"אני רוצה לסלוק אשראי בעסק, איך עושים את זה וכמה זה עולה?"
הציטוט למעלה לא מיוחס לאיינשטיין, הנשיא טרומן או הרצל, מצטערים לאכזב ;)

למעשה הוא לא יכול להיות מיוחס לאדם ספציפי כי הגינו אותו עכשיו, אבל הוא בהחלט מייצג שאלה שרצה בראש להרבה בעלי עסקים קטנים ופרילנסרים.
 

סליקת אשראי לעסקים קטנים - תמונה ראשית


במציאות בה הרבה צרכנים עושים עסקאות מרחוק, אפשרות סליקת אשראי לעסקים קטנים הופכת לצורך בסיסי או לפחות לכלי חשוב, עבור הרבה בעלי עסקים.

סליקה באינטרנט מאפשרת לעסקים קטנים לשפר את יעילות חיוב הלקוחות שלהם, בין אם מדובר בלקוחות פרטיים או עסקיים.

אם רק התחלתם לברר על סליקת אשראי, אתם אולי מבולבלים ממגוון האפשרויות, המונחים והעלויות. ואפשר להבין אתכם, באמת יש הרבה כלים, חברות והצעות בשוק.

המאמר הבא יעשה לכם קצת סדר בנושא, תוכלו לדעת יותר על סליקת אשראי, איזה אפשרויות קיימות, ואילו דברים חשוב לבדוק.
 

איך בעצם מתחילים לסלוק אשראי באינטרנט?

יש שתי אפשרויות עיקריות שמאפשרות לעסקים קטנים לסלוק אשראי. הראשונה היא הדרך המוכרת יותר,  בעזרת חברות אשראי והשניה דרך מאגדי אשראי. 
 

חברות אשראי

הדרך הותיקה לסליקת אשראי, שהיתה כמעט היחידה עד לפני מספר שנים, היא סליקה באמצעות חברות האשראי.

דרך זו מצריכה פניה לאחת מהחברות (ויזה כאל, לאומי קארד או ישראכרט) לקבלת הצעה, חתימה על הסכם ופתיחת חשבון סולק. 
התהליך ארוך יחסית משום שהוא דורש חתימה על מסמכים ואישור חברת האשראי.

קושי נוסף לעסקים קטנים בשיטה הזאת הוא שחברות האשראי לרוב לוקחות עמלות מינימום, כך שגם אם אתם לא סולקים בכמות גדולה, עדיין תשלמו מידי חודש מינימום עמלות.

כמו כן, על מנת לסלוק ברוב המקרים יש גם צורך בגורם מתווך שנקרא חברת סליקה, שמבצעת למעשה את החיבור הטכני לחברות האשראי ומאפשרת את תהליך הסליקה עצמו.

גם לחברות הסליקה יש תשלום חודשי (כמה עשרות שקלים בחודש או יותר), מה שמוסיף לעלות הסליקה דרך חברות האשראי והופך אותה לפחות כדאית עבור חלק גדול מהעסקים הקטנים.

התחברות לחברת האשראי כן יכולה להתאים לעסקים שסולקים בהיקף גדול ומקבלים עמלת סליקה נמוכה מהחברות. 

רגע, נבהלתם? אל דאגה יש עוד אפשרות, מאגדי סליקה.
 

מאגדי סליקה 

עסקים קטנים שסליקה דרך חברות האשראי אינה משתלמת עבורם, יכולים לבחור באופציה אחרת – לסלוק אשראי בעזרת מאגדי סליקה.

מאגדי סליקה הן למעשה חברות שהופכות לגוף המקשר בין העסק לחברת האשראי, והן בעצם עובדות מול חברת האשראי במקומכם.

מאגד הסליקה המוכר בעולם הוא חברת PayPal, שמבצעת סליקה בשביל הלקוחות שלה מול חברות האשראי הבינלאומיות, אין עלויות חודשיות קבועות אך מדובר בעמלה גבוהה יחסית לכל עסקה. 

יש גם מאגדי אשראי ישראלים, שהיתרון המרכזי בעבודה איתם הוא בכך שהם מאפשרים עמלות טובות יותר מ-PayPal וחיבור מהיר של העסק לסליקת אשראי, תוך יום-יומיים.

מעבר למהירות ההתחברות היתרון בשימוש במאגדי סליקה הוא בכך שהם מציעים מסלולים ללא מינימום עסקאות ועמלות. כך שאם יש לכם רק מספר עסקאות בודדות בחודש, תשלמו עמלה רק על אותן עסקאות.

