מילון מושגים לעסקים ועצמאים

מילון מושגים לעצמאים

א 

אוטומציה

המילה אוטומציה מגיעה מיוונית עתיקה ופירושה "פועל מעצמו".

כאשר אנחנו מתייחסים לאוטומציות בעסק, הכוונה היא לשימוש במוצרים דיגיטליים המבצעים פעולות אוטומטיות ברצף מתוכנן ללא מגע יד אדם.

אוטומציה מאפשרת לכם לחסוך משאבים רבים בכח אדם ובכך חוסכת לכם זמן וכסף רב.

הרעיון באוטומציה הוא לראות מה הם התהליכים שחוזרים על עצמם בעסק ולהפוך מה שניתן מהם לאוטומטיים כך שאם קורה משהו מסוים הוא מפעיל את הפעולה הבאה.

לדוגמא, יכול להיות שבכל פעם שאתם מקבלים לקוח חדש אתם רוצים לתת לו גישה למסמכים רלוונטיים לשירות שהוא רכש ממכם.

ברגע שתחברו את המערכת שלכם למערכת דיוור, המערכת תזהה הרשמה או רכישה ותשלח ללקוח באופן אוטומטי את החומרים הרלוונטים למייל.

מוזמנים לקרוא בהרחבה על אוטומציות מומלצות לעסק שלכם במאמר שכתבנו.

אפליקציית תשלום

אפליקציות תשלום, או בשמן העברי יישומונים, הן למעשה דרך להעברת כספים בין אנשים, המהווה פתרון לדרכים אחרות כמו מזומן, צ'קים, העברות בנקאיות וסליקת אשראי.

האפליקציות הנפוצות בשוק הן של הבנקים: Bit של בנק הפועלים, PayBox הקשור לבנק דיסקונט ו-Pepper Pay של בנק פפר מקבוצת בנק לאומי.

כדי לעשות שימוש באפליקציות תשלום יש להוריד את האפליקציות למכשיר הנייד שלכם ולבצע תהליך רישום קצר הכולל הזנת פרטי אשראי וחשבון הבנק שלכם.

לאחר הרישום אתם יכולים להעביר כסף לאיש קשר בטלפון שלכם שיש לו את אותה אפליקציה, זאת על ידי בחירת הסכום ושליחה אליו. האדם השני מקבל בתוך מספר שניות התראה ולאחר אישור מתקבל עדכון מהאפליקציה שהכסף שנשלח אליו אכן נקלט.

טיפ: אם אתם עושים שימוש באפליקציות גם לשימוש אישי וגם לשימוש עסקי, מומלץ להגדיר שני חשבונות בנק, כך שכספים אישים יעברו לחשבון האישי וכספים של העסק יעברו לחשבון המשמש לעסק.

נייד עם כרטיס אשראי בתוכו להדגמת אפליקציית תשלום

ב 

ביטוח לאומי

ביטוח לאומי הוא מנגנון ממשלתי שמטרתו להגן על אזרחי המדינה במישור הכלכלי.

במרבית המדינות בהן מונהג ביטוח לאומי, מדובר במגבית תשלום חובה שמנוכה מהכנסתו של עובד (שכיר או עצמאי), ולעיתים חייב בו גם מי שאינו עובד.

בהתאם לחוק חייב כל אזרח בן שמונה עשרה ומעלה לשלם דמי ביטוח כדי להיות מבוטח. 

באמצעות דמי הביטוח שגובה המוסד הוא יכול לשלם קצבאות שונות כמו: קצבת נכות, דמי אבטלה, תשלומי פנסיה, חופשת לידה ועוד. 

רק תשלום דמי ביטוח מקנים לאזרח את הזכות לקבל בעת הצורך את הקצבאות השונות. 

שבעה דברים שכדאי לכם להכיר לגבי זכויות וחובות לתשלום הביטוח בלחיצה כאן.

בע"מ

הסיומת בע"מ מציינת בערבון מוגבל ומטרתה להעיד כי בעלי המניות של החברה אינם כפופים לחובותיה.

מוזמנים לעבור לאות ח' ולקרוא על משמעות המושג חברה בע"מ.

ג

גבייה

קבלת התשלום המגיע, בקשה לתשלום חוב וקבלתו.

כדי לבצע גבייה יעילה ולקבל את הכסף שמגיע לכם בעסק יש לעשות שני דברים:

הדבר הראשון, בכל פעם שאתם נתקלים בפרויקט בהיקף של מאות שקלים, חשוב לבצע תיאום ציפיות ועדיף בעזרת הסכם שיכלול גם מועד תשלום ואפילו כמה מועדי תשלום בעבודות ארוכות טווח.

הדבר השני הוא לבחור באחת מדרכי הגבייה המגוונות הקיימות (ראו כאן המלצות).

תעדיפו דרך שתאפשר לכם לשלוט אקטיבית ביוזמה לקבלת התשלום או בכזאת המתאימה לסוג העבודה, המוצר או היקף הפרויקט שאתם עובדים עליו.

בעזרת שילוב אמצעי הגבייה המתאימים תוכלו להשיג גם גמישות בדרך קבלת התשלום וגם לייעל את תהליך הגבייה כדי לצמצם התעסקות ולהשאיר לעצמכם יותר זמן לעשות את העבודה המקצועית, שהיא לב העסק.

ד 

דוח שנתי

כל עצמאי, בין אם עוסק מורשה, פטור או חברה בע"מ, מחוייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה אחת לשנה. 

דוח שנתי אמור להכיל כל הכנסה והוצאה, מתחילת ינואר ועד סוף דצמבר, שבוצעה במסגרת ולמען העסק.

