חשבונית עצמית: איך מפיקים ומתי? איזיקאונט עושה לכם סדר

שמעתם פעם על המושג חשבונית עצמית? 

אם לא, השם בטח מרמז לכם על מה מדובר, זאת חשבונית מס שאנחנו מפיקים בעצמנו לעצמנו. אנחנו עושים בה שימוש כאשר אנחנו צורכים בעסק שירות או מוצר ממוכר שאינו יכול להפיק לנו חשבונית.

נשמע לכם קצת מוזר? אנחנו יכולים להבין אתכם, שהרי בדרך כלל על הוצאות שלנו בעסק אנחנו מקבלים חשבונית מהצד ממנו אנחנו מקבלים את השירות, בעוד שחשבוניות אנחנו מוציאים ללקוחות שקונים מאיתנו מוצרים ושירותים.

אם טרם יצא לכם להיתקל במושג חשבונית עצמית, או אם נתקלתם בו אבל אתם לא יודעים מתי הוא רלוונטי עבורכם, כדאי לכם להישאר ולקרוא את המאמר הזה. אולי אפילו תגלו שיש מקרים שאתם אמורים להוציא בהם חשבונית עצמית ולא ידעתם. 

למעשה, רוב העסקים הקטנים די מתעלמים מנושא החשבוניות העצמיות ומנגד העניין הזה לא נבדק לרוב מצד  רשות המיסים, כך שהנושא הזה נשאר קצת באפלה ולכן פחות מוכר עבור עסקים קטנים.

רגע לפני שנתחיל, הבהרה קטנה, המאמר הזה נועד לתת מידע כללי ולא להחליף ייעוץ מס מקצועי. לכן לפני כל הוצאת חשבונית עצמית, בוודאי בפעם הראשונה, אנחנו ממליצים לכם להתייעץ עם המייצג שלכם מול רשויות המס.

חשבונית עצמית - כל מה שצריך לדעת

מתי מוציאים חשבונית עצמית

כעצמאים, כל עסקה שאתם מעורבים בה צריכה להיות מדווחות לרשויות המס והדרך היא באמצעות מסמך חשבונאי מתאים, כמו חשבונית ירוקה או קבלה. 

העניין הזה נכון כמובן גם לנושא המע"מ, למעט מקרים ספציפיים, על מרבית העסקאות יש תשלום למע"מ שנגבה לרוב על ידי המוכר המעביר את הסכום לרשויות המס.

בחשבונית עצמית יש צורך כאשר מי שמספק לנו את השירות לא מורשה להוציא לנו קבלה או חשבונית מס עבור השירות שאותו אנחנו מקבלים, לדוגמא, אם מדובר באדם פרטי או גורם מחוץ לישראל ולכן אנחנו עושים את זה בעצמנו.

מלבד הדיווח על העסקה עצמה, חשבונית עצמית מאפשרת לכם לקבל החזרים על ההוצאות הקשורות בעסק, שהרי זאת הוצאה לכל דבר.

מצב נפוץ שדורש הנפקה של חשבונית עצמית הוא כאשר אתם שוכרים לעסק משרד או חנות אבל המשכיר שלכם הוא אדם פרטי שאין לו תיק עוסק ברשויות המס.

מקרה אחר הוא קבלת שירות מגורם שלא רשום כעסק, לדוגמא, הרצאה או ייעוץ מסוגים שונים, כלכלי או הנדסי הניתנים באופן חד פעמי.

דוגמא נוספת היא צריכה של שירותים או מוצרים מחו"ל, זה יכול להיות ייבוא חומרי גלם או מוצרים אחרים לשימוש בעסק, קבלת שירות ואפילו הוצאות פרסום בפלטפורמות בינלאומיות. 

אגב, אם מדובר בקניית מוצרים ושירותים מרובים מחו"ל, רשויות המס מאפשרות לדווח עליהן בחשבונית חודשית מרוכזת, כך שתוכלו לחסוך הנפקה גדולה של חשבוניות עצמיות. קישור להחלטת מיסוי בנושא

חשבונית עצמית לעוסקים פטורים

עד כה דיברנו על חשבוניות עצמיות שחברות ועוסקים מורשים מחוייבים להוציא במקרים מסוימים. אבל מה קורה כאשר אתם עוסקים פטורים וצריכים להנפיק מסמך חשבונאי עבור צד שאינו יכול להוציא חשבונית מס? כאן העניין הופך להיות מורכב יותר.

