איך להתנהל בזמן משבר הקורונה – שאלות ותשובות לעסקים ועצמאים

בימים אלה עומד העולם כולו בפני אתגר רציני. התפשטות נגיף הקורונה השפיעה מאוד על כל המשק הישראלי והעולמי ולא מעט עסקים נפגעו.

הרשת מוצפת בשאלות של בעלי עסקים ועצמאים המחפשים דרכים לצלוח את הימים הללו, להשיג מידע ולקבל טיפים כיצד להתנהל נכון ולשרוד את התקופה.

אז חדשות טובות, אפשר לעשות זאת. בתקופה הקרובה חייבים להישאר אופטימיים ולהיות מסוגלים לבצע שינויים ולהיות גמישים.

בתחילת המשבר פרסמנו מאמר נרחב על התנהלות פיננסית נכונה ומומלצת בתקופה זו וכעת ריכזנו עבורכם את השאלות הנפוצות ביותר ברשת וענינו עליהן כך שכל עצמאי יוכל לאמץ מהלכים שמתאימים לעסק שלו ולהתגבר על המשבר.

 איך למכור ולשווק בזמן הקורונה

זה נראה כרגע בלתי אפשרי, אבל הנורמליות והשגרה הולכות לחזור בסופו של דבר וכשזה יקרה אתם לא תרצו למצוא עצמכם מאחור בזמן שהמתחרים שלכם רצים קדימה.

כדי לנסות לעמוד ביעדי ההכנסה של 2020, אתם צריכים להמשיך לדחוף גם במציאות הקיימת ולהכין את עצמכם למחצית השניה של השנה.

מחקר של הרווארד ניתח במשך שלוש שנים, לפני המיתון, בזמן המיתון ולאחריו, 4700 חברות ציבוריות וזיהה כי מתוך החברות שהובילו בשוק לאחר המשבר, 21 אחוז בחרו לקצץ בעלויות בזמן המשבר לעומת 37 אחוז שבחרו להמשיך בהוצאות אך עם בחירה באפיקים הנכונים לאותה התקופה.

מבחינה היסטורית ניתן לראות כי עסקים המקזזים פחות בזמני השבתה ובוחרים באסטרטגיה של מיקוד ההוצאות מחדש, משיגים יותר בזמנים טובים שמגיעים לאחר מכן ומצליחים לעלות על עסקים שביצעו קיצוצים גורפים.

אז איך כדאי להמשיך? בתקופת וירוס הקורונה, הבעיה העיקרית מבחינה כלכלית היא שכולם סגורים בבתים, לכן המיקוד חייב להיות באונליין, והנה כמה רעיונות לשיווק דיגיטלי:

התחברו ללקוחות שלכם במדיה החברתית

הידיעה שכולנו מתמודדים עם אותה הבעיה וההשפעה של ה Coronavirus חלה על כולנו, עוזרת לנו מאוד בהבנת הלקוחות שלנו.

כולנו נוקטים באמצעי זהירות רבים, אנחנו שוהים כמה שאפשר בבתים, מסתובבים עם מסכות ונמנעים מכל מפגש פיזי.

חלק מהלקוחות שלכם אלה הורים לילדים שנמצאים בבית ללא מסגרת, חלקם רווקים המבלים את זמנם לבד וחלקם מבוגרים ללא עזרה.

זה הזמן להפגין אמפתיה, לעזור היכן שיכולים, לא להיות מכירתיים מדי ולא לדחוף ללא רגישות, אך זו בהחלט הזדמנות נהדרת למותג או המוצר שלכם לבלוט.

יותר ויותר אנשים מוצאים עצמם במדיה החברתית בזמן שהם תקועים בבית, מנסים להפיג את הבדידות, להיות מעודכנים בחדשות, לשתף את המכרים בסרטונים ובעיקר להישאר מחוברים.

השתמשו בעסק שלכם כדי לעזור היכן שתוכלו, אם זה בתרומות לבנקי מזון באזור שלכם, חיבור בין קשישים למסייעים או כל דבר אחר שעולה בדעתכם ותואם את ערכי המותג שלכם.

כעת תוכלו לקדם את המעשים הטובים שלכם באמצעות שיווק במדיה החברתית וכך תקדמו את בניית המותג שלכם.

בנוסף, זוהי הזדמנות ייחודית להתאחד עם עסקים נוספים באזור ולעשות טוב לקהילה שלכם הזקוקה יותר מתמיד אחד לשני.

זכרו, אנשים זקוקים לתמיכה, הבנה, חינוך ומשאבים רבים שבאפשרותכם לספק להם, המדיה החברתית יכולה להיות הקו המחבר ביניכם לבין הלקוחות שלכם ואם תשתמשו בזה כראוי יש לזה עוצמה רבה.

