החזר מס הכנסה – איך להגיש בקשה להחזר מס [מרשות המיסים ישראל]

אם אתם מרגישים שאתם משלמים יותר מדי מיסים – לצערנו, אתם ממש לא לבד בסירה הזאת. לתחושה הזאת שותפים רוב הישראלים, אך באופן די מדהים, במקרים רבים הם גם צודקים.  

על פי ההערכות, רוב השכירים בישראל זכאים להחזרי מס כאשר רובם המוחלט בכלל לא מודעים לכך ולא דורשים את הכסף שמגיע להם מהמדינה על פי החוק.

זה קורה בעיקר בגלל פערי ידע והבנה בתחום, כי בואו נודה בזה, כל הנושא של מיסים ותשלומים הוא לא בדיוק מהדברים שכיף לנו להתעסק בהם בזמננו הפנוי. 

חשוב לזכור שהימנעות מעיסוק במיסים ובירוקרטיה בדרך כלל עולה לנו כסף, בטח כשמדובר בהתנהלות מול מס הכנסה. אז במאמר הקרוב נשתדל לפזר את עננת הערפל סביב הנושא הסבוך, נעזור לכם להבין האם אתם זכאים להחזר מס הכנסה ונכיר את כל הדרכים להגשת הבקשה ולניהול נכון שלה.

בואו נתחיל: 

החזר מס הכנסה - איך לקבל בחזרה כסף מרשות המיסים ישראל

החזר מס לשכירים ב-2021: מי זכאי ואיך זה עובד?  

החזרי מס הכנסה לעצמאים בדרך כלל מטופלים ומשולמים באופן אוטומטי. כלומר, העצמאי, דרך רואה החשבון, מגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה ואם במהלך השנה הוא שילם יותר משהוא היה אמור לשלם בפועל – הכסף יוחזר באופן אוטומטי לחשבון הבנק שלו.  

בשונה מעצמאים, עובדים שכירים, או מי שמשלבים בין עבודה כשכירים וכעצמאים, במקרים רבים זכאים להחזרי מס שהם כאמור לא תמיד מודעים אליהם.

ישנם מגוון גורמים שיכולים לזכות בהחזר והנה כמה מהבולטים שבהם שכדאי להכיר:  

הכנסות ממקורות שונים ללא תיאום מס

לאורך החיים, הגיוני שבתקופות מסוימות יהיו לנו הכנסות מכמה ערוצים במקביל. בין אם מדובר בתלושי שכר מכמה מעסיקים, בקבלת משכורת במקביל לעבודה עצמאית או אפילו בעבודה במקביל לתשלום פנסיה או קצבת נכות.

בכל מקרה שבו מקבלים תשלום מכמה מקורות, חשוב לערוך תיאום מס, כי אם לא עושים זאת, גובה המס שייגבה בפועל יהיה גבוה בהרבה ממה שאמור היה להיות בפועל.  

עם זאת, גם אם לא ביצעתם תיאום מס וכתוצאה מכך שילמתם סכום גבוה מדי לרשות המיסים, אתם עדיין יכולים להגיש בקשה להחזר מס. בהמשך נבין בדיוק איך עושים זאת.  

נקודות זיכוי שלא מודעים אליהן

החוק הישראל מגדיר מגוון רחב של קריטריונים לקבלת נקודות זיכוי להפחתת תשלום המיסים. לצד נקודת זיכוי שניתנת לכל תושב ישראלי שעובד בארץ, נקודות זיכוי נוספות ניתנות בין היתר למי שמפרנסות או מפרנסים את בני זוגם, למי שמשלמים מזונות, להורים לילדים, לסטודנטים, לחיילים משוחררים, למסיימי שירות לאומי, לבעלי מוגבלויות, לעולים חדשים ועוד.  

