לקראת סוף שנה עברית – 9 החיפושים הפופולריים של עצמאים

רגע לפני שמסיימים את השנה העברית ומתחילים שנה חדשה רצינו לדבר על הנושאים שהכי העסיקו בעלי עסקים ויזמים בשנה האחרונה.

אנחנו מניחים שכאשר תקראו את המאמר חלק מהנושאים יהיו לכם מוכרים כי כנראה חיפשתם אותם בעצמכם (כך הם נהפכו לפופולריים) בשנה האחרונה, או לפחות התכוונתם לעשות זאת.

בנוסף, נדבר על דברים שכנראה לא בדקתם ואולי אפילו לא הכרתם וזה אפילו יותר חשוב, כי לעיתים יש בעסק עניינים שאנחנו פחות מודעים להם אבל הם חשובים וכדאי להכיר אותם.

אז בואו נתחיל עם החיפושים הפופולריים ביותר של עצמאים בשנה האחרונה.

חיפושים פופולריים של עצמאים

1. פנסיה חובה לעצמאים

אנחנו מניחים שרובכם כבר יודעים שמאז 2017 יש חובה על עצמאים להפקיד כספים לפנסיה ואם לא ידעתם, טוב שהגעתם לפה. 

אם ידעתם אך טרם הפרשתם לפנסיה ייתכן שזה בגלל שלא הספקתם לטפל בעניין, או שאתם לא מעוניינים כרגע להפריש כסף מההכנסה הפנויה שלכם ואולי בכלל חלקכם לא אוהב שמישהו אחר מנהל לו את הכסף.

בכל אופן, קצת פרטים על חובת ההפקדה – ההפקדה לפנסיה כוללת הפרשה המורכבת משני שלישים עבור תגמולים לגיל פרישה ושליש חסכון שניתן (אם תרצו) למשוך במצב אבטלה לפני גיל פרישה.

נכון ל-2019 ישנה הפקדת מינימום של 4.5% מהשכר הממוצע + 12.55% על כל הכנסה מעבר לכך. עם זאת, ניתן להפקיד סכומים גבוהים יותר ליצירת רכיב פנסיה משמעותי יותר לעתיד.

כמו כן, תקבלו החזרי מס וזיכויים על ההפקדות (מותנה בתקרת מקסימום לפי ההכנסה) וגם הרווחים שניצברו בקופה יהיו פטורים ממס כל עוד לא ימשכו לפני גיל פרישה.

אי הפקדה גוררת קנס שנתי של 500 ש"ח, שכבר התחיל להיאכף, כך שאם תכננתם להפקיד לפנסיה, אנחנו ממליצים לכם להתחיל לעשות זאת בהקדם.

אגב במידה ואתם שכירים בנוסף לכך שאתם עצמאים ותפקידו מעבר לרף המינימלי, תוכלו לקבל פטור מהפקדה כעצמאים, במידה ולא, תוכלו להשלים את ההפרש. 

2. איך פותחים תיק במס הכנסה? – מאיפה מתחילים

כדי לפתוח עסק יש לבצע תהליך די פשוט הכולל רישום בשלוש זרועות שונות של המדינה (מדינות הן סוג של תמנון כשזה מגיע לבירוקרטיה wink): משרדי המע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. 

בניגוד לכותרת, השלב הראשון למעשה לא מתחיל דווקא במס הכנסה, אלא במשרדי המע"מ שאתם שייכים אליהם לפי מקום מגוריכם (שזה אגב לא תמיד הסניף הכי קרוב).

יש להגיע למשרדים עם ת"ז, צילום אישור חשבון בנק, חוזה שכירות או בעלות (ביתכם אם אין לכם משרדים או חנות) ותעודה מקצועית, אם רלוונטית, לרישום במע"מ, למשל עריכת דין.

לאחר מילוי הטפסים ושיחה עם פקיד המע"מ, תקבלו תעודת עוסק פטור או מורשה, בהתאם לסוג העסק שלכם וההכנסה הצפויה עליה הצהרתם. זה לרוב תהליך קצר ותלוי בעיקר בתור באותו היום.

