה אנרגיה חיובית של עשייה או שקצת איבדתם אותה עם הזמן, אולי אפילו בלי לשים לב. אז זה יכול להיות הזמן להיזכר ולראות איך בשנה העסקית שנכנסת אתם מתחברים ופועלים מתוך המקום האמיתי והנמרץ יותר. 

מקום שיש בו יותר הנאה, מיקוד ומוטיבציה ואולי אפילו תחושה של שליחות (אם להיות קצת יותר דרמטיים). חשוב לזכור את המקום הזה במיוחד ברגעים מאתגרים בעסק שדברים קצת פחות מסתדרים.

האם הקידום שלכם מקורי או שכפול?

אם מקודם דיברנו על היזכרות בגורם שהביא אתכם לפתוח את העסק, אז עכשיו ניגע בצד השיווקי, של איך אתם מקדמים אותו.

למעשה, גם שיווק שנעשה נכון, אמור לשקף את הייחוד שלכם כבעלי עסקים, עם הסיפור והדרך שבחרתם לעשות כעצמאים בתחום המקצועי שלכם.

הרבה פעמים יוצא לנו לראות בעלי עסקים, אם בגלל עצות של אחרים או בגלל שהם לא יודעים באמת איך לעשות שיווק שמתאים להם, מנסים לקדם את עצמם בצורה דומה לאיך שעסקים אחרים מקדמים את עצמם.

הרעיון בבסיסו הוא טוב, להבין איזה סוג של תהליכים ופעולות שיווקיות עבדו טוב לאחרים וללמוד אותם כדי לקצר תהליכים ועלויות.

הבעיה שיישום הדרך הזאת ללא התאמה אישית יוצר בעצם שיווק שהוא "העתק הדבק". זה בא לידי ביטוי בשני דברים, הדרך בה בעלי עסקים פועלים בערוצים השיווקים והמסרים עצמם. 

ניקח לדוגמה שיווק בפייסבוק, שהוא ערוץ נפוץ לקידום העסק. אנחנו מניחים שנתקלתם בבעלי עסקים שכותבים פוסטים ארוכים (ולפעמים בואו נודה, קצת משתפכים).

הפוסטים כוללים שיתוף אישי עם בעיה שנתקלו בה ואיך פתרו אותה. לקינוח הם מוספים בסוף הפוסט קישור לסדנה או מוצר שהם מוכרים.

הם כנראה ראו או שמעו שפוסטים כאלו עובדים טוב, ולכן הם ביצעו שכפול של פוסטים דומים, מבחינת מבנה הכתיבה והמסרים.

הבעיה הראשונה בפעולת שיווק כזאת היא בכך שהיא חסרת ייחוד. קשה להתבלט כאשר מה שאתם עושים מאוד דומה להרבה בעלי עסקים אחרים. תחשבו על זה, אם הייתם רואים מודעות כמעט זהות של מכוניות ירוקות, זה לא היה משעמם אתכם? ויותר מזה, הייתם מצליחים להבדיל ביניהן?

הבעיה השניה, שלכל עסק יש ערוצי שיווק ומסרים שמתאימים לו. יש אנשים שטובים בכתיבה, יש אנשים שטובים בשיחה אישית ויש אנשים שמרגישים נוח להצטלם.

כמובן שאנחנו לא שוללים את היתרון בהתנסות במגוון ערוצי שיווק, בלי לפסול אותם מראש. אפילו דיברנו על זה במאמר על שיווק באמצעות תוכן.

מצד שני כן חשוב ללכת על שיווק שמתאים לכם ולעסק שלכם.

מבט אחורה לשנה העסקית שחלפה הוא הזדמנות לראות איזה שיווק עשיתם ואיך אתם משתמשים בשיווק כדי להציג את עצמכם בצורה מדויקת, תוך בחירת הערוץ השיווקי המתאים לכם.

למשל אם אתם טובים בדיבור לכו על שיווק שכולל דיבור, כמו וידאו או פודקסטים (תוכנית רדיו אינטרנטית), אם אתם טובים בכתיבה, נסו לכתוב פוסטים ברשתות החברתיות או תוכן בבלוג.

גם כשזה נוגע למסרים עצמם חשוב להיות אותנטים, כמו בסעיף הקודם נסו להיזכר מה הניע אתכם בעסק כשהקמתם אותו, מה הסיפור היחודי של מה שאתם עושים.

הסיפור הזה הוא מה שיבדיל אתכם מבעלי עסק דומים בשוק ויגרום ללקוחות פוטנציאלים להגיע אליכם. בסופו של דבר מתחברים לסיפורים ולמהות ולא לטריקים שיווקים, שזמן ההשפעה שלהם קצר.

זכרו, הקהל רוצה לשמוע את הקול שלכם ואת הפתרונות היחודיים שאתם מציעים, ולא שכפול של הצעות של מישהו אחר. 

להתמקד מקצועית בתחום העיקרי בעסק

אם יש לכם עסק כבר תקופה, אתם בטח יודעים שבמשך הזמן מגיעות לעצמאיים הזדמנויות שונות לפרויקטים בתחומים שהם מעבר למיקוד המקצועי העיקרי שלהם.