לכן שימוש במאגדי סליקה הוא פתרון מצוין כאשר אתם לא מעוניינים להתחייב מראש למינימום עמלות סליקה.

עוד פרט שחשוב לזכור לגבי שתי אפשרויות הסליקה הוא שהוצאות סליקה הן כמובן הוצאה מוכרת לעסק, כך שתוכלו להגיש אותה ולקבל החזרים מרשות המיסים, מה שמקטין את עלויות השירות עבורכם.

אם לסכם, בחרו מערכת שנותנת לכם מענה טוב לסכומים שאתם גובים בסליקת האשראי, בין אם זה יהיה דרך חברות האשראי ובין אם דרך מאגדי סליקה.
 

חשבונית וסליקה מאותה מערכת? Yes You Can!

עניין נפוץ , שאנחנו נתקלים בו אצל הרבה עסקים קטנים הוא בכך שהם עושים שימוש במערכות נפרדות לסליקת אשראי והוצאת חשבוניות ללקוחות.

זהו פתרון לא מיטבי מכמה סיבות שכולן קשורות לרצון לחסוך מאמץ וזמן בגביית הכספים מהלקוחות:

זמן ויעילות – סליקת כרטיס האשראי של הלקוח במערכת א' ואז מעבר למערכת ב' כדי להוציא חשבונית היא דרך לא יעילה וגוזלת זמן מיותר. אפשר לומר שהיא כמעט מכפילה את העבודה לקבלת אותה תוצאה.

הדרך היעילה היא שימוש במערכת שמאפשרת גם סליקת אשראי וגם הנפקת חשבונית. במקרים מסוימים תוכלו אפילו לסלוק אשראי ישירות ממסך יצירת החשבונית (כך זה אצלנו).

מניעת טעויות – כאשר אתם סולקים אשראי ומוציאים חשבונית באותו מקום זה מונע מכם לעשות טעויות שעלולות היו להיגרם מהזנת פרטי העסקה פעמיים במקומות שונים.

בגלל שעסקת אשראי מכילה הרבה פרטים: מספר כרטיס, ת"ז, שם הלקוח, מספר תשלומים ועוד, לא קשה במיוחד להתבלבל בחלק מהפרטים ולהנפיק חשבונית עם פרטים שלא תואמים במאת אחוזים את עסקת הסליקה.

מניעת שכחה – אם יש דבר גרוע יותר מאשר הזנת פרטי עסקה שגויים באשראי, הוא אי-הזנה שלהם. 

יכולים להיות מקרים שתעשו עסקה באשראי ובגלל שאתם עושים שימוש בשתי מערכות, אתם עלולים לשכוח להוציא לסליקה קבלה תואמת (למשל תקבלו שיחת טלפון בין לבין).

בנוסף לכל היתרונות של סליקה והוצאת חשבוניות באותה מערכת, יש עוד אפשרויות סליקה מתקדמות שיוכלו לסייע לכם בהגדלת הגמישות בגביית הכספים ושמירת תזרים מזומנים חיובי בעסק. 


זה נושא חשוב ששווה פרק בפני עצמו אז:

פתרונות מתקדמים להתאמת סליקת אשראי לצרכים בעסק

בתור בעלי עסקים קטנים, כדאי לקחת בחשבון שיש הרבה פתרונות סליקה מתקדמים שמאפשרים לכם להתאים את הסליקה לצרכים שלכם.

יתכן שחשובה לכם יותר גמישות בצורת התשלום ללקוחות, לעסקים אחרים חשוב יותר התזרים ועסקים אחרים רוצים אפשרות למכור מוצרים באינטרנט

מכירים את המשפט  ש"שאנחנו לא יודעים מה שאנחנו לא יודעים"? הוא רלוונטי פה כי אם לא תכירו את הפתרונות לא תדעו שהם קיימים ויכולים לעזור לכם. 
 

עסקאות בתשלומים 

זאת אפשרות סליקה נפוצה שבטח אתם מכירים, סבירות גבוהה שלרובכם יצא לעשות עסקאות תשלומים באשראי כלקוחות.

כבעלי עסקים, האפשרות לפרוס את העסקה ללקוח בתשלומים תקל עליכם לסגור מכירות, במיוחד כאשר מדובר בסכום משמעותי עבור הלקוח. 