לאחר מכן תוכלו לגשת ישר עם המסמכים למשרדי מס הכנסה, שאגב יכולים להיות באותו בניין (אך לא בטוח שאתם תהיו משויכים אליהם, לכן כדאי לברר לפני). גם שם תמלאו טופס לפתיחת עסק, כאשר מספר התיק שלכם במס הכנסה יהיה זהה למספר תעודת הזיהוי שלכם.

יקח זמן עד שהבקשה תיקלט במשרדי מס הכנסה, אבל כל עוד קיבלתם את אישור המע"מ ויש לכם אישור על הגשת הטפסים במס הכנסה אתם כבר רשאים להתחיל לייצר הכנסה ולספק חשבוניות וקבלות ללקוחות לפי סוג העוסק שלכם, פטור או מורשה.

חשוב להזכיר שבנוסף למע"מ ומס הכנסה יש להירשם גם בביטוח לאומי כעצמאים, את זה אתם יכולים לעשות במשרדי ביטוח לאומי או מרחוק באמצעות טופס דין וחשבון רב שנתי.

מי שממש לא רוצה לכתת רגליו תשמחו לדעת שיש אפשרות להיעזר ברואי חשבון או יועצי מס שבתמורה לכמה מאות שקלים ידאגו לכם לפתיחת התיקים. בכל אופן אנחנו ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע לפני ביצוע התהליך גם אם תבצעו אותו בעצמכם. 

3. מה עדיף לעצמאים – לעבוד מהבית או בחוץ 

חוץ מבעלי עסק פיזי כמו מפעל או חנות יש שלוש אפשרויות נפוצות לעבודה עבור עצמאים: עבודה מהבית, שכירת משרד או עבודה מבתי קפה. לכל אחת מהאופציות יש יתרונות וחסרונות –

עבודה מהבית – לעבודה בפינת עבודה או משרד ביתי יש כמה יתרונות משמעותיים. קודם כל העלויות הן הנמוכות ביותר, אין צורך להוציא כסף נוסף על שכירת מקום.

שהייה בבית גם מבטיחה לכם אוכל זמין (בהנחה שאתם עושים קניות). כמו כן, תוכלו לארגן פינת עבודה משוכללת ומדוגמת שלא מתאפשרת בעבודה מזדמנת מחוץ לבית.

הצד הפחות חיובי, מגורים ועבודה באותו מקום יכולים לאתגר אתכם מבחינת הפרדה בין עבודה לחיים האישיים ובמקרים מסוימים אפילו ליצור תחושת מחנק ובדידות אם אתם לא משלבים פעילויות נוספות מחוץ לבית באופן קבוע. 

עבודה במשרד – השכרת משרד, או בגרסה החדשה יותר עבודה בחלל עבודה משותף, מאפשרת הפרדה טובה בין העבודה לחיים הפרטיים. היא גם חושפת אתכם חברתית ומקצועית לאנשים הנמצאים באותם משרדים גם אם אתם לא עובדים איתם ישירות. 

בצד החסרון, אפשר לציין כמובן את עלויות השכירות והנסיעות במידה והמשרד לא קרוב לביתכם.

עבודה מבית קפה – עבודה מבית קפה היא אפשרות שחביבה על הרבה עצמאים. היא מאפשרת לצאת לעבוד מחוץ לבית באופן מזדמן או קבוע יותר, בלי צורך לחתום על חוזה שכירות ולשלם תשלומים קבועים.

החסרונות בעבודה מבית קפה הם קודם כל שאין לך עמדה קבועה ומקום אחסון, כך ניתן לקחת רק דברים ניידים שתוכלו להביא ולהחזיר אתכם.

כמו כן, אומנם יש חסכון בעלויות שכירות אך בישיבה לאורך יום ארוך אתם צפויים להוציא כספים על שתייה ואוכל שיכולים להצטבר למאות שקלים בחודש ויותר. 

