עצמאית בחופשת לידה? 4 עצות פשוטות שישדרגו לך את העסק

חופשת הלידה של העצמאיות נראית אחרת לגמרי משל שכירות. הן לא יכולות להשאיר מאחוריהן את דאגות העסק בעיניים עצומות, גם אם הן יודעות שהשאירו אותו בידיים טובות ויש כאלה שפשוט אינן יכולות לצאת לחופש כלל.

כדי לפוגג מעט מהמתח נתחיל בחוק היבש. עצמאיות רשאיות בזמן חופשת הלידה להמשיך להפעיל את העסק אך רק בתחזוקו השוטף. זאת אומרת ללא הכנסת פרויקטים חדשים אלא רק בשימור הקיים וזה על מנת שהעסק לא יפגע ונוכל להחזיק בלקוחות הקיימים.

דמי הלידה מחושבים על פי ההכנסה של העצמאית עבור שלושת החודשים שקדמו לראשון בחודש שבו יצאה לחופשה או שלושת החודשים בתקופה המקבילה בשנה הקודמת – לפי הגבוה מביניהם.

נשמע טוב? בואו לא נשכח שיש תינוק חדש בבית

self-employed-maternity-leave

המינון בין השמירה על העסק והביטחון הכלכלי לבין בילוי זמן עם התינוק הוא הקונפליקט העיקרי. מצד אחד חופשת הלידה מאפשרת לאם העצמאית להמשיך לשמר את העסק המינון בין השמירה על העסק והביטחון הכלכלי לבין בילוי זמן עם התינוק הוא הקונפליקט העיקרי. מצד אחד חופשת הלידה מאפשרת לאם העצמאית להמשיך לשמר את העסק שלה ולבלות זמן עבודה בבית, לחסוך בשליחת הילדים למסגרות גם אחרי שלושת החודשים ולהמשיך לנהל את העסק במקביל. שלא כמו שכירה שצריכה לשוב לעבודה אחרי שלושה חודשים בלבד.

מצד שני, החופש נהיה "חופש" והוא מוגבל ונתון לחסדיו של תינוק מקסים שבא לעולם (וזה לפני שהזכרנו בכלל את המצב הפיזי בימים שאחרי הלידה).

חופשת הלידה מלאה במשימות ויש דיאלוג לא נגמר בין הקדשה לתינוק החדש ובילוי זמן איכות לבין ניהול העסק. חלוקת הזמן והעייפות הפיזית דורשים מהאם העצמאית המון כדי להמשיך לנהל את העסק אך בריבוי התפקידים והמשימות הללו יש גם יתרון רב.

סייבר (siebar) אחד מראשי הפסיכולוגים החברתיים מתייחס לנושא של ריבוי תפקידים ולטענתו מצב זה דווקא מגדיל את היתרון של כל תפקיד וגורם לתחושת סיפוק והעצמה ולזה נרצה להתייחס במאמר.

נבחן ונלמד את מצב ריבוי התפקידים של האם העצמאית, נציע שיטות יומיומיות ופרקטיות לניהול העסק וניצול זמן איכות עם התינוק שלך.

הכיני את השטח מראש

בשלב השלישי בתיאורית הצרכים של מאסלו נמצאת תחושת הביטחון וזו נקודת המפתח החשובה ביותר בהכנת היציאה שלנו לחופשה הלידה.

חשוב שנעביר את המסר שהדברים ממשיכים כרגיל וכמתוכנן גם ללקוחות וגם לעובדים שלנו (במידה ויש).

בתור בעלות עסק אנחנו חייבות ליצור תחושה של ביטחון ורגיעה לפני צאתנו לחופשת לידה ובמהלכה, שהלקוח לא ירגיש ערעור בשליטה שלנו ושהתפקוד נשאר כרגיל.

ואיך ניתן לעשות זאת? ראשית מומלץ לעדכן את כל הנוגעים בדבר (לקוחות, עובדים, ספקים וכו') כי תאריך הלידה הולך ומתקרב ולשתף אותם בתוכניות שלך לתקופה זו.

הכיני מראש תוכנית עבודה מסודרת לחודשים בהם נוכחותך תהיה מוגבלת או לא תהיה כלל.