בני זוג נשואים המקיימים משק בית משותף, רשאים לבחור מי משני בני הזוג ייחשב כבן זוג רשום. 

התיק במס הכנסה מתנהל על שם שני בני הזוג ובני הזוג רשאים לבחור בין הגשת דו"ח אחד שיכלול את הכנסות שניהם, לבין הגשת דו"חות נפרדים. בחירה זו לא תשפיע על חבות המס.

ככלל יש להגיש את הדו"ח השנתי עד 30 באפריל בשנה שלאחר תום שנת המס, אבל ישנם עסקים הרשאים להגיש מאוחר יותר, בהתאם להנחיות רשות המסים.

דפי מכירה

דפי מכירה (שנקראים גם דפי תשלום או דפי סליקה) הם עמודים אינטרנטיים שנועדו לאפשר תשלום ללקוחות, לרוב באמצעות פרטי כרטיס אשראי.

העמודים הם מעין דף נחיתה עם סליקה (כלומר דף ללא סרגל ניווט) המכיל תיאור קצר של שירות, מוצר או תרומה, ובו הלקוח יכול להזין את פרטי האשראי שלו על מנת לרכוש את המוצר בצורה מאובטחת.

בניגוד לדף נחיתה רגיל שמכיל הרבה מידע ועדויות על המוצר, דף המכירה לרוב הוא רק דף "טכני" הוא לא נועד לשכנע את הלקוח לבצע את הקנייה, אלא לאפשר לו להשלים את הקנייה אחרי שכבר השתכנע.

לרוב מגיעים לדף התשלום ע"י כך שאנחנו מועברים לדף דרך הפנייה מדף אחר כמו דף נחיתה, פוסט פייסבוק או אימייל. 

הרבה פעמים בסיום תהליך התשלום הלקוח מועבר חזרה לדף נחיתה או לאתר שלכם ולכן דפי מכירה כאלו נקראים Redirect (הפנייה).

דפי מכירה מסוג זה יושבים על גבי שרתים חיצוניים ולא על גבי האתר שלכם, למעשה אתם אפילו לא חייבים אתר.  

זה הופך את אבטחתם והקמתם להרבה יותר פשוטה, על היתרון הזה ויתרונות נוספים מוזמנים לקרוא במאמר המצורף.

ה

הוצאה מוכרת

הוצאה מוכרת היא סכום כסף שהעסק מוציא עקב פעילותו העסקית התורמת לייצור הכנסה בעסק. החשיבות של נושא ההוצאות, הוא בכך שיהיה ניתן לקזז אותן מהכנסות העסק החייבות במס.

בפועל, חישוב והחלת מקסימום הוצאות רלוונטיות כהוצאות מוכרות יכול לחסוך לכם הרבה תשלומי מס מיותרים ומשאיר לכם יותר כסף זמין בעסק.

ניכוי ההוצאות רלוונטי לשלושת גופי המס: מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, כאשר גובה ההכרה בהוצאה משתנה בין מס הכנסה וביטוח לאומי לבין החישוב של המע"מ, אם כי העיקרון דומה למדי.

אז איך חוסכים בתשלומי מס? כל הטיפים במאמר על הוצאה מוכרת.

הוראת קבע

הוראת קבע או בשמה הרשמי: הרשאה לחיוב, היא שיטת תשלום שבה הלקוח מורה לבנק לכבד אוטומטית דרישת תשלום שתגיע מגוף מסוים ולבצע את העברת סכום הכסף הנדרש ישירות מחשבונו.

ניתן להגביל את ההרשאה בסכום או בתקופת תוקף. הרשאות לחיוב משמשות לרוב לתשלומים של חשבונות תקופתיים, כגון חשמל, גז, מים, ארנונה, משכנתא, תשלומי ועד בית, שכר לימוד, תרומות ועוד.

מלבד הוראת קבע דרך הבנק, ישנה אופציה להוראת קבע באשראי בה משתמשים כיום עסקים רבים.

כבעלי עסק ישנם יתרונות רבים להוראת קבע כאשר הבולט ביותר הוא בכך שהתשלום מתבצע תמיד בזמן ואין צורך לרדוף אחר הלקוח.

הצהרת הון

הצהרת הון היא למעשה מסמך המסכם את כל הנכסים, הכספים וההתחייבויות שלכם בנקודת זמן מסוימת. 

מעשית מדובר במילוי טופס של רשות המיסים שבו אתם מצהירים על כל אחד ממקורות ההון שיש ברשותכם, החל מכספים כמו חסכונות ופנסיות, נכסים של העסק וציוד אישי שלכם.

הצהרת הון היא בבסיסה דרך של רשות המסים לבדוק האם ההכנסות המדווחות של הנישום (החייב במס, כלומר אתם) בדוחות השנתיים של העסק אכן תואמות את ההכנסות וההוצאות האמיתיות שלו.

קבלו מאיתנו את המדריך המקוצר למצהיר המתחיל.

הצעת מחיר

הצעת מחיר זהו מסמך מחייב שיש לו השפעה רבה על סגירת עסקה ולפעמים גם על המשך ההתקשרות לתקופה ארוכה. 

נכון, לשורה האחרונה של ההצעה, לקביעת המחיר, יש השפעה רבה על סגירת העסקה, אך לא רק.

חשוב לדעת לנסח נכון ומקצועי את ההצעה, לשווק את עצמכם כבעלי מקצוע מנוסים ואמינים, להתמקד ולכתוב כמה שפחות. 