4. איך לפרסם? איך להשיג לקוחות?

איך להשיג יותר לקוחות היא אחת השאלות הנפוצות ביותר אצל בעלי עסקים ולא רק בשנה האחרונה. השגת לקוחות מורכבת משני חלקים:

אחד זה השיווק שהוא כל התהליך שעוזר לנו להביא אדם כלשהו לפנות אלינו. דוגמא לפעולות שיווקיות יהיו פרסום ושיתופי פעולה. מאותו שלב שמגיעה אלינו פניה אנחנו עוברים למכירה, כלומר התהליכים שאנחנו עושים על מנת להפוך אדם מתעניין ללקוח משלם, כגון שיחות מכירה.

ישנם מגוון דרכי שיווק ומכירה המשתנים בהתאם לסוג העסק שלכם ולערוצים שאתם מרגישים נוח לפעול בהם.

ישנם ערוצי שיווק דיגיטלי רבים: פרסום ממומן בפלטפורמות כמו גוגל ופייסבוק, שיווק בעזרת תוכן כמו כתיבת בלוגים וסרטונים מקצועיים, שיווק שותפים וערוצים נוספים.

יש גם דרכים ותיקות לשיווק שעדיין רלוונטיות כמו המלצות (שיווק מפה לאוזן), מבצעי חבר מביא חבר, כתבות בעיתונים, השתתפות בכנסי חשיפה ועוד.

ככל שהעסק שלכם בעל מוצר יקר ומורכב יותר, במיוחד כזה שהוא יותר מותרות ולא מוצר הכרחי, עדיף לכם להתמקד בשיווק ארוך טווח יותר מול הלקוחות הפוטנציאלים, לדוגמא, אם אתם משווקים אימוני ספורט או מכונת קפה, מדובר בדברים שלקוחות נוהגים להתמהמה בטרם יחליטו לבצע רכישה.

ככל שהשירות שלכם פשוט יותר והכרחי יותר, ולעיתים גם זול יחסית, יש לשים דגש על פרסום מהיר ומיידי יותר. לדוגמא צמיגייה (פנצ'ריה) שהשירות בה נדרש בדרך כלל באופן דחוף כאשר יש לכם פנצ'ר או בעיה בצמיג. 

5. מה זה ניכוי מס במקור 

ניכוי מס במקור הוא ביטוי שלחלקכם ישמע לא מוכר ולחלקכם מוכר אך לא ברור לגמרי. זאת למרות שמדובר למעשה בפרקטיקה מאוד נפוצה.

אז מה זה ניכוי מס במקור? המשמעות המילולית של ניכוי היא החסרה. בניכוי מס במקור מדובר בהעברת תשלום המס לרשויות על ידי המשלם במקום על ידי המקבל.

דוגמא מאוד נפוצה היא ניכוי מס הכנסה שמעסיקים מבצעים ממשכורות העובדים השכירים שלהם בעסק. דוגמא נוספת היא ניכוי מס שעושים גופים פיננסים על השקעות.

כבעלי עסק, תתקלו בניכוי מס במקור כאשר אתם עובדים מול גופים גדולים המחויבים לבצע פעולה כזו. הם יבקשו מכם אישור על גובה ניכוי המס במקור כדי לדעת איזה אחוז מס לנכות מהתשלום שהם מעבירים לכם. 

תשלומי המס שנוכו במקור, מדווחים בדו"ח השנתי בדומה לכל מקדמה שהעסק שילם בעצמו ישירות לרשות המיסים.

טיפ: אם יש לכם עסק חדש או כזה עם הכנסות קטנות, יש סיכוי טוב שתהיו פטורים מניכוי מס במקור ואם לא, תוכלו לבקש פטור שכזה. בדקו מול המייצג שלכם ברשויות המס.

לסיום, תרגיל חביב – בקשו מאנשים לכתוב "ניכוי מס" ונסו לראות כמה כותבים ניקוי במקום ניכוי. אתם כבר יודעים שזה כמובן ניכוי ותוכלו להרגיש ממש מביני עניין. 