ודאו כי העסק שלכם יכול להימצא בקלות באופן מקוון

כפי שבטח כולכם כבר יודעים, יותר אנשים מחוברים בימים אלה לרשת מאשר נמצאים במכונית או הולכים ברחובות.

תנועת החיפוש ברשת גדלה משמעותית במהלך החודש האחרון והיא ממשיכה לטפס. כולם דבוקים למחשבים והסמארטפונים כמעט בכל שעה של היום.

אנשים מחפשים עדכוני חדשות, בידור, דרכים להעביר את הזמן ולא מעט מהם מבצעים את רוב הרכישות שלהם דרך האינטרנט.

כל דבר מקוון ימכר בתקופה הזו יותר מתמיד. זה הזמן לוודא כי החנות האינטרנטית שלכם נגישה, עובדת כמו שצריך, שניתן לרכוש בה בכמה שיותר אפשרויות, כרטיסי אשראי, פייפאל, אפליקציות תשלום ועוד.

בדקו שהעמודים שלכם ברשתות החברתיות מעודכנים, שניתן למצוא במהרה טלפון לביצוע הזמנות או לבצע רכישה ישירות מחנות הפייסבוק שלכם.

מוזמנים לקרוא את המאמר שלנו על פרסום אורגני בגוגל, ללמוד איך לקדם עצמכם ללא עלות ולהיות ראשונים בחיפוש מילים הקשורות בעסק שלכם.

פרסמו את העסק שלכם

לפרסם ברשתות בתקופת הקורונה זה צעד חכם במיוחד.

שני דברים חשובים קורים, כל הלקוחות שלכם יושבים מול המסך ולא מעט עסקים נסוגים ומצמצמים את תקציב הפרסום שלהם. זה הזמן לקבל יתרון תחרותי.

בנוסף, יש סיכוי שתחסכו לא מעט כסף בתקציב השיווק הדיגיטלי שלכם, מאז תחילת התפרצות המגפה, העלות לקליקים פחתה ב 6 אחוזים וסביר להניח שהמחיר עוד ימשיך לרדת.

לא מעט עסקים נסוגים וככל שהתחרות יורדת האפשרות לתפוס תנועה והמרות עולה.

כיוון שבימים אלה כולם צמצמו את היציאה מהבית, בזמנים הנדירים בהם אנו בכל זאת יוצאים, נחפש יעדים סמוכים לקבלת שירותים וקניות.

לכן זהו הזמן למקד את הפרסום ללקוחות הנמצאים באזור הגיאוגרפי של העסק שלכם. ודאו כי ניתן בקלות למצוא אתכם באינטרנט ובאפליקציות כמו איזי כאשר מחפשים סוג עסק לפי אזור, כך שתהיו הראשונים שיפנו אליהם.

אחת הדרכים להגביר את החשיפה לעסק שלכם בחיפושים בגוגל היא הוספת ביקורות חיוביות.

ליצור מוניטין חיובי ברשת חשוב לא פחות מתמיד אם לא יותר. הלקוחות רוצים להיות בטוחים שיקבלו את המוצר שהזמינו בזמן ובאיכות לה הם מצפים.

לספק שירות או מוצר בזמן שהלקוחות הכי זקוקים לו עשוי להיות מתגמל מאוד מבחינת ביקורות חיוביות ברשתות החברתיות ובגוגל.

בעקבות התפרצות וירוס COVID-19 השעתה זמנית GMB (Google My Business) את פרסום הביקורות המקוונות אך עדיין כדאי מאוד לדאוג שיכתבו עליכם ביקורות חיוביות שיתפרסמו ברגע שהדברים יחזרו לשגרה.

הכינו את העסק ליום שאחרי

כפי שציינו קודם לכן, התפרצות נגיף הקורונה תדעך (ממש כמו בסין) בתוך מספר חודשים. זה הרגע בו הנורמליות תחזור והרגלי הצריכה של הלקוחות שלכם יתייצבו.

עליכם לזכור כי קידום אתרים זוהי אסטרטגיה לטווח הארוך. קמפיין שתעשו בימים אלו ישפיע על תנועת החיפוש האורגנית שלכם בעוד כחודשיים.

השהיית קמפיינים כעת עשויה להשפיע לרעה על פוטנציאל ההכנסות שלכם כאשר וירוס הקורונה יתחיל להפוך לזיכרון רחוק.

אם תעצרו את המומנטום עכשיו, כשהשוק יתחיל לעלות לא תראו את התוצאות שאתם רוצים.