הצעה המנוסחת בקצרה עם כמה שפחות אותיות קטנות ומשפטים ארוכים ומסורבלים תרתיע פחות את הלקוח הפוטנציאלי.

קראו כאן כיצד כותבים הצעת מחיר שתכפיל לכם את הצעות העבודה.

הצעת מחיר נתפסת בחכה

ו

ווקומרס

WooCommerce היא המערכת הנפוצה ביותר להקמת חנויות מקוונות על גבי אתרי WordPress.

חנויות מבוססות ווקומרס מאוד נפוצות, למעשה הן החנויות האינטרנטיות הנפוצות ביותר בעולם. בבסיסן גם WordPress וגם ווקומרס הן מערכות פתוחות, כלומר הקוד שלהם נגיש וגמיש להתאמה והן ניתנות בחינם.

בבניית אתר בעזרת ווקומרס יש כמובן הרבה שלבים, כמו עיצוב האתר, הזנת התכנים ומחירי המוצרים, פרטים נוספים תמצאו כאן. 

ז

זכויות לעצמאים

תנאי העסקה הם נושא מאוד משמעותי בשוק העבודה והכוונה בתנאי העסקה מעבר לשכר היא לזכויות כמו: ימי חופשה, מחלה, דמי הבראה והפרשות לקרנות השתלמות ופנסיה.

אם אתם עצמאים אין לכם מעסיק רשמי (לכן אתם עצמאים!) ולמעשה אתם גם המעסיק וגם העובד של עצמכם וחלק גדול מהתנאים שלכם נגזר מהעובדה הזאת.

אז אמנם לשכירים יש יותר זכויות המתבססות בעיקר על תנאים שהם מקבלים מהמעסיקים שלהם, עם זאת יש גם לא מעט הטבות שעצמאים מקבלים ואת כולן תמצאו כאן.

פסל החירות מחזיק תיק עסקים כדימוי לזכויות לעצמאים

ח

חברה בע"מ

חברה בע"מ זהו ארגון בעל ישות משפטית שהוקם במטרה לאגד אנשים למען מטרה משותפת, בדרך כלל עבור הפקת רווחים כספיים. 

רעיון החברה הוא רעיון קדום שנוצר כבר במאה השבע עשרה במטרה לעודד אנשים להקים עסקים בדרך של הפחתת הסיכונים העסקיים. בעוד שכל עצמאי חשוף באופן אישי לסיכונים הכלכליים של העסק שאותו הוא מנהל, בחברה המצב שונה. 

הרעיון של חברה בע"מ הוא שהחברה היא גוף משפטי נפרד מבעליו, בעלי החברה הם בדרך כלל בעלי המניות ויש להם חובות וזכויות ובעיקר זכות להשתתף ברווחי החברה.

אך כאשר לגורם כלשהו יש תביעות כלכליות נגד החברה, הוא אינו יכול לתבוע את בעלי המניות לשלם את החובות, אלא רק את החברה עצמה.

מתי כדאי לפתוח חברה בע"מ? תשובה נרחבת במאמר על חברה בע"מ.

חנות אינטרנטית

חנות אינטרנטית, הנקראת גם חנות וירטואלית, היא אתר מכירות ברשת האינטרנט.

החנות שייכת לבעל עסק ומשמשת להצגת מוצרים שונים לרכישה מקוונת על ידי הגולשים. החנות האינטרנטית נחשבת לממשק למסחר אלקטרוני, יש סוגים שונים של חנויות באינטרנט, כאשר בכל חנות וירטואלית יש אופציה להזמנות ולרכישה של מוצרים באתר.

הקמת חנות וירטואלית מאפשרת לכם למכור מוצרים שונים לקהלי יעד מגוונים בארץ ובעולם, זו אופציה עבורכם להגדיל מכירות בעסק, כאשר החנות האינטרנטית יכולה לשמש כמקור הכנסה נוסף או עיקרי.

חברת האשראי כאל מדווחת על כך שב-2017 הייתה עליה של 20% בכמות העסקאות בכרטיסי האשראי בקניות באינטרנט ביחס ל-2016 (מתוך אתר גלובס), מכאן ניתן להבין למה הרבה בעלי עסקים רוצים להקים חנות אונליין בתור העסק העיקרי שלהם, כתוספת לחנות פיזית קיימת, או כעוד אופציה להכנסה צדדית נחמדה.

רוצים להקים חנות אינטרנטית? כנסו אל המדריך המלא.

חשבונית דיגיטלית

חשבונית דיגיטלית (חשבונית אונליין) היא למעשה מסמך חשבונאי ממוחשב שניתן להפיק בקלות באינטרנט.

המסמך חתום דיגיטלית, כך שאין צורך להדפיס ולחתום עליו והחתימה אף נוצרת באופן אוטומטי ויוצרת העתק ייחודי שלא ניתן להעתיק או לזייף אותו.

חשוב לציין כי חשבוניות חתומות דיגיטלית המופקות בעזרת תוכנה או שירות מקוון בהתאם להוראות החוק, מוכרות באופן מלא על-ידי רשות המיסים.

חשבוניות ומסמכים חשבונאיים דיגיטליים הם תחליף מלא למסמכים חשבונאיים ידניים כגון פנקסי חשבוניות וקבלות, כאשר הם מוסיפים יתרונות משמעותיים שלא קיימים במסמכים רגילים.

חשבונית מס

חשבונית מס היא תיעוד של תשלום המבוצע במסגרת ביצוע עסקאות בין בעל עסק או נותן שירות לבין הלקוח. 

החשבונית היא דרישת תשלום המפרטת את המחיר של המוצר או השירות שסיפק בעל העסק ללקוח במהלך עסקה אחת או במספר עסקאות.

