הסודות שאף אחד לא סיפר לכם על הבורסה לניירות ערך

הבורסה לניירות ערך היא פלטפורמת מסחר בניירות ערך העובדת לפי העקרונות של כל שוק, יש בה מוכרים, יש קונים ומחיר הסחורה נקבע לפי ביקוש והיצע. בשונה משווקים אחרים שבהם נמכרים מוצרי מזון, הלבשה, רהיטים ועוד, הבורסה היא שוק שבו קונים מניות, איגרות חוב, תעודות סל ועוד. 

שוק ההון הוא שוק תוסס ופעיל. מאות בוגרי אוניברסיטאות ומכללות מסיימים בכל שנה לימודים בנושאי שוק ההון, מחפשים עבודה במדורי בורסה דרושים ומשתלבים בתחום.

מנהלי תיקים מבצעים פעולות בתיקי הלקוחות, פקידי הבנק עוזרים לא פעם ללקוחות הבנק לקבל החלטות באשר לסוגי השקעות שונות ומנהלי קרנות נאמנות מנסים להשיג ללקוחותיהם את התשואות הטובות ביותר לכספם.

האם כולם מצליחים? לא. ההבדל בין השחקנים בשוק הוא הידע, הניסיון וחוכמת העבודה הנרכשת לאחר שנים של ניסיון, הצלחות וכישלונות, והרבה טעויות. 

אנחנו לא יכולים להבטיח לכם הצלחות, אבל אנחנו יכולים לקצר לכם קצת את הדרך, לתת לכם מידע אטרקטיבי, לגלות לכם טיפים מנצחים מניסיונם של אחרים ובעיקר, להחזיק לכם אצבעות ולאחל לכם בהצלחה!

הסודות שאף אחד לא סיפר לכם על הבורסה לניירות ערך - תמונה ראשונה

הבורסה לניירות ערך: כולם שמעו עליה, אך הרבה פחות מבינים אותה

הבורסה היא שוק מסודר המיועד למסחר בניירות ערך או בנכסים פיננסיים, זוהי פלטפורמה שבה מתבצע מסחר בין קונים לבין מוכרים, מסחר המתבצע לפי כללים נוקשים המפוקחים על ידי הרשות לניירות ערך והשחקנים המשתתפים במסחר הם לרוב תאגידים, חברות או גופים הזקוקים למימון פעילותם העסקית ומוכרים ניירות ערך לאזרחים המעוניינים להשקיע בחברה. 

החברות המעוניינות לגייס הון מהציבור מנפיקות מניות ומוכרות אותן. תהליך ההנפקה מחייב את החברה לעמוד בקריטריונים שנקבעו על ידי הרשות לניירות ערך ומרגע ההנפקה החברה המנפיקה הופכת להיות חברה ציבורית המחויבת בשקיפות מלאה כלפי משקיעיה ובדיווחים שוטפים לרשות לניירות ערך ולחברי הבורסה. 

העסקאות מתבצעות בדומה לעסקאות בכל סוג של שוק, ברגע שבו נפגש מוכר וקונה מתבצעת העסקה, אך ההבדל שבשוק הזה לא נפגשים מוכר וקונה באופן פיזי, אלא הוראות קנייה פוגשות הוראות מכירה באמצעות מחשבי המסחר. אם, לדוגמה, נתתי הוראות קנייה לרכישת מאה מניות של חברת אסם, ומולי ניתנה הוראה למכירה של מאה מניות של חברת אסם, ההוראות ייפגשו והעסקה תבוצע.

את הוראות הקנייה והמכירה יכולים לתת רק חברי בורסה המאושרים על ידי הרשות לניירות ערך כמו הבנקים המסחריים או בתי השקעות. אזרחים המעוניינים לקנות מניות פועלים באמצעות חברי הבורסה השונים.