באופן כללי, חישוב נקודות הזיכוי נעשה באופן אוטומטי כשנקלטים לעבודה וממלאים טופס 106, אבל כמובן שלאורך החיים יכולים להתרחש שינויים שמזכים בנקודות נוספות או בהחזר מס ולא תמיד מודעים אליהם. הנה כמה דוגמאות: 

שינוי מקום עבודה – כשמחליפים מקום עבודה, במקרים מסוימים משלמים סכום גבוה יותר של מיסים ממה שאמורים לשלם בפועל, כתוצאה מחוסר תיאום בין הגורמים השונים שמעורבים בתהליך. באופן כללי, מומלץ לכל אדם שהחליף לפחות מקום עבודה אחד בשש השנים האחרונות, לבדוק אם הוא זכאי להחזר מס הכנסה. 

פיטורים או יציאה לחל"ת – חופשה ללא תשלום הפכה לאחד המושגים האייקוניים ביותר של ימי הקורונה וחשוב להבין שגם הסטטוס הייחודי הזה יכול לזכות בהחזר מלא או חלקי של הסכום ששילמתם למס הכנסה.

גם פיטורים ממקום עבודה יכולים להיות עילה להחזר מס, אם כי לא לכולם ורק בתנאים מסוימים. את הבדיקה בנושא תוכלו לבצע בעצמכם, כפי שתכף נלמד.

הפרשה עצמאית לפנסיה, ביטוח חיים או קופת גמל – כל מעסיק מחויב להפריש סכום מסוים מהמשכורת לפנסיה של העובד וכן לנכות מתלוש השכר סכום דומה שיופרש לחיסכון. אם בכל זאת אתם בוחרים להפריש באופן בעצמאי סכום נוסף לקרן פנסיה או לאפיקי חיסכון אחרים, זה בהחלט יכול לזכות אתכם בהקלה בתשלום המס.

כשעושים זאת ולא מדווחים, סכום המס מנוכה מהמשכורת בלי לקחת בחשבון את ההוצאה הנוספת הזאת ולכן ייתכן שגם במקרה כזה תהיו זכאים להחזר. 

מעבר דירה – לא כל מעבר דירה מזכה בהחזר מס כמובן, אבל אם עוברים למקום שהמגורים בו מוכרים להפחתה בתשלום המיסים בהחלט יכול להיות שתוכלו לקבל החזר. נדגיש כי על מנת לקבל זיכוי במס על מגורים באזורים האלו, יש להתגורר ביישוב לתקופה של לפחות 12 חודשים ולהוכיח שמרכז החיים שלכם נמצא שם.  

איך לקבל החזר ממס הכנסה

החזר מס הכנסה למשקיעים בבורסה ובנדל"ן – כך תדעו אם אתם זכאים להחזר 

לפעמים אנשים מופתעים לגלות שגם השקעה בשוק ההון, כלומר בבורסה, יכולה לזכות בהחזר ממס הכנסה. ישנם כמה גורמים שיכולים לאפשר לכם לקבל החזר מס, כאשר המרכזי שבהם הוא הפסדים שספגתם מניירות ערך או מהשקעות אחרות בבורסה.  

בכל הפסד בשוק ההון, כמו גם בכל רווח, מגולם סכום מס רווחי הון. בסיכום השנתי, הפסדים שמדווחים למס הכנסה בהחלט יכולים להתקזז מהסכום הכללי שאתם משלמים לרשויות. כדי שזה יקרה, אתם מחויבים כמובן לדווח על ההפסדים האלו כנדרש ואפשר לעשות זאת גם באופן רטרואקטיבי על כל הפסד שספגתם בשש השנים האחרונות. 

בהקשר הזה, מענין לגלות שגם אם אתם מוכרים נכס כלשהו ונדרשים לשלם מס שבח – אפשר להתקזז עליו מול הפסדים בשוק ההון, גם אם לכאורה אין קשר הגיוני בין שתי ההשקעות האלו. ואפילו אם אתם לא משקיעים בבורסה או אם לא הפסדתם כסף באפיק הזה, תוכלו, בתנאים מסוימים, לקבל החזר מס בגין תשלום מס שבח על מכירת נכס. 