צפו את זמני הירידה, נצלו את המחירים הנמוכים של הפרסום, הכינו ולחצו עכשיו בזמן שאחרים מרפים. התוצאות יהיו לטובתכם שתזדקקו להן.

נסיבות ייחודיות מספקות הזדמנויות ייחודיות

במהלך פרק זמן לא בטוח זה, יש לכם הזדמנות לתת תמיכה ללקוחות הקבועים שלכם על ידי הצעת הנחות מיוחדות שיעזור לכם לשמור על תזרים מזומנים חיובי.

זהו את הצרכים של השוק וכיצד המוצר שלכם נותן מענה וצרו הצעה מיוחדת. אנשים רבים גולשים בבית ומחפשים הנחות כדי לחסוך כסף במהלך תקופת אי הוודאות הזאת.

זוהי דרך נהדרת ליצור קשר עם הלקוחות שלכם ולשמור על זרם הכנסות קבוע שישמור על הדלתות שלכם פתוחות.

חישבו על אסטרטגיות חדשות שיעזרו לעסק להמשיך לייצר הכנסה, מוצרים חדשים, שירותים שעוד לא נתתם אף פעם והשתמשו ברשתות החברתיות ובפרסום כדי להגיע לכל לקוחותיכם.

היו מוכנים לבצע שינויים ולמצוא את הדרכים להגיע ללקוחות קיימים וחדשים ולשמור על רלוונטיות.

ישנן לא מעט דוגמאות של עסקים שעשו זאת, מסעדות שהתחילו לעשות משלוחים ואף לבנות תפריט מיוחד לחגים ושבתות שמגיע עד הבית.

מכוני כושר שנסגרו והתחילו להעביר אימונים דרך הזום, מטפלים ורופאים שמציעים התייעצות וטיפול בצורה מקוונת ועוד.

אל תיפלו קורבן לבהלה

כמה נייר טואלט יש לכם כרגע בבית? אם התשובה היא ארון מלא, סביר להניח שאתם מאותם האנשים שטסו לחנות כאשר ההיסטריה של וירוס הקורונה התחילה להאיץ.

לא כך אתה רוצים להגיב אם ברצונכם ליישם אסטרטגיית שיווק דיגיטלית חכמה. אתם אף פעם לא רוצים לעשות מהלך הנובע מפאניקה.

יש להשתמש תמיד במדדים ולנתח את כל הנתונים העומדים לרשותכם לפני שתקבלו החלטה.

תגובות של לחץ בדרך כלל לא מסתיימות טוב בשיווק דיגיטלי. היזהרו כשאתם מגיבים במהירות לשינוי פתאומי בכלכלה או בשוק.

הכלכלה לא מפסיקה, אנשים נמצאים בבית ועדיין זקוקים לספקי שירותים ביתיים ולסחורות.

כסף עדיין מחליף ידיים והצרכנים עדיין סומכים על גוגל שימצא להם את כל מה שהם צריכים בקלות ובמהירות.

נצלו את הזמן הפנוי לסיים את כל המטלות שלכם

סביר להניח שגם אם אתם עדיין עובדים בכל יום, יש לכם יותר זמן פנוי. אין פגישות פנים מול פנים ואין נסיעות למשרד שעליהם מבזבזים זמן רב על הכביש.

זה בדיוק הזמן לטפל בעניינים שיווקים שייתכן ולא הספקתם להגיע אליהם בשגרה.

בדקו את האתר שלכם, אולי הגיע הזמן לרענן את המראה ולדאוג לעיצוב חדש.

לא מעט עסקים מציעים כעת שירותים במחירים מוזלים, בדקו האם יש משהו שרציתם לשדרג בעסק וכעת משתלם לעשות זאת.

כיתבו תוכן שיכול לעזור לכם לשדרג את המיקום שלכם בחיפוש בגוגל. לדוגמא, לא מעט ספרים נותרו ללא עבודה אך עדיין כולם צריכים להסתפר.

אנשים מחפשים בבית "איך לגזור פוני לבד", "איך לצבוע את השיער לבד" ועוד, אם אתם בעלי מספרות, הכינו סרטונים או כיתבו מאמרים העונים על הצורך של האנשים וכך תשיגו יותר תנועה לאתר שלכם, תחזקו את המותג שלכם ותשיגו לקוחות חדשים לקראת החזרה לעבודה.

חשבו על העסק שלכם, מה הלקוחות שלכם מחפשים כעת בבית ואין באפשרותכם לספק להם? בדקו מהן מילות המפתח של החיפוש שהלקוחות שלכם מבצעים ברשת וצרו תוכן מתאים.