לפעמים הצעות כאלו הן בעצם הזדמנות להיכנס לעוד תחום מעניין שיכול לפתח את העסק ולהוות עוד מקור הכנסה. יותר מזה, במקרים מסוימים, עסקים גדלים למקומות חדשים ולא מתוכננים בעקבות אותן הזדמנויות חדשות.

במקרים אחרים זה יכול להסיט את המיקוד שלכם בתור בעלי עסק ולגרום לכם לעשות דברים שאתם פחות רוצים, וכך יוצא בעצם שהלקוחות מנווטים לאן הולך העסק במקום שאתם תנווטו אותו.

כדי להבין את זה ניקח כדוגמה צלמת וידאו שנותנת שירותי צילום תדמיתי לבתי עסק.

בפרויקטים שהיא מצלמת לעסקים היא עובדת עם עורך וידאו שאחראי על כל שלבי העריכה לאחר הצילום. היא אומנם יודעת לערוך וידאו בצורה די טובה אבל מעדיפה להשאיר את הנושא לפרויקטים האישיים שלה אותם היא כבר עורכת בעצמה.

עם הזמן יש בקשות חוזרות מלקוחות שמעוניינים שהיא גם תצלם וגם תערוך להם את הוידאו כי הם מעדיפים לעבוד רק איתה וגם לקבל מחיר טוב יותר.

מצד אחד עבור הצלמת מדובר בהזדמנות לייצר עוד עבודה והכנסות ללא צורך בגיוס לקוחות נוספים, מצד שני היא גולשת מהתחום העיקרי של העסק, הצילום עצמו.

עכשיו, בהסתכלות לאחור על השנה האחרונה בעסק תשאלו את עצמכם, האם סיפקתם עוד שירותים שהם מעבר לתחום המקצועי העיקרי של העסק?

במידה וכן, האם ההתפרסות על עוד שירותים דווקא תרמה לכם ומצאתם אותה מהנה או שבדיעבד זה הרחיק אתכם מלב העסק ומהתחום המקצועי שאתם רוצים להתמקד בו?

כמו שאתם מבינים אין פה תשובה אחת נכונה, זה תלוי מקרה, בעל עסק ותזמון. אתם צריכים לבחון מה נכון עבורכם.

יכול מאוד להיות שהשירותים הנוספים שסיפקתם דווקא התחברו לכם טוב למכלול בעסק ואפשרו לכם להגדיל את ההכנסות, ואפילו שקלתם לספק אותם באופן קבוע. 

מצד שני מאוד יתכן שבמבט לאחור אתם מבינים שהגלישה לשירותים נוספים לא היתה טובה, ונבעה פחות מהרצון המקצועי שלכם ויתר מהתקווה להרוויח עוד או עקב בקשות של לקוחות.

יכולה להתלוות לזה גם הרגשה לא נוחה שנכנסתם למקומות שאתם פחות מקצועיים בהם או כאלו שסתם לא נהנתם מהם.

אם תשאלו את עצמכם בכנות את השאלות האלו, מהר מאוד תקבלו את התשובות.

ואז, כאשר אתם כבר יודעים יותר, תוכלו לבחור מה לעשות דומה או שונה בשנת העסקים החדשה מבחינת השירותים והמוצרים שאתם מציעים – במה תעדיפו להתמקד ואיזה בקשות לשירותים אחרים תעדיפו להפנות לקולגות בתחומים הרלוונטים. 

לסיכום

הפעם במאמר התמקדנו בכם כעצמאיים העומדים מאחורי העסק ופחות בעסק עצמו.

ראינו שישנם רבדים שונים הנוגעים בממשק שבין העסק אליכם ומשפיעים עליו גם אם אתם לא שמים לב לכך בשגרה.

מבט לאחור לדרך שפעלנו במהלך השנה שחלפה, עוזר לנו להבין טוב יותר מה קרה בעסק והאם פעלנו מתוך מקום שנכון לנו או שפשוט הגבנו למצב.

הנושא הראשון שנגענו בו היה בהיזכרות במה שמניע אתכם בעסק, אותה הסיבה העיקרית שבגינה פתחתם את העסק מלכתחילה. ראינו שברגע שנזכרים ומתחברים למקום הזה, אפשר לחזור ולקבל מיקוד ומוטיבציה שאולי קצת הלכה לאיבוד בדרך.

בהמשך דיברנו על זה ששיווק טוב הוא שיווק המתאים לכם ולסוג העסק שלכם, כזה שמביא לידי ביטוי את הקול המקצועי והייחודי שלכם, במקום לעשות שיווק משוכפל מאחרים.

הנושא האחרון שדיברנו עליו הוא החשיבות בהתמקדות בשירותים והמוצרים העיקריים שאתם מספקים, מול התפתחות לדברים נוספים. 

הבנו שבהסתכלות על השנה שחלפה בעסק ניתן לגלות האם התמקדתם או התפזרתם מבחינה מקצועית. המסקנות שתגיעו אליהן הן אלו שיקבעו באיזה שירותים ומוצרים תרצו להתמקד בשנה העסקית הנכנסת.

בהצלחה 🙂

דילוג לתוכן