החזרי מס לשכירים – מחיר הטיפול בבקשה ואפשרויות חינמיות נוספות

כמו שהבנו, שכירים רבים בישראל זכאים להחזר ממס הכנסה ובדיוק מהסיבה הזאת, כיום יש הרבה אנשי מקצוע וגופים פרטיים שמציעים בדיקת זכאות להחזר מס ללא תשלום.

חשוב לזכור בהקשר הזה כי גם כשהבדיקה היא ללא תשלום, יכול מאוד להיות שהגוף שמבצע אותה בעבורכם יציע גם לטפל בבקשה מול רשויות המס. 

מחיר של הגשת בקשה להחזרי מס יכול לנוע בין עשרות למאות שקלים. לצד זאת, פגישת ייעוץ אצל יועץ מס או רואה חשבון כנראה תעלה לכם כמה מאות שקלים. כמו בכל דבר בחיים, גם כאן כדאי כמובן לבחון את מחיר השירות מול התועלת והנוחות שהוא יספק לכם.  

במילים פשוטות, אנשים רבים מוותרים על החזר מס הכנסה בגלל שהם פשוט לא אוהבים להתעסק בביורוקרטיה. במקרה כזה, אולי עדיף לשלם סכום מסוים לגורם מקצועי שינהל את התהליך בשבילכם וידאג שתקבלו את ההחזר שמגיע לכם.

נדגיש כי כיום בהחלט ניתן לעשות את התהליך הזה גם בעצמכם ולחסוך את העמלה הזאת. כבר נבין איך זה עובד.   

באילו מקרים אפשר לבקש מהמעסיק שיטפל בבקשה להחזר מס? 

במצבים מסוימים, בכלל לא תצטרכו להתעסק בעצמכם עם בקשה להחזר מס הכנסה, אלא פשוט לתת למעסיק לטפל בזה בשבילכם. זה נכון רק במקרים של אירועים שמזכים בהחזר, אשר התרחשו בשנת המס הנוכחית ובתנאי שהסיבה לכך היא טעות של המעסיק או חוסר עדכון של העובד על נקודות הזיכוי שמגיעות לו.  

מבולבלים? הנה דוגמה שתעזור להבין מה זה אומר: 

אם במהלך השנה עברתם דירה, למדתם משהו, נולדו לכם ילדים, או חוויתם אירועים דומים שיכולים לזכות בנקודות מס, בהחלט יכול להיות שתוכלו לקבל את החזר המס בתלוש השכר שלכם.

פשוט פנו להנהלת החשבונות במקום העבודה ובדקו איתם אם הם יכולים לטפל בזה. אם האירועים האלו קרו לפני תחילת שנת המס הנוכחית, תצטרכו להגיש בעצמכם בקשה להחזר מס.

בנוסף, נדגיש כי המעסיק לא יכול לנהל בקשות להחזר מס מסיבות אחרות, כמו השקעות בבורסה, מס שבח או הפרשה עצמאית לקרן פנסיה.

איך אפשר לבדוק זכאות להחזר מס?  

שכירים שרוצים להגיש בקשה להחזר מס יכולים לעשות זאת דרך אתר מס הכנסה. כיום מפעילה הרשות גם סימולטור מס הכנסה שיעזור לכם להבין האם שילמתם יותר מס משהייתם אמורים.

בסימולטור תוכלו לבחון את תשלום המס שלכם עד שש שנים לאחור ולהגיש בקשה רטרואקטיבית להחזר לכל שנה בתקופה הזאת במידת הצורך.  

לדוגמה, נכון לכתיבת שורות אלו ב-2022, אפשר להגיש בקשות להחזר מס על תשלומים עודפים שנגבו מכם משנת 2016 והלאה. באתר גם ניתן לבצע בדיקת החזר מס לפי תעודת זהות ולצפות במידע בצורה ברורה, נגישה ופשוטה להבנה.  

