מהם מוצרים דיגיטליים ואיך מוכרים כאלו בעסק

להשתמש בידע שלך כדי להפיק מוצר ולמכור אותו שוב ושוב לטובת יצירת הכנסה פסיבית, יכול להיות דבר נפלא נכון?

זאת בעצם ההבטחה העומדת מאחורי כל מוצר דיגיטלי הצפוי להימכר בתשלום. זאת גם ההבטחה הגדולה של קורסים דיגיטליים העוסקים בבניית מוצרים וקורסים דיגיטליים (כן קצת אירוני).

והאמת שיש למוצרי מידע פוטנציאל לחשוף את הידע שלנו להרבה אנשים בצורה מהירה ובמקרים מסוימים גם לאפשר לכם להפיק מכך רווח גדול.

אבל לפני שאתם רצים לבנות מוצר דיגיטלי ולפני שאתם לוקחים קורסים באלפי שקלים, כדי להבין מה זה בכלל אומר, ניתן לכם במאמר סקירה כללית על התחום כולל הפוטנציאל וכן, גם על האתגרים.

במאמר נדבר על סוגים שונים של מוצרים דיגיטליים, פלטפורמות למכירתם, אתגרים במכירת מוצרים דיגיטליים והאפשרויות שאנחנו מציעים באיזיקאונט כדי לגבות כספים על המוצרים שלכם.

מכירת מוצרים דיגיטליים

מה הם מוצרי מידע דיגיטליים

אולי שמעתם את הביטויים מוצרי ידע, מוצרי מידע ומוצרים דיגיטליים. כל השמות האלו די נרדפים היום והם מתארים מוצרים לא פיזיים שמבוססים על הידע והמומחיות שלכם בתחום מסוים.

ספר הוא דוגמא למוצר מידע ותיק שבעזרתו הרבה אנשים ריכזו והפיצו את הידע שלהם לאנשים אחרים. באופן דומה קלטות הדרכה ובהמשך ערכות דיסקים הם דוגמא למוצרי מידע.

עם התפתחות הטכנולוגיה והמדיה הדיגיטלית נוצרו אפשרויות ליצור עוד סוגים של מוצרי מידע, כך שרוב מוצרי הידע היום הם מוצרים דיגיטליים, רובם אפילו לא פיזיים.

היתרונות של מוצרים דיגיטליים על פני מוצרי מידע פיזיים הוא בכך שעלות יצירת "עותק" לכל לקוח או לקוחה היא אפסית ואין צורך לייצר אותם ולשלוח אותם פיזית, שזה חסכון גדול בעלויות המוצר.

בואו נסקור סוגים שונים של מוצרים דיגיטליים: 

ספרים דיגיטליים 

נתנו מקודם דוגמה לספר כמוצר מידע קלאסי, אז בעידן הנוכחי הגלגול החדש הוא ספרים דיגיטליים. ספרים דיגיטליים יכולים להיות גרסה של ספר רגיל או שהם יכולים להיות ספר שקיים רק בצורה דיגיטלית.

משום שהם ההמשך הטבעי של מוצר מידע קלאסי ספרים דיגיטליים היו בין המוצרים הדיגיטליים הראשונים שצצו בשוק (אגב, פחות תפסו בישראל לעומת מקומות מסוימים בחו"ל).

אם בעבר היו אנשים שרצו לכתוב ספר אבל בגלל המורכבות והעלויות לא הצליחו, ספרים דיגיטליים הפכו את התהליך לפשוט יותר וזול. אפשר לכתוב ספר בלי למצוא מוציא לאור ואפילו בלי להדפיס אותו! 

מוצרי שמע

מוצרים המבוססים על שמע הם עוד סוגי מוצרים דיגיטליים מאוד נפוצים וגם הם התפתחו מתוך מוצרים דומים שהגיעו בעבר בצורה של קלטות ודיסקים. 

מוצרי שמע יכולים להיות ממגוון סוגים – הם יכולים להיות גרסה קולית של ספר קיים (audiobook). הם יכולים אפילו להיות קורס שלם מוקלט, מקורס להרזיה ועד קורס ללמידת שפות.

מוצרי שמע נוחים להרבה אנשים כי הם מאפשרים להם לשמוע את התוכן שלכן בזמן פעילות אחרת, כמו ספורט ונסיעה ולכן הם מתאימים לאורך החיים המודרני. 

מוצרי וידאו

מוצרים דיגיטליים בצורה של סרטונים הם גם התפתחות ממוצרי וידאו שהגיעו בעבר בקלטות ודיסקים. עם זאת כאן חלה התפתחות נוספת בעשור האחרון.

דבר ראשון קל יותר להפיק את החומרים, לדוגמא, יותר זול ופשוט לצלם סרטונים באיכות גבוהה ביחס לעבר (ואנחנו לא מתכוונים לצילום סלולארי בפלאפון ישן בחדר חשוך cool).

עוד התפתחות מעניינת היא שנוצרו פלטפורמות מקוונות ללימודים, כך שניתן היום בצורה פשוטה יחסית ליצור קורס וירטואלי במבנה מאורגן ומסודר ולא רק כתיקייה עם קבצי סרטונים. נדבר על זה יותר בהמשך.