איך לשמור על מעורבות וקשר עם הלקוחות

בזמן משבר אמון, החשש ממלאים שאוזלים ומתזרים מזומנים מייצר דאגות לכל הצדדים.

לבעלי העסקים יש שתי אופציות, הראשונה היא להמשיך ולהוציא כסף על פרסום ואסטרטגיית שיווק מסיבית שתביא כמות לקוחות גדולה והשניה היא למצוא דרכים חסכוניות לשמור על הלקוחות הקיימים קרוב.

אין ספק שוירוס הקורונה הכניס את כל העולם למשבר, אך עם זאת ולמרות הכל, נוצר קסם מיוחד בזכות המצב.

למרות ההתרחקות החברתית והבידוד, מערכות היחסים מתחזקות וקהילות מתגבשות, עסקים מציעים שירותי בידור בחינם, שכנים מציעים עזרה למי שאינו יכול לצאת מהבית ונמצא בסיכון והערבות ההדדית נמצאת בעיצומה.

האווירה הזאת מקיימת יתרון עבור קהילת העסקים שמנסה לשמור על קשרי הלקוחות שלה בתקופה לא שגרתית זו.

מדוע זה כל כך חשוב?

ללקוחות קיימים יש את הביטחון להמשיך לבצע רכישות גם בתקופות קשות במקום אותו הם מכירים ובו הם רגילים לרכוש.

אומנם חלקם עשויים בתקופה זו להפסיק לרכוש אבל הם יכולים להיות הסנגורים שלכם בחוץ ולהמליץ עליכם.

כאשר המשבר יחלוף, קשרי לקוחות חזקים יותר וקהילות שהוקמו לאחרונה יכולים להיות הדבר שיעזור לכם לחזור למסלול מהיר יותר.

כיצד עושים זאת? הנה כמה המלצות:

שמרו את הלקוחות שלכם קרוב

למרות שביטחון הצרכנים צונח, תמיד יהיו כאלה שימשיכו לקנות באינטרנט. העדיפות שלכם צריכה להיות הבטחה שהם יקנו אצלכם ולא אצל מישהו אחר.

תנו ללקוחות שלכם סיבות לרכוש דווקא אצלכם, אם יש להם מועדון לקוחות עם נקודות הקפידו להזכיר להם. אם הם קרובים לסף הנקודות הדרוש כדי לקבל תגמול עודדו אותם לנקוט בפעולה כדי להגיע לרף זה.

אתם יכולים גם להפעיל מבצעים לחברים בלבד, כגון אירועים עם נקודות כפולות או מבצעים מבוססי זמן על מוצרים מסוימים.

שיקלו מה אתם יכולים לעשות כדי לשמור על הלקוחות ולגרום להם להרגיש בטוחים כאשר הם רוכשים אצלכם בצורה מקוונת.

באפשרותכם לשלוח מייל או הודעה ולהתנצל על כך שהחנויות כעת סגורות אך שרכישה באינטרנט זו אופציה קיימת ובטוחה עבורם.

בנוסף, תוכלו לצרף להודעה זו מבצע מיוחד עבורם עקב הזמנים הבעייתים או משלוח חינם.

תוכלו לשלוח לכל לקוח עדכון על מצב נקודות הזכות שיש לו אצלכם ועל מלאים חדשים או הטבות וכך לעודד אותם לבצע רכישה באינטרנט.

צרו קשרים חדשים

הלקוחות הקיימים שלכם שמכירים ואוהבים את המותג שלכם הם הנכס הגדול ביותר שלכם בזמן הזה.

הם אלה שיכולים להשאיר לכם ביקורות אשר ימירו לקוחות אחרים, הם גם אלה שיכולים להפיץ את הבשורה על המותג שלכם ולהכיר אתכם לחבריהם ובני משפחתם.

תיצרו תמריצים להשארת ביקורות או הבאת לקוח חדש, לדוגמא מבצע חבר מביא חבר או מעורבות במדיה החברתית, לתגמל לקוחות בכל פעם שהם מזכירים את המותג שלכם או משתמשים ב- hashtag של המותג שלכם ב- Instagram.

תנו לאנשים לדבר על המותג שלכם ככל האפשר, אפילו אם זה רק להזכיר שהם לובשים מכנסי טרנינג סופר נוחים שלכם בזמן שהם עובדים מרחוק.

גם אם לא תרגישו מייד בהבדל, זה בהחלט יעשה את העבודה לטווח הארוך ככל שהדברים יתחילו לחזור לקדמותם.

