מצב העצמאים בישראל אף פעם לא היה קל. כל עצמאי מתכונן לימי משבר ומצייר לעצמו תרחישים שונים כמעט מדי יום, מה יקרה אם העובד ההוא יחלה, מה יקרה אם הלקוח החשוב יעזוב ועוד ועוד.
תרחיש שבו בבת אחת כל הלקוחות יעצרו את העבודה או יפסיקו לקנות הוא תרחיש שלא נחשב הגיוני, יש אחוז מסוים של עזיבות לקוחות, מחלות, היעדרויות, הקפאת פרויקטים אבל לא מצב שבבת אחת יש ברקס אשר עוצר את הכל.
והנה פתאום הגיע התרחיש הזה. משבר הקורונה (או בשמו הרשמי COVID-19). העולם נעצר. עובדים לא יכולים להגיע לעבודה, לקוחות מקפיאים את ההזמנות והדבר היותר חמור, לא ממש ברור עד מתי יימשך המצב.
זה התחיל בהגבלת טיסות נכנסות ופגע ישירות בתיירות (חברות תעופה, מלונות, מדריכי טיולים, מסעדות), המשיך בהגבלות תנועה מה שהביא לסגירת מקומות הבילוי, התרבות והפנאי ומשם הפך לכדור שלג שפגע בכל העסקים העצמאים ללא יוצא מן הכלל וללא רחמים.
התקופה הקרובה הופכת מאתגרת עבור העצמאים ולכן זהו זמן להיערך למשבר שעוד לא היה כמותו ולעצירת הכנסות, לבחון את האופציות שהמדינה מאפשרת, לבחון את ההתנהלות הפיננסית של העסק ולבנות תוכנית כלכלית מסודרת לחודשים הבאים.
במאמר הנ"ל ריכזנו עבורכם כל מה שצריך בשביל לקבל את ההחלטות החשובות והנכונות.
מה הזכויות שלכם ומה החובות, איך שומרים על תזרים מזומנים, מה לעשות עם העובדים והאם זה הזמן לעשות הנחות ללקוחות.
מי יכול להמשיך לעבוד ומהו עסק חיוני
נתחיל עם סקירה קצרה על מי חלות המגבלות ומהו בכלל עסק חיוני.
אז ההגבלות משתנות מידי יום. משרד הבריאות מוציא הנחיות אחת לכמה ימים (לעיתים אחת לכמה שעות) בהתאם למצב.
זה התחיל מהתקהלויות של עד 100 איש והגיע לבקשה ממשרד הבריאות להימנע מיציאה מהבית, לשמור מרחק של 2 מטרים מכל אדם ולא לקיים מפגשים חברתיים ומשפחתיים (מעבר למשפחה הגרעינית).
הגבלות מסחר
ההגבלות הללו משליכות באופן ישיר על פעילות העסקים וניתן לחלק אותן לשלוש קטגוריות:
עסקים שאינם יכולים לפעול כלל כמו מסעדות, אולמות קולנוע, קניונים, תיאטראות ושאר מקומות הבילוי.
עסקים שעוברים למתכונת עבודה חלקית ונדרשים לצמצם את הגעת העובדים שלהם ל-30% בלבד, או לחילופין עד 10 עובדים (מתוך הבנה כי בעסקים קטנים 30% מהעובדים לא יוכלו לבצע את כל המשימות).
זאת בכל מקרה תחת הקפדה על הנחיות משרד הבריאות – מרחק של 2 מטר ולא יותר מ-10 אנשים בחדר.
יתר העובדים של אותם עסקים, לפי החלטת העסק, יכולים להמשיך לעבוד מהבית. בכל מקרה, במגזר הפרטי לא מדובר בהכרח באותם 30% בכל יום, עסק יכול להחליט לעשות רוטציה בין העובדים שלו.
ועסקים הנכנסים תחת ההגדרה של ענף חיוני וממשיכים לפעול כרגיל.
מהו עסק חיוני
מי שנכנס תחת ההגדרה של ענף חיוני בתקנות:
בנקאות, גופים מוסדיים, משק החשמל, משק המים, ענף המזון והמשקאות, ענף החקלאות, תחבורה (תחבורה ציבורית מצומצמת ומוניות) טואלטיקה, ניקיון ותמרוקים (כל שרשרת הייצור כולל חברות התרופות).