זה עובד ככה – במעמד העסקה אתם מסכמים עם הלקוח את מספר התשלומים ומבצעים את סליקת כרטיס האשראי. מידי חודש ירד התשלום מכרטיס הלקוח כחלק יחסי מהעסקה, זה הסכום שתקבלו מידי חודש. 

מה קורה כשאתם זקוקים לכל הכסף בבת אחת? הפתרון לזה נקרא נכיון תשלומים. "נכ…  מה ?" אתם ממלמלים לעצמכם עכשיו, "על מה הם מדברים?" :)


אז הנה בואו נדבר על זה: 

נכיון תשלומים באשראי 

נכיון תשלומים הוא שירות משלים (אפשרי) לעסקים שמבצעים עסקאות בתשלומים.

היכולת לנכות תשלומים באה לטפל בקושי של עסקים שמצד אחד רוצים לספק אפשרות לתשלומים ללקוחות, אך עדיין זקוקים לקבל את כל סכום העסקה כדי לשמור על תזרים מזומנים חיובי.

זה רלוונטי במיוחד לעסקים שקונים חומרי גלם או מוצרים שדורשים תשלום מרוכז, או לעסקים שמקבלים שירותים מספקי משנה. 

בנכיון תשלומי אשראי אתם מקבלים את כל סכום העסקה בבת אחת כאילו עשיתם עסקה בתשלום אחד, בעוד שמבחינת הלקוח מדובר בעסקת תשלומים רגילה לכל דבר.

התשלום על ניכיון התשלומים הוא כאחוז שנקבע לפי מספר התשלומים ויורד מסכום העסקה הכללית. ככל שמנכים יותר תשלומים, אחוז התשלום מהעסקה הכללית עולה.

אם תזרים המזומנים הוא דבר קריטי לעסק שלכם ואתם עדיין מעוניינים להציע אפשרות תשלומים ללקוחות, בדקו שניכוי תשלומים באשראי קיים בחברה איתה אתם מתכננים לסלוק. זה יחסוך לכם צורך בעבודה מול חברת נכיון תשלומים חיצונית.
 

שמירת פרטי אשראי (טוקניזציה) לחיוב עתידי 

שמירת פרטי האשראי מתאימה במיוחד לעסקים שעובדים עם לקוחות קבועים. כדי לחייב באשראי כל פעם את הלקוח צריך לקחת ממנו את פרטי האשראי בכל חיוב מחדש או לשמור אותם בצורה מוצפנת. ולא הפנקס ההוא שזרוק לכם במגירה הוא לא דרך מוצפנת :)

דרך נפוצה לשמירת האשראי בצורה מאובטחת היא בעזרת מערכת שתומכת בשימוש בטוקניזציה  – שיטת אבטחת נתונים מתקדמת לשמירת פרטים רגישים כמו פרטי אשראי.

בדרך זאת, בכל פעם שתרצו לחייב את כרטיס האשראי של הלקוח, כל מה שתצטרכו (חוץ מהסכמתו כמובן) יהיה לגשת למסך יצירת חשבונית ושם לבחור בסליקה של הכרטיס השמור.

במידה ופרטי הלקוחות וכרטיסי האשראי שלהם שמורים במערכת, ניתן לחייב אותם גם באופן אוטומטי מידי חודש. פעולה שכזאת נקראת הוראת קבע.
 

הוראת קבע באשראי 

אם אתם בעלי עסקים שעובדים עם לקוחות קבועים בצורה של תשלום קבוע כזה או אחר (כגון ריטיינר), הוראת קבע באשראי יכולה להיות מאוד רלוונטית עבורכם.

הוראת הקבע באשראי (באופן לא מפתיע) היא הוראה קבועה לחיוב כרטיס האשראי בסכום כלשהו מידי חודש, כשהיתרון שלה שכל הצדדים יודעים מתי יהיה החיוב בלי צורך לבצע שיחות מידי חודש להעברת תשלום.

אנחנו קוראים להוראת הקבע במערכת שלנו 'חיובים אוטומטים'. החיובים האוטומטים מאפשרים לכם לייצר חיוב קבוע מידי חודש, לכל לקוח שיש לו כרטיס שמור במערכת.

ניתן גם לערוך את הוראות החיוב לפי הצרכים שלכם – ניתן לבטל אותן, ניתן להשהות אותן זמנית, או פשוט לשנות את סכום החיוב הקבוע, בקיצור גמיש.

