מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ (וגם מתי כדאי לסגור)

אם גם אתם עומדים לפתוח עסק, מתלבטים ושואלים את עצמכם או את הסובבים אתכם מתי כדאי לפתוח חברה בע״מ?

האם כדאי להפעיל את העסק במעמד של חברה בע״מ או עוסק מורשה ושוקלים מעבר מעוסק מורשה לחברה בע"מ, אתם ודאי מקבלים תשובות סותרות מגורמים שונים, לעתים אפילו ללא קשר למצב העסק שלכם.

מתי כדאי לפתוח חברה בעמ תמונה ראשונה

בטח שמעתם שחברה זה בלאגן, בטח אמרו לכם שאתם קטנים מדי בכדי לפתוח חברה, אולי גם אמרו לכם שניהול חברה דורש הנהלת חשבונות כפולה ומושגים נוספים שלא בטוח שאתם מבינים עד הסוף. 

תתפלאו, גם רואי החשבון ויועצי המס לא יודעים לתת תשובה ברורה מתי נחצה הקו בין הכדאיות הכלכלית של להיות עצמאי במעמד של עוסק מורשה ומתי כדאי לפתוח חברה בע"מ. 

אז מי כן יודע? רק אתם!

עליכם להכיר את היתרונות והחסרונות של כל סטטוס, עצמאי או חברה, להכיר היטב את אופי העסק שלכם, את האפשרויות לצמיחה כלכלית, את הקשיים והסיכונים כדי לקבל את ההחלטה הנכונה.

מותר (אפילו רצוי) לכם להתייעץ, אבל רק אתם לבד תדעו להחליט מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ. אך זאת לאחר שתלמדו היטב את הנושא.

איפה תוכלו לקבל מידע רב, מקיף ומקצועי שיעזור לכם להחליט? הנה כאן, במאמר הזה, בהצלחה! 

חברה בע"מ, הרמת מסך, עוסק מורשה, עוסק פטור: מושגים שחובה להכיר

חברה בע"מ הגדרה: ארגון בעל ישות משפטית המוקם במטרה לאגד אנשים למען מטרה משותפת, בדרך כלל עבור הפקת רווחים כספיים. 

רעיון החברה הוא רעיון קדום שנוצר כבר במאה השבע עשרה במטרה לעודד אנשים להקים עסקים בדרך של הפחתת הסיכונים העסקיים. בעוד שכל עצמאי חשוף באופן אישי לסיכונים הכלכליים של העסק שאותו הוא מנהל, בחברה המצב שונה. 

הרעיון של חברה בע"מ הוא שהחברה היא גוף משפטי נפרד מבעליו.

בעלי החברה הם בדרך כלל בעלי המניות ויש להם חובות וזכויות, ובעיקר זכות להשתתף ברווחי החברה.

אך כאשר לגורם כלשהו יש תביעות כלכליות נגד החברה, הוא אינו יכול לתבוע את בעלי המניות לשלם את החובות, אלא רק את החברה עצמה.

רוב החברות מאוגדות בדרך שבה בעלי החברה נהנים מאחריות מוגבלת, עובדה המצוינת בשם החברה: בע"מ, שמשמעותו היא בערבון מוגבל.

הרמת מסך הוא הליך המאפשר לבית המשפט להרים את מסך ההתאגדות שמעל החברה ולייחס את החובות של החברה לבעלי המניות או למנהלים שלה.  

בעבר בית המשפט נטה שלא להרים את המסך מעל החברה והפעיל את ההליך רק במקרים בודדים, אך מאז 1999, השנה שבה תוקן חוק החברות, ניכרת מגמה של הרחבת המקרים שבהם בית המשפט נוקט בהליך של הרמת מסך ומחייב את בעלי המניות לשאת באופן אישי בתשלום חובות החברה.

כאשר בית המשפט משתכנע כי החברה פעלה בדרך של הונאה או קיפוח של נושי החברה, כאשר מנהלי החברה לקחו סיכון לא סביר בנוגע ליכולות החברה לפרוע את חובותיה או שלא פיקחו באופן תקין על התנהלות החברה ועוד, יורה בית המשפט על הרמת מסך.

גם במקרים בהם אין הפרדה ברורה בין נכסי החברה לבין הנכסים הפרטיים של בעלי המניות עלול בית המשפט לנקוט בהליך של הרמת מסך. 

עוסק פטור או עוסק מורשה הן הגדרות המגדירות את המעמד של העצמאי בפני רשות מס ערך מוסף.

ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא בגובה המחזור, באופי של משלוח היד וברמת הדיווח לרשויות המס.

כעיקרון רק עסק קטן עם מחזור של עד כמאה אלף ש"ח בשנה יכול לפתוח תיק של עוסק פטור, מעל למאה אלף שקלים בשנה על בעל העסק לפתוח תיק של עוסק מורשה.