ישנן פעולות שתלוית בסוג העסק, לדוגמא, אם יש לך חנות או סטודיו שאת גם המנהלת, תדאגי למחליפה שאת סומכת עליה ותכניסי אותה לעבודה כמה שיותר זמן מראש. לאפשרות זו יש השלכות כלכליות וכדאי לבדוק היטב את היתכנותה ולהערך אליה מראש.

במידה ואת עובדת עם לקוחות קבועים קבעי איתם פגישה ועדכני אותם פנים מול פנים בכל השינויים שהולכים להתבצע בחודשים האלה ולאחר מכן שלחי להם מייל מסודר עם לו"ז לכל התקופה.

בנוסף, חשוב במהלך חופשת הלידה לשמור על קשר רציף ולעדכן באופן שוטף את הלקוחות במשימות שביצענו או שאנו מתכננות לבצע.

נצלי את העולם הדיגיטלי

לחלקנו יש את המשרד הפיזי שאליו אנחנו מגיעות מדי בוקר, לחלקנו יש את המשרד הביתי ולחלקנו יש פשוט מחשב או בשמו הנוסף – המשרד הדיגיטלי.

המשרד הדיגיטלי מכיל את כל מערך ההתנהלות שלנו: מיילים, קבצים, מערכת מענה ללקוחות ועוד והוא למעשה תחלופה למשרד הפיזי. יש בו את כל הממשקים הנחוצים לנו לניהול העסק אונליין בתקופה שלאחר הלידה.

ככל שנלמד לשלוט במערכות התפעול הדיגיטליות, נוכל להמשיך לנהל את העסק מרחוק בכל מקום שנרצה. אפילו מהמיטה

ישנם לא מעט ממשקים נוחים מאוד לשכלול העבודה מהמשרד הדיגיטלי כמו אפליקציות לניהול משימות, חשבוניות און ליין, תוכנות לשיתוף קבצים ועוד, מוזמנות לקרוא את המאמר שהכנו על כלים אינטרנטים מומלצים וללמוד כיצד לעבוד איתם.

מומלץ לבדוק ולהכיר את הממשקים שנוח לך לעבוד איתם לפני היציאה לחופשה ולהרגיל את העובדים והלקוחות בשיטת העבודה החדשה.

כפי שציינו קודם, תחושת הביטחון היא צורך חשוב מאוד אצלנו, גם כבעלות עסקים עלינו להמשיך לשלוט במשימות וביעדים שהגדרנו.

אז רגע לפני שאתן שולפות את המחשב ומורידות את כל האפליקציות, חופשת לידה היא גם זמן נפלא לעשות סדר לקראת הארגון החדש.

לבדוק מה חובה לשמור ומה אפשר לזרוק, לסדר את התיקיות של הלקוחות, לעבור על כל התמונות, המסמכים ולפנות מקום.

סדר זו משימה שלרוב נדחקת הצידה עם שגרת היומיום וחופשת הלידה היא זמן מצוין להתפנות לכך.

התבונני פנימה על העסק שלך

שגרת העבודה הרגילה והעמוסה מכתיבה קצב מהיר של ג'ינגול משימות ומרתון מפגישה אחת לשנייה. זמן חופשת הלידה מאפשר לך התכנסות פנימה. מותר לדלג על המראה המדוקדק, להמעיט בפגישות עסקיות ולבחון את העסק שלך מבפנים.

כפי שכבר הבנו החוק והזכאות לחופשת לידה לעצמאיות לא מאפשר לנו להתחיל פרויקטים חדשים אלא רק לשמור על הסטטוס הקיים ולכן אין גיוס לקוחות ותהליכי שיווק אגרסיבים וזה בדיוק הזמן לחשיבה אסטרטגית ובניית תוכנית רוחב.

נצלי את הפנאי לשאול את עצמך שאלות עסקיות חשובות:
היכן נמצאים הלקוחות הבאים שלך? איך נראים הנכסים הדיגיטליים שלך (אתר/ רשתות חברתיות/ בלוג)? מה כדאי לשפר במיתוג או בשפה העיצובית שלך? מי המתחרים שלך וכיצד הם פועלים?

