יעילות בעסק – תכנית 5 השלבים לשיפור וייעול העסק שלך

למי שמעולם לא ניהלו עסק בעצמם, קל לחשוב שאלו שכן עושים את זה, "חיים את החלום" – כי הם מנהלים את עצמם, כי הם עובדים מתוך בחירה וכל פעולה שהם מבצעים היא קודם כל לטובתם ולא כדי לשרת איזה "בוס גדול".

כשחושבים על זה, יש הרבה אמת מאחורי התפיסה הזאת – אבל בעלי עסקים מבינים שהיתרונות הרבים בדרך שבחרו מגיעים גם עם אתגרים לא פשוטים שיכולים לצבוע את הימים שלהם גם בגוונים פחות בהירים.

מי שחושב שזה קל לנהל את עצמו, כנראה מעולם לא עשה זאת בעצמו. ומי שחושב שעצמאים חיים טוב יותר, כנראה לא נדרש להתמודד עם רשויות המס, לקוחות בעייתיים או "תקופות יובש" ללא הכנסות.

אנחנו מניחים שאם אתם קוראים את השורות האלו, כנראה בחרתם בדרך הזאת על אף האתגרים שכרוכים בה ואין לכם כוונה לוותר או לחשב מסלול מחדש.

יעילות בעסק - שיפור העסק ב 5 שלבים

אתם בטח גם מבינים כמה חשוב שתהיה לכם תכנית שתעזור לשפר את ההתנהלות שלכם ולהישאר עם הראש מעל המים גם כשהספינה העסקית שלכם מיטלטלת במים סוערים.

כמובן שאין דרך אחת נכונה לקידום עסקים קטנים, אך יש כמה שלבים שיכולים לעזור להבין איך לבנות תכנית שמתאימה למידות שלכם ולצרכים הייחודיים של העסק שלכם:

1. לפני שרצים לבנות אסטרטגיה – מבינים מי אנחנו באמת

כל אדם הוא כמובן שונה ומיוחד, ולכן לפני שאנחנו בכלל מתחילים לדבר על העסק, כדאי שנבחן בצורה אובייקטיבית ככל שניתן את עצמנו, המנהלים של העסק, אשר ישפיעו יותר מכל גורם אחר על ההצלחה או הכישלון שלו.

עם הזמן, בכל מקום עבודה, לומדים להכיר את הבוס ולהתאים את עצמנו אליו. זה חשוב על אחת כמה וכמה כשמתמודדים עם הבוס הכי חשוב שיהיה לנו בחיים – המוח שלנו, על כל החוזקות והמגבלות שלו.

היכרות עם עצמנו, בלי מסכות ובלי שיפוטיות, תעזור להבין איך לנהל את כל העשייה העסקית בצורה אופטימלית ולרקום תכנית עבודה שבאמת תעבוד.

דרך אחת לעשות זאת היא לנתח את מבנה האישיות הייחודי שלנו. בהקשר הזה, מומחים מדגישים כי כל אדם, גם מי שחושב שהוא שונה ומיוחד, יכול לזהות את עצמו באחת משלוש המשבצות המוכרות האלו:

המתכנן\ת

אלו אנשים מאורגנים, מעשיים ומסודרים, שמקפידים מאוד על הפרטים הקטנים והגדולים בניהול העסק.

איך מזהים? אם תכניות ורשימות עושות לכם את זה, אם אתם מנהלים לו"ז מפורט עם כל המשימות שלכם ואם אתם תמיד חושבים קדימה על הצעדים הבאים – אתם לגמרי מתכננים בלב ובנשמה.

חוזקות – אלו אנשים שמאוד קל להם לבצע משימות ספציפיות, לזהות פגמים וכשלים וגם לבנות תכניות יסודיות ומקיפות. גם הסדר והארגון תורם מאוד לניהול נכון של העסק כמובן.

אתגרים – אנשים שנוטים להשקיע את כל האנרגיות בתכנון ובביצוע, בדרך כלל יתקשו לפנות זמן לחשיבה יצירתית ולפעולות ספונטניות לקידום העסק או לביצוע מהלכים מקיפים לשיווק עסקים.