צרו קהילה

מחקרים עדכניים של LoyaltyLion מראים כי 68 אחוז מהצרכנים מעדיפים להיות נאמנים למותג אחד אם הם יודעים שהוא חולק את אותם ערכים כמוהם.

נצלו את הימים הללו כדי להוכיח לבסיס הלקוחות הקיים שלכם שאתם חולקים את אותם הערכים איתם, זה יעזור לכם להקים קהילה חזקה של לקוחות עם תחושת שייכות.

שלבו את המסרים שלכם בפופאפים באתר או בהודעות אימייל עם מידע ללקוחות על הדרכים בהן אתם מתגמלים אותם על לקיחת חלק בתוכניות שבניתם.

לדוגמא, חברת קוסמטיקה טבעית ששולחת מייל לכל לקוחותיה, ומזדהה עם המצב ומספרת להם כיצד להכין לבד סבון ידיים בבית ואיך כדאי לשטוף ידיים ולהימנע מחיידקים בעקבות וירוס הקורונה.

דרבנו את הלקוחות לשתף את התוצאה שלהם וכך תגיעו לתפוצה גדולה יותר של לקוחות חדשים המצטרפים לקהילה שלכם.

בין אם אתם חולקים עם הלקוחות שלכם מצב רגעי משותף (כמו שאנו נמצאים כרגע) או בין אם אתם חולקים ערכים ארוכי טווח (כמו טבעונות או צמחונות), המשיכו להראות להם שאתם מבינים אותם ובעצם "מכירים" אותם וגרמו להם לשתף את הפעילות שלכם ברשתות החברתיות.

כיצד לתקשר עם אמפתיה במהלך משבר הנגיף

עברו כמה שבועות קשים עבור, ובכן, כולנו.

מבחינה אישית רבים מאיתנו מתרגלים התרחקות חברתית על ידי שהייה בבתים, ביטול תוכניות והימנעות ממרחבים ציבוריים.

מבחינה מקצועית, רובנו עובדים מהבית עם ציר זמן בלתי מוגדר למועד בו נחזור למשרדינו.

סביר להניח שאם אתם עצמאים נתקלתם בהפרעות בפעילות היום-יומית שלכם עקב בעיות בשרשרת האספקה, שינויים בביקוש וכמובן סגירת בתי העסק.

במהלך תקופה זו, ישנן שאלות רבות שעולות סביב סוגיות העסק – האם ממשיכים בשיווק כרגיל? האם להתייחס למצב הנתון? האם לספר ללקוחות על האמצעים שאתם נוקטים כמותג? האם לדחות את ההשקה הגדולה או את ההפצה החדשה של המוצר? כמה זה מספיק מידע ללקוחות וכמה זה יותר מדי?

הכל מרגיש כמו החלטה מכרעת, לכן ריכזנו כמה רעיונות והערות לגבי הצגת אמפתיה במהלך תקופה זו וכיצד ניתן להעביר את המסר שלכם בצורה יעילה ומתאימה.

העברת עדכונים

ישנן סיבות רבות לכך שתצטרכו לשלוח ללקוחות מידע קריטי, שעות הפעילות משתנות, המלאים משתנים, חלק מהעסקים נסגרו לגמרי וחלק נאלצו לשנות את המודל העסקי שלהם.

אך חשוב גם שתשמרו על התחשבות בלקוחות, בתדירות בה אתם מעבירים את ההודעות האלו, איזה מידע תבחרו לשתף ובאופן שבו אתם מעבירים הודעות מסוימות.

למרות שחשוב לעדכן את הלקוחות בקשר לסוגיית הניקיון ואמצעי הזהירות שאתם נוקטים כדי למנוע את התפשטות הנגיף, במיוחד אם אתם ממשיכים להיות פיזית בעסק, שיקלו ברצינות כמה נחוץ השיתוף שלכם.

כולם מוצפים בכמויות אדירות של מידע ואנשים ככל הנראה מקבלים יותר מיילים מהרגיל ממותגים שהם אולי לא שומעים מהם על בסיס קבוע.

מטרת הדוא"ל שלכם צריכה לספק מידע מועיל ללקוחות. אם אתם פשוט מעדכנים שהצוות שקד במיוחד בשטיפת ידיים, אולי זה מידע שאתם יכולים לדלג עליו.

מצד שני, אם יש שאלות המתעוררות סביב התהליכים והנהלים של החברה שלכם הקשורים ישירות למוצרים שלכם, או אם יש לכם עדכוני חברה חשובים כמו עיכובים במשלוחים, מוצרים שאינם זמינים או שינויי מדיניות, כנראה שזה רעיון טוב לשתף עדכונים אלה עם הלקוחות שלכם.