חשבוניות מס נועדו כדי לאפשר שקיפות והתחשבנות בין בעלי העסקים לבין שלטונות מס ההכנסה הגובים מיסים מההכנסות של העסקאות שבוצעו בין הלקוח ובין בעל העסק או נותן השירות והן מהוות בסיס לדו"חות של בית העסק כמו דוחות מע"מ, מקדמות מס ועוד.

חשבונית עסקה

חשבונית עסקה היא מסמך שבאמצעותו מתבצעת דרישת תשלום על מכירה או מתן שירות. חשבונית זו, הידועה גם בשמה הנוסף "חשבונית פרופורמה" היא דרישת תשלום שכל בעל עסק נדרש להוציא ללקוחותיו על כל מכירה, עסקה או מתן שירות.

בניגוד לחשבונית המס, חשבונית עסקה אינה משמשת לרישום של פעולות חשבונאיות, היות שהיא מייצגת כסף שעדיין לא התקבל, אך מהווה את יריית הפתיחה לתהליך קבלת התשלום.

חשבונית עצמית

בחשבונית עצמית יש צורך כאשר מי שמספק לנו את השירות לא מורשה להוציא לנו קבלה או חשבונית מס עבור השירות שאותו אנחנו מקבלים, לדוגמא, אם מדובר באדם פרטי או גורם מחוץ לישראל ולכן אנחנו עושים את זה בעצמנו.

מלבד הדיווח על העסקה עצמה, חשבונית עצמית מאפשרת לכם לקבל החזרים על ההוצאות הקשורות בעסק, שהרי זאת הוצאה לכל דבר.

מצב נפוץ שדורש הנפקה של חשבונית עצמית הוא כאשר אתם שוכרים לעסק משרד או חנות אבל המשכיר שלכם הוא אדם פרטי שאין לו תיק עוסק ברשויות המס.

חתימה דיגיטלית

חתימה דיגיטלית נקראת גם חתימה אלקטרונית.

החתימה היא קובץ מוצפן המצרפים למסמך אותו רוצים לחתום דיגיטלית, המאפשרת למי שרוצה ומצוייד בכלים המתאימים, לוודא שהתוכן של המסמך נשאר ללא שינוי מרגע חתימתו.

בנוסף, החתימה מאפשרת לזהות את חותם המסמך. החתימה הדיגיטלית היא כלי הצפנה שקוף שאנחנו מוסיפים למסמכים ולא ניתן לראות אותה כך סתם.

ט

טוקניזציה

טוקניזציה היא מונח באבטחת מידע המתייחס ליכולת לשמור בצורה מאובטחת מידע כלשהו בעזרת שימוש בטוקנים (מילולית אסימונים או סמלים).

טוקניזציה נדרשת כאשר רוצים לבצע הוראת קבע באשראי ויש צורך לשמור את פרטי כרטיסי האשראי של הלקוחות בצורה מאובטחת.

איך זה עובד? כל המידע במאמר על הוראות קבע באשראי.

י

יועץ מס

יועץ מס הוא אדם העוסק במתן ייעוץ בנושאי מיסים ובפרט מסייע במילוי דו"חות שיש להגיש לרשויות המס ובייצוג של נישומים בפני רשויות המס.

יועצי מס מייעצים לעצמאים, לשכירים, לעסקים ולחברות לגבי נושאים הקשורים למיסוי ומסייעים להם להתנהל בסבך החוקים, הנהלים, התקנות, הדו"חות והטפסים השונים הנדרשת היכרות עמם.

כ

כלים אינטרנטיים (דיגיטליים) 

לכל עסק יש את הכלים התומכים שעוזרים לו להתנהל בצורה מסודרת ונוחה, כשאנחנו אומרים "כלים" הכוונה היא לא למקדחות ומערבלי בטון אלא לכלים דיגיטליים המסייעים בניהול העסק.  

בשנים האחרונות ראינו התפתחות גדולה שיצרה מגוון כלים דיגיטליים העוזרים לנהל תקשורת, מידע ועבודה משותפת בתוך העסק, בין אם אתם מנהלים משרד רגיל או עובדים ביחד מרחוק.

למעשה המערכת שלנו באיזיקאונט היא בעצמה כלי דיגיטלי שעוזר לעסקים לייעל את הצד הפיננסי בעסק. 

מוזמנים להכיר עוד כלים ומערכות דיגיטליות שאנחנו מוצאים מאוד יעילים בעבודה וניהול המידע האישי והעסקי שלנו.

ל

לקוחות

כל עצמאי יודע שלקוחות הם החמצן של העסק וכל בעל עסק עסוק בשאלה איך להשיג לקוחות.

מי לא חולם לשבת במשרד ולקבל טלפונים / מיילים מאנשים המתעניינים במוצר או בשירות שהם מספקים, אך בעידן התחרותי של היום, הטלפונים לא מגיעים סתם כך לבדם, בעלי עסקים נלחמים על כל לקוח חדש והשאלה איך להשיג לקוחות היא אחד האתגרים המרכזיים שאתם בעלי העסקים מתמודדים כל יום מחדש.

לכן תמצאו בבלוג שלנו לא מעט מאמרים שמתעסקים בסוגיית הלקוחות, כיצד להשיג לקוחות, איך תזהו לקוחות מושלמים ואפילו למה לפטר לקוחות, מוזמנים להציץ.

מ

מט"ח

מט"ח, ראשי תיבות מטבע חוץ.