איך לבנות תכנית מתאימה? כמובן שאם רשימות ומשימות עושות לכם את זה, כדאי לזרום עם עצמכם ולנהל את העבודה בצורה המסודרת שאתם מכירים ואוהבים.

בנוסף, כדאי לזכור גם להשאיר חלונות בלו"ז שיאפשרו לשחרר קצת ולתת מקום גם ליצירתיות וליוזמות לא שגרתיות.

פסיכולוגים מדגישים בהקשר הזה כי חלון זמן שאנחנו מקצים ל"שיעמום" הוא אחד הכלים המועילים ביותר לשיפור תפקוד המוח ובכך גם לקידום העסק.

רק תנסו לזכור כמה רעיונות טובים מגיעים דווקא כשאתם לא עושים כלום ו"מכבים את המוח". כמו לדוגמה כשאתם שוטפים כלים, מתקלחים או מטיילים עם הכלב.

החולם\ת

אלו אנשי חזון, שרואים לפני הכול את התמונה הגדולה וחושבים תמיד מה לעשות כדי להשיג מטרות משמעותיות ולהגשים את החלומות שלהם.

איך מזהים? אם אתם מוצאים את עצמכם שואלים הרבה יותר למה מאיך, אם אתם מהרהרים בהחלטות גדולות יותר מאשר במשימות השוטפות שלכם ואם אתם יודעים מה אתם רוצים להשיג אבל לא בטוחים כיצד לעשות זאת – זו כנראה המשבצת שלכם.

חוזקות – החולמים הם אנשים שניחנו בפתיחות מחשבתית, יצירתיות, אימפולסיביות ויכולת מרשימה לפתור בעיות גדולות ומורכבות, שלעיתים נראות בלתי אפשריות לאחרים.

אתגרים – לצד החזון והחלומות הגדולים, אנשים אלו יתקשו לא פעם לבצע את המשימות הקטנות וה"משעממות" שדרושות כדי להגיע להצלחה. גם האימפולסיביות, שחיונית לניהול העסק במובנים רבים, יכולה לעיתים להוות אתגר ודווקא לפגוע בקבלת ההחלטות.

איך לבנות תכנית מתאימה? קודם כל, חשוב להכיר את הנטייה להתמקד בתמונה הגדולה ולהבין מתי היא באה על חשבון הפעולות הקטנות והחשובות שצריך לבצע כאן ועכשיו.

כשמפתחים את המודעות הזאת, קל יותר להגדיר בצורה מדויקת את החזון והמטרות שלנו ולאחר מכן לקבוע לעצמנו משימות שברור באופן חד משמעי כיצד הן משרתות את החזון הגדול.

כך, גם המוטיבציה שלכם לבצע אותן תשתפר עם הזמן. נראה מורכב? אל תדאגו, בהמשך נבין בדיוק איך עושים את זה.

המקשר\ת

אלו אנשים שאוהבים לעבוד ביחד, להניע תהליכים משותפים, לחלוק רעיונות, לשתף פעולה ובעיקר להיות חלק מקבוצה שפועלת בסינרגיה כדי להגשים מטרות גדולות.

איך מזהים? אם אתם עובדים לבד ומרגישים שזה פשוט לא בשבילכם, אם אתם מרגישים צורך לשתף, לדבר ולרתום אחרים סביבכם לעבודה משותפת – חשוב להכיר בצורך הזה ולהבין איך להפוך את התכונה המבורכת הזאת לנכס עסקי.

חוזקות – ה"מקשרים" בורכו מטבע הדברים ביכולות תקשורת גבוהות ולא פעם נהנים מאינטליגנציה רגשית גבוהה, שמסייעת לנהל מערכות יחסים מועילות בעבודה ומחוצה לה. היכולות החברתיות המפותחות גם נוטות להגיע עם אינטואיציה חזקה ועם כישרון מולד ללימוד ולהדרכה.

אתגרים – אנשים שרגילים כל כך לעבוד עם אחרים, לא פעם יתקשו במשימות שהם נדרשים לעשות לבד, וכבעלי עסקים, אתם בוודאי יודעים שהעבודה כרוכה בלא מעט משימות כאלו לאורך הדרך.

בנוסף, החיבור הרגשי לאנשים יכול לגרום לכם לקבל החלטות שלא תמיד משרתות את העסק שלכם בצורה המיטבית.

