תנאים סוציאליים וזכויות לעצמאים

תנאי העסקה הם נושא מאוד משמעותי בשוק העבודה והכוונה בתנאי העסקה מעבר לשכר היא לזכויות כמו: ימי חופשה, מחלה, דמי הבראה והפרשות לקרנות השתלמות ופנסיה.

אם אתם עצמאים אין לכם מעסיק רשמי (לכן אתם עצמאים!) ולמעשה אתם גם המעסיק וגם העובד של עצמכם וחלק גדול מהתנאים שלכם נגזר מהעובדה הזאת.

אז אמנם לשכירים יש יותר זכויות המתבססות בעיקר על תנאים שהם מקבלים מהמעסיקים שלהם, עם זאת יש גם לא מעט הטבות שעצמאים מקבלים ובהן נתמקד במאמר.

social-benefits-and-rights-self-employed

ביטוח לאומי

הרבה שנים עצמאים התלוננו שהם משלמים ביטוח לאומי גבוה אך מקבלים בתמורה מעט מאוד ביחס לשכירים שלכאורה משלמים פחות ומקבלים יותר. עם זאת, בשנים האחרונות חלו מספר התפתחויות ששיפרו במידה מסוימת את הזכויות והחובות של עצמאים מול ביטוח לאומי.  

לדוגמא, שינוי קטן אמנם, אך כזה המעיד על כיוון חיובי הוא האפשרות הניתנת לעצמאים לקבל דמי אבטלה, אם כי עדיין במקרים מאוד ספציפיים כמו פשיטת רגל או פירוק תאגיד, בעוד שבעבר לא היה ניתן כלל. 

בואו נראה מה המצב נכון להיום.

הפקדות לביטוח לאומי

אחד השינויים החיוביים עבור עצמאים, במיוחד עבור עצמאים עם הכנסות נמוכות או ממוצעות, הוא השינוי לטובה בגובה ההפקדות לביטוח לאומי. 

כיום על הפקדה מהכנסה שהיא עד 60% מהשכר הממוצע משלמים 6% בקירוב עבור דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות. על הכנסות מעל 60% מהשכר הממוצע משלמים קצת פחות מ-18% דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

עוד פרט חשוב, הוא הסכום ממנו מחושבת ההפרשה – ההכנסה החייבת בביטוח לאומי היא בעצם על ההכנסה החייבת במס, כלומר לאחר הפחתת ההוצאות המוכרות.

שילוב ההטבה של מדרגת התשלום וחישוב התשלום רק על ההכנסה החייבת במס, מביאה לכך ששיעורי הביטוח שעצמאים רבים משלמים נמוכים משמעותית מהתשלום התיאורטי שהיו אמורים לשלם, בדר"כ בעשרות אחוזים.

דמי לידה בחופשת לידה

דמי לידה הם תשלום גמלה כתחליף להכנסות שהיו מתקבלות באותה תקופה לעצמאיות או בני זוגן שיצאו לתקופת לידה והורות (שהרי חופשת לידה היא לא ממש "חופשה").

הזכאות נכון ל-2019 היא לתקופה כוללת של 15 שבועות בהתאם לתקופת העבודה וההפרשות לביטוח לאומי. גובה דמי הלידה הוא בהתחשב בהכנסות הממוצעות בחודשים שקדמו ללידה.

טיפ שלנו: החל מ-2016 ניתן לחשב את דמי הלידה לפי שנת המס שבה חלה הלידה או השנה שלפניה, לפי זאת שבהן היו הכנסות גבוהות יותר.

באופן כללי חופשת לידה לעצמאיות ובני או בנות זוגן לא שונות מהותית מהזכויות של שכירים. ההבדל המשמעותי שעצמאיות צריכות לקחת בחשבון הוא הקיום של העסק במהלך חופשת הלידה.

אז באמת מה קורה לעסק בזמן הזה? הרי אי אפשר לסגור ולזרוק את המפתח ולחזור אחרי כמה חודשים ולצפות שהעסק יהיה פעיל עם מלא לקוחות. 