השימוש במט"ח גדל מיום ליום. הכלכלה הגלובלית של ימינו, רכישת סחורות ואף מכירה ללקוחות שאינם שייכים למדינת ישראל מחייבת אותנו בשימוש במטבע חוץ.

בדומה להוראת פקודת המס בנוגע לרישום באנגלית, רישום בספרי העסק חייב להיעשות בשקלים היות שהתנהלות שלטונות המס בישראל היא בשקלים בלבד. כפי שנקבע בסעיף 22 להוראות ניהול ספרי חשבונות: "הרישום במערכת החשבונות ייעשה במטבע ישראלי."

יחד עם זאת, אותו סעיף קובע, כי אם התקבול ניתן במטבע לא ישראלי, יש לציין על גבי החשבונית, לצד הסכום בשקלים, גם את סוג המטבע הזר ואת הסכום ששולם באותו מטבע.

הסכום בשקלים יצויין על גבי החשבונית לאחר שהוא הומר בהתאם לשער החליפין, כפי שהוא פורסם על-ידי בנק ישראל ביום ביצוע העסקה.

יצוין, כי בדומה להנחיות להנפקת חשבונית באנגלית, ניתן לערוך את החשבונית במט"ח ולהנפיק ללקוח העתק חשבונית במט"ח בלבד, אך המקור השמור בספרי הנהלת החשבונות צריך להיות מונפק על בסיס ההנחיות שהוצגו זה עתה, כך שסכום מטבע החוץ מתורגם לשקלים.

מבולבלים? קראו את המאמר המלא על חשבונית באנגלית ובמט"ח ונעשה לכם סדר.

מיתוג לעסק

כל חברה או עסק זקוקים באופן תמידי ליצור, לשפר ולחדש את התדמית החיובית של העסק ולשם כך יש מיתוג עסקי.

המיתוג נולד בימי המהפכה התעשייתית כאשר גדלה הצריכה ואיתה גדלה כמות השחקנים החדשים, הבינו יותר ויותר יצרנים שהתחרות החדשה מצריכה מהם לבלוט על פני השטח ובעצם, לחזור פנימה, לפנות לבסיס האנושי המשותף של כולנו והוא "צורך".

אז איך מייצרים מיתוג עסקי? קראו את המאמר 'כל מה שהעסק שלך צריך כדי להפוך למותג'. 

מע"מ

מע"מ, או בשמו המלא "מס ערך מוסף", הוא מס המשולם על ידי כולנו, אבל הוא בעיקר מעניין בעלי עסקים כיוון שהוא משפיע על חישוב ההכנסות וההוצאות בעסק, ודורש דיווחים לרשות המיסים.

גם על אנשים פרטיים המע"מ משפיע, כמעט על כל מוצר או שירות שאנו רוכשים חל מע"מ, דבר המשפיע על מחירו, כלומר מייקר אותו.

כדי להבין טוב יותר את הסיבה לקיומו וההשפעה הכלכלית שלו מוזמנים לקרוא מספר נתונים יבשים על המע"מ – משמעות שמו, ההיסטוריה של המס, ההשלכות שלו על בעלי העסקים ואף להשתמש במחשבון המע"מ שלנו.

מענק עבודה לעצמאים

באופן מעשי, מענק עבודה הוא סכום המשולם במספר תשלומים בשנה לאנשים שהגישו בקשה לקבלת מענק ונמצאו עומדים בקריטריונים.

הרעיון מאחורי מענק העבודה הוא עידוד אנשים לצאת לעבודה על ידי כך שהמדינה מעבירה להם מענק על כל שנת עבודה בה עמדו בתנאים.

מענק העבודה גם ידוע בשם מענק הכנסה וגם כמס הכנסה שלילי (למרות שאם קיבלתם את המענק זה חיובי!), משום שחלק גדול מהזכאים למענק הם אנשים שלא משלמים מס הכנסה עקב הכנסות נמוכות וכך המדינה משלמת להם "מס" במקום לגבות אותו.

בעוד אנשים שמשתכרים טוב יותר יכולים ליהנות מנקודות זיכוי במס הכנסה, אנשים המרוויחים מעט פטורים או משלמים מעט מאוד מס הכנסה וכך באמצעות מענק עבודה המדינה יכולה לתגמל גם אותם. בצורה זאת מענק העבודה, בנוסף לעידוד העבודה, משמש גם כלי לצמצום פערים כלכליים.

כדי להיות זכאים למענק עבודה צריך שילוב של כמה תנאים: גובה ההכנסה צריכה להיות מעל מינימום מסוים ומתחת למקסימום שנקבע ותנאים נוספים כמו נתונים אישיים ומשפחתיים של העובדים.

דבר מועיל נוסף הוא שמס ההכנסה השלילי לא נחשב כהכנסה לצורך חבות המס שלכם בעסק, כך שגם אם מדובר בסכומים לא גדולים מאוד, זה בפועל כסף נטו פטור ממס.

מענק לעצמאים

נ 

ניהול ספרים

אישור ניהול ספרים הוא אישור מטעם רשות המיסים שמאשר שהעסק שלכם פועל בצורה תקינה ועומד בדרישות החוק בכל הנוגע לניהול תיק העסק ברשויות המס. 

אישור כזה נדרש לרוב מגופים ציבוריים הנדרשים לבדוק אישור ניהול החשבונות של הספקים איתם הם עובדים, בדומה לאישור ניכוי מס.

ניכוי מס במקור

ניכוי מס במקור הינו מונח המתייחס לכך שחלה חובה חוקית על משלם חוב להעביר למס הכנסה חלק מתשלום החוב למוטב.