שירותי תקשורת – כמו שירותי טלפוניה, אינטרנט, דואר, טלוויזיה ועיתונים, נמלים וספנות, שירותי הובלה אחסנה ועמילות מכס, מפעלים ואתרים לסילוק פסולת.
עבודות הבנייה והפיתוח של שכונות מגורים ותשתיות כבישים וענפי הכרייה והחציבה החיוניים לענף הבנייה.
בתחום המיסוי ייצוג של נישומים מול רשות המסים יוכלו להמשיך לפעול כרגיל.
במסגרת שירותי רווחה יישארו פתוחים מרכזי יום טיפוליים וסיעודיים לבוגרים עם מוגבלות, שירותי תמיכה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ולמשפחות במצוקה, פנימיות ומועדוניות לילדים בסיכון, מרכזי יום לאזרחים ותיקים גופים המטפלים ועוד וכן עובדים העוסקים בזכויות ניצולי שואה (כמו סיעוד או טיפול נפשי).
חברות לניהול בתי גיל זהב, חברות לדיור ציבורי וחברות לניהול סיוע בשכר דירה יוותרו גם כן פתוחות.
בתי חולים (כולל בתי חולים פסיכיאטריים, גריאטריים ושיקומיים), קופות החולים, שירותי השיקום, מרפאות (כולל בריאות הנפש), מכוני דיאליזה, מרכזים רפואיים גריאטריים, מוסדות סיעודיים, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה, שירותי רפואת שיניים דחופים, שירותי חירום רפואיים, אמבולנסים פרטיים, טיפות חלב, יחידות התפתחות הילד, מעבדות, גופי מחקר ועוד.
בנוסף שירותי שליחות יישארו פתוחים.
העונש הצפוי למפרים את החוק
בעל עסק שיפתח את העסק למרות שלא קיבל לכך אישור עלול לקבל מאסר של חצי שנה או קנס.
במשטרה אמרו כי מי שיפר את הבידוד ייקנס ב-5,000 שקלים ומי שיפר את התקנה נגד התקהלות ייקנס ב-3,000 שקלים.
טיפים להתנהלות פיננסית בימי הקורונה
כתיבת תוכנית עסקית
בראש ובראשונה יש לעשות תוכנית עסקית. דווקא ברגעים שמרגיש הכי נכון לבצע מהלכים במהירות ולכבות שריפות, ההפך הוא הנכון.
זה הזמן להתנהל באופן מקצועי, להציב מטרות ויעדים מוגדרים, לבדוק יכולות פיננסיות ולפרט את הצעדים שיש לנקוט על מנת להגיע אל היעד.
כמובן שהתוכנית עלולה להשתנות מעת לעת כאשר נמצאים במשבר אך היא תעזור לשמור על סדר ועל הכיוון הנכון לעסק.
תזרים מזומנים זה החלק החשוב ביותר בבניית התוכנית. דו"ח אקסל מפורט של תזרים לחצי שנה הקרובה יעזור להבין את מצב הנזילות של העסק ובאמצעותו ניתן יהיה לקבל החלטות ריאליות, מבוססות ושקולות לגביי קשיים צפויים ופתרונות נדרשים.
צמצום הוצאות
בצעו סקירה של הוצאות העסק וחלקו אותן לאלו שהינן חיוניות וקבועות, כגון שכירות, משכורות, הנהלת חשבונות, חשמל וכו' ולא ניתן לוותר עליהן לעומת אלו שאינן מאוד חשובות ומשתנות, כגון ציוד משרדי, חומרי גלם, תקציבי פרסום וכדומה.
לאחר ניתוח ההוצאות בהתאם לחלוקה זו, בחנו מהן ההוצאות שלעת זו, אינן בגדר הכרח וניתן לדחות את מועד הרכישה או התשלום לתקופה מאוחרת יותר.
את ההוצאות שהוגדרו כלא מאוד חשובות עדיף לעת עתה להקטין ובמידת הצורך גם לעצור, אך גם להיזהר מפני קיצוצי יתר.
כמובן ותרו על הוצאות חד פעמיות כגון מיתוג מחדש, השקה של מוצר חדש, שיפוץ של בית העסק וכדומה.
במידה וכבר בשלב הזה אתם צופים קשיים מומלץ לגשת לבנק לבקשת הלוואה מראש ולא להמתין וללכת מספר פעמים במהלך התקופה.
