ארגונומיה בעבודה – פתרונות עיצוב עמדות עבודה ומחשב

ארגונומיה היא מדע העוסק בקשרים המתקיימים בין האדם לסביבתו מנקודת מבט של הנדסת אנוש. 

הארגונומיה בהקשר של סביבת עבודה, חוקרת את התנהגות האדם במקום עבודתו ואת היחס המתקיים בינו לבין הסביבה והמטלות שעליו לבצע בעת שהותו בה.

המטרה היא להתאים את הסביבה לאדם העובד, לשפר אותה ולהפוך אותה ידידותית עבורו. 

זאת מתוך אמונה כי סביבת עבודה בריאה, נעימה, נוחה ונטולת סיכונים תעסוקתיים, מובילה לתפוקת ייצור טובה יותר, להקטנת ההיעדרות מעבודה ולהימנעות מאובדן הכנסה.

אז מה זה ארגונומיה? איך מייצרים סביבת עבודה יעילה? האם ניתן לעשות זאת לבד ומה צריך בשביל זה? בואו נתחיל.

מהי ארגונומיה?

ארגונומיה (מיוונית: ארגו = עבודה, נומוס = חוק) או הנדסת אנוש זהו מדע העוסק בקשרי הגומלין בין העובד וסביבת עבודתו, על מנת ליצור סביבת עבודה בטוחה, נוחה ויעילה.

כפי שאמרנו קודם, מטרת הארגונומיה למשרד היא לשפר את נוחות המשתמש, לשמור על בריאותו ולהגביר את התפוקות בעבודה.

מטרה זו מושגת על ידי למידת סביבת העובד, הבנת הצרכים האישיים שלו, תכנון תחנת העבודה כך שתתאים ליכולות ומגבלותיו של כל עובד וביצוע השינויים הנדרשים להשגת תנאים פיזיים ופסיכולוגיים הולמים עבורו.

בעלי עסקים רבים הרוצים לשפר את המצב של החברה שלהם מבחינת תפקוד כוח האדם, נותנים כיום דגש על תחום הארגונומיה. 

על פי מחקרים, ניתן להפחית את ימי המחלה שהעובדים לוקחים, את הפציעות שהם סובלים מהן ובאופן כללי לגרום להם להיות יותר יעילים בזמן שהותם במשרד.

בעידן של היום, כאשר המחשבים כבר מזמן השתלטו על חיינו ומקומות העבודה מבוססים על עבודות מחשב למיניהן, ושולחן הסלון הפך למשרד ביתי, ארגונומיה בעבודה הכוללת תכנון נכון של העמדה במשרד או  ארגונומיה בבית זה ממש בגדר חובה.

מהי ארגונומיה פיזיולוגית וכיצד היא פועלת?

ארגונומיה פיזיולוגית עוסקת במבנה גוף האדם, תפקודו ותגובתו לעומס פיזיולוגי ופסיכולוגי.

ממדי גוף, החזקת חומרים, מבנה סביבות עבודה, דרישות עבודה וסיכונים הנגרמים מחזרות, רעידות, כוחות ותנוחות של הגוף הגורמות ללחץ ובעיות בשרירים ובשלד.

שהייה ממושכת בישיבה מול המחשב הפכה לנורמה. כדי לשמור על הבריאות, חשוב להתאים את סביבת העבודה ובעיקר את הכיסא, השולחן ועמדת המחשב לממדי המשתמש. 

חשוב לבחור כיסא מתכוונן המאפשר התאמה מרבית לממדי האדם היושב. 

על הכיסא להתאים לגובה האדם ולגובה שולחן העבודה, כך שיאפשר ישיבה נוחה ותמיכה מלאה לכפות הרגלים. 

גובה שולחן מיטבי צריך לאפשר לכיסא עם היושב עליו להיכנס מתחתיו.

הנה כללי ארגונומיה שעל כל עובד היושב ברוב שעות היום סביב עמדת העבודה לאמץ:

 מושב הכיסא

  • עומקו כ-5 ס"מ
  • קצר מאורך הירכיים
  • מרופד בחומר מונע הזעה והחלקה

משענת הגב 

  • המשענת אמורה לתמוך בעקומה הטבעית של הגב. ניתן להישען מידי פעם אחורנית לזווית של כ 110 מעלות ולאפשר ישיבה נינוחה.
  • תומכת במותנית
  • זווית בינה לבין המושב תהיה 105-110 מעלות

משענות ידיים

  • תמיכת ידיים מקטינה את הלחץ על עמוד השדרה
  • גובהן צריך לאפשר הנחה נוחה של האמות על שולחן העבודה או על המשענות עצמן
  • מומלץ שיהיו ידיות מתכווננות על מנת שניתן יהיה להורידן מטה מידי פעם ולשבת קרוב לשולחן

אופן הישיבה

  • על הישבן להגיע עד למקום בו הגב נתמך במשענת
  • יש לשבת עם גב זקוף
  • כפות הרגליים מונחות על הרצפה או על הדום (שרפרף) 
  • על זווית הברכיים בישיבה לעמוד על כ-100 מעלות על מנת לשחרר לחץ מפיקת הברך
  • בישיבה על הכסא להיות קרוב אל השולחן

צג המחשב

  • חשוב לשבת מול המחשב ולא בזוית כלפיו 
  • על המסך להיות בגובה העיניים, ממוקם מול הפנים או מעט נמוך מהן כך שיאפשר למשתמש להסתכל ישר לפנים ולכל הכיוונים מבלי להטות את הראש 
  • זווית הצג בהטיה אחורית של כ-5 מעלות 
  • מרחק הצג 60-90 ס"מ מהעיניים 
  • תאורת הצג ובהירותו מכוונים לאופטימום 
  • מסמכים להקלדה יונחו בקו אחד עם המקלדת, או בגובה העיניים 
  • רצוי להוסיף מתקן להחזקת מסמכים בצד המסך 
  • רצוי לנקות אבק מהמסך אחת לכמה ימים (האבק מפריע לרזולוציה ולעיניים)

מיקום והתאמה של המקלדת

  • המקלדת תמוקם בגובה המרפקים, כך שבעת הקלדה ימצאו הזרועות בצידי הגוף (צמודות לגוף ולא שלוחות קדימה) 
  • המקלדת תהיה מורמת מעט בחלקה האחורי 
  • יש להקליד ללא שימוש מוגזם בכוח כאשר האצבעות כפופות מעט באופן טבעי וללא מאמץ 
  • בזמן ההקלדה מוטב שלא להשעין את שורש כף היד על השולחן. יש לשמור על שורש כף היד משוחרר ולהקליד כשהאצבעות מרחפות. ניתן להניח תמיכה של כרית ג'ל מתחת לשורש כף היד

מיקום והתאמה של העכבר

  • על העכבר להיות ממוקם קרוב למקלדת, על מנת להימנע משליחת יד רחוקה קדימה 
  • על העכבר להיות בגודל מתאים לגודל כף היד 
  • כף היד ממוקמת בנוחות על העכבר, באחיזת חביקה

התאמת התאורה 

חלל העבודה צריך להיות מואר היטב. את התאורה יש למקם כך שאין מקורות סנוור כמו אור חלון או מנורה הממוקמים מול המסך ומשתקפים דרכו.

הקפידו על תאורה נעימה ולא ישירה, מקמו את המסך לצד החלון והיעזרו בוילון הצללה מונע סינוור.

כמו כן ניתן לכוון נורת לד שולחנית ולהאיר את משטח העבודה מלמעלה.

ארגון נכון של עמדת העבודה

ארגון משטח העבודה בצורה יעילה ומיקום חפצים שימושיים בהישג יד ימנעו עייפות מוגברת וכאבים באזור הצוואר וחגורת הכתפיים. 

חשוב לוודא שמשקל הזרועות נתמך כל הזמן. כאשר אין תמיכה לזרועות, הצוואר והשכמות נתפסים במשך יום העבודה. 

לכן חשוב להניח את הזרוע על השולחן או על ידיות הכיסא בכל זמן העבודה ולא לשבת עם הזרועות באוויר.

נסו לשמור על ראש וצוואר ישרים כמה שניתן ולהציב את מסך המחשב ישירות מול הפנים, כאשר חלקו העליון אינו גבוה מגובה העיניים. 

המקלדת צריכה להיות ישרה מול הצג כך שלא תצטרכו לסובב את הראש והצוואר לעיתים קרובות.

כאשר משוחחים בטלפון חשוב לא להחזיק את הנייד בין הכתף והאוזן אלא להחזקו ביד ולהחזיק את הראש בצורה ישרה.

המקלדת והעכבר צריכים להיות קרובים מספיק כדי למנוע תנועה מוגזמת שמאמצת את הכתפיים והזרועות.

הימנעו ממאמץ עיניים על ידי כך שמסך המחשב לא יהיה קרוב מדי, עליו להיות לפחות במרחק של זרוע.

ודאו כי מסך המחשב אינו ממוקם לפני חלון או על רקע בהיר כדי להימנע מסנוור על ידי המסך.

חשוב לוודא שכפות הרגליים מגיעות לרצפה. אם הן תלויות באוויר זה יפריע ויגרום לכאבים לאורך זמן. 

ניתן לשחק עם הגובה של מושב הכיסא לצורך התאמת גובה הרגליים או להשתמש בהגבהה לכפות הרגליים על מנת שיהיו מונחות על משטח יציב. 

טיפים לסידור מוצלח של עמדת העבודה במשרד או בבית

סדרו תחילה את סביבת העבודה – שתהיה מרווחת, ללא מכשולים כמו חוטי חשמל סבוכים וקלסרים. הקפידו לתלות את התיק על מתלה ייעודי לכך.

הקפידו להניח ידיים על השולחן – בזווית פתוחה במרפקים (95 מעלות לערך), כתפיים משוחררות. 

חשוב לא להישען על המרפקים ולוודא שאין נקודות לחץ על האמות או שורש כף היד. 

ניתן בהחלט להניח ידיים גם על ידיות הצד בכסא. אמות תמוכות הוא אחד הסודות להפחתת עומס מהכתפיים והשכמות. 

זה בתנאי שהידיות מתכווננות והכיסא שלכם לא רחב מידי.

כיוון הכיסא המשרדי – נתחיל את כיוון גובה הישיבה בעזרת כפות ידיים בגובה השולחן.

ראשית נניח ידיים על השולחן, זווית פתוחה במרפקים (קצת יותר מ 90 מעלות) וכתפיים רפויות.

נניח תחילה אמות על השולחן כי השולחן הוא קבוע. אין לנו יכולת לשנות אותו יותר מידי. בעיקר שולחן פינת האוכל בבית אך לרוב גם שולחנות במשרד.

הנחת האמות על השולחן עם מרפקים משוחררים מסייעת לתמיכה בשכמות, כתפיים וצוואר ויש כאלה שזה ממש הסוד עבורם למניעת כאבי צוואר.

הניחו כפות רגליים תמוכות במלואן על הרצפה – ניתן להניח הדום אם הכיסא גבוה מידי וכפות הרגליים לא נוגעות בקרקע. ההדום צריך להיות גבוה מספיק כדי שלא ייתקל בגלגלי הכיסא. מעל 15 ס”מ.

כוונו את המסך כך:

מרחק – כיד מושטת קדימה

זווית – מעט נוטה מעלה , כלפי השמיים (כמו בלפטופ)

גובה – החלק העליון מול העיניים והמבט פונה בזווית קלה מטה

עובדים עם מחשב נייד (לפטופ)? – חברו למחשב הנייד מקלדת ועכבר חיצוניים, כך שתוכלו להרחיקו מעט ואף להגביה אותו על מגש מותאם. זה ישנה לכם את כל צורת הישיבה ויהיה נוח בהרבה.

השתמשו בעזרים ארגונומיים – בהתאם לצורך, כמו מחזיק מסמכים, מעמד לסמארטפון, אוזניות או כדור פיזיו.

מומלץ להקפיד על הנחת אביזרי העבודה לפי תכיפות השימוש ומידת השימוש בהם: אביזרים בשימוש תדיר כגון עכבר ומקלדת יונחו במעגל הראשוני, בעוד שהצג, לפטופ וטלפון יונחו במעגל המשני, רחוק יותר. 

הקפידו על הפסקות והרבו בתנועה – בכל פעם שאתם משוחחים בטלפון, צעדו ברחבי המשרד.

לסיכום

כל עצמאי או מעסיק מנסה לא מעט דרכים לייעל את זמן העבודה שלו ושל עובדיו. אחת הדרכים הטובות ביותר היא בעזרת ארגונומיה משרדית.

למדנו כי ישיבה ממושכת אינה בריאה ושינויי תנוחה תכופים במהלך יום העבודה הם דרך להפחית את נזקיה של הישיבה. 

ראינו כי בעזרת סידור עמדת העבודה, בחירת הכיסא הנכון, כיוון המסך ועוד ניתן להפוך את זמן העבודה לבטוח ואפקטיבי יותר.

בנוסף, שינויים קטנים כגון שינוי גובה המושב, זווית הכיסא ומידת ההישענות לאחור מומלצים בכל 15-20 דקות של ישיבה רצופה ומשנים את יום העבודה שלנו משמעותית.

בהצלחה 🙂