למעשה מי שחייב לשלם את המס הינו מקבל התשלום אבל מי שמעביר את המס למס הכנסה הינו המשלם. 

ניתן לראות בניכוי מס במקור סוג של תשלום מקדמות מס שמעביר המשלם למס הכנסה עבור בעל העסק. הניכוי הוא במקור, כלומר בטרם הועבר הכסף לידי הנישום (הספק / בעל העסק). 

כמובן שכמו כל המקדמות, הן יוכלו לזכות את העסק בדו"ח השנתי אזי יוכל בעל העסק לקבל החזרים, או לשלם את ההפרשים. 

זאת כמובן בהתאם לפער בין תשלום המקדמות למס הכנסה במהלך השנה, לבין התשלום המס השנתי שצריך להעביר בהתחשב ברווחים בעסק באותה שנה.

ס

סליקת אשראי 

סליקה היא שיטת תשלום המתבצעת באמצעות כרטיסי אשראי ומתבצעת בין בעל העסק לבין הלקוח. 

זהו הליך המתבצע מרגע קבלת התשלום בכרטיס אשראי בבית העסק ועד לרגע שבו בית העסק מקבל את התשלום היישר לחשבון הבנק שלו.

בתהליך הסליקה משתתפות שלוש שחקניות מרכזיות, חברת האשראי, חברת הסליקה ושב"א (שירותי בנק אוטומטים). 

חברת האשראי היא החברה המספקת את השירות ומאפשרת את פעולת הגבייה באשראי. חברת הסליקה מעניקה את התשתיות כמו מסוף, אפליקציה, מתקן הסליקה ועוד, ושב"א היא החברה המנהלת את התקשורת בין בית העסק ובין חברות האשראי.

רוצים לסלוק אשראי בעסק? הירשמו היום והתחילו לסלוק.

ע

עוסק מורשה

עוסק מורשה הוא עצמאי החייב בתשלום של מע"מ ולכן הוא גובה מע"מ מלקוחותיו. 

מנגד, העוסק המורשה זכאי לקבל החזרי מע"מ עבור המוצרים או השירותים שהוא רכש לצורך העסק. אם בתקופה מסוימת המע"מ ששילם העוסק עבור המוצרים או השירותים שרכש גבוה יותר מהמע"מ מגובה התשלום שגבה העוסק עבור עסקאותיו, ההפרש יוחזר לו.

תדירות הדיווח של העוסק נקבעת לפי נתוני העסק ולפי אופי העסק. יש עוסקים הנדרשים לשלם מע"מ אחת לחודש ויש הנדרשים לשלם מע"מ אחת לחודשיים. 

בנוסף, על בעל העסק לשלם מקדמות למס ההכנסה, בהתאם להחלטת פקיד המס, בתדירות של אחת לחודש או אחת לחודשיים.

עוסק פטור

עוסק פטור הוא עוסק הפטור מגביית מס ערך מוסף בגין עסקאותיו בהתאם לחוק מס ערך מוסף תשל"ו, 1975.

רשות המיסים מגדירה את העוסקים הפטורים מתשלום מע"מ כעוסק שמחזור עסקאותיו אינו עולה על הסכום הקבוע בחוק, סכום המתעדכן מדי שנה בהתאם לעליית המדד.

מטרת הפטור מגביית מע"מ היא להקל על עצמאים המוגדרים כעסקים קטנים ולהגמיש עבורם את ההתנהלות מול רשויות המיסים ובעיקר מול אגף המע"מ.

הפטור מגביית מע"מ מתאים בעיקר לעצמאים בתחילת הדרך, לשכירים המעוניינים בעבודה נוספת כעצמאים, לסטודנטים הנותנים שיעורים פרטיים ועוד.

עצמאי שכיר

מעמד של עצמאי שכיר נותן אפשרות להעניק שירותים מקצועיים לגורמים שונים מבלי לפתוח עסק ועם הנפקת חשבוניות מס לשכיר.

אין שום צורך לפתוח תיק בביטוח לאומי או במס הכנסה כמו גם חשבון עסקי בבנק, אין צורך לקבל מעמד של עוסק פטור או מורשה, אלא להירשם אצל אחת מהחברות המעניקות את השירות והן כבר ידאגו להוציא לכם חשבוניות מס ולשלם לכם תלוש משכורת.

חברות חשבונית הציעו לעובדים הפרילנסרים דיל משתלם. הם רשמו אותם כשכירים, הנפיקו להם חשבוניות מס, התרוצצו מול רשויות המס ובתמורה גבו עמלה הנחשבת לעמלה נמוכה יחסית. 

הביטוח הלאומי הוא אחד המתנגדים העיקריים למעמד של ביטוח לאומי עצמאי שכיר ונימוקיו עמו.

משפטנים מומחים בתחום טוענים כי הסטטוס של עצמאי שכיר מקל על האנשים המעוניינים לעבוד כפרילנסרים ולדעתם יש לעודד את צורת ההעסקה הזו. 

את הבעיות הייחודיות של הביטוח הלאומי יש לפתור, טוענים המומחים, אך גם למדינה צריך להיות אינטרס בהסדרת המעמד החוקי של החברות האלו. הסדרת המעמד תמנע העלמת מס והון שחור ותיווך של כל מיני חאפרים שישמחו להיכנס לתחום.

לעוד מידע על עצמאי שכיר לחצו כאן.

הסבר על המושג עצמאי שכיר

פ

פנסיה לעצמאים

עד 2017 לא היתה חובה לעצמאים להפקיד לפנסיה וראו את זה גם בשטח. הרבה מאוד עצמאים לא הפקידו לעצמם כלל כספים בחיסכון פנסיוני כלשהו.