6. ימי חופשה ודמי לידה לעצמאים – זכויות

בתור עצמאים אין לכם את כל הזכויות הסוציאליות שיש לעובדים. למעשה אתם גם העובד וגם המעסיק של עצמכם (ואנחנו מקווים שמעסיק נחמד) כך שכל הטבה שאתם מקבלים בתור עובד אתם בתור מעסיק נותנים אותה, מה שמוציא קצת את הטעם ממנה.

זה נכון במיוחד בדברים כמו ימי חופשה, כלומר ימים שעובדים שכירים לא נמצאים בעבודה אך מקבלים כסף עבורם. בניגוד לשכירים, לעצמאים אין ימי חופשה בתשלום, יש רק ימים שאתם מחליטים לא לעבוד בהם.

מצד שני עצמאים יכולים לנהל את הזמן שלהם בגמישות גדולה יותר ולהתאים את זמן החופשות שלהם בהתאם לקצב בעסק, כך שהפגיעה בפעילות בעסק תהיה מינימלית (היי חגים ואוגוסט אנחנו מדברים עליכם).

עם זאת, עצמאים, או יותר נכון עצמאיות, זכאיות לדמי לידה במשך 15 שבועות כל עוד היו הפרשות לביטוח לאומי לתקופה מספקת. דמי הלידה מחושבים לפי ההכנסה בשלושת החודשים המלאים בטרם היציאה לחופשת הלידה או שלושת החודשים המקבילים בשנה שלפניה, לפי הגבוה מבניהם.

למי שסקרן כתבנו מאמר שלם על זכויות סוציאליות לעצמאים

7. מה זאת חשבונית עסקה?

חשבונית עסקה, שלפעמים מכונה גם חשבון עסקה, היא למעשה מסמך בקשת תשלום שאתם מנפיקים ללקוח על מנת לקבל ממנו תשלום על עבודה או סחורה שאתם מספקים לו.

אומנם חשבונית עסקה היא מסמך דמוי חשבונית, אך בניגוד לחשבונית מס היא מסמך שמתקיים בין המוכר לקונה ואין צורך לצרף אותה לדיווחים שלכם לרשויות המס. 

כמו כן, בניגוד לחשבונית מס, חשבונית עסקה לא מחייבת העברה של תשלומי המע"מ לאחר הפקתה, לכן היא יכולה להיות תחליף טוב כאשר אתם כעוסקים מורשים רוצים ליצור בקשת תשלום עבור לקוח אך מעדיפים להפיק חשבונית מס רק בעת התשלום.

גם לעוסקים פטורים חשבונית עסקה היא מסמך מועיל משום שעוסקים פטורים אינם יכולים להנפיק חשבונית מס, וחשבונית עסקה היא דרך מסודרת עבורם להוציא בקשת תשלום ללקוחות לפני קבלת התשלום.

בקיצור, אם לא הכרתם או עשיתם שימוש בחשבוניות עסקה עד כה, אז נעים מאוד לכם להכיר, לחיצות ידיים וכו'. 

8. באיזו תוכנה להפיק חשבוניות

בקצרה? אצלנו laugh. אבל בקצת יותר מילים, לא חסרות תוכנות להפקת חשבוניות דיגיטליות לעסק. עם זאת, חשוב לבחור בתוכנה שתאפשר לכם:

לגדול  – הרבה עסקים מתחילים מהוצאת חשבוניות בלבד אך בהמשך רוצים שירותים נוספים כמו סליקת אשראי, דפי תשלום, תזכורן הפקדות צ'קים ועוד. חלק מהמערכות לא יאפשרו את זה ובחלק גדול שכן יאפשרו, ידרשו ממכם לעיתים תוספות משמעותיות לעלות המערכת.

שירות מהיר – חשוב שתהיה לכם תוכנה עם אבא ואמא, כזאת עם מחלקת שירות שתחזור אליכם בזמן קצר ואפילו תוכלו להשיג אותם בטלפון. כן תתפלאו, רוב החברות לא מאפשרות תמיכה טלפונית.