עסקים רבים נאלצו לסגור את החנויות שלהם כדי להגביל אינטראקציות בין אנשים וצוותים. מעבר לכך שזו הזדמנות להעביר את הלקוחות לחנויות המקוונות זה אפשר לבעלי העסק לשלוח עדכון ללקוחות ולספק להם שקיפות.

הנושא הראשון שצריכים להתייחס אליו במייל הוא כמובן עדכון מצב, כמה זמן צפויה החנות להיות סגורה, כיצד ניתן לרכוש את המוצרים שלכם כעת, מה עושה לקוח שנמצא בשלב שהוא כבר הזמין מכם מוצר או שירות וכו'.

לאחר מכן, עודדו את הלקוחות שלכם להתנהג באחריות, לדאוג לבריאותם ולבריאות הסובבים אותם, כיתבו להם כיצד אתם עושים זאת בעצמכם ומה חלקכם באחריות החברתית.

לשקיפות מול הלקוחות יש יתרונות רבים, אך החשוב ביותר הוא למנוע מהם הפתעות ולהבטיח שהם נשארים מעודכנים.

אף לקוח לא ירצה בימים אלה לצאת מהבית ולגלות שהחנות שהוא הגיע אליה במיוחד סגורה או שחסר מוצר שלרוב ניתן למצוא אצלכם.

במידה ואתם ממשיכים לשמור על עובדיכם, בין אם בתנאים והטבות ובין אם בהמשך תשלומי משכורות, ספרו על כך ללקוחות שלכם.

הידיעה כי כספם מגיע למשכורות ועובדים ומשמש להחזקת העסק והשקעה בצוות ישפיעה ישירות על תחושת הגאווה שלהם בבחירת המותג שלכם.

מה לא כדאי לעשות בתקופת הקורונה

בין אם החנות שלכם סגורה או בין אם היא מהבודדות שנשארו פתוחות, סיכוי גדול כי עדיין בחרתם לעודד את הלקוחות שלכם לעבור לרכישה באינטרנט ובצדק. זו הדרך הטובה ביותר לשמור על מרחק, להימנע מיציאה מהבית וממפגשים חברתיים.

אך חשוב לעשות זאת בדרך הנכונה ולהעביר את המסר ברגישות. לדוגמא, במידה והענקתם קוד קופון על משלוח חינם או כהטבה על מוצר או שירות, אל תשתמשו בשמות כמו 'COVID19' או 'וירוס קורונה'. זו אינה הדרך בה תרצו שהעסק שלכם יזכר.

השתמשו במושגים של אופטימיות ואמפתיה, כמו 'נעבור את זה יחד'.

חשוב מאוד לא להיתפס בעיני הלקוחות כמי שמנצל את המשבר לטובתו האישית, צריך להיות זהירים בבחירת המילים בפרסומים ולהתאים את המסרים השיווקים לימי משבר.

במידה ואתם מקדמים מוצר או מסר, שימו לב שאתם עושים זאת באופן שמראה מודעות למאבק והאתגרים העומדים בפני החברה כולה.

דבר נוסף, בדקו את האוטומציות השיווקיות שלכם, האם יש לכם מיילים אוטומטיים הנשלחים באופן שוטף, האם יש הודעות SMS שתזמנתם לתקופה הקרובה ושאלו את עצמכם – האם התכנים עדיין רלוונטים ומתאימים לימים אלו או שעדיף לעצור ולבטל את שליחתם.

כיצד לפרסם מוצרים או תכנים שאינם קשורים בוירוס הקורונה

אומנם רוב ההתעסקות של העסקים בישראל ובעולם מתרכזת בימים אלה בכל הקשור לקורונה אך אין זה אומר שחייבים להשעות את שאר הפעילות.

כפי שאמרנו קודם, כמובן שישנה משמעות רבה לדרך בה בעלי עסקים מעבירים את המסר שלהם ופונים ללקוחות אבל זה אפשרי.

בין אם יש לכם אסטרטגיות שיווקיות שבניתם לפני שהקורונה הפכה לדומיננטית בחיינו או בין אם אתם מחליטים לעשות מאמצים משמעותיים שיעזרו לכם לעמוד ביעדים שהצבתם לעצמכם לשנת 2020 – אפשר לעשות זאת נכון ואף להצליח בגדול.

לדוגמא, ריס ווית'רספון, השחקנית ובעלת המותג דרייפר ג'יימס, שלחה מייל לכל לקוחותיה ואף פרסמה אותו ברשתות החברתיות למען לקוחות עתידיים, בו היא מספרת על קולקציית האביב שתכננה להשיק לפני כניסת הקורונה לחיינו.