המדינה הבינה שיש ציבור רחב של עצמאים שבעוד עשור, שניים או שלושה ימצאו את עצמם ללא מקור הכנסה משמעותי והחליטה לשנות את המצב.

בשנת 2017 נכנס לתוקף חוק פנסיה חובה לעצמאים המחייב למעשה את רוב העצמאים לחסוך לפנסיה בהתאם לגובה הכנסתם.

נוספה גם אכיפה כך שעל כל שנה שלא היתה עבורה הפקדה לפנסיה, העצמאי מחוייב בקנס שנתי של 500 ש"ח. (כדאי לציין שלגבי שנת 2017 רק נשלחו מכתבי אזהרה והקנס צפוי להיגבות לגבי שנת 2018 ואילך).

פרילנסר

פְֿרִילָנְסֵר (מאנגלית: Freelancer – משתתף חופשי) הוא עובד עצמאי הנותן שירותים מקצועיים למשימות מוגדרות מראש עבור מספר לקוחות באופן שנתון לשליטתו. מידת העצמאות של הפרילנסר מתבטאת באופי העבודות שהוא בוחר לבצע, בהיקפן, בבחירת לקוחות, בהחלטה על צורת התשלום ועוד.

עבודות הפרילנס נפוצות בעיקר בתחומי מקצוע ספציפיים, כגון: עיתונאות, פרסום, גרפיקה, כתיבה טכנית, תרגום, שירותי ייעוץ שונים. הפרילנסר מספק את שרותיו עם חוזה בכתב או בלעדיו. לפרילנסר מחויבות אישית כלפי מקבל שירותיו, אבל אין ביניהם יחסי עובד-מעביד.

מתלבטים אם להעסיק פרילנסר או עובד? קראו כאן על ההבדלים וראו מה הכי טוב לעסק שלכם.

צ

צרכנים

התנהגות צרכנים זהו נושא רחב ומורכב משום שהוא מערב דיסציפלינות שונות ומחקרים רבים שנעשו בעשורים האחרונים.

אנחנו רוצים בעצם להבין איך קונים פוטנציאלים מתלבטים לגבי רכישת מוצר או שירות כלשהו ומה הם השיקולים המודעים והפחות מודעים שמניעים אותם לקנות את המוצר או לוותר עליו.

כל בעל או בעלת עסק היו שמחים לפצח את הנוסחה ולהבין איך הלקוחות בוחרים או לא בוחרים לקנות דווקא אצלם או אצל מישהו אחר את המוצר שהם מחפשים.

במאמר 'התנהגות צרכנים' תוכלו ללמוד איך צרכנים בוחרים ממי לקנות ומה משפיע עליהם.

ק

קבלה

קבלה זהו מסמך המאשר את קבלתו של תשלום. מקבל התשלום כותב את הקבלה ומוסר אותה למשלם במעמד התשלום (או שולח אותה אליו כאשר המשלם מרוחק ולא מתאפשרת מסירה מיידית).

בדומה לחשבונית מס, גם על קבלות צריכים להופיע פרטי העסק והעסקה: מספר הקבלה, תאריך התשלום, שם העוסק ומספרו, פרטי הלקוח, המוצרים בעסקה ופרטי התשלום. 

כאשר מקבל התשלום הוא עוסק מורשה, קודמת הוצאת חשבונית למסירת הקבלה ולעיתים משולבים שני מסמכים אלה למסמך אחד, חשבונית מס קבלה, המציג במשולב את הפרטים הנדרשים בשניהם.

למעשה, קבלה היא המסמך החשבונאי העיקרי שעוסקים פטורים, שאינם יכולים להוציא חשבונית מס, מוציאים ולכן קבלות משמשות אותן כאסמכתא על קבלת כספים ודיווח על עסקאות. 

קבלה על תרומה

סעיף 46 לפקודת מס הכנסה קובע כי יחיד שתרם למוסד ציבורי או למספר מוסדות ציבוריים זכאי לקבל שלושים וחמש אחוז מסך התרומה כהחזר ממס הכנסה. 

זיכוי בגין תרומות לחברות 2014 נקבע לגובה של 26.5% מסך התרומה. כדי לקבל את ההחזר על התורם להציג חשבונית תרומה שבה יפורטו פרטי המוסד הציבורי שקיבל את התרומה.

עוד על קבלת תרומה במאמר 19 טיפים לעמותות.

קידום אתרים אורגני

קידום אתרים בגוגל (SEO – Search Engine Optimization) השתנה מהקצה אל הקצה, רק בשנה האחרונה גוגל עשו יותר מ-3,200 שינויים באלגוריתם של מערכת החיפוש. 

כמות האתרים בעולם מתקרבת ל-2 מילארד כאשר מעל 75% מהחיפושים מתבצעים במנוע החיפוש של גוגל. כמות החיפושים היומית מתקרבת ל-6 מיליארד ביום.

קידום אתרים בגוגל ב-2021 הפך לתחום מרתק ומאתגר. התחרות עלתה ואיתה גם איכות התכנים המוגשים במנועי החיפוש. 

גוגל חותר לקראת אתרים איכותיים הנותנים ערך אמיתי ונהיה ממש טוב במדידה של איך מבקרים באתר שלנו מגיבים לתכנים שלנו. 

האלגוריתם ממשיך להתפתח ומי שרוצה להיות בעניין צריך להיות עם יד על הדופק. קו מנחה להתפתחות שהייתה עד היום בגוגל זה להתרכז באיכות יותר מאשר טריקים מניפולטיבים שעוזרים לאותו רגע נתון ולאחר מכן פוגעים.