יום המסחר עובר מספר שלבים. שלב הפתיחה הוא השלב שבו מתקבלות הפקודות של המכירה והקנייה ובו ננקב הערך ההתחלתי של המניה, שלב הרצף הוא השלב שבו מתבצעות עסקאות הקנייה והמכירה ושלב הנעילה הוא השלב שבו נבחן הממוצע של שערי העסקאות שבוצעו במשך היום בכל סוג של מניה ובהתאם לכך נקבע שער הנעילה של המניה.

המשקיעים בשוק ההון נחלקים לשתי קבוצות, המשקיעים המוסדיים והמשקיעים הפרטיים. המשקיעים המוסדיים הם הגופים הפיננסים הגדולים המנהלים כספים עבור הציבור כמו קרנות פנסיה, קופות גמל, חברות ביטוח ועוד. המשקיעים הפרטיים הם כל אדם או חברה הפותחים חשבון השקעות בבנקים או בבתי השקעות ומבצעים פעולות של רכישה או מכירה של ניירות ערך בעצמם.

הסודות שאף אחד לא סיפר לכם על הבורסה לניירות ערך - תמונה שניה

מה זה בורסה: מושגים שחשוב להכיר

ניירות ערך הם שם כולל לניירות בעלי ערך שבהם סוחרים בבורסה כמו אגרות חוב, כתבי אופציה, או מניות.

מניה היא מסמך רשמי המוכיח שאתם בעלים או שותפים בחברה או בתאגיד מסוים. כאשר אתם קונים מניה אתם הופכים לשותפים בחברה. הבעלות על המניות מקנה למי שמחזיק בהן זכויות כמו שותפות ברווחי החברה בהתאם לכמות המניות שאתם מחזיקים, השתתפות והצבעה באספות החברה ועוד.

הנפקת מניות זהו תהליך המתבצע כאשר חברה פרטית רוצה לגייס כסף מהציבור. החברה נרשמת בבורסה, מנפיקה מניות ומוכרת אותן למשקיעים. כאשר חברה מנפיקה מניות היא הופכת להיות חברה ציבורית וחלות עליה חובות רבים וביניהם גילוי כל מידע הרלוונטי למשקיע או לרשות לניירות הערך.

איגרת חוב, אג"ח, היא מעין הלוואה שאותה לוקחת החברה מהציבור בשיעור ריבית מסוים. בשונה ממניות, קניית אג"ח אינה מקנה למחזיק בה בעלות על החברה. יש סוגים שונים של אגרות חוב, אג"ח ממשלתי או אג"ח המונפק על ידי חברות פרטיות.

כתבי אופציות הם ניירות ערך המעניקים למחזיק בהן זכות לרכוש מניות במחיר קבוע מראש. אם המניה עולה, אפשר לממש את כתב האופציה ולהרוויח את ההפרש בין המחיר שנקבע מראש למחיר של המניה לאחר העלייה. 

תעודת סל היא נייר ערך הנסחרת במניה לכל דבר. תעודת הסל עוקבת אחרי מדדים או סחורות בבורסות השונות. מי שמחזיק בתעודת סל מחזיק בעקיפין בכל מניות המדד בהתאם למשקל המדויק של כל מניה במדד.

קרן נאמנות זהו הסדר משפטי המאפשר למספר רב של אנשים להשקיע באמצעות מנהל הקרן. מנהל הקרן מרוויח דמי ניהול קבועים והכסף מפוקח על ידי נאמן. 

דיבידנד הוא תשלום שמעבירה החברה מתוך הרווחים לידי בעלי המניות.

גרף בעליה כשברקע שורות של מספרים

איך הבורסה עובדת? 14 טיפים מנצחים

  1. אל תתחילו לסחור בבורסה לפני שרכשתם ידע בתחום. אתם יכולים ללמוד על הבורסה לניירות ערך בקורס המלמד את יסודות המסחר בשוק ההון או לבד באמצעות המידע הרב הנמצא ברשת. ככל שתלמדו יותר על המסחר בבורסה, גישת המסחר שלכם תשתנה, אתם תתמקצעו, תבינו את כל המהלכים שאתם עומדים לעשות ותהיו מודעים לסיכונים שלהם.

