חיסכון לעצמאים: מדריך להטבות מס (לשנת 2022)

להיות עצמאי זה אף פעם לא קל אבל שנת 2020 הראתה לנו עד כמה. אחרי שנה לא פשוטה עבור עצמאים רבים שחוו טלטלות בעסק בעקבות נגיף הקורונה וההגבלות שהוטלו, ניתן להבין את החשיבות בלעשות מאמץ ולדאוג לעתיד.

באמצעות הפקדות לקרן פנסיה ולקרן השתלמות ובעזרת הטבות המס המשמעותיות שתקבלו מכך, תוכלו לדאוג לעתיד הכלכלי שלכם ולהיות קצת יותר רגועים בנוגע לעתיד.

אז מה האפשרויות שלכם, מה ניתן לחסוך בעזרת קרנות השתלמות ופנסיה וכיצד עושים זאת? בואו נתחיל.

חיסכון לעצמאים: מדריך להטבות מס (לשנת 2021)

קרן השתלמות לעצמאים

קרן השתלמות לעצמאים היא אפיק חיסכון אידיאלי המאפשר להשקיע את הכספים לטווח זמן בינוני או ארוך במגוון מסלולים ובהתאם לרמת הסיכון המועדפת על החוסכים. 

מה זאת קרן השתלמות?

קרן השתלמות זוהי תכנית חיסכון לטווח בינוני – את הכספים (והרווחים שהיא צברה) ניתן למשוך תוך שש שנים מרגע ההפקדה ללא תשלום מס.

עבור שכירים מדובר על קרן שהעובדים מפרישים אליה מהשכר ברוטו באופן שוטף (2.5%), ובמקביל המעסיק מפריש גם כן (7.5%). היתרון הגדול של החיסכון בקרן הזו הוא הטבת המס, או יותר נכון פטור מלא ממס על הרווחים הנצברים בקרן.

אפשר להמשיך לחסוך באמצעות הקרן עד גיל הפנסיה, אך קרן השתלמות אינה מהווה תחליף לחסכון פנסיוני באמצעות קרן פנסיה או קופת גמל.

למה קוראים לזה קרן השתלמות? פעם, קרנות השתלמות היו מיועדות למימון של השתלמויות מקצועיות עבור שכירים ולאחר מכן לעצמאים. 

עם השנים הן נפתחו לכלל הציבור וכיום אין קשר להשתלמויות, כלומר, הכסף בקרן יכול לשמש לכל מטרה. 

בפועל, אפשר למשוך כספים מהקרנות לאחר שלוש שנים עבור השתלמויות או לימודים, אך לאחר שש שנים המשיכה אפשרית לכל מטרה. 

גברים מעל גיל 67 ונשים מעל גיל 62 יכולים למשוך את הכספים לאחר שלוש שנים, גם כאן מבלי שהם צריכים לשלם מס. 

היתרונות של קרן השתלמות הופכות אותו לאפיק חיסכון חשוב לטווח בינוני עד ארוך, אך עד כמה קרנות השתלמות באמת משתלמות עבור עצמאים שלא זכאים להפקדות של המעסיק אלא צריכים להפקיד בעצמם? משתלמות מאוד במיוחד לאור ההטבה הנוספת שהמדינה מספקת לעצמאים שיפקידו בקרן השתלמות.

עצמאים נדרשים כאמור להפקיד את הכספים לבד. הם עדיין יכולים לעשות זאת בדרכים שונות: חיסכון פנסיוני (שהוא חובה החל משנת 2017) באמצעות קופת גמל, ביטוח מנהלים וגם הפקדה לקרן השתלמות, בנוסף וללא קשר לחיסכון הפנסיוני.

כיום, עצמאים יכולים לפתוח קרן השתלמות ולהפקיד אליה כספים באופנים שונים. יש עצמאים שמחליטים על הפקדה חודשית של הכספים בסכומים סבירים שהם יכולים לעמוד בהם, כי עם כל הכבוד להטבות המס, ממש לא מומלץ "לחנוק" את החשבון כדי לקבל אותן.

רוב העצמאים מעדיפים לבצע את ההפקדות לקראת תום שנת המס. כך אפשר לדעת מהם הסכומים הזמינים העומדים לרשותם למטרת ההפקדה. 

מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או גורם מוסמך אחר ולהחליט יחדיו על סכום הפקדה שמאפשר לנצל את הטבות המס אך מבלי לפגוע בהתנהלות הכלכלית השוטפת.

סוגים של קרנות השתלמות

את קרן ההשתלמות ניתן לפתוח בקלות על ידי הצגת אישור עוסק מורשה או ההכנסות הקיימות מהעסק.

בישראל ישנם לא מעט גופים פיננסיים המאפשרים לפתוח קרן השתלמות לעצמאים. לכל חברה יש מספר מסלולים, כשלרוב יש מסלול קרנות השתלמות מנוהלות ומסלול השתלמות מחקות מדד. 

בקרנות ההשתלמות המנוהלות מדובר על מגוון רחב של מסלולי השקעה – אג"ח ממשלתי, אג"ח קונצרני, מניות, מסלול כללי ועוד.

מסלול מחקה מדד הוא מסלול שבו הכספים לא מנוהלים באופן אקטיבי על ידי מנהלי השקעות, אלא מפוזרים בהתאם לרמת הסיכון של המפקיד, בין מדדים שונים. 

כלומר, אחרי שנעשתה בדיקה מול צרכי הלקוח והסיכונים שהוא יכול לעמוד בהן, מתאימים לו את קרן ההשתלמות המחקה המתאימה.

מומלץ לפני שבוחרים קרן השתלמות וחברה שמנהלת אותה, לקרוא מעט על המסלולים של החברות השונות ולהיעזר בגורמים מקצועיים. 

קיימת גם אופציה לבחור בקרן השתלמות בניהול עצמי – קרן השתלמות IRA שדמי הניהול שלה (דמי הניהול על הצבירה) יהיו נמוכים יותר, מהסיבה הפשוטה שבקרן הזו אתם משקיעים בעצמכם את הכספים ואתם בעצם מחליטים במה להשקיע.

דמי הניהול של קרן השתלמות לעצמאים עשויים בהחלט להיות סבירים ביחס לאפיקים אחרים של חיסכון ועומדים על עד 2% מהצבירה בשנה.

הטבות מס

ועכשיו הסיבה שלשמה התכנסנו, ההטבה שהופכת את קרן ההשתלמות לעצמאים לחשובה וחסכונית.

ראשית, הוצאה מוכרת – החל משנת 2017, כבר מהשקל הראשון שעצמאי מפקיד (ולא רק מי שמפקיד 7% ומעלה מהכנסותיו כבעבר) נחשב לו כהוצאה מוכרת לעסק בגובה של 4.5%, כלומר שניתן לקזז אותה מול מס הכנסה.

בנוסף, החיסכון שלכם בקרן ההשתלמות מושקע בשוק ההון בהתאם למסלול שבחרתם. לאורך הזמן ייתכן שנצברו בקרן גם רווחים כתוצאה מההשקעות הללו. 

במרבית אפיקי החיסכון האחרים לטווח קצר ובינוני, הייתם נדרשים לשלם בעת המשיכה מס רווחי הון בשיעור של 15-25% על הרווחים. 

לעומת זאת, החיסכון בקרן ההשתלמות פטור מתשלום מס רווחי הון בעת המשיכה כל עוד סכום ההפקדה לא יעלה על תקרת ההפקדה השנתית המוטבת שעומדת בשנת 2020 על 18,600 ש״ח.

רבים מתבלבלים ביחס לסכומים הרלוונטיים, ולכן חשוב שתשימו לב למספרים המדויקים: כ-11,700 שקלים במועד ההפקדה מעניקים הטבת מס, בעוד כ-18,000 שקלים במעמד המשיכה מעניקים פטור ממס רווחי הון.

מומלץ לא לעבור את הסכומים האלה, ובכך ליהנות ממלוא פוטנציאל הטבות המס של הקרן.

פנסיה חובה לעצמאים - קופת חיסכון

קרן פנסיה לעצמאים

קרן הפנסיה היא חיסכון ייעודי לגיל הפרישה. בדצמבר 2016 אישרה מליאת הכנסת את חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2017 ו-2018, שכלל תפנית משמעותית ביחס של המדינה לרשת הביטחון של עצמאים ועצמאיות במצבי אבטלה ופרישה.