כאמור עוסקים פטורים אינם גובים מע"מ ובהתאם לא יכולים להוציא חשבונית מס בדומה לעוסקים מורשים וחברות בע"מ, כך שהם למעשה לא יכולים להוציא חשבונית עצמית בעצמם. מצד שני הם עדיין במקרים מסוימים חייבים לשלם את המע"מ.

אז מה עושים? ובכן יש לעוסקים פטורים פתרון להוצאת חשבונית מס במקרים כאלו, אם כי נציין שלא מדובר בפתרון הכי יעיל בעולם… ולמעשה לא ברור כמה הוא אכן מבוצע בפועל.

אז כדי להוציא חשבונית מס עצמית, על עוסקים פטורים להגיע למשרדי המע"מ, לקבל אישור לעסקה ואז פקיד המע"מ למעשה מנפיק בעצמו חשבונית מס עם פרטי העסקה לעוסק הפטור.

לחילופין, יש מקרים ספציפיים שבהם הצד שמספק לכם את השירות יכול לגשת בעצמו למשרדי המע"מ כדי להוציא חשבונית מס כנגד עסקה חד פעמית (נקראת "עסקת אקראי"), לעיתים גם ללא מע"מ, כתלות בהכנסות השנתיות שלו ולפי החלטת פקיד המע"מ.

בכל אופן, אם מדובר בעסקאות נדל"ן, לרבות השכרה, הן תמיד יכללו מע"מ כך שאחד הצדדים יצטרך להוציא חשבונית מס במשרדי המע"מ.

חשבונית עצמית להוצאה מוכרת

כפי שראינו, אנחנו מוציאים חשבונית עצמית על תשומות (הוצאות) שיש לנו בעסק, לגורם שאינו יכול להוציא חשבוניות כדי לדווח למע"מ על עסקה הדורשת תשלום מע"מ.

עם זאת, למרות שאנחנו מוציאים את החשבונית, עדיין מדובר בהוצאה לכל דבר, שהרי צרכנו שירות או מוצר כלשהו בעסק ושילמנו עליו. לכן, באופן טבעי ניתן להגיש את החשבונית כהוצאה מוכרת למס הכנסה.

בנוסף, כמו כל הוצאה ששולם בה המע"מ, אנחנו יכולים להגיש את החשבונית כדי להתקזז על מע"מ ששילמנו. כמובן במידה ואנחנו עוסקים מורשים או חברות בע"מ. כמו בכל הוצאה, עוסקים פטורים לא זכאים להתקזזות על המע"מ. 

כמובן שהצד השני לעסקה לא יוכל לעשות שימוש בחשבונית העצמית שהוצאנו לקיזוז תשומות ומס, משום שהוא לא שילם אותן וסביר להניח שזה גם לא יעניין אותו בכלל.

איך מוציאים חשבונית עצמית

מבחינה טכנית, חשבונית עצמית מתבססת על חשבונית מס רגילה. כך גם אצלנו במערכת EZcount – במידה ואתם עוסקים מורשים או יש לכם חברה בע"מ אתם מפיקים את החשבונית העצמית דרך ממשק הפקת חשבונית המס שאתם מכירים.

אז איפה ההבדל? לא נשאיר אתכם במתח (כמה מתחשב מצידנו), ההבדל מתחיל בדרך בה נרשום את פרטי העסקה:

בשם הלקוח יש לרשום את העסק שלנו, שהרי אנחנו צורכים את השירות ובהמשך כמו שהבנו, אנחנו צפויים להגיש את חשבונית המס העצמית כהוצאה.

לגבי ציון סכום העסקה, כמו שראינו למעלה הסכום שאתם מציינים יהיה הסכום שאתם מעבירים לנותן השירות ועליו תוסיפו את סכום המע"מ הנגזר מגובה העסקה.

