מענק עבודה לעצמאים (מס הכנסה שלילי) – למי מגיע וכמה?

שמעתם על המושג מענק עבודה?

אם לא, אולי שמעתם על מס הכנסה שלילי או בשמו הרשמי "חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), תשס"ח-2007" ?

טוב לא באמת ציפינו שתכירו את השם המלא 🙂

באופן כללי אנחנו מאחלים לכם הרבה שגשוג והכנסות, אבל עדיין יש תקופות חלשות בעסק ואולי יש לכם אפילו עסק חדש שעדיין לא מייצר הרבה הכנסות.

אם ההכנסה שלכם בשנת המס שחלפה היתה נמוכה, המאמר הזה יהיה רלוונטי במיוחד כי אנחנו רוצים לדבר על מענק עבודה לעצמאים, שיכול להיות שווה ממש כסף עבורכם, גם אם אתם לא שכירים.

מענק עבודה הוא הדרך של המדינה לגרום לאנשים לצאת לעבוד, על ידי שימוש בתמריץ כלכלי ובמקביל לתגמל אנשים שכבר יוצאים לעבוד באופן קבוע.

מענק עבודה לעצמאים

למה אנחנו מדברים אתכם על הנושא הזה?

היה לנו חשוב לדון בנושא מהסיבה שישנם עצמאים שבכלל לא מכירים את עניין מענק העבודה וחלק אחר חושבים שמדובר במענק רק לעובדים שכירים.

המציאות היא שבעלי עסקים זכאים כמו שכירים למענק עבודה והוא חלק מהתנאים הסוציאליים שגם עובדים עצמאים זכאים להם.

אז בואו נתחיל להבין קצת יותר פרטים על מענק עבודה והאם הוא רלוונטי לכם.

אז מהו מענק עבודה

באופן מעשי, מענק עבודה הוא סכום המשולם במספר תשלומים בשנה לאנשים שהגישו בקשה לקבלת מענק ונמצאו עומדים בקריטריונים.

הרעיון מאחורי מענק העבודה הוא עידוד אנשים לצאת לעבודה על ידי כך שהמדינה מעבירה להם מענק על כל שנת עבודה בה עמדו בתנאים שנראה עוד מעט.

מענק העבודה גם ידוע בשם מענק הכנסה וגם כמס הכנסה שלילי (למרות שאם קיבלתם את המענק זה חיובי!), משום שחלק גדול מהזכאים למענק הם אנשים שלא משלמים מס הכנסה עקב הכנסות נמוכות וכך המדינה משלמת להם "מס" במקום לגבות אותו.

בעוד אנשים שמשתכרים טוב יותר יכולים ליהנות מנקודות זיכוי במס הכנסה, אנשים המרוויחים מעט פטורים או משלמים מעט מאוד מס הכנסה וכך באמצעות מענק עבודה המדינה יכולה לתגמל גם אותם. בצורה זאת מענק העבודה, בנוסף לעידוד העבודה, משמש גם כלי לצמצום פערים כלכליים.

כדי להיות זכאים למענק עבודה צריך שילוב של כמה תנאים: גובה ההכנסה צריכה להיות מעל מינימום מסוים ומתחת למקסימום שנקבע ותנאים נוספים כמו נתונים אישיים ומשפחתיים של העובדים.

דבר מועיל נוסף הוא שמס ההכנסה השלילי לא נחשב כהכנסה לצורך חבות המס שלכם בעסק, כך שגם אם מדובר בסכומים לא גדולים מאוד, זה בפועל כסף נטו פטור ממס.

מענק עבודה לעצמאים

החדשות הטובות הן שבאופן בסיסי תנאים למענק עבודה עבור עצמאים זהים למענקי עבודה לשכירים.

אם בעבר מס הכנסה שלילי הגיע בדמות קיזוז ממס ההכנסה של העצמאים, מאז 2017 עצמאים זכאים לקבל את מענק העבודה כסכום שמשולם לחשבון שלהם ולא כקיזוז מתשלומי מס ההכנסה כפי שנעשה בעבר.

ההבדל העיקרי עבור עצמאים ביחס לשכירים, שיש להם תנאי נוסף והוא הגשת הדו"ח השנתי בזמן ובטרם הגשת הבקשה למענק עבודה ושהדו"ח וניהול הפנקסים בעסק תקינים.

אם תחשבו על זה, זאת בסך הכל בקשה הגיונית מאוד, שהרי חישוב ההכנסות לשנת המס הקודמת לעצמאים נעשה בעזרת הדו"ח השנתי שמאפשר לרשויות לדעת כמה היו ההכנסות שלכם לאותה שנה. בלי ניחושים 🙂

איך מחושבת ההכנסה לעצמאים?

