את פייפאל כמעט כולנו מכירים כשירות לקנייה באתרים ברשת, שירות מועיל במיוחד לקנייה באתרים בחו"ל כאשר אנחנו נתקלים במוכרים שאנחנו לא מכירים.

בנוסף לאנשים שקונים בעזרת פייפאל יש גם את הצד השני, הצד של המוכרים שמציעים ללקוחות את האפשרות לשלם באמצעות השירות.

למעשה הרבה עסקים מתחילים וגם ותיקים רוצים לסלוק אשראי ומעדיפים סליקה עם פייפאל מאשר לסלוק כרטיס אשראי רגיל.

במאמר נבין איך עובד השירות של paypal ובמה הוא טוב לקונים, במה הוא טוב למוכרים ונראה אם יש חסרונות לשירות. 
 

יתרונות וחסרונות בעבודה עם paypal

 

מה זה PayPal? קווים לדמותה

PayPal הוקמה בשנת 1999 כשירות של חברת קונפיניטי (Confinity) שהתאחדה לאחר כשנה עם חברת X.com של היזם אילון מאסק (יזם סדרתי שהיום עוסק בפרויקטים בתחום האנרגיה ותחבורה כמו רכבי טסלה).

בשנת 2002 נקנתה החברה על-ידי eBay מה שהוביל משמעותית לקפיצה בשימוש בשירות, שבאופן מעשי הפך ברירת מחדל בקנייה באתר. השימוש הנרחב העלה את כמות המשתמשים ולמעשה גם עזר להפיץ את פייפל כאמצעי תשלום לאתרים אחרים.

בשנת 2014 eBay הפכה את פייפל לחברה עצמאית (במקום חברת בת) וכיום היא חברת התשלום האינטרנטית הגדולה מסוגה בעולם.

נקודה ישראלית - במשך השנים קנתה מספר חברות ישראליות ( Fraud Sciences ו-Cyactive) ופתחה משרדים ומרכזי פיתוח ובהמשך אף שירות לקוחות.
 

יתרונות וחסרונות של עבודה עם PayPal


במה PayPal טובה לקונים?

השירות העיקרי של paypal מאפשר ללקוחות פרטיים דרך מאובטחת לבצע עסקאות קנייה ברחבי האינטרנט. 

השירות מייתר את הצורך בהזנת פרטי אשראי בעת הקנייה באתרים ברשת, כאשר חלקם לא מאובטחים בצורה נאותה ולעתים אף יכולים לחשוף את הגולשים להונאות.

איך זה עובד?
על מנת להשתמש בשירות הגולשים נרשמים עם פרטיהם ופרטי כרטיס האשראי שלהם באתר פייפל ומאמתים את פרטי אמצעי התשלום שלהם.

לאחר סיום הרישום ואימות הפרטים, המשתמשים יכולים לגלוש באינטרנט ולבצע עסקאות בכל אתר שמאפשר תשלום בחשבון paypal במקום למלא פרטי אשראי.
 

יש לשימוש בפייפאל כמה יתרונות עבור הגולשים:

אבטחה – צמצום הסיכון לגניבת פרטי האשראי, פרטי התשלום נמצאים באתר אחד מאובטח במיוחד במקום להיות מפוזרים במשך הזמן בעשרות אתרים (או יותר) שונים עם רמות אבטחה משתנות.

מניעת הונאות - מעבר לביטוח שיש בחברת האשראי לשימוש לא הוגן בכרטיס, גם paypal מספקת שכבת הגנה דומה נוספת. מוכרים שיהיו עליהם תלונות ממשתמשי פייפל יחסמו מהר מאוד.

מהירות - התשלום מבוצע בצורה זריזה, אין צורך להזין את פרטי האשראי והפרטים האישיים, אלא פשוט להתחבר לחשבון הפייפאל ולאשר את ביצוע העסקה.

ביטחון בקבלת המוצר - בפייפאל יש שכבת הגנה נוספת לקונה שמאפשרת לפתוח בקשה לבדיקה במידה והמוצר שהזמנת לא הגיע או הגיע פגום.

במידה והמוכר והקונה לא הגיעו להסכמה פייפל תכריע בנושא ועלול לשלול מהמוכר תשלום על העסקה (דבר שקונים מסוימים מנצלים לרעה).

עלות -  הלקוח לא משלם על עצם העסקה בפייפאל, התשלום היחידי הוא עמלת המרה במידה והלקוח קונה במטבע זר והחליט לבצע את ההמרה באמצעות paypal.

טיפ של מנוסים
אם עמלת ההמרה שלכם לקנייה במט"ח בכרטיס האשראי טובה, סמנו בשלב התשלום הסופי לשלם במטבע המקורי (ולא בשקלים) ותחסכו את עמלות ההמרה הלא-מאוד-אטרקטיביות של פייפל.