איך לבנות תכנית מתאימה? עבודה משותפת בהחלט יכולה להוות יתרון משמעותי, אך כאמור, חשוב שלצד הנטייה הטבעית הזאת, תדעו גם לנהל ולהניע את עצמכם כמו שצריך.

בהקשר הזה, חשוב לבדוק כל הזמן אם ההחלטות שאתם מקבלים נועדו לקדם את העסק או להועיל לאנשים סביבכם.

יכול להיות שהמטרות האלו יהיו חופפות וייתכן שבמקרים מסוימים דווקא נכון להתמקד באנשים ולא במטרות עסקיות, אך חשוב שתהיה מודעות לכך. תכנית עסקית בהחלט תעזור בכך ומיד נבין איך בונים אותה כמו שצריך.

סימון יעדים ומטרות

2. מגדירים חזון, יעדים ומטרות

אחרי שהבנו אילו מין טיפוסים אנחנו, אפשר להתקדם לשלב הבא והחיוני לקידום עסקים קטנים – הגדרת חזון העסק.

כשמבינים שאנחנו עובדים כדי להגשים חזון שבאמת חשוב לנו, קל יותר להתמודד עם אתגרים וגם לגבש תכנית עבודה מעשית.

כמובן שכל בעל עסק רוצה קודם כל להרוויח, אך זו לא יכולה להיות הסיבה היחידה שאתם קמים בכל בוקר לעבודה.

האם אתם רוצים גם להביא בשורה משמעותית לעולם? לעזור לאחרים? לייצר מוצר או שירות פורצי דרך שישנו את העשייה בענף שלכם?

אולי אתם בכלל רוצים לנהל עסק משפחתי שייתן ביטחון גם לילדים ולנכדים שלכם? או שאולי תמיד חלמתם להביע כישרון גדול שקיים בכם ומהווה חלק מרכזי בעסק שלכם?

ככל שתגדירו את החזון הזה בצורה מדויקת וכנה יותר כך תשפרו את סיכויי ההצלחה שלכם, וזו קביעה שגם יועצים עסקיים וגם מומחים לבריאות הנפש יכולים לחתום עליה.

בשלב השני, ניתן יהיה לגזור מהחזון הזה יעדים שתרצו להשיג בשנה הקרובה, כמו לדוגמה לפתח מוצר מושלם, לתפוס נישה ספציפית בתחום שלכם או לבנות נכסים דיגיטליים שיעבדו בשבילכם.

אחרי שמגבשים את היעדים לשנה הקרובה אפשר וכדאי לפרק אותם לגורמים קטנים יותר ויותר.

במילים פשוטות, הציבו לעצמכם מטרות חודשיות, שבועיות, יומיות ואפילו שעתיות, שאמורות להבטיח שתעמדו ביעדים ותממשו את החזון הגדול.

כך תוכלו לפרק את החזון המופשט לפעולות יומיומיות וברות ביצוע, שברור לכם איך כל אחת מהן תקדם אתכם להצלחה.

3. מבינים מהם הכלים שבאמת נחוצים לעסק שלכם

חלק מבעלי העסקים יסתפקו בניהול יומן, הוצאת חשבוניות מנייר ושיווק עסקים מפה לאוזן.

אחרים דווקא ירגישו שנכון להם יותר לשלב בעסק טכנולוגיות חדשניות, כמו לדוגמה ניהול חשבוניות דיגיטליות, אוטומציות בתהליכי העבודה, שילוב קופות ומסופונים מתקדמים, סליקת אשראי אונליין, או פעולות מקיפות לשיווק עסקים באינטרנט.

גם בהחלטה הזאת, נדגיש, אין דרך אחת שתתאים לכולם. כדי למצוא את זו שנכונה לכם חשוב להכיר בצורה מעמיקה את עצמכם, את העסק שלכם ואת החזון והיעדים שמניעים אתכם.

ההיכרות הזאת תעזור לכם להיות בטוחים שגם אם בחרתם בכלים מסורתיים יותר וגם אם אתם שואפים להתחדש ולשנות, אתם עושים זאת מתוך בחירה מודעת ומושכלת שאתם מבינים את הערך שלה.