הסיכוי שהבנק יאשר מספר הלוואות בזמן קצר נמוכה מהאופציה שהבנק יתן אישור להלוואה אחת מסודרת. תוכלו להשתמש מול הבנק בתוכנית העסקית שכתבתם.
במידה והבנק מסרב לתת הלוואה מסיבה זו או אחרת, ניתן לבקש את ההלוואה המיוחדת של עסקים נפגעי קורונה.
זו למעשה, הלוואה בערבות המדינה, אך הפעם במסלול ייעודי שנועד לסייע לעסקים קטנים ובינוניים המצויים בבעיה תזרימית עקב ה Coronavirus.
התנהלות מול ספקים
אופן הצריכה של כל בעל עסק חייב להיות בתבונה גם בימים של שגרה אך על אחת כמה וכמה בימים של משבר.
ראשית, בדקו מול הספקים שלכם מי באפשרותו לדחות תשלומים, במידה וישנו ספק חזק בקשו ממנו דחיית חוב. יש לעשות זאת מול הבנקים, מול העירייה, מול בעל הנכס שהנכם שוכרים וכו'.
מומלץ לקיים סקר שוק בקרב הספקים השונים של בית העסק, לנהל תמחור של החומרים או המוצרים השונים הנרכשים מהם באופן שוטף ואף לנהל משא ומתן על תנאי העסקה.
לעיתים נכון לבצע רכישות מספק זה או אחר בשל נוחיות מיקום הספק, היכרות מוקדמת איתו או המגוון הרחב. ההמלצה בימים אלה היא לשאול, לבדוק, להשוות ובעיקר לחסוך.
התנהלות מול לקוחות
לא מעט לקוחות שלכם נפגעו בעצמם מהמשבר, חלקם עצמאים כמוכם וחלקם שכירים שפוטרו או הוצאו לחל"ת.
בדקו מי מהם יכול לשלם חובות, מי מקהל היעד של העסק שלכם צריך אתכם כרגע ואילו הטבות יש באפשרותכם לתת להם.
במצב הנוכחי אכן, יש פיתוי גבוה להוריד מחירים על מנת למשוך ולשמר את הלקוחות, שמהדקים בעצמם את החגורה ובוחנים כל הוצאה.
יחד עם זאת, זכרו שהורדת המחירים תפגע ברווחיות השירות או המוצר, לכן מומלץ להימנע מכך ולשמור על אותה רמה של רווחיות.
חשוב לציין כי הכוונה היא לא להוריד מחירים באופן יזום אך במידה ויש לקוח שמעוניין לקבל הנחה בגלל המצב בהחלט יש לבוא לקראתו.
במצב הנוכחי יש פיתוי גבוה להגיד ללקוחות שעצרו תשלומים אלינו שלא נוכל לספק להם יותר את השירות ובעצם לשחרר אותם. אלא שזו עלולה להחשב טעות ומחשבה קצרת טווח. עדיף לשקול לפרוס ללקוחות את התשלומים ולתמוך בהם בימים קשים.
אפשר להעניק ללקוח חדש חודש חינם או אפילו חודשיים רק כדי לשמור אותו במצבת הלקוחות, מאשר לאבד לקוח.
זהו מהלך שיגרום ללקוח הערכה עמוקה וכן ישמור אותו במאגר הלקוחות שלך. לקוח שעוזב קשה עד בלתי אפשרי להחזיר בעתיד.
טיפול בסוגיית העובדים
אחרי בניית התוכנית העסקית והבנת הצורך בצמצום מגיע השלב הרגיש והמורכב ביותר – העובדים.
אחרי שהבנתם כי יש לצמצם את שעות הפעילות של העסק על מנת לחסוך בעלויות כוח אדם, חשמל וכדומה. זכרו שלא חייבים לפטר וניתן לתת חופשה ללא תשלום (חל"ת).
לא כל העסקים נפגעים בצורה שווה מהמשבר. כל עסק צריך לבדוק באיזה מעגל הוא נמצא.
הראשונים הנם הנפגעים ישירות, בתי עסק שנסגרו ואינם פעילים כלל בימים אלה, מיד אחריהם מגיעים במעגל השני הנפגעים מההשלכות, לדוגמא עסקים שהסחורות שלהם לא מגיעות לארץ.
עסקים שמצאו עצמם במעגל הראשון יאלצו בשלב מוקדם מאוד להוציא את עובדיהם לחל"ת. זוהי אחת ההחלטות המורכבות והקשות שבעל עסק צריך לקחת.