באתר רשות המיסים תוכלו אפילו להגיש טופס החזר מס מקוון לשנת 2021 וכן לכל שנת מס החל מ-2019 והלאה. אם אתם רוצים להגיש בקשה על שנה מוקדמת יותר, או פשוט לעשות זאת באופן ידני, תוכלו למלא את המסמכים הנדרשים ולהגיש אותם בלשכת פקיד השומה שאתם רשומים בה.

לא בטוחים איפה זה נמצא? פשוט שאלו את המעסיק או את מנהל החשבונות שמשלם לכם את המשכורת.  

בקשת החזר מס לשכירים מתבצעת באמצעות מילוי טופס 135, שהוא בעצם דוח שנתי מקוצר, הדומה לזה שממלאים עוסקים פטורים.

כשממלאים את הטופס באתר רשות המיסים, אפשר לצפות בהסברים מפורטים על טפסים ומסמכים נוספים שיש לצרף. באופן כללי, כנראה תידרשו לצרף טופס 106 (אישור מהמעסיק על משכורת וניכוי מס) וכן כל טופס או מסמך שמעיד על הזכאות שלכם להחזרי מס.  

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס הכנסה? 

אחרי שמגישים בקשה להחזר מס הכנסה, כל מה שנשאר זה לחכות בסבלנות. אם אתם אכן זכאים להחזר, הכסף יעבור אוטומטית לחשבון הבנק שלכם בתוך שנה מיום הגשת הבקשה להחזר, או שנתיים מהיום שבו הסתיימה השנה שבה שולם המס – מה שבא מאוחר יותר. יוכל גם להיות שתקבלו את ההחזר במועד מוקדם יותר כמובן, אבל אף אחד לא יכול להתחייב לזה.  

אם אתם עובדים במקביל כשכירים וכעצמאים, זה אומר שאתם כבר מחויבים להגיש דו"ח למס הכנסה בכל מקרה. במצב כזה, החזר המס יועבר לאחר לא יותר מ-90 ימים ממועד קבלת הדו"ח ברשות המיסים או עד סוף חודש יולי בשנת המס שלאחר השנה המדוברת. גם במקרה הזה – התשלום יתבצע עד המועד המאוחר מבין השניים.  

החדשות הטובות הן שבמקרה הזה הסבלנות בהחלט משתלמת. הכסף שיועבר אליכם במידה ואתם זכאים להחזר, ישולם עם הפרשי ריבית והצמדה בשיעור של ארבעה אחוזים לכל שנה.   

החזר מס הכנסה 2021: מה למדנו ומה עושים עכשיו?  

אז הבנו שישראלים רבים זכאים להחזרי מס ובכלל לא מודעים לכך ואלו שכן מודעים, לא תמיד יבצעו את התהליך לבקשת ההחזר, בגלל חוסר זמן, היעדר ידע או שורה של סיבות אחרות.  

כדי לפשט את התהליך ולהוריד מעצמכם אחריות, תוכלו כמובן להיעזר בשירות חיצוני שינהל את בדיקת הזכאות להחזר מס ואת הגשת הבקשה לרשות המיסים (בתוספת תשלום כמובן).

אם תרצו, תוכלו גם לנהל את התהליך בעצמכם, בקלות, דרך אתר רשות המיסים או על ידי הגעה פיזית למשרדי פקיד השומה. בתנאים מסוימים, נזכיר, תוכלו אף לקבל את ההחזר דרך תלוש השכר, בלי להתנהל בעצמכם מול רשויות המס.  

המסר העיקרי כאן הוא שמודעות, בכל תחום ובטח בכל מה שקשור לתשלומי המיסים, בהחלט יכולה להשתלם בטווח הארוך. חשוב להיות מודעים תמיד לסכום שאתם משלמים לרשויות המס ולכל הדרכים שבהם תוכלו לחסוך, להפחית את גובה התשלום ולדרוש את מה שמגיע לכם, אם כבר שילמתם יותר מדי. 

בהצלחה 😊

דילוג לתוכן