שירות לקוחות פייפאל בעברית (Paypal Israel) - יש מענה טלפוני בעברית בשירות הלקוחות, וגם בדואר אלקטרוני.   
 

מה זה פייפאל


למה פייפל טובה למוכרים?

כמו שראינו יש לפייפאל יתרונות לקונים בכך שהם מאפשרים קנייה בטוחה, מהירה ומאובטחת יותר באתרים ברשת האינטרנט.

מסיבות אילו קונים רבים מרגישים בטוחים יותר לשלם בעזרת paypal מה שמקל עליהם את ההחלטה על ביצוע הרכישה של המוצר או השירות. 

(מעניין לציין שבניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, על מנת לקבל תשלום באמצעות פייפל הלקוח אינו חייב להיות משתמש רשום בפייפאל. עם זאת, תשלום ללא לקוחות הוא פחות אינטואיטיבי ולקוחות ללא חשבון פייפאל עלולים להסתבך דווקא בשלב התשלום).

עניין הביטחון וצמצום התלבטות הוא נתון חשוב.

אחד העקרונות החשובים ביותר שעוזרים לשפר את אחוז השלמת הקנייה של קונים פוטנציאלים הוא להקל ולצמצם את ההתלבטויות שלהם בתהליך הקנייה ולהביא אותם לידי סיום העסקה.

קנייה מהירה - תשלום בעזרת פייפאל יכול לסייע עם קונים מסוימים שרגילים וסומכים על קנייה באמצעות השירות. היתרונות האלו חשובים במיוחד כאשר הלקוחות שלכם נמצאים בחו"ל והם פחות מכירים אתכם.

התחלת עבודה מהירה - עוד יתרונות בקבלת תשלום בעזרת פייפל הוא בכך שפייפל מאפשרת להתחיל לסלוק בקלות יחסית, בעוד חברות האשראי דורשות פתיחת חשבון חתימה על מסמכים ותשלום חודשי, בפייפאל פתיחת החשבון מהירה יותר ואין גביית תשלום קבוע.


שליחת בקשת תשלום - עוד שירות נחמד שפייפאל מאפשרים הוא PayPal.me שמאפשר לך לשלוח בקשות תשלום באמצעות לינק שניתן לשתף למשל במסרון או בדוא"ל.
השירות יכול להיות שימושי כאשר מוכרים פרטים בודדים או נותנים שירות פרטני. השירות מאפשר לשלוח בקשת תשלום מותאמת אישית ללקוח לפי מה שרכש (למעשה סוג של דף תשלום אישי).
 

האם יש חסרונות לגביית תשלום בפייפאל?

עד כה הזכרנו את היתרונות לקונים והמוכרים בשימוש בפייפאל. אז כדי לתת תמונה יותר שלמה כדאי לציין שאם אתם מוכרים שמקבלים תשלום יש מספר חסרונות לתשלום בפייפאל: 

עמלה – עמלת הסליקה בפייפאל גבוהה יחסית ומתחילה ב- 3.4% + 1.2 ₪ לעסקה לעומת 1% עד 3% בעסקאות אשראי רגילות.

תלונות של לקוחות - כפי שראינו לקוחות יכולים לפתוח תלונה על בעיות באספקת המוצר או מצבו מה שמחייב את בעל העסק להתעסקות נוספת. במקרים פחות שכיחים זה יכול גם להוביל לאיבוד התשלום על העסקה שלא בצדק.

צורך בהנפקת חשבוניות - אישורי התשלום של פייפאל אינם מוכרים בישראל לצרכי מס לכן יש להוציא בנפרד חשבוניות וקבלות על המוצרים שמוכרים.

זה נושא חשוב שעכשיו (באופן לא מקרי) נמשיך ונדבר עליו.
 

הוצאת חשבוניות וקבלות לעסקאות שנעשו בפייפאל

במידה ואתם תושבי ישראל ומוכרים מוצרים ללקוחות ישראלים או לחילופין אם אתם מוכרים מוצר ללקוח בארה"ב, איטליה או מזרח טימור (כן יש כזו מדינה) אתם צריכים להוציא חשבוניות וקבלות על עסקאות פייפל.

העניין שאישורי התשלום של פייפאל שנשלחים ללקוחות אינם חתומים דיגיטלית ולא בנויים בצורה שעומדת בדרישות רשויות המס הישראליות.

לכן על מנת לעבוד בצורה מסודרת יש לייצר לכל עסקת מכירה בעזרת פייפאל חשבונית מס שתואמת את העסקה ופרטיה (אחרת יש לזה שם אחר - העלמת מס).
 