לכל אחד מהעובדים יש משק בית לפרנס, לחלקם יש ילדים והמשבר תופס אותנו הישראלים שבועות בלבד מחג הפסח.
אך זוהי החלטה קריטית בהצלת העסק וביכולת לשמור על תזרים שיאפשר לצאת מהמשבר הזה חזרה אל השוק מיד בסיומו.
בידקו את תנאי העובדים שלכם, מי מהם זכאי לדמי אבטלה, למי עדיף להוריד באחוזי משרה ושימרו איתם על ערוץ תקשורת כן ופתוח.
חשיבה מחוץ לקופסא
בתקופה זו, חשוב מאוד לייצר ערך מוסף למוצרים ולשירות של העסק. זכרו כי בכל תקופת משבר ישנם עסקים המצליחים לייצר הזדמנויות חדשות ולגדול משמעותית.
רבים מכם נאלצים בימים אלה לשהות בבית, בין אם בבידוד ובין אם בשל צמצום הפעילות העסקית נוכח המגבלות שהוטלו.
גם אם השירות שבדרך כלל מעניק בית העסק שלכם נדרש או נצרך כעת פחות, יש לו יתרונות שאין לאחרים – יש לו מאגר לקוחות שיבקש מענה ויוכל גם להסתפק או לצרוך שירות דומה או אף אחר.
ערכו רשימה של השירותים שבאפשרותכם להעניק, מצאו לו פתרון מתאים לימים הללו ובצעו התאמות. תוכלו גם לתת שירותים משלימים לשירות או המוצר אותו אתם מוכרים באופן השוטף.
חנות אינטרנטית
כאשר ההנחיות לציבור הישראלי הינם להישאר בבית, נותרות החנויות ברחובות ובקניונים בלי אחד המרכיבים החיוניים שלהם בדרך למכירה – הלקוחות.
עם הטכנולוגיות הקיימות כיום, ברוב המקרים אין סיבה לא להמשיך למכור מוצר או שירות אונליין.
פתיחת חנות אינטרנטית היא מהלך פשוט מאוד ומשתלם ביותר.
ללא קשר לקורונה חנות אינטרנטית היא הכרח המציאות, ההקמה היא פשוטה, העלויות השוטפות זניחות ואם עד עכשיו רק חלק קטן מהעסקים הבינו כמה חנות אינטרנטית עוזרת לעסק, היום זה להיות או לחדול.
בסופו של דבר אחרי שמעלים את המוצרים יש לינק וכל עסק שהוא בעל תושיה מפיץ אותו בכל אמצעי ההפצה.
מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבנו על כל האופציות הקיימות לפתיחת חנות אינטרנטית.
העדפת תוצרת כחול לבן
המשק מצוי כרגע במשבר שאנו עדיין לא יודעים מתי, איך וכיצד יסתיים. כל אחד מאיתנו יכול לתרום לעצמאים שנמצאים איתנו באותה הסירה בכך שנעדיף בימים אלה תוצרת כחול לבן.
כמובן שיש לנהל משא ומתן לקבלת תנאי עסקה טובים ובטח בתנאי שהמוצר המסופק אינו נחות מהתוצרת הזרה.
זה הזמן להעדיף תוצרת מקומית כדי לתמוך בתעשייה הישראלית ולתת לה כלים שיאפשרו לה לצאת מהמשבר בזמן הקצר ביותר.
עסקים למען עסקים
בהמשך לנאמר מעלה על תמיכה בתוצרת כחול לבן, נפתחה קבוצת פייסבוק בשם "עסקים למען עסקים בתקופת הקורונה".
המטרה של הקבוצה היא להתאחד ליצירת סולידריות בין עסקים, לשרוד ביחד את התקופה הנוכחית ולסייע אחד לשני עד החזרה לשגרה.
מספר ההצעות הנוכחי לסיוע הגיע לכמה עשרות וכל עסק שצריך עזרה בתחום מסוים – מוזמן להשתמש בידע ובניסיון חינם המציעים חברי הקבוצה במגוון תחומים: שיווק, ניהול, ייעוץ עסקי ופיננסי, קורסים אונליין ועוד.
זכויות והטבות לעסקים בזמן קורונה
דחיית תשלומים
בעקבות משבר הקורונה, שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המסים ערן יעקבי סיכמו על דחייה של עשרה ימים של המועד בו העסקים במשק מחויבים לדווח ולשלם למע"מ עד ל-26 במרץ.