קורסים דיגיטלים יהיו לרוב מורכבים להפקה ביחס למוצרי מידע אחרים, אך מצד שני תוכלו למכור אותם במחירים גבוהים יותר ביחס למוצרים דיגיטליים אחרים. 

פלטפורמות למוצרי מידע דיגיטליים

אז אחרי שראינו איזה סוגים של מוצרי מידע דיגטליים יש, נדבר עכשיו על מגוון דרכים שתוכלו לעשות בהן שימוש כדי למכור ולתת גישה למוצרים הדיגיטליים שלכם ללקוחות. 

מכירת מוצרים על האתר הקיים שלכם

אם יש לכם אתר לעסק שבנוי על מערכת אתרים מודרנית, יש סיכוי טוב שהמערכת תומכת גם באפשרויות שונות שיעזרו לכם למכור את המוצרים הדיגיטליים שלכם.

האפשרויות נעות ממתן גישה לקבצים ותכנים באתר רק למשתמשים רשומים (מה שמכונה "אתר חברים") עד מערכות קורסים שאתם מוסיפים לאתר שלכם.

היתרון בשימוש באתר הקיים שלכם, הוא בכך שאתם מקיימים את הפעילות באותו מקום ויכולים לחזק את המותג והנראות שלכם ברשת.

אם יש לכם מערכת אתר בקוד פתוח (כמו WordPress) יהיו לכם גם יותר אפשרויות התאמה, אך מצד שני גם הבניה יכולה להיות יותר מורכבת ולפעמים תצטרכו להיעזר באיש מקצוע

אם יש לכם מערכת סגורה (כמו Wix) זה יכול להיות יותר פשוט אבל גם עם פחות אפשרויות וגמישות להתאמה אישית. 

מערכות סגורות ייעודיות למכירת מוצרים דיגיטליים

ישנן בשוק לא מעט מערכות סגורות המיועדות ספציפית למכירה של מוצרים דיגיטליים. מערכת בינלאומית מוכרת היא gumroad המיועדת למכירת מוצרים דיגיטליים קטנים בעיקר, כמו ספרים, קבצי אודיו והרצאות וידאו.

כמו כן, יש מגוון מערכות ייעודיות סגורות שמאפשרות לכם להקים ולנהל קורסים דיגיטליים בתשלום חודשי כגון Teachable בחו"ל ו-Schooler של רב מסר בארץ.

היתרון במערכות האלו שלא תצטרכו אפילו אתר משלכם כדי להקים קורס והן לרוב מאוד פשוטות להפעלה. מצד שני הן מאפשרות התאמה אישית קטנה יחסית וגוררות עלות חודשית קבועה. בכל זאת מישהו צריך להתפרנס שם wink 

שוק דיגיטלי פתוח (Marketplaces)

ישנן פלטפורמות בינלאומיות שהן סוג של שוק דיגיטלי המאפשרות לכם להפיץ את מוצרי המידע שלכם דרכם. הפלטפורמה הכי גדולה באופן לא מפתיע היא אמזון, שמאפשרת למכור ספרים דיגיטליים וספרי שמע.

בנוסף, יש גם פלטפורמות למכירת קורסים דיגיטליים, לדוגמא, פלטפורמות בינלאומיות כמו Udamy ו- Skillshare. יש גם כמה מערכות כאלו בארץ שעובדות בהיקפים צנועים יותר כמו Myco.

היתרון של המערכות האלו שהן מאפשרות אירוח של הקורס שלכם בחינם בתמורה לאחוזים מהמכירה בפועל של הקורסים שלכם. הן אף עוזרות לכם לחשוף את הקורס שלכם לאנשים אחרים.

מצד שני יש לכם פחות התאמה אישית, שליטה על המחיר והרבה פעמים גם תחרות מצד אנשים שיצרו קורס דומה לשלכם באותה פלטפורמה. חצופים laugh 

איך אפשר להיעזר ב-EZcount למכירת מוצרים דיגיטליים 

אחרי שיש לכם מוצר השלב הבא זה להפיץ אותו ובהרבה מקרים גם למכור אותו בתשלום, בכל זאת, לא בניתם אותו לשם שמיים נכון?

אז אם עניתם נכון (האמת שגם אם לא) אנחנו הולכים להראות לכם כיצד מערכת איזיקאונט יכולה לעזור לכם לגבות כסף מלקוחות או יותר נכון לאפשר להם לשלם בעצמם על מוצרי המידע שלכם. 

מכירת מוצרים דיגיטליים באמצעות דפי תשלום

הדרך הכי פשוטה שתוכלו לאפשר תשלום אוטומטי ללקוחות היא בעזרת דפי תשלום (במערכת שלנו הם נקראים דפי מכירה).

דפי התשלום מאפשרים לכם לשלוח לקוחות מכל מקום שתרצו (מהאתר שלכם, דף נחיתה, מייל, חנות פייסבוק ועוד) כדי שהוא ימלא את פרטיו ויבצע תשלום.

ישר לאחר אישור הקנייה בחברת אשראי, הלקוחות מקבלים חשבונית דיגיטלית למייל שלהם. תוכלו גם לשלוח אותם לדף לבחירתכם לאחר התשלום