היא כמובן התייחסה למצב הנוכחי וציינה שמטרתה תמיד ועל אחת כמה וכמה בימים אלה, להיות מקור לאושר וחיוביות בקרב לקוחותיה ושאלה אותם אם זה בסדר מבחינתם שהיא תפרסם את הקולקציה.

כמובן שהמכתב זכה לחשיפה גדולה והרבה אהדה כלפיהם וכך השיקה את הקולקציה בכבוד ובהבנה ובאמפתיה למצב.

קחו בחשבון כיצד לבצע את הפעולות המתוכננות שלכם באופן שמרגיש מתאים לרגע ובהכרה באתגרים הכלכליים והנפשיים שהלקוחות שלכם מתמודדים איתם כעת.

תפיצו שמחה

אם יש לכם מערכות יחסים עמוקות וארוכות טווח עם הלקוחות שלכם, גם בזמנים הטובים ביותר אבל במיוחד בזמנים קשים, חשוב להפגין אמפתיה כלפי מה שהם עשויים להתמודד איתו באופן אישי, מקצועי וגלובלי כפי שהזכרנו קודם.

אבל כאשר כל כך הרבה מהתוכן שאנו צורכים הוא כבד וחשוך, אנשים גם מברכים על הסחות דעת.

מצאו דרכים קטנות לשעשע ולהוציא משגרה את הלקוחות שלכם, כמובן כאשר התוכן תואם את ערכי המותג שלכם.

טיפים לעבודה מהבית בימי קורונה

כחלק מסגירת מקומות העבודה, רובנו עברנו לעבוד מהבית. בהתחלה זה היה נשמע מפתה ואפילו כיף אבל בפועל לעבוד מהבית זה אתגר לא קטן בכלל.

כבר כתבנו בעבר טיפים לעבודה מהבית לאלה מכם שזה עניין שבשגרה, אך כעת ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם בתקופה הזמנית הזו.

שמרו על לוח זמנים קבוע ומסודר

הדבר הראשון שחשוב לעשות כאשר מתחילים לעבוד מהבית הוא לבנות לוח זמנים מסודר. אובדן השגרה ושעות העבודה אלו הבעיות העיקריות המתעוררות.

אין לחץ לצאת לפני הפקקים או להגיע בשעה מסוימת למשרד, אם אין ילדים אין סיבה לא לקום מאוחר בבוקר והפיתוי להמשיך את הבינג' מאתמול גדול, מה שעלול לתקוע אתכם עם עבודה דחופה בשעות הערב.

שימרו על לוח הזמנים הקבוע שלכם, הרווחתם את שעות הפקקים, אך אם בימים של שגרה אתם מתחילים לעבוד בשעה 8:30 בבוקר, עשו זאת גם היום.

המשיכו לקיים פגישות עם העובדים והקולגות, במידה ועשיתם זאת קודם שימרו על המצב ובמידה ולא עשיתם זאת זוהי דרך מצוינת לשדר עסקים כרגיל ולהכניס את כולם לעניינים.

ובדיוק כמו במשרד, עשו לכם הפסקות יזומות. צאו לארוחת צהריים מסודרת לא על יד המחשב וקחו כמה דקות להפסקת קפה כשאתם צריכים.

וחשוב לא פחות, סיימו לעבוד וסגרו את המחשב בשעה שקבעתם מראש. שמירה על גבולות והפרדה בין הבית לעבודה חשובה לאפקטיביות ולשפיות שלכם.

כחלק משמירה על מסגרת זמנים, הגדרת סביבת העבודה שלכם תעזור מאוד להתמיד בכך.

אל תסתובבו עם המחשב מפינה לפינה, לא לנדוד בין המטבח לחדר שינה או בין הכורסא לספה. סביבת עבודה מסודרת תהפוך את העבודה שלכם לפרודוקטיבית ותמנע מכם מריחה של זמן.

הגדירו מראש את סביבת העבודה שלכם וציידו אותה בכל מה שאתם צריכים, צרו עמדת עבודה נוחה, עם מסך, מקלדת, עכבר וכל מה שיעזור לכם להמנע מטיילת מיותרת בבית.

איך תישארו מרוכזים

ראשית, מקמו את פינת העבודה שלכם במקום הרחוק ביותר ממרכז ההתרחשות בבית על מנת למזער רעשים.

במידה ויש ילדים קטנים בבית, תדאגו גם להם לתעסוקה מראש, נסו לבנות גם להם לו"ז יומי קבוע וכך תוכלו לסדר את שלכם בהתאם.