לעסקים עם מחזור של מתחת ל-1.5 מיליון שקל, המדווחים דו-חודשי, דחו את תשלום המע"מ עד 27 באפריל.
ההחלטה על הדחייה התקבלה במטרה להקל על המגזר העסקי המתמודד עם ההשלכות הכלכליות של התפשטות וירוס הקורונה בארץ ובעולם ושל הצעדים הננקטים במטרה לצמצם את פגיעתו באוכלוסייה.
נדחו תשלומים על מים ויש המלצה לדחות תשלומי חשמל – אבל בכל מקרה לא מדובר על הנחיות גורפות, על כל בעל עסק לבקש את הדחיות מול כל אחד מהגופים והחלטות מתקבלות לגבי כל עסק לגופו ויכולות להשתנות מול הגורמים השונים.
דמי אבטלה
ביטוח לאומי עדכן את רשימת הזכאים לדמי אבטלה, ברקע למשבר הקורונה.
בהתאם להנחיות, מורים, מרצים, מדריכים או אמנים המועסקים כפרילנסרים ועובדים מול עסק אחד או שניים זכאים לדמי אבטלה.
כלומר, עצמאים, פרילנסרים אחרים ופרילנסרים העובדים מול מספר רב של לקוחות, למשל צלמי חתונות, אינם זכאים לדמי אבטלה.
בראשית השבוע הודיעה המדינה על חבילת סיוע לעצמאים, הכוללת פיצוי חד-פעמי של 6,000 שקל, המקביל לחודש דמי אבטלה, לכ-240 אלף העצמאים הקטנים ביותר, אלה שמחזור העסקים שלהם אינו עולה על 300 אלף שקל בשנה.
דחיית מועד הגשת דוחות מס
ניתנה דחייה בחודשיים של המועד להגשת הדו"חות השנתיים למס הכנסה.
הדחייה מגיעה בשל הקושי של החברות לקבל את כל האישורים הרלוונטיים לדוח המס ולהיערך בהתאם על רקע ההגבלות שהוטלו על הציבור והמשק כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה.
המועדים החדשים לדיווח קובעים כי דו"חות שנתיים ליחידים, חברות ולמלכ"רים באופן מקוון יוגשו עד ה-30.7 ואילו יחידים שלא חייבים להגיש באופן מקוון עד ה-30.6.
ביטול שכירות נכס
אנשים בהחלט מבינים את הקושי התזרימי שנוצר עקב המשבר, החל ברמה האישית ועד לעסקית.
לכן כדאי לפנות אל בעל הנכס ולבקש פריסה של שכר הדירה קדימה וסביר להניח שגם כאן תמצאו אוזניים קשובות.
בנייר עמדה שמפרסם היועמ"ש של עמותת "אני שולמן" נקבע כי כל בעלי העסקים, לרבות משרדים, חנויות ואחרים, אשר שכרו נכס ומשבר הקורונה מונע מהם כניסת לקוחות לעסק או הגעה למקום העבודה, יכולים לבקש את ביטול החוזה באופן מיידי והשבת המצב לקדמותו וזאת, מבלי להידרש לפיצויים, כך לפי חוק החוזים, תרופות.
במידה ויש לכם משכנתא על הנכס, חשוב לדעת כי קיימת הוראה של הבנקים לתת גרייס של מספר חודשים. בהחלט מומלץ לנצל את תקופת החסד.
ארנונה ועזרה מהעירייה
יש לא מעט רשויות שבאות לקראת העצמאים ובעלי העסקים עקב המצב.
בחלק מהרשויות המקומיות ניתן לפרוס או לדחות את תשלומי הארנונה ויש כאלו שכבר הודיעו על מתן הנחות כאלו ואחרות עקב המשבר כמו עיריית ת"א, ב"ש, צפת ופ"ת.
עיריית תל אביב הודיעה כי תעניק הקלות בתשלום הארנונה לעסקים קטנים ובינוניים לאור התפשטות נגיף הקורונה ובהנחיית ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, נקבע כי עסקים קטנים ובינוניים אשר היקף החיוב השנתי שלהם בארנונה הינו עד מאה אלף שקל, יוכלו לדחות את תשלומי הארנונה לחודשים מרץ-אפריל עד ל-1 במאי 2020 באותם תנאי תשלום.