  2. אל תקנו מניות לפני שבדקתם את החברה שמוכרת אותן. משקיעים רבים ממהרים לקנות מניות בלי שהם לומדים על העיסוק של החברה, מי מנהל אותה, מהו היקף הפעילות המסחרית שלה, מהו המוניטין שלה, מי הם המתחרים שלה ועוד. במקרים רבים המהירות נובעת בשל החשש שמא תפסידו את העליות הצפויות בימים הקרובים, ככה אמרו לכם, אבל תמיד כדאי לזכור, הזדמנויות יהיו תמיד, אך מהלכים חפוזים עלולים לצמק את חשבון הבנק שלכם.

  3. חשוב לפזר את תיק ההשקעות. תיק השקעות מקצועי יכלול נכסים מסוגים שונים כמו אגרות חוב, מטבע חוץ, מניות, סחורות ועוד. עולם ההשקעות דומה לעולם הצומח, יש עצים המשגשגים בתנאים של קור, יש המשגשגים בתנאים של יובש ואחרים בתנאי חום ולחות או במזג אוויר טרופי. כך גם בעולם ההשקעות, כל קבוצת נכסים נוטה לשגשג בתנאי שוק שונים. פיזור נכון של ההשקעות יבטיח מניעת הפסדים גם במצבים של אי ודאות פיננסית.

  4. אל תפחדו למכור בהפסד, קטיעת הפסדים היא חלק חשוב מההצלחה במסחר. משקיעים רבים נוטים להתעלם מהפסדים בתקווה שיום אחד, בקרוב, המניה תעלה וההפסדים ייהפכו לרווחים. בדרך כלל זה לא קורה. בזמן שאתם "יושבים" על הפסדים, הייתם יכולים למכור את המניה, אפילו בהפסד, ולהשקיע את הכסף במניה מצליחה יותר, לכסות את ההפסדים ואפילו להרוויח.

  5. לפני שאתם קונים או מוכרים מניות בבורסה הישראלית עשו סקר שווקים קצר ובדקו את המגמות השולטות בבורסות אחרות בעולם כמו למשל בורסה אירופה, בורסה טורקיה,  ארצות הברית ועוד. הבורסה בישראל נסחרת בדרך כלל מספר שעות אחרי הבורסות בעולם והמידע על השווקים העולמיים יוכל לתת אינדיקציה על המצב של הבורסה היום בישראל.

  6. אל תתביישו להתייעץ עם אנשי מקצוע מומחים בתחום, גם תמורת תשלום. אנשי המקצוע רכשו ניסיון רב ויש להם כלים מקצועיים שבעזרתם הם יכולים לאבחן נכון את הכיוון של המניה.

  7. אתם חייבים משמעת עצמית. נכון, זה לא קל לשבת ולראות את המניה שהשקעתם בה צונחת יום אחרי יום ברציפות, אך המשמעת העצמית והיכולת לנטרל את הרגשות שלכם  ימנעו מכם טעויות רבות המאפיינות משקיעים אימפולסיבים.

  8. הפסדתם? זה בסדר להפסיד, הפסדים בשוק ההון הם בלתי נמנעים. נצלו את ההפסד כדי ללמוד מהטעויות, הפסדתם כסף, אבל הרווחתם ניסיון.

  9. לתזמון של היציאה משוק המניות יש השפעה רבה על ההצלחה או על הכישלון של ההשקעות בשוק ההון. כמו בתחומים רבים גם שוק ההון עובר תקופות של גאות ושפל ולפעמים רווחים של שנים רבות עלולים להימחק בשנה אחת של הפסדים. ההבדל בין משקיע חובב למשקיע מקצועי הוא שהמשקיע המקצועי ראלי ואינו נותן לתקווה ולאופטימיות להוביל אותו. כאשר הוא מבין שהחגיגה נגמרה, הוא מוכר את המניות, יושב על הגדר וממתין לתקופות טובות יותר.