חישוב ההכנסה לצורך מענק הכנסה נעשה בדרך דומה אך מעט שונה מחישוב הכנסות והוצאות לצורך תשלום מס הכנסה כפי שמופיע בדו"ח השנתי שלכם.

ההכנסות המחושבות לצורך מענק עבודה הן כל ההכנסות מהעסק לאחר ניכוי וקיזוז כל ההוצאות, אבל ללא הוצאות שלא קשורות ישירות ליצירת ההכנסה בעסק, כמו הפרשות לפנסיה כעצמאים או הפרשות לקרן השתלמות.

אתם יכולים להתייעץ בנושא עם המייצג שלכם ברשויות המס לגבי הזכאות למענק עבודה אבל אתם צריכים להיות אקטיביים, רואי החשבון ויועצי המס של עסקים קטנים בדרך כלל לא עושים בדיקות זכאות כחלק מהייצוג השותף.

ייתכן ומייצגים מסוימים יהיו מוכנים לעזור לכם בטיפול בבקשה, אך בסופו של דבר, לפי הכללים של רשות המיסים את הגשת התביעה עצמה תצטרכו בכל מקרה לעשות בעצמכם. תוכלו להתנחם בזה שלא מדובר בדבר מסובך מידי.

מי זכאי למענק עבודה?

אם הכנסתכם נמוכה, יכול להיות שכבר קיבלתם בעבר מכתב מרשות המיסים המציין כי ייתכן ואתם זכאים למענק עבודה. אבל בין אם קיבלתם מכתב כזה ובין אם לא, אנחנו מציעים לכם להכיר את תנאי הזכאות כדי להבין האם הם רלוונטים לכם.

ישנם מספר קריטריונים שבעזרתם בודקים זכאות למענק עבודה לעצמאים ושכירים כאחד ועוד קריטריונים המשפיעים על גובה הגמלה.

כדי להיות זכאים למענק עבודה צריכים להתקיים קודם כל התנאים הבאים:

  1. אתם צריכים להיות תושבי ישראל. דרישה לגיטימית לדעתנו 😎
  2. דבר שני אתם צריכים להיות בני 23 או יותר ובעלי ילדים, או לחילופין בני 55 ומעלה אם אין לכם ילדים. ילדים נחשבים מי שטרם מלאו להם 19 שנים בשנה שלגביה מוגשת בקשת המענק.
  3. יש לכם הכנסות שמגיעות לרף חודשי מינימלי אך מתחת למקסימלי, כאשר המינימום והמקסימום תלוי בססטוס המשפחתי שלכם: מספר ילדים והאם אתם המכלכל היחידי שלהם.
  4. אין נכס מקרקעין שמעל 50% ממנו הוא בבעלותכם, מעבר לבעלות על דירת מגורים.

לדוגמא, הורים יחידנים עם שלושה ילדים או יותר טווח ההכנסה החודשית הממוצעת לזכאות למענק עבודה עבור שנת המס 2019 נע בין 1,290 ש"ח עד 11,650 ש"ח, בעוד שבמקרים אחרים ההכנסה הרלוונטית היא בטווח של 2,090 ש"ח עד 6,807 ש"ח.

חשוב לציין כי גובה הכנסת בן או בת הזוג נלקחת בחשבון ויכולה להשפיע על הזכאות שלכם למענק באופן כללי וגם על הסכום לו אתם זכאים.

גובה מענק עבודה ודרך הבקשה והתשלום

מעבר לתנאי הבסיס למענק, גובה המענק מושפע משילוב של מספר משתנים המשפיעים על גובה המענק שתקבלו:

  • כמה ילדים עד גיל 19 תחת אחריותכם?
  • האם אתם ההורה היחיד שמכלכל את ילדכם (הורה יחידני/פרוד)?
  • מה גובה ההכנסה של בן הזוג או בת הזוג שלכם?
  • האם יש לכם הכנסות אחרות, כמו הכנסות מקצבת פנסיה או קצבאות המשולמות לכם מביטוח לאומי?

ישנה גם זכאות למענק מוגדל בגובה של 150% לעצמאית שהיא אם או לעצמאי שהוא אב יחידני.

גובה הזכאות הגבוה יותר הוא כאשר נמצאים פחות או יותר באמצע טווח ההכנסה שציינו למעלה, בהתאם כמובן לטווח הרלוונטי לסטטוס האישי שלכם.

בפועל גובה מענק העבודה מתחיל ממאות שקלים בשנה, אך ברוב המקרים מדובר בכמה אלפי שקלים. נכון לנתוני המדד ברגע כתיבת המאמר:

המענק המקסימלי עבור שנת 2019 יהיו 8,820 ש"ח להורה יחידני עם שלושה ילדים שכלכתם באחריותו הבלעדית וההכנסה החודשית הממוצעת שלו או שלה היא מ-3,640 ש"ח עד 6,830 ש"ח. (מזכירים שטווח ההכנסה עבור הורים יחידנים גבוהה יותר).