גם בפתח תקווה החליטו להתגמש והחליטו לאפשר לבעלי עסקים קטנים ששטחם עד 100 מ"ר דחיה בתשלומי הארנונה, לפיכך, כל תשלומי הארנונה החלים על בעלי העסקים הקטנים אשר מועד פרעונם הגיע או יגיע לתשלום יידחה עד ל-1 במאי 2020.
עיריית רעננה יוצאת בשורת הקלות והטבות לקהילה העסקית ובכללן הרשאה להוציא סחורה לקדמת הרחוב, דחיית מועד תשלום הארנונה, עידוד תושבי העיר לביצוע רכישות מקומיות, קידום מכירות באמצעות המדיה החברתית וקיום קשר ישיר עם בעלי העסקים למתן מענה לצורכיהם.
עיריית ירושלים פתחה חנות אינטרנטית ללא עלות לעסקים, החזר כספי בגין עלויות פתיחת תיק לקבלת הלוואה ומאגר יועצים מתנדבים לשעת חירום.
היכנסו לאתר הרשות המקומית שלכם, פנו אל הגורמים הרלוונטיים ובדקו כיצד תוכלו לחסוך או לפרוס תשלומים ובמה תוכלו להיעזר בהם.
בנקים
בשבוע האחרון הבנקים הגדולים הודיעו כי תינתן ללקוחותיהם דחייה של שלושה חודשים בהחזר המשכנתאות, בהם בנק לאומי, בנק דיסקונט, הפועלים, הבינלאומי ומזרחי.
בנק מזרחי אף הגדיל לעשות והודיע כי יאפשר דחייה מלאה או חלקית של עד 4 חודשים, בהתאם לבקשת הלקוח.
גם כאל, חברת הבת של דיסקונט, הכריזה על אפשרות דחייה של 3 חודשים בהחזרי הלוואות לבתי עסק.
עבור נוטלי משכנתאות קיימת בשגרה אפשרות דחייה אחת בכל שנה קלנדרית ועד לתקרה של עשר פעמים לשלושה חודשים בכל פעם. ההבדל הוא שנוכח המשבר, הבנקים הכריזו כי לא יגבו על כך עמלות.
כמו כן, מסתמן כי תתאפשר הגדלת מסגרת באופן חד צדדי. יש לפנות לבנקאי לצורך דחייה או הגדלת מסגרת.
הלוואה מיוחדת לעסקים נפגעי קורונה
יש לפנות אל הקרן ישירות או באמצעות יועץ עסקי, לבנות תוכנית עסקית ולצרף את המסמכים הנדרשים.
סכום ההלוואה שניתן לקבל הוא עד חצי מיליון שקל או עד 8% מהמחזור השנתי האחרון, כאשר הבטוחות הן נמוכות למדי ועומדות על 10% מגובה ההלוואה המאושרת.
כמו כן, ניתן לקבל תקופת גרייס של עד חצי שנה, ואת ההחזרים ניתן לפרוס עד חמש שנים.
בהנחה כי המסמכים והטפסים הוגשו כראוי, ניתן לקבל את הלוואה במסלול זה תוך תשעה ימי עבודה.
חברות אשראי
חברות האשראי נרתמות אף הן לתוכניות הטבות והקלות.
ישראכרט – בתי עסק אשר נטלו מישראכרט הלוואה של עד 250 אלף שקל יוכלו לפנות לחברה בבקשה להקפיא את פרעונות ההלוואה למשך 3 חודשים.
בתי עסק עם מחזור סליקה חודשי של עד 150 אלף ש"ח יוכלו לפנות בבקשה להקדים זיכויים ללא עלות בגין עסקאות שנקלטו במערכות ישראכרט, ואשר תמורתן ניתנה במלואה ללקוח.
מקס – לקוחות עסקיים שנטלו הלוואה, יוכלו לדחות את תשלומי ההלוואה, קרן וריבית, עד תקופה של שלושה חודשים ללא עלות.
נוסף על כך מחזיקי כרטיס אשראי Business יוכלו לדחות עסקאות בכרטיס ללא עמלה, באופן אשר יאפשר מרווח תזרימי לתקופה של שלושה חודשים.
לאור ההצטמצמות בתנועה בחנויות הפיזיות, מציעה החברה לבעלי עסקים להמשיך את הפעילות העסקית שלהם באמצעות סליקה דיגיטלית המאפשרת קבלת תשלום מרחוק.