  10. אל תשקיעו מעבר ליכולות שלכם ולעולם אל תשקיעו בכסף שאינו שלכם. השקעה בכסף שלוויתם מהבנק או מחברים הוא אחד הדברים הגרועים שמשקיעים בבורסה יכולים לעשות. 

  11. מחיר זול של מניה לא תמיד מאותת על עסקה טובה. לפעמים מחיר המניה זול משום שמנועי הצמיחה של החברה לא מספקים את הסחורה והחברה צומחת בקצב איטי מדי. כדאי להשקיע בחברות המדווחות על  גידול בהכנסות, על צמיחה עקבית וחזקה ושהמחירים שלהן עדיין נמוכים באופן יחסי.

  12. נטיית הלב של רוב המשקיעים היא ללמוד את האסטרטגיות שיביאו לרווחים גדולים ולמצוא את המניות הלוהטות ביותר שיניבו לנו מקסימום רווחים במינימום של זמן. אבל המפתח להצלחה הוא למצוא את השיטה שתלמד אותנו איך לצמצם עד למינימום את הטעויות שאנו עושים, כי בבורסה, כמו במשחק טניס, מי שמנצח הוא מי שעשה פחות טעויות. 

  13. המשימה של המשקיע בשוק ההון היא לא לחלום על מהלכים שיביאו לו הצלחה חלומית, אלא להימנע, עד כמה שאפשר מטעויות שסוחרים אחרים בשוק עלולים לנצל. בפועל זה אומר שאסור לקחת סיכונים גדולים מדי, ולא כדאי להתפתות להבטחות ולהשקעות הנשמעות טוב מדי מכדי להיות אמיתיים. 

  14. אתם האחראים היחידים לכל הרווחים וההפסדים שלכם. בשוק המניות הכול יכול לקרות, ולכן אתם חייבים לפעול תמיד מתוך שיקול דעת וזהירות.
איש בחליפה צועק בטלפון

האם השקעות בשוק ההון מתאימות לכם?

השקעה בבורסה מומלצת רק לאנשים אחראיים. אם אתם שקועים בחובות, אם אין לכם מספיק חסכונות שיאפשרו כיסוי של הוצאות פתאומיות או סכום כסף בצד שיאפשר לכם להתקיים בכבוד במצבי חירום כלכליים לפחות לתקופה של חצי שנה, כדאי לכם לפתור את הבעיות האלו לפני שתתפתו להשקיע את הכסף בבורסה. 

לפני שמתחילים לסחור יש לענות על כמה שאלות חשובות, מהו טווח ההשקעה שלכם, כמה כסף אתם מוכנים להפסיד והאם יש לכם הכנסה קבועה שתרכך את הנפילה. אם אתם שונאים הפסדים או שאתם צריכים את הכסף בטווח הזמן הקרוב, השקעה בשוק המניות אינה מתאימה לכם. אך אם אינכם זקוקים לכסף בשנים הקרובות ואתם מסוגלים לראות את המניות בתיק ההשקעות שלכם יורדות, לספוג את ההפסדים ולחכות בסבלנות לימים טובים יותר, סביר להניח כי ההשקעה בשוק ההון מתאימה לכם.

לסיכום, כדי להצליח במסחר בבורסה חשוב להכיר את כל מה שקשור לשוק ההון, את המושגים, את החוקים, את הסיכונים ולשמוע את דעת המומחים. ברשת האינטרנט תוכלו לדלות מידע רב על כל מה שקשור בתחום של בורסה למתחילים וכמו בהרבה תחומים, גם כאן, ידע הוא כוח!

דילוג לתוכן