וכדי להפוך את זה לאפילו יותר נוח ויעיל, לאחר כל חיוב הלקוח יקבל למייל שלו חשבונית אוטומטית בלי שתצטרכו לעשות דבר.
 

לסלוק אשראי כמו גדול בעסק קטן

 

אפשרות ליצירת דפי מכירה (סליקה)

דפי מכירה הם דפי תשלום אינטרנטים שמכילים טופס בו הלקוח מזין את פרטיו האישיים ופרטי האשראי על מנת לשלם על השירותים והמוצרים שלכם.

הלקוח מגיע לדפים האלו בעזרת קישור (דרך הודעה, מייל, פייסבוק או האתר שלכם), מבצע את התשלום ומקבל חשבונית אוטומטית במייל

דפי תשלום הם פתרון מעולה לעסקים קטנים שרוצים למכור מספר מוצרים באינטרנט ולא רוצים להשקיע משאבים משמעותיים בהקמת חנות אינטרנטית.

בגלל שמערכת EZcount דואגת גם לסליקה וגם לחשבוניות, פיתחנו גם אפשרות ליצירת דפי סליקה כשירות משלים לעסקים המעוניינים בכך, במחיר נגיש במיוחד (25₪ לחודש). 
 

סליקת אשראי בחנות אינטרנטית

אם יש לכם כבר כמות מוצרים גדולה, יכול להיות שכבר חשבתם לבנות אתר אינטרנט שישמש אתכם כחנות מקוונת, במקום לעשות שימוש בדפי סליקה שהזכרנו למעלה.

על מנת לבצע חיובים ללקוחות תצטרכו לחבר את האתר שלכם למערכת סליקת אשראי. בנוסף, בדומה לכל עסקה, חובה להוציא חשבונית / קבלה מיד לאחר התשלום.

לכן בסליקת אשראי בחנות אינטרנטית, כדאי לעשות שימוש במערכת שיודעת גם לסלוק אשראי וגם להוציא לכם חשבונית באותו מקום מסיבות דומות שהזכרנו מקודם: חסכון בעלויות והתעסקות עם גורם חיצוני נוסף.

מבחינה טכנית, כדי לחבר את האתר לסליקה יש אפשרות לקנות תוספים מוכנים או להיעזר במפתח, שזה פתרון יקר יותר. כדי לחסוך בעלויות וזמן מומלץ לבחור במערכת שיודעת לספק לכם תוספים לחיבור האתר.

אם הנושא מעניין אתכם, יש לנו מאמר בדיוק על זה.
 

לסלוק אשראי בעסק קטן כמו גדולים

במאמר עשינו סקירה ממוקדת על הדברים החשובים שכל בעל עסק קטן שרוצה לסלוק אשראי כדאי שידע. המידע יעזור לכם לבחור את פתרון הסליקה המתאים והמשתלם לעסק שלכם.

ראינו שחשוב להתאים את דרך הסליקה והעלויות הנלוות, להיקפי הסליקה שלכם, כאשר שתי האפשרויות המרכזיות הן סליקה דרך חברות האשראי או דרך מאגדי האשראי. 

מאגדי האשראי מאפשרים תנאים טובים יותר לעסקים עם היקפי סליקה קטנים לעומת חברות האשראי שהעבודה איתם משתלמת בהיקפי סליקה גדולים משמעותית.

בהמשך הבנו את היתרונות שיש בסליקה והוצאת חשבונית מאותה מערכת, על פני שימוש בשתי מערכות נפרדות. זאת הדרך הנכונה בעיננו לבצע חיובים באשראי משום שהיא חוסכת זמן עבודה ומונעת ביצוע טעויות מיותרות.  

כמו כן ציינו כלים מתקדמים לסליקה שיכולים להתאים גם לעסקים קטנים כמו שלכם: עסקאות בתשלומים, נכיון תשלומים, אפשרות לשמירת פרטי אשראי, הוראות קבע, דפי תשלום, וסליקה לחנויות אינטרנטיות.

בחלק גדול מהכלים האלו עשו שימוש עד לפני כמה שנים בעיקר חברות בינוניות וגדולות. 

אם יש לכם עסק קטן עכשיו גם לכם מגיע! דרכנו אתם יכולים ליהנות מאפשרויות מתקדמות ויעילות לסליקת אשראי, בדרך ובעלויות המתאימות ביותר לעסק שלכם, מוזמנים לנסות.