4. משלימים עם זה שלא תוכלו לעשות הכול בעצמכם

המונח "בעל עסק קטן" יכול להטעות. אנשים נוטים לחשוב שזו משימה קלה יותר מניהול חברה גדולה, כאשר בפועל, דווקא כשאין עוד הרבה נפשות פועלות בעסק, המנהל נדרש להיות קצת איש שיווק לעסק, קצת מנהל חשבונות, קצת איש קריאייטיב וקצת (הרבה) מומחה לפיתוח עסקי.

החדשות הטובות הן שבעידן המחובר והמקושר שאנחנו חיים בו, אף פעם לא חייבים לעשות הכול לבד, כי יש הרבה יועצים ואנשי מקצוע שיוכלו ללוות אתכם בדרך ולתת לכם כלים חיוניים גם בלי שתצטרכו לשלם להם משכורת חודשית או לראות אותם כל הזמן.

בהקשר הזה, כדאי לשקול לשכור את שירותיה של חברה לקידום עסקים בגוגל, או להיעזר במומחה לקידום עסקים בפייסבוק.

כמו כן, לצד רואה החשבון שלכם, אפשר להיעזר ביועצי השקעות, יועצים לפיתוח עסקי ויועצים לתכנון מס, אשר יוכלו לספק תובנות מועילות שישאירו יותר מהרווחים שלכם אצלכם בצורה חוקית ויעילה.

כמובן שתוכלו, אם תרצו, ללמוד את כל הנושאים האלו בעצמכם ולעשות הכול לבד, אך זמן הלמידה הארוך יבוא על חשבון העבודה החשובה שאתם צריכים לבצע בכל יום לקידום העסק.

גם כאן, זה עניין של העדפה אישית, אך מנהלים רבים מעידים שהם מעדיפים לשלם על שירותים כאלו במקום לנסות לעשות הכול בעצמם.

בחינות ומדדים לשיפור

5. בוחנים, מודדים ומשפרים שוב ושוב

בין אם החלטתם להשקיע יותר בפיתוח המוצר או השירות, לתכנן מהלכים לקידום עסקים בגוגל ובפייסבוק, או לבצע מהלכי שיווק עסקיים פורצי דרך ומשמעותיים, חשוב להבין כי אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר בכל מהלך עסקי הוא בחינה מתמדת של אופן ההשפעה שלו בפועל.

מלאכת הבקרה והניטור היא חלק בלתי נפרד מניהול נכון ויעיל של כל עסק וזו מלאכה שלעולם לא מסתיימת.

בעלי עסקים מוצלחים הם מי שבודקים את עצמם כל הזמן, בכלים אובייקטיביים ככל שניתן, ולא מפסיקים לחשוב איך לשנות ולשפר.

אם אתם מאמינים שהכול בסדר בניהול העסק ואין מקום לשיפור, זו מחשבה בעייתית שאמורה להדליק אצלכם נורה אדומה.

גם ובייחוד אם מתנהלים בצורה אופטימלית, חשוב לבדוק כל הזמן מה עוד אפשר לעשות כדי לשפר עוד יותר את היעילות והתפוקה.

כי זה בדיוק מה שהמתחרים שלכם יעשו וזה מה שיבטיח שגם אם אתם מצליחים היום, תמשיכו לרכב על הגל הזה גם בעתיד הקרוב והרחוק, למרות כל השינויים והתהפוכות שעוד יגיעו בהמשך.

אז לסיכום, קבלו תקציר מנהלים:

הבנו שכדי שהעסק יתנהל בצורה אופטימלית, כדאי קודם כל להכיר ולנהל את עצמנו, המנהלים שלו.

כשעושים את זה, קל הרבה יותר לגבש חזון, יעדים ומטרות שבאמת נרצה להשיג.

בהמשך, חשוב להיעזר בכלי ניהול ממוקדים שעובדים בשבילנו ובאנשי מקצוע שיעזרו להשלים פערים שאין לנו את הזמן או המשאבים להתמקצע בהם לבד.

ולא לשכוח – לבדוק ולבחון את ההתקדמות כל הזמן, לא רק על בסיס תחושה אישית, אלא בעזרת כלים אובייקטיבים ככל שניתן.

דילוג לתוכן