מוזמנים לקרוא את המאמר של רון בראל – סמנכ"ל השיווק של איזיקאונט על קידום אורגני.

הסבר על המושג פרסום אורגני

קידום ממומן

קידום ממומן זה בעצם כל פעולת שיווק שעושה עצמאי או בעל עסק בתשלום.

שתי האופציות הבולטות ביותר בשוק כיום אלה קידום ממומן בפייסבוק וקידום ממומן בגוגל אך כמובן שיש עוד לא מעט מקומות ליצור הזדמנויות להגיע בתשלום לקהל היעד שלכם.

מידי יום כולנו מקבלים עשרות ואף מאות מסרים פרסומיים במגוון פלטפורמות שונות המנסות לקבל מאיתנו תשומת לב.

המאבק על תשומת הלב יכול להיות מפרסום בטלוויזיה או ברדיו ועד פרסום ממוקד יותר בערוצים חברתיים ומנועי החיפוש (אולי אפילו הגעתם למאמר שלנו ככה).

אם אתם בעלי עסק קטן סיכוי טוב שהתנסתם בעצמכם כבר בשימוש כלשהו בפרסום בעסק וקיבלתם מאפס תוצאות עד תוצאות מצוינות.

כל מה שאתם צריכים לדעת על קידום ממומן לעסק תוכלו למצוא כאן.

ר

רואה חשבון

רואה חשבון או בקיצור: רו"ח הוא מי שהוסמך על פי חוק לעסוק במקצוע ראיית החשבון ותפקידו הוא ביצוע ביקורת על דוחות כספיים ומתן חוות דעת עליהם.

לרואה החשבון ידע והשכלה רחבה בתחומי החשבונאות, המסים, המימון, הביקורת החשבונאית ותחומים נוספים, הדרושים לביצוע עבודתו. 

רואי חשבון רבים מועסקים בחברות כחשבים ומנהלי כספים, אך על בעלי תפקידים אלה אין כל חובה חוקית להחזיק ברישיון רואה חשבון.

בחירת רואה חשבון לעסקים קטנים היא אחת ההחלטות החשובות שכל בעל עסק קטן עושה. רואה חשבון מקצועי חוסך לכם כסף, זמן יקר ועוזר לעסק שלכם לגדול, רואה חשבון פחות מקצועי עלול לעלות לכם הרבה כסף, ולא רק בתשלום שכר הטרחה.

מומחים טוענים כי בחירת רואה חשבון לעסקים קטנים חשובה יותר מכל בחירה של איש צוות לעסק, אפילו בתפקיד בכיר. 

ש

שיווק שותפים

שיווק שותפים (Affiliate Marketing) הוא שיטת שיווק שבה עסקים מאפשרים לגורמים חיצוניים (הנקראים שותפי שיווק) להפנות אנשים שיכולים להתעניין במוצר או השירות של העסק. 

בתמורה, החברות משלמות עמלה על כל פעולה כמו רישום או קנייה מצד הלקוחות ששותפי השיווק הפנו.

ישנם שני סוגים נפוצים של תוכניות שותפים:

הסוג הראשון הוא התוכנית הישירה – עובדים ישירות מול החברה שאותה מקדמים והיא מעבירה לכם את כל עמלות השותפים המגיעות לכם.

זאת השיטה שאיתה אנחנו עובדים והיא מאפשרת לנו לתת תגמול גבוה לשותפים שלנו, במקום לחלוק אותה עם גורם נוסף בדרך.

הסוג השני הקיים בשוק – הוא תוכניות שותפים המתקיימות דרך חברה מתווכת, הנקראת רשת שותפים (Affiliate Network).

בשיטה הזאת החברה המתווכת מציעה מגוון תוכניות שותפים עם חברות שונות שאיתן היא עובדת, אבל מצד שני היא גם גוזרת עמלה מהמשווקים השותפים.

רוצים להצטרף לתוכנית השותפים שלנו? הירשמו עכשיו והתחילו להרוויח.

ת

תוכנית עסקית

הסיבה הראשונה לכתיבת תוכנית עסקית היא כדי לייצר לכם תוכנית אסטרטגית ברורה ומקיפה לקידום העסק שלכם והיא מיועדות בעיקר בשבילכם בין אם יש לכם עסק חדש או עסק קיים.

הסיבה הנפוצה השנייה לכתיבת תוכנית עסקית היא על מנת לגייס משקיעים לעסק. גיוס השקעה חיצונית הוא דבר מאוד נפוץ בחברות הזנק (סטארט אפים) אבל גם בעסקים ותיקים הדורשים השקעה גדולה כמו מסעדות.

כשתפנו למשקיעים חיצונים, תוכנית עסקית מפורטת תראה על הרצינות שלכם כבעלי העסק ותעזור להם להבין את הפוטנציאל הכלכלי.

הסיבה הנפוצה השלישית לכתיבת תוכנית עסקית היא כדי לקבל הלוואה, בדרך כלל מהבנק. ייתכן שלפני מתן ההלוואה הבנק יבקש מכם להציג תוכנית כזאת על מנת לוודא שיש מיזם אמיתי עם תוכנית סדורה מאחורי הבקשה להלוואה.

מעבר לשלושת הסיבות הללו, תוכנית עסקית חשובה גם כאשר מדובר בעסק הראשון שלכם. היא יכולה לעזור לכם להבין איפה הפערים בידע שאתם נזקקים להשלים, עכשיו כשאתם בעלים של עסק.

איך כותבים תוכנית עסקית? תמצאו כאן את כל התשובות.