לקוחות שיצטרפו דרכינו לא יחוייבו בעלויות מסוף והקמה, כמו גם עמלת סליקה חינם למשך חודש. מוזמנים לפנות לשירות הלקוחות שלנו לפרטים נוספים.
כבאות והצלה – ביטול אגרות, דחיית תשלומים וביקורות
נציב כבאות והצלה אישר שורה של הקלות רגולטוריות למגזר העסקי המתמודד עם קשיים כלכליים קשים ותזרים הכנסות שלילי המאיימים על יכולתו לצלוח את משבר הקורונה.
בין הצעדים המרכזיים עליהם הכריז:
- החזר אגרת רישוי אירוע חד פעמי שבוטל בהמשך להגבלות משרד הבריאות על התכנסות.
- דחיית תשלום אגרת רישוי עסקים ב -3 חודשים לכלל העסקים הקטנים בישראל, אולמות אירועים ובתי מלון.
- דחיית תיקון ליקויים בשלושה חודשים עבור בתי החולים, עסקים טעוני רישוי ובתי מלון.
- לא יבוצעו ביקורות בתקופת ההתמודדות עם נגיף הקורונה בכלל העסקים טעוני הרישוי המחזיקים באישור סידורי כבאות. וזאת בהסתמך על הצהרה של האחראי כי מערכות החירום בעסק מתוחזקות ותקינות בהתאם לחוקים, תקנות, תקנים והוראות רלוונטיות.
לסיכום
משבר הקורונה הוא אחד ממשברי הכלכלה הגדולים ביותר שידעה מדינת ישראל והנפגעים הגדולים הם קהילת העצמאים.
במאמר עברנו על כל הנושאים שבעל עסק צריך בימים אלה לטפל בהם ולדאוג לעשות זאת על הצד הטוב ביותר על מנת להימנע מקריסת העסק.
מכתיבת תוכנית עסקית, צמצום הוצאות, טיפול בספקים, לקוחות וכמובן עובדים.
טיפ קטן מאיתנו, שימרו עם העובדים שלכם שנמצאים כרגע בחל"ת על קשר, אפילו עשו איתם שיחות זום, זה חשוב גם ברמה האנושית וגם ברמה המקצועית.
מנינו גם את ההטבות והזכויות שיש לכם כבעלי עסק בימים אלה.
ראינו מי מהעיריות מעניקה הקלות בארנונה ומסייעת לעצמאים בעירה, מה ההטבות שהבנקים נותנים ומה באפשרותכם לעשות למען העסק שלכם בעצמכם.
זכרו, בעיתות משבר צומחות הזדמנויות לשיתופי פעולה, לגדילה וערבות הדדית, זה הזמן לפקוח עיניים, לזהות הזדמנויות ולצאת מזה מחוזקים.
קישורים שימושיים:
מידע על וירוס קורונה:
הנחיות של משרד הבריאות לשגרה החדשה – מה מותר ומה אסור
שאלות ותשובות באתר משרד הבריאות על נגיף קורונה
אפליקציית 'המגן' של משרד הבריאות
מפת החשיפה לקורונה בישראל
תעסוקה וזכויות:
הנחיות ביטוח לאומי בעקבות הקורונה
רישום ללשכת התעסוקה
אתר 'כל זכות' – כל המידע בעקבות הקורונה
פורטל דרושים
שתיל – לוח דרושים חברתי
שירות התעסוקה – לוח דרושים
אתר AllJobs
ההסתדרות החדשה
תקשורת מרחוק:
זום – zoom
Google Meet
סקייפ – Skype
סלאק – slack
בנקים וגביית כספים:
בנק הפועלים
בנק דיסקונט
בנק לאומי
בנק מזרחי טפחות
ביט – bit
פייבוקס – PayBox
פפר פיי – PEPPER
פייפאל – PayPal
למשרד הביתי:
בניית אתר ב wix
משרדיה – ציוד משרדי
גט שליחויות – Gett Delivery
הרצאות ולימודים אונליין:
קורסים אונליין חינם באתר רשות התעסוקה
Myco – קורסים דיגיטליים אונליין
לימוד נעים – מורים פרטיים אונליין
TED
אתרי חדשות:
חדשות N12
חדשות 13
חדשות Ynet
חדשות הארץ
חדשות 0404
מעריב
ערוץ 7
מוקדי חירום:
מד"א
פיקוד העורף
איחוד והצלה
מוקד רווחה למידע וסיוע ראשוני
משרד הכלכלה – מוקד חירום לעסקים