לפי פרק בחוק זה, ישונו שיעורי דמי ביטוח לאומי לעצמאים ובנוסף נקבע גם חובת חיסכון פנסיוני לעצמאים תוך יצירת מנגנון משיכה למצבי אבטלה והגדלת הטבות המס לחיסכון.

קרן פנסיה לעצמאים הינה חוק חובה לעובדים עצמאים החל משנת 2017 כפי שקבע משרד האוצר, המחייב את העצמאים להפקיד לחיסכון לפנסיה.

את ההפקדות לפנסיה יש להפקיד עד סיום שנת המס שעבורה מופקדים הכספים לחיסכון הפנסיוני בכדי להימנע מקנס (בסך 500 ₪) בשל אי הפקדה.

כדאי לזכור, חוק קרן פנסיה חובה לעצמאים נועד להגן על עובדים עצמאים ולסייע להם לחסוך לגיל הפרישה.

את כל הפרטים המלאים על חוק הפנסיה לעצמאים, כתבנו במאמר ייעודי המפרט מי חייב, כמה חייבים לשלם, מה גובה הקנס למי שאינו משלם ועוד, מוזמנים לקרוא כאן

הטבות המס לעצמאים

כדי לעודד עצמאים לחסוך נקבעו הטבות מס כבר בעת ההפקדה לפנסיה כמו גם במשיכה. עצמאים יכולים להפקיד לקרן הפנסיה עד 16.5% מההכנסה השנתית עד לתקרת הכנסות של 211,200 ש״ח, על מנת לנצל את מלוא הטבות המס. 

עם זאת ניתן להפקיד סכום נוסף ולהגדיל את החיסכון, אולם בגין סכום זה לא יינתנו הטבות מס.

 על הפקדות אלה ניתן ליהנות מכמה סוגי הטבות מס:

  • הפקדה בשיעור של עד 11% מההכנסה השנתית (עד לתקרה), המאפשר להכיר בחלק זה של ההפקדה לפנסיה כהוצאה מוכרת המפחיתה את ההכנסה החייבת במס הפקדה בשיעור של 5.5% (5% בלבד למי שקנה ביטוח אובדן כושר תעסוקה בנפרד) מההכנסה השנתית החייבת במס המעניקה הטבה של זיכוי במס בשיעור של 35% מההפקדה.
  • לאחר הפרישה לפנסיה יתכן שתהיו זכאים לפטור מלא או חלקי ממס הכנסה על קצבת הפנסיה שלכם, בהתאם לגובה הקצבה ואם ניצלתם את הפטור ממס בעת משיכת כספי פיצויים לאורך השנים שלפני הפרישה.

לסיכום

עצמאים רבים אינם מכירים את הטבות המס המגיעות להן בגין הפקדות לקופות השונות, בין אם זו הפקדה לפנסיה שהינה חובה או בין אם לקרן השתלמות או קופת גמל שזה מבחינת רשות.

מדינת ישראל רוצה לדרבן את העצמאים לחסוך על מנת שהיא לא תצטרך לדאוג לאזרחים הללו בשנות הפנסיה שלהם ובעלי עסקים ועצמאים צריכים לנצל זאת ולהשתמש בהטבות המס אותן הם מקבלים.

במאמר למדנו מה זו קרן השתלמות, כיצד היא פועלת, מדוע היא משתלמת גם לעצמאים ואילו הטבות מס נותנת המדינה בעבור הפקדה לקרן.

בנוסף, ראינו כי למרות שהפקדה לפנסיה הינה חובה בישראל גם לעצמאים, גם במקרה זה נותנת המדינה הטבות מס בגין הפקדה.

שימו לב, כדי ליהנות מהטבות המס הרבות על הפקדות לחיסכון לפנסיה ולקרן השתלמות יש להקפיד לבצע את ההפקדה לפני סוף השנה (עד ה-31 בדצמבר) כדי שתחשב עוד בשנת הכספים הנוכחית. 

הפקדה לאחר מועד זה תועבר לשנת הכספים הבאה. אם אתם לא בטוחים כמה עליכם להפקיד, תוכלו גם להיעזר בבעל רישיון פנסיוני.

בהצלחה 🙂

דילוג לתוכן