נוסף על כך, יש מספר מקצועות שאינם יכולים להיות מוגדרים כעוסק פטור גם אם מחזור העסקאות שלהם הוא מתחת למאה אלף שקלים בשנה כמו עורכי דין, רופאים, מתווכי נדל"ן ועוד, באתר של רשות המע"מ יש פירוט מפורט של מקצועות אלו.

כדי לפעול כעוסק מורשה יש להירשם במשרדי המע"מ. בעת הרישום מקבל העוסק המורשה מספר עוסק מורשה שיהיה זהה ברוב המקרים למספר תעודת הזהות של בעל העסק. 

פתיחת חברה היא הליך הרבה יותר מורכב.

יש לפנות לרשם החברות, להציג תקנון והצהרת דירקטורים, לבחור שם לחברה ולשלם אגרת רישום. רשם החברות אינו חייב לאשר את הקמת החברה, במקרים מסוימים, בהתאם לשיקול דעתו, רשאי רשם החברות לדחות את הבקשה להקמת חברה.

בניגוד לבעלי החברה, עוסק מורשה מחויב לבצע את ההתחייבות העסקיות ולעמוד מאחורי ההתחייבות הכספיות של העסק. רמת הסיכון המונחת על כתפיו של העוסק המורשה היא גבוהה. 

מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ: כל היתרונות והחסרונות של פתיחת חברה

אנשי עסקים חכמים מתבוננים כלפי העתיד כבר בעת פתיחת העסק ונערכים למקרים של קשיים כספיים העלולים להתעורר כמעט בכל עסק.

הקמת חברה בע"מ מקדימה תרופה למכה ומבטיחה שגם במקרה שבו העסק ייקלע לקשיים, בעלי המניות של החברה לא יחויבו לשאת באופן אישי בחובות החברה. 

עסקים רבים נקלעים לחובות בשל מגוון סיבות שלא תמיד קשורות להתנהלות העסקית של מנהלי החברה. 

מחדלים חיצוניים כמו לקוח שקרס ונשאר חייב כספים גדולים לחברה, תביעה משפטית נגד החברה בגין מוצר פגום או של פועל שנפגע בזמן העבודה או עוקץ שנעשה לחברה על ידי נוכלים ועוד, עלולים להכניס כל עסק לסחרור כלכלי ולקשיים. 

במקרה שבו נכסי העסק לא הופרדו מהנכסים האישיים של בעלי החברה, כמו במקרה של עוסק מורשה, עלולים בעלי העסק להיות חשופים לתביעות משפטיות, לעיקולים על חשבון הבנק האישי, על דירת המגורים, על המכונית ועוד.

אך כאשר נכסיו של בעל העסק אינם נגישים לנושים, כמו במקרה של חברה, בעל העסק יכול לנהל משא ומתן על החזרי החובות מעמדה נוחה יותר, עמדה שתגמיש את הנושים ובמקרים רבים גם תאפשר את המשך קיום החברה.

ההבדל בין עוסק מורשה לחברה בע"מ בא לידי ביטוי גם בתשלומי מס. המיסוי על חברה בע"מ נמוך יותר מהמיסוי המוטל על העוסק המורשה.

איור של איש חושב

בניגוד לעצמאים המחויבים לשלם מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות בהתאם להכנסות העסק ולדרגות המס הקבועות בחוק (ויש להם גם זכויות שאפשר לקרוא עליהן כאן), הפעילות העסקית באמצעות החברה מאפשרת לבעלי החברה תכנון של משיכת משכורות בגובה מסוים, ורק על המשכורת, ולא על כל רווחי החברה, יהיה בעל החברה חייב לשלם מס, ביטוח לאומי וביטוח בריאות.

בדרך זו תוכל החברה ליהנות מתשלומי מס נמוכים. את יתרת הכסף של החברה יוכלו בעלי החברה למשוך מתוך תכנון מס יעיל שיאפשר להם תשלום של מינימום מס.

אם בשעת הגשת הדו"חות השנתיים לרשויות המס נותר חוב למס הכנסה כתוצאה מתשלום מקדמות נמוכות מהנדרש, העוסק העצמאי יאלץ לשלם את ההפרשים גם למס ההכנסה וגם לביטוח הלאומי. חברה בע"מ, לעומת זאת, פטורה מתשלום ההפרשים בשל אופי ניהול החברה.

שיעור המס המוטל על החברה הוא בגובה של עשרים וחמישה אחוז, בעוד ששיעור המס המוטל על עסק עצמאי עלול להגיע עד לחמישים אחוז. שיעור המס הנמוך מאפשר לחברה תזרים מזומנים גבוה יותר שאותו היא יכולה להפנות להשקעות בחברה.

לחברה בע"מ קל יותר להעביר את השליטה על החברה לדור ההמשך או לאנשים אחרים. העברת החברה לידיים אחרות מתבצעת בהליך קצר וקל, בהעברת מניות החברה לידי הבעלים החדשים. 

לחברה בע"מ יתרונות נוספים כמו גמישות רבה בגיוס משקיעים, מיזוג עם חברות אחרות וצירוף של בעלי מניות נוספים לחברה. 

מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ? כאשר מתכוננים לפתוח חברה גדולה בעלת פעילות עסקית ענפה. חברה בע"מ משדרת תדמית של יוקרה ובעלי עסקים רבים, בארץ ובעולם, מעדיפים לקשור קשרים עסקיים עם בעלי עסקים במעמד של חברה על פני עצמאים. 

ניהול עסק באמצעות הקמת חברה בע"מ יקר יותר מאשר ניהול עסק במעמד של עוסק מורשה. 

נכון לשנת 2017, בעת רישום החברה ברשם החברות על החברה לשלם אגרת רישום חד פעמית בעלות של אלפיים שש מאות ושישה שקלים ובכל שנה לשלם אגרה שנתית לרשם החברות בעלות של אלף מאה ועשרים שקלים.

הנהלת החשבונות של חברה יקרה יותר מאשר הנהלת החשבונות של עוסק מורשה.

החוק קובע כי על הדו"חות של החברה לרשויות המס חייב לחתום רואה חשבון מוסמך ואילו עוסק פטור יכול להגיש את דוחות המס בחתימתו בלבד ולחסוך את שכר הטרחה היקר של רואה החשבון. 

כמו כל בעלי עסקים גם לחברה בע"מ יש הוצאות מוכרות במס, הוצאות המקטינות את הרווחים שעליהם חייבת החברה לשלם מס.

חברה בע"מ הוצאות מוכרות: כל ההוצאות שהוצאו לטובת העסק ותורמות לפיתוחו. לכל סוג של חברה יש הוצאות ייחודיות, חלקן מוכרות במלואן וחלק באופן חלקי בלבד. 

 לסיכום, מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ? כאשר היתרונות עולים על החסרונות!

עדיין מתלבטים מה עדיף חברה בע"מ או עוסק מורשה – 4 עקרונות יסוד שיעזרו לכם להחליט

ככל שרמת הסיכון של העסק גבוהה יותר, כדאי לבעלי החברה להיות מוגנים מכוח העיקרון של האחריות המוגבלת של החברה. בעוד שהעצמאי חשוף לתביעות העלולות לסכן את רכושו הפרטי, בעלי החברה מוגנים מתביעות אישיות כל עוד הם פעלו בתום לב.

לחברה בע"מ יש אפשרות לתכנוני מס חוקיים רבים יותר מאשר לעוסק המורשה, תכנונים העשויים להקטין את תשלומי המיסים של החברה. 

באופן עקרוני אפשר לומר כי ככל שהרווח העסקי עולה על עשרים וחמישה אלף שקלים בממוצע לחודש, כדאי לבדוק פעילות כחברה בע"מ.

ככל שתידרשו להשאיר רווחים גדולים יותר בעסק לצורך השקעות בציוד, במלאי, ברכישת רכבים או להגדלת האשראי ללקוחות, כדאי לכם לפעול כחברה בע"מ. כך תוכלו לחסוך יותר תשלומי מס על הרווחים ולאפשר השקעות כספיות גדולות יותר לעסק. 

מבחינת העלות של ניהול החשבונות, ככל שמחזור ההכנסות של העסק גדול יותר, כך כדאי לכם לשקול לפעול תחת ההגדרה של חברה בע"מ מאחר ומעל למחזור בגובה מסוים מס הכנסה מחייב גם עסקים עצמאיים וגם חברות לנהל הנהלת חשבונות כפולה. 

הנהלת חשבונות כפולה היא שיטה של הנהלת חשבונות המבוססת על רישום כל פעולה חשבונאית באופן שבו חשבון אחד מחויב וחשבון שני מזוכה וכך נשמר תמיד איזון בין יתרות החובה ליתרות הזכות. זוהי שיטה המספקת תמונה מקיפה על פעילות העסק, אך היא עולה פי שלוש מאשר ניהול רגיל של הנהלת חשבונות.

אם יש לכם מחזור גבוה ואתם כבר נדרשים במילא לשלם עבור הנהלת חשבונות כפולה, למה שלא תיהנו משאר היתרונות שמעניקה החברה לבעליה?

אחרי שקראתם בעיון את המאמר, אחרי שהבנתם את כל המושגים ושקללתם את היתרונות  לעומת החסרונות של הפעילות העסקית במסגרת של חברה בע"מ או עוסק מורשה, מעולם לא היה לכם פשוט יותר להחליט מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ ומתי כדאי לעבוד כעצמאי במעמד של עוסק מורשה. 

מאמרים קשורים:

  1. המדריך המלא לעוסק הפטור: 32 דברים שמסכמים לך הכל
  2. איך פותחים עוסק מורשה? 37 נקודות שיעשו לך סדר בפתיחת עסק
  3. עצמאי שכיר – לעבוד כעצמאים וליהנות מהיתרונות של שכירים?
  4. איך כותבים הצעת מחיר שתכפיל לך את הצעות העבודה
  5. איך תצליחו לשלם פחות מס: 9 מונחי מס הכנסה שחשוב שתכירו
דילוג לתוכן