עקרונית, דמי לידה נועדו לתקופה ללא עבודה, עם זאת בביטוח לאומי כן מבינים שעצמאיות בניגוד לשכירות לא יכולות להפסיק את העסק לחלוטין במשך כמה חודשים ולכן מאפשרים לשמר את הפעילות הקיימת, אך לא להגדיל אותה.

זה אומר שתוכלו להמשיך לשרת לקוחות קיימים, אבל אם חשבתם להתחיל לשווק מוצר חדש בעסק שיכול להוביל פוטנציאלית ליותר הכנסות, החודשים בהם אתם זכאים לדמי לידה הם לא הזמן 🙂

הגבול של כמה ואיך לא תמיד ברור, אך בהתחשב בעובדה שבזמן שיש תינוק או תינוקת חדשים בבית היכולת לעבוד גם ככה מוגבלת ובכך שדמי הלידה הם לתקופה מוגדרת של 15 שבועות, המגבלה הזאת לא משמעותית במיוחד.

self-employed-rights

קצבאות שונות

מעבר לדמי הלידה הנפוצים, יש מגוון קצבאות שעצמאים או בני משפחתם זכאים להם בדומה לשכירים, מה שיכול קצת להפריך את הסברה ש"עצמאים לא מקבלים כלום מביטוח לאומי".

מדובר ברשימה ארוכה של מקרים שבחלק גדול מהם הזכאות לקצבאות היא עקב אובדן זמני או קבוע של היכולת לעבוד באותו היקף מלפני הפגיעה. 

לא נעבור על כל הקצבאות ואנחנו גם מאחלים לכם לא להיות זקוקים להן, אבל טוב לדעת מה הזכויות שלכם. הנה כמה לדוגמה:

תאונות אישיות – במידה ונפגעתם בתאונה בביתכם, או בשעות הפנאי ואיבדתם את יכולתכם לעבוד, תוכלו להיות זכאים לעד 3 חודשים של אובדן כושר עבודה. 

תאונות עבודה – עם נפגעתם בזמן העבודה שלכם בעסק ואיבדתם זמנית את הכשרות שלכם לעבוד, אתם יכולים להיות זכאים לדמי פגיעה גם פה עד 3 חודשים.

קצבת נכות – אם לא החלמתם לאחר 3 חודשים ואיבדתם את רוב יכולתכם לתפקד ולייצר הכנסה ונקבעה לכם נכות, ייתכן ותהיו זכאים לקצבת נכות מהביטוח הלאומי.

ימי מחלה וחופשה

ימי מחלה וחופשה הם תנאים סוציאליים שיש לכל העובדים השכירים ומהווים הטבה משמעותית כשממירים אותם לשווי כספי – כל יום חופש הוא בעצם יום שבו מקבלים תשלום מלא בלי להגיע לעבודה כלל.

ימי חופשה מתחילים מ-12 ימים בשנה ויכולים לטפס גם ל-15 ואפילו מעל 20 לעובדים ותיקים, או כאלו שעובדים בארגונים גדולים.

יום מחלה לעומת זאת הוא יום שלא מגיעים לעבודה עקב מחלה והתשלום עליו משתנה ותלוי בהסכם מול מקום העבודה ומשך זמן המחלה.

אז מה עצמאים מקבלים?

במשפט אחד, שום דבר משני אילו. כבר היתה הצעה לתת לעצמאים סוג של ימי מחלה, אבל כרגע המצב עדיין גורם לכךשעצמאים רבים מגיעים לעבוד גם כשהם חולים כדי לא להפסיד הכנסות.

כמובן שגם על ימי חופשה אף אחד לא ישלם, כל יום שאתם כעצמאים נעדרים מהעסק הוא למעשה יום עבודה מבוזבז וכך לעיתים בעלי עסקים מתלבטים לכמה זמן לצאת לחופש ואם בכלל.

אז מה כן אפשר לעשות?