המענק המינימלי לשנת 2019 יהיה 240 ש"ח בלבד לכל השנה כאשר המגיש הוא גבר עובד עם ילד אחד או שניים שהכנסתו החודשית הממוצעת היא 6,198 ש"ח או לבעלי הכנסה זהה מעל גיל 55 ללא ילדים.

בגלל מגוון המשתנים, על מנת לקבל הערכה טובה על גובה הזכאות המשוער מומלץ להיכנס לסימולטור ברשות המיסים שלא דורש פרטים מזהים, אך כן דורש כמובן הזנת פרטי ההכנסה והסטטוס האישי במדויק.

אפשר לחילופין לעשות שימוש במערכת בדיקת הזכאות של רשות המיסים שכן דורשת הזנת פרטים אישיים בניגוד לסימולטור. חשוב לקחת בחשבון שגם במערכת הזאת מדובר בבדיקה תיאורטית לזכאות ולא לבדיקה מחייבת.

חשוב לציין שאין תלות בהטבות מס אחרות כמו נקודות זיכוי, הזכאות וגובה המענק נקבעות רק על פי הקריטריונים הספציפיים שהזכרנו למעלה וניתן לקבל מענק הכנסה במקביל להטבות מס אחרות.

איך מגישים תביעה למענק עבודה ומתי מקבלים תשלום

אחרי שהבנו את תנאי הזכאות ואולי כבר בדקתם שאתם זכאים, בואו נבין איך מגישים את הבקשה למענק העבודה – כי להיות זכאים זה נחמד, אבל להגיש בקשה ולקבל את הכסף זה הכי נחמד 😎

את בקשת המענק מגישים בשתי דרכים ושתיהן ללא עלות:

אחת היא בהגעה לסניף הדואר עם טופס הבקשה, תעודת זהות ואישור ניהול חשבון בנק. פקיד הדואר ימלא את פרטי הבקשה, יחתים אתכם ויתן לכם את האישור על הגשת התביעה למענק עבודה.

הדרך השניה היא באמצעות בקשה מקוונת, אבל זאת אפשרות שפתוחה רק עבור מי שהגיש כבר בקשה קודמת בשתי שנות המס האחרונות.

רשות המיסים תבדוק ותאשר את הבקשה בתוך 90 יום ממועד ההגשה אבל לא לפני אמצע יולי. ניתן לעקוב אחר מצב הטיפול בבקשה בעמוד הזה באתר רשות המיסים.

אם נמצאתם זכאים, תקבלו את מענק העבודה במספר תשלומים במהלך השנה ישירות לחשבון הבנק הרשום במערכת שלכם במס הכנסה (אלא אם מדובר בסכום נמוך ואז ינתן בתשלום אחד).

כמות התשלומים היא בין 4-2 ותלויה במועד ההגשה. ככל שתגישו את הבקשה מוקדם יותר התשלום הראשון יעשה מוקדם יותר והמענק כולו ישולם ביותר תשלומים.

כמו שציינו קודם, ההגשה היא לשנת המס הקודמת, ניתן להגיש לשנתיים לפני כן, אך זה רק ישירות לפקיד השומה במשרדי מס הכנסה, שגם שמורה לו הזכות לסרב לבקשה.

במידה ושני בני הזוג עומדים בתנאי המענק, כל אחד מהם צריך להגיש בקשה בפני עצמו לקבלת מענק עבודה.

סיכום

מענק הכנסה שידוע גם בתור מס הכנסה שלילי הוא כלי שבעזרתו המדינה מעודדת יציאה לעבודה של מעגלים גדולים יותר של עובדים ובנוסף הוא מאפשר גם לשפר את השוויון הכלכלי במשק.

מענק העבודה לעצמאים הוא הטבה שזכאים לה עובדים שמצד אחד עובדים באופן קבוע, אך מצד שני משתכרים עדיין בשכר חודשי נמוך יחסית.

תנאי הזכאות למענקי עבודה לעצמאים זהים למענקי העבודה הניתנים לעובדים שכירים, בכפוף לכך שהגשתם את הדו"ח השנתי בזמן, בנוגע לשנה שבעבורה אתם מגישים בקשה למענק.

גובה המענק שתקבלו מחושב לפי הסטטוס המשפחתי שלכם, ההכנסה (לאחר הוצאות העסק), הכנסת בן או בת הזוג והכנסות אחרות אם יש.

זהו, עד כאן בנושא ועכשיו אליכם – אם קראתם את המאמר ואתם חושבים שייתכן ואתם עומדים בתנאים, אנחנו ממליצים לכם לבדוק בהקדם את הזכאות שלכם למענק עבודה. בהצלחה 🙂 

דילוג לתוכן