אם יש בן זוג שגם הוא עובד בימים אלה מהבית, חלקו את היום למשמרות וכך לכל אחד מכם יהיה את זמן העבודה שלו ללא הסחות דעת וברצף.

סגרו את כל מסיחי הדעת, פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ וכו'. אם הרעשים עדיין מפריעים לכם, תוכלו להשתמש באוזניות ולמצוא קטעי מוזיקה ביוטיוב המיועדים לשמירה על ריכוז בעבודה.

שריינו בלוח הזמנים כמה שעות לעבודה נטו, בלי פגישות ובלי מיילים, רצף עבודה עוזר לשמור על ריכוז גבוה.

היעזרו בטכנולוגיה

ישנם לא מעט כלים אינטרנטיים שמשפרים פלאים את העבודה מרחוק. אנו מאמינים שלא מעט עסקים שיתחילו לעבוד עם כלים אלו ימשיכו להעזר בהם גם בחזרה לשגרה ולמשרדים.

הכלי הנפוץ ביותר בתקופת הקורונה הוא כמובן הזום (ZOOM), אך ישנם לא מעט כלים נוספים. חלקם לניהול משימות כמו הטרלו, חלקם לתקשורת עם העובדים וחלקם מגשרים על העבודה מרחוק.

כתבנו מאמר שלם המרכז את הכלים הטכנולוגיים היעילים ביותר – מוזמנים לקרוא.

שמרו על אורח חיים בריא

המקרר והספה כל כך קרובים אלינו בימים אלה שקשה מאוד להימנע מהם והנטייה לאכול יותר וללכת פחות גדלה מאוד כשעובדים מהבית.

מעבר לענייני המשקל שכולנו נאלץ להתמודד איתם ביום שאחרי, אכילה מסודרת עוזרת מאוד לשמור על הריכוז בזמן העבודה. תדאגו שתמיד יהיה משהו בריא בבית "לחטוף", פירות, ירקות וגם חטיפי בריאות לפינוק.

בנוסף, ישיבה ממושכת מול המחשב עלולה לגרום לכאבי גב או צוואר כאשר אין את הציוד המתאים, לכן מומלץ להצטייד בכיסא אורטופדי ולחבר את הלפטופ למסך שישב בגובה הנכון.

השתדלו לקום ולהתמתח אחת לכמה שעות. צאו לסיבוב קטן בחוץ, אור יום ושמש מספקים ויטמין די ומעלים את רמות הסרוטונין. חשוב לשהות בחוץ 20 דקות ביום, זה מאפשר גם להפחית את החרדה ולבצע עבודה אפקטיבית יותר.

לסיכום

אנו נמצאים בתקופה של אי וודאות, אך זו גם יכולה להיות הזדמנות לשינוי וצמיחה בעסק.

ראינו כי בעזרת שיווק אמפתי ורגיש, ניתן לגבש ולחזק את הקשר עם הלקוחות הקיימים ואף ליצור סביבכם קהילה של לקוחות חדשים.

לצאת מהקופסא זו אינה קלישאה בימים כאלה, זו חובתכם כעצמאים על מנת שתוכלו לשמור על העסק שלכם. היו יצירתיים וגמישים ותבנו אסטרטגייה שתשאיר אתכם פעילים בכל רגע נתון.

העצה הטובה ביותר שנוכל לתת לכם היא להישאר נאמנים לערכים שלכם כמותג בזמן שאתם מתאימים את האסטרטגיות השיווקיות שלכם לאי הוודאות חסרת התקדים שאנו נמצאים בה.

היו אותנטיים, אמפתיים ושקופים ככל האפשר עם הלקוחות שלכם והמשיכו לטפח את מערכות היחסים שכבר יצרתם ואת החדשות שתצמחנה כתוצאה מאופן הפעולה שלכם בתקופה זו.

למדנו כי אין מדריך רשמי כיצד לתקשר עם הלקוחות שלכם, איזה מידע הוא החשוב ביותר, או באיזו תדירות עליכם לשלוח עדכונים מכיוון שהדבר הטוב ביותר עבור עסק אחד עשוי לא להתאים לעסק אחר.

שינויים רבים נוספים צפויים להתפתח בשבועות הקרובים, מה שאומר שבעלי עסקים חכמים ואנשי שיווק יצטרכו להסתגל כל העת למצב הנוכחי ולהתאים אסטרטגיות שיווק בהתאם לצורך.

למרות שזה יכול להיות מסלול קשה לניווט, הסתגלות והאזנה ללקוחות שלכם בכל רגע נתון יספקו את התובנות הדרושות לכם בכדי להתקדם בצורה הטובה ביותר.