בתוכנית אפשר להכניס משימות לחודשים הבאים, לבחון את היעדים שלך לשנה הקרובה, גם בתחום השיווק וגם אל מול התוכנית העסקית.

בנוסף, זה זמן מצוין להעשרה עסקית ולהכנת תוכן שיווקי: לכתוב מאמרים חדשים, לקרוא ידע חדש מהתחום, להתמכר לפודקסט מעניין, ללכת להרצאות.

הידע היום זמין בכל מקום ומומלץ להוסיף לשגרת היומיום עם התינוק הרצאה, ביקור במקום מעניין, גם פגישה לא רשמית עם קולגה יכולה להעשיר אותנו מאוד.

הזמן הלא רשמי הזה מאפשר לנו להיות שקועים בלמידה וחקירה ואפשר לשלב אותו בנינוחות בהכנת תוכנית שבועית.

mother-daugher-working-from-hom

זכרי שאת אמא טרייה

הזמן הזה הוא לא רק פסק זמן עסקי. חשוב מאוד לתת מקום למנוחה שלך ולזמן האיכות עם התינוק.

השילוב הזה שבין היותך אמא לבעלת עסק כנראה לעולם לא יהיה מאוזן ולכן חשוב לתת את הדגש והמשקל גם על זמן המנוחה והקשר עם התינוק.

כדאי לנסות מראש להגדיר את זמן ההקדשה שלך לעסק מידי שבוע, זה אתגר לא פשוט כשיש תינוק רך לצידך אבל זה יאפשר לך להתמסר לזמן שלך עם התינוק לצד ניהול שוטף של העסק.

כמה רעיונות לניצול זמן האיכות שלך:

אחת לשבוע כדאי לצאת עם התינוק לזמן משותף מחוץ לבית לפחות לשעה בלי סלולרי או מסך כל שהוא. הזמן הזה משפיע על הרעיונות הטובים ביותר. גינה, בית קפה, פגישה עם אמא עצמאית אחרת, כל אלו יניבו פירות והעשרה.
אפשר להתחיל לחזור לשגרת אימונים קלילה, יש היום המון אימונים המשלבים את התינוק הרך בפעילות, זמן איכות מצוין וזמן ניתוק מעולה! גם לך וגם לתינוק.
זמן מנוחה אמיתי הוא זמן שבו את והתינוק החדש ישנים בלי מפריע, אל תחששי לבזבז את הזמן על שינה, נצלי אותו במנוחה.
כל אלו יאפשרו לך לנהל את השגרה החדשה בצורה יעילה יותר ויתנו לך זמן אמיתי לבלות עם הרך החדש שלך.

אז לסיכום - איך לאזן את התקופה בין האמהות הטרייה לניהול העסק שלי?

בראש ובראשונה תכנון – אין כמו תוכנית טובה (אך גמישה) כדי להנות מזמן חופשת הלידה.

למדנו כי ריבוי משימות יכול להיות דבר חיובי המעודד ביטחון מעמדי, סיפוק והעשרת התפקיד שלך כאם וכבעלת עסק.

התחלנו מזה שלקוחות זקוקים לביטחון והכנה מראש וכדאי להגיש להם תוכנית מרוכזת והמשכנו ופרטנו אסטרטגיות ניהוליות שונות שמומלץ לבחור מראש ולתכנן אותן בקפידה.

דיברנו על הזמן הזה כזמן התכנסות שיאפשר לך לבחון את כל מערך השיווק והתוכנית העסקית שלך, לשאול שאלות על העסק, להיפגש עם מומחים ולבסס משימות חדשות להמשך.

דנו בזמן שלך כאמא ואיך אפשר גם לנצל אותו לחיבור עם התינוק שלך דרך פעילות מחוץ לבית, בניית שגרת כושר עם התינוק ומנוחה אמיתית.

לסיום, הבנו כי להיות אמא ובעלת עסק זה מצב של ג'ינגול אינסופי.

כשלנגד עינינו תעמוד תוכנית, נוכל להיכנס לתקופה הזו ברוגע ובשלווה. אם נקבל באהבה את ריבוי התפקידים שלנו וניתן מקום לכל אחד מהם התקופה הזו תניב פירות נפלאים. 

דילוג לתוכן