מערכת קלה ומהירה לשימוש – נחמד שתהיה לכם מערכת עם מגוון אפשרויות, אבל האם יהיה לכם קל ונעים להשתמש בה? חשוב למצוא מערכת שיהיה לכם נוח לעשות בה שימוש באופן שוטף ולא תעכב אתכם בעבודה.

חבילה מותאמת לעסק – לכל עסק יש מאפיינים מיוחדים, יש כאלו שצריכים סוגי מסמכים מסוימים, יש כאלו שמפיקים המון חשבוניות ויש כאלו שמעט. כדאי לבחור במערכת שיש לה חבילה המתאימה לשימוש שלכם ולא לשלם על תכונות או כמות מסמכים שאין לכם צורך בהם.

אבטחת מידע וגיבוי –  אבטחת המידע הפיננסי שלכם הוא דבר חשוב. לא כל התוכנות הן בעלות סטנדרטים זהים ברמת ההגנה וגיבוי המסמכים שלכם. כאשר אתם בוחרים תוכנת חשבוניות בדקו מה אפשרויות האבטחה והגיבוי שהיא מאפשרת. אצלנו יש דף שלם שמפרט על אבטחת המערכת שלנו ואפשרויות הגיבוי שאנחנו מציעים. 

9. איך לדעת אם משתלם להתפטר מהעבודה ולהפוך לעצמאי 

הרבה שכירים משתעשעים ברעיון להפוך לעצמאים ומנסים להבין האם באמת כדאי להם לפתוח עסק. התשובה האם כדאי תלויה במקרה ספציפי של כל אחד ואחת, בהתאם לתחום המקצועי, העדפות אישיות ומשתנים נוספים.

אם נסתכל רק על הפן הכלכלי, אז קודם כל כדאי לדעת שכדי להגיע להכנסה ותנאים דומים לשכיר כעצמאים תצטרכו להרוויח יותר מאשר הרווחתם כשכירים, משום שכעצמאים אין לכם תנאים סוציאלים כמו לשכירים כגון: ימי חופש, הפקדות מעסיק לפנסיה, דמי הבראה וכולי.

מצד שני, אם אתם שכירים, השכר שתקבלו יכול לעלות בשנים הראשונות לקריירה בצורה משמעותית, אבל בשלב מסוים תגיעו לתקרת שכר שיהיה לכם קשה לעבור אותה במקצוע שלכם.

לעומת זאת, כשאתם עצמאים יש לכם פוטנציאל הכנסה גדול יותר, אתם לא מוגבלים בהעלאת שכר שהמעסיק יהיה מוכן או לא מוכן לתת לכם, או בבניית קריירה מתמשכת בתקווה לשכר משופר במקום עבודה עתידי.

נכון, לבנות עסק מצליח דורש זמן והשקעה. אבל במידה ואתם עובדים בחריצות ומיקוד ומבצעים שיווק ומכירות כמו שצריך, תוכלו עם הזמן לבנות עסק רווחי שההכנסה ממנו יכולה להיות פוטנציאלית משמעותית גבוהה מהשכר שלכם כשכירים. 

אז מה תחפשו השנה?

המאמר הפעם לא עסק בנושא אחד מרכזי, אלא במגוון נושאים שעניינו בעלי עסקים בשנה העברית האחרונה וסביר שגם ימשיכו לעניין בשנה הקרובה.

מדובר במגוון נושאים, משיווק עד עניינים פיננסיים ואפילו מקום העבודה בעסק. אבל כשחושבים על זה, זה למעשה לא ממש מפתיע כי בתור בעלי עסקים הנושאים והאתגרים שאתם נתקלים בהם מגוונים.

אנחנו מקווים שעזרנו לכם לחדד דברים שהעסיקו אתכם השנה ויותר חשוב חשפנו אתכם לנושאים נוספים שכדאי שתכירו בתור בעלי עסק לשנה הקרובה.

שנה טובה מצוות איזיקאונט laugh

דילוג לתוכן