נניח שסכום השכירות לחנות קטנה שאתם רוצים לשכור מגורם פרטי היא בעלות חודשית של 4000 ש"ח.

נרשום את סכום העסקה בחשבונית העצמית בגובה של 4000 ש"ח ועליה נוסיף את המע"מ בשיעור של 17%, כלומר 680 ש"ח. כך סך היקף העסקה יהיה 4680 ש"ח.

בנוסף יש להוסיף למסמך הערה שתציין שמדובר בחשבונית עצמית על שירות שאתם מקבלים ולציין את פרטי נותן השירות ופרטים על השירות או המוצר אותו קניתם.

לסיום, מעבירים לצד השני את העתק החשבונית, במקרה שלנו מדובר בחשבונית דיגיטלית כך שאין בעיה לשלוח אותה בקלות לצד השני במייל או אפילו בהודעה. מסמך החשבונית המקורי ישמש אתכם בהגשת ההוצאה.

השפעת חשבונית עצמית על המחזור המדווח בעסק

עוד משהו שכדאי להכיר ולקחת בחשבון בעת הפקת חשבוניות עצמיות הוא ההשפעה שלהן על המחזור שאתם מדווחים בעסק.

משום שחשבונית עצמית היא בעצם חשבונית שהפקתם על הוצאה שהיתה לכם בעסק, החשבונית העצמית יוצרת שינוי בין גובה העסקאות שמדווח למע"מ לעומת גובה העסקאות שמדווח למס הכנסה.

הסיבה לכך נובעת מכך שלמע"מ מדווחת החשבונית העצמית גם כהכנסה וגם כהוצאה זאת כדי לשקף את תשלום המע"מ ולאחר מכן את ההתקזזות בגינו, כך שבסופו של דבר יהיה קיזוז מלא ולא נשלם את גובה המע"מ באותה עסקה.

לעומת זאת למס הכנסה מדווחת החשבונית רק כהוצאה, כי הרי לא מדובר פה בהכנסה של העסק, אלא רק חשבונית שנוצרה על ידנו בשל הצורך בדיווח למע"מ. מאותה סיבה יש גם לגרוע אותה מדו"חות ההכנסות.

השוני הזה צפוי ליצור פערים בין הדיווח למע"מ לדיווח של מס הכנסה. דבר שיש להיות מודעים אליו במידה ותדרשו לתת הסברים לגבי הפערים הקיימים.

לסיכום

חשבונית עצמית היא סוג מיוחד של חשבונית מס שעוסקים וחברות בע"מ מוציאות על שירותים ומוצרים שנקנים בעסק או עסקאות נדל"ן כאשר הצד שמספק את השירות איננו חייב במע"מ, כגון אנשים פרטיים או גורמים בחו"ל.

את החשבונית העצמית אותם עסקים מפיקים בדומה להפקת חשבונית מס רגילה, שאליה מוסיפים את פרטיהם כלקוח.

לעומת עוסקים מורשים וחברות, עוסקים פטורים לא יכולים להוציא חשבונית עצמית ישירות בעצמם, אלא יזדקקו להגיע למשרדי המע"מ כדי שינפיקו להם חשבונית מס או לחילופין לוודא שנותן השירות מדווח על העסקה למע"מ, שם יקבל בעצמו את חשבונית המס ויעביר לנו אותה.

חשוב לשים לב לפערים שצפוים להיווצר לרשויות המס עקב הדיווח הכפול למע"מ על החשבוניות העצמיות, הן כתשלום והן כהוצאה, בעוד כי בדיווח למס הכנסה החשבוניות העצמיות יופיעו רק כהוצאות.

בגלל המורכבות, אם אתם צורכים שירותים מגורמים שאינם מחויבים בהפקת חשבוניות, אנחנו ממליצים להתייעץ עם המייצג שלכם מול רשויות המס מתי ואיך להפיק חשבונית עצמית, על מנת להימנע מטעויות בנוגע לעסקאות הדורשות הוצאת חשבוניות כאלו.

דילוג לתוכן