חוץ מלהתלונן או לפנטז על מעסיק נהדר שיגיע על סוס לבן ויתן לכם יום חופש… cool, יש כמה דברים שאפשר לעשות שיכולים לעזור לכם לנפוש ולנוח בזמנים שצריך, בלי שהעסק שלכם ינזק מכך בצורה משמעותית:

התאמת זמני החופשות לעבודה בעסק

לכל עסק יש תקופות חזקות וחלשות יותר מבחינת כמות הלקוחות והמכירות, לדוגמא: חול המועד, חודשי הקיץ או תקופה אחרת בעסקים עונתיים (למשל אם יש לכם עסק ללימוד גלישת גלים). 

על פי ניסיון העבר אתם כבר בטח יודעים מתי צפויה ירידה שכזאת, נסו לקבוע את החופשים שלכם באותן תקופות ככל האפשר. ככה גם תזכו לצאת לחופשה שמגיעה לכם וגם תדעו שבכל מקרה זאת תקופה חלשה יחסית, מה שיכול לעזור לצמצם את נקיפות המצפון שלכם.

אם יש לכם בעסק עוד עובדים, אפשר לחלק להם אחריות נוספת, ככה שרוב הדברים יעשו גם בימים שאתם נעדרים עקב חופשה ולמעשה גם עקב כל היעדרות אחרת. 

אופציה אחרונה, עתידנית ורלוונטית במידה שהחברה שלכם היא "גוגל" (או משהו דומה) – לבנות רובוט עם בינה מלאכותית שיחליף אתכם. מצד שני אתם לא גוגל, אז כנראה שתאלצו להמתין כמה עשרות שנים. laugh

איזון בין מנוחה לעבודה כשחולים

אומנם בעלי עסקים לא מקבלים תשלום על ימי מחלה אבל יש התאמות שניתן לעשות לזמנים בהם אתם חולים כדי שמצד אחד תוכלו לנוח ולהחלים ומצד שני העסק לא יינזק ותאבדו הכנסות.

הדרך לעשות את זה תלויה מאוד בסוג העסק שלכם:

אם אתם העובד היחידי בעסק נסו למצוא איזון בין מנוחה לבין ימי המחלה. למשל בימים שאתם מרגישים לא במיטבכם אבל לא מאוד חולים אולי תוכלו לעבוד יום חלקי, רק על דברים דחופים בלבד.

אם אתם עובדים בעיקר מהבית העניין אפילו פשוט יותר, תמיד התה יהיה בהישג יד ☕, הפיג'מה עליכם והמיטה קרובה לכל עייפות פתאומית שעלולה לתקוף אתכם כשאתם חולים.

אופציה אחרת היא כמובן האפשרות להזיז דברים ככל האפשר – לא תמיד צריך לבטל עבודה אלא לשנות את המועד שלה, בין אם מדובר בפגישה או שליחת מוצרים ללקוח.

זכויות בפנסיה וקרנות השתלמות

מעבר לשכר העבודה, ההטבה הכספית המשמעותית ביותר שיש לשכירים היא ההפקדות לקרן פנסיה ולפעמים גם לקרנות השתלמות הנעשות על ידי המעסיקים שלהם.

ומה מצב העצמאים? כמובן שאף אחד לא מפקיד כסף לעצמאים ובכך הם לא נהנים מהזכות הזאת בדומה לשכירים. מצד שני משום שהם מפרישים לעצמם כאילו היו המעסיקים והעובדים של עצמם הם זכאים לזיכוי גבוה יותר ממס הכנסה עבור אותן הפקדות. 

הפקדות לפנסיה של עצמאים

עד שנת 2017 נושא הפנסיה לעצמאים היה נתון לבחירה, כלומר העצמאים החליטו האם וכמה להפריש לעצמם לפנסיה וללא שום הנחיות מהמדינה.

לאחר השינוי המדינה מחייבת את העצמאים להפריש לעצמם כסף לפנסיה, כדי לעודד אותם להבטיח את העתיד הכלכלי שלהם לאחר גיל הפרישה. גובה הפרשת החובה הוא לרוב כמה מאות שקלים בחודש כתלות בגודל ההכנסה – פירוט כאן.

עצמאים שההכנסות שלהם מעל שכר המינימום ולא מפרישים לעצמם פנסיה משלמים קנס שנתי של 500 ש"ח עבור אי-הפקדה, מה שגרם להרבה עצמאים להתלונן שהוסיפו עליהם עוד עול.

מצד שני המדינה נותנת הטבות מס כדי לעודד עצמאים להפריש מעל הסכום המינימלי, עד הפקדות של 16.5% מההכנסה, מתוכם 11% ניכוי כהוצאה מוכרת. על השאר (5.5%) ניתן לקבל זיכוי של 35% מס מגובה ההפקדה.

בעזרת הזיכוי והניכוי תוכלו פוטנציאלית לחסוך כמה אלפי שקלים בשנה בתשלומי מס, כתלות כמובן בגובה ההכנסה וההפקדות שלכם לפנסיה. שתי ההטבות מוגבלות בתקרה של 34,848 בשנה, הרלוונטית לבעלי הכנסות מעל הממוצע.

בלי קשר להטבות, כדאי לזכור שקרנות פנסיה וביטוחי מנהלים יכולים להכיל רכיב ביטוחי, כלומר רכיב שמבטח אתכם למצב של אובדן כושר עבודה ובכך זה מוסיף לכם שכבת הגנה כלכלית נוספת בנוסף לכיסוי החלקי שמקבלים מביטוח לאומי.

קרנות השתלמות לעצמאים

קרנות ההשתלמות במקורן היו להשתלמויות הקשורות לעבודה אך למעשה היום משמשות אפיק חסכון נפוץ, למעט מורים שעדיין קרנות ההשתלמות שלהם מתפקדות להשתלמות.

היתרון של קרנות ההשתלמות כאפיק השקעה וחסכון הוא בכך שהן מוכרות כהוצאה לחישוב מס ובנוסף הכספים פטורים גם ממס רווחי הון לאחר 6 שנים בניגוד להשקעות אחרות.

עצמאים בדומה לשכירים יכולים להפריש כספים לקרן השתלמות, רק שגם כאן בניגוד לשכירים, העצמאים מפרישים לעצמם את כל הסכום.

היתרון העיקרי של הפקדה לקרן השתלמות לעצמאים הוא בכך שהיא מאפשרת הפקדה של עד 4.5% מההכנסה שלכם ומכירה בכל הסכום הזה כהוצאה מוכרת עד תקרת הכנסות של 264 אלף ש"ח (נכון ל-2019) כלומר עד 11,880 ש"ח בשנה.

סיכום

כפי שראינו במאמר גם לעצמאים יש זכויות סוציאליות שונות, חלקן כזכויות ממש, כמו בביטוח לאומי, וחלקן כהטבות מס.

בנוגע לפנסיה וקרנות השתלמות, ראינו שאומנם בניגוד לשכירים, עצמאים מפקידים את כל סכום הפנסיה בעצמם, אך מצד שני המדינה מעניקה הטבות מס משמעותיות על ההפרשות לפנסיה ולקרנות ההשתלמות.

עצמאים זכאים גם לחלק גדול מהקצבאות והזכויות שיש לשכירים בביטוח לאומי. כמו כן, לאחר השינוי שחל לפני מספר שנים, יש שיפור לרוב העצמאים בתשלומי הביטוח שירדו.

כדאי לזכור גם כי התשלום לביטוח לאומי לעצמאים נעשה רק לאחר הפחתת ההוצאות המוכרות, כך שהחלק מההכנסה החייב במס, בפועל צפוי להיות נמוך בעשרות אחוזים מההכנסות בפועל.

אם לסכם, לשכירים אכן יש יתרון בזכויות הסוציאליות על פני עצמאים, במיוחד עקב התנאים שהם מקבלים מהמעסיקים כמו הפרשות לפנסיה, ימי חופשה ומחלה.

עם זאת, לעצמאים מוכרים אחוזים למס מההפרשות לפנסיה וקרנות ההשתלמות לעומת שכירים. בנוגע לימי חופשה ומחלה, הם אומנם לא מקבלים כאלו כלל, אך דיברנו במאמר על דרכים לצמצם את ההשפעה על העסק בזמן מנוחה או נופש.

דילוג לתוכן