חשבוניות אוטומטיות פייפל


אז איך מוציאים חשבונית על עסקאות בפייפאל?


יש שלוש דרכים עיקריות להוציא חשבוניות על עסקאות בפייפל:

שימוש בפנקס חשבוניות - הדרך הראשונה היא לכתוב חשבונית לאחר העסקה ולשלוח אותה. כן כן, כמו פעם להעתיק את פרטי הלקוח, לכתוב לו קבלה ואז לשלוח לו בדואר (לפחות אם הוא בארץ).

היתרון?
תמיד תוכל לפתח תחושת רטרו נפלאה של כתיבת חשבוניות כמו פעם.
החיסרון?
כמעט כל השאר, מבזבז זמן, מבזבז נייר, דורש התעסקות, עולה יותר כסף (בול, פנקסי חשבוניות וכו') בקיצור לא יעיל כמעט בשום צורה.

הוצאת חשבונית דיגיטלית ידנית - אם כבר התקדמתם לשירות שמאפשר הוצאת חשבונית ירוקה, תצטרכו אחרי כל עסקה לגשת למערכת למלא את הפרטים ולשגר את החשבונית למייל של הלקוח שקנה ממכם.

היתרון? 
חסכתם בולים ובכתיבה ידנית.
החיסרון?
ככל שתמכרו יותר תמצאו את עצמכם יושבים יותר ויותר וממלאים חשבוניות, או שתשלמו למישהו שיעשה את זה. בעשר החשבוניות הראשונות זה יהיה נחמד, בחשבונית המאה כנראה שהרבה פחות.

הוצאת חשבונית דיגיטלית אוטומטית - אם כבר התקדמתם למאה ה-21 ואתם מוציאים חשבוניות דיגיטליות, כדאי כבר להפוך את התהליך לאוטומטי לגמרי.

הדרך היעילה ביותר תהיה להשתמש בשירות חשבוניות דיגיטליות שגם מתממשק לפייפל ויודע להוציא חשבונית/קבלה באופן אוטומטי לכל קנייה ולשלוח אותה ללקוח.
זה בדיוק מה שעשינו באיזיקאונט.

בתוך דקות אפשר לחבר את חשבון הפייפאל לחשבון האיזיקאונט שלכם ללא תוספת תשלום (אין לכם חשבון אצלנו? באמת? הזמן לפחות להירשם לנסיון, ללא התחייבות וכולי).

לאחר החיבור כל תשלום שתקבלו בפייפל באופן אוטומטי ייצר חשבונית או קבלה חתומה דיגיטלית וישלח אותה ללקוח.

פתרון אוטומטי שכזה מצוין במיוחד לחנויות מקוונות, המערכת תוציא עבורכם חשבונית אוטומטית עבור כל קנייה גם כשאתם בחלום השביעי של הלילה (או השלישי אבל מי סופר).

ומה קורה אם אתם מוכרים בחו"ל? 
אין בעיה אפשר להוציא חשבונית באנגלית ובחיוב במטבעות זרים.
 

לסיום - יחסיכם עם PayPal לאן?

במאמר סקרנו יתרונות חשובים שיש לפייפאל שמאפשרת לגולשים ברשת לקנות בצורה בטוחה ומהירה. זאת הסיבה שקונים רבים בוחרים לעשות שימוש בפייפאל בקנייה ברשת כאמצעי התשלום העיקרי שלהם.

כשיש דרישה של קונים יש גם מוכרים שנענים לדרישה, ואכן ניתן בהרבה חנויות מקוונות לעשות שימוש בפייפאל על מנת להקל על הרוכשים לסיים את תהליך הרכישה.

מוכרים רבים מוצאים שאפשור תשלום בפייפאל הרבה פעמים משתלם למרות עמלת הסליקה הגבוהה יותר בהשוואה לסליקת אשראי רגילה, בכך שהוא מגדיל את כמות הרכישות של הגולשים הזהירים יותר.

נושא חשוב שהזכרנו הוא הצורך בהוצאת חשבוניות וקבלות על כל עסקה שעושים בפייפאל, גם אם מדובר בעסקה במטבע זר ללקוח בחו"ל.

ראינו שבמידה ואתם בעלי עסק שסולקים באמצעות פייפל, הדרך היעילה ביותר היא לעשות שימוש בשירות חשבונית דיגיטלית שיודע להתממשק לפייפאל ולייצר חשבונית אוטומטית לכל עסקה.
 
רוצים להוציא חשבוניות ולסלוק אשראי
כולל חשבוניות אוטומטית מ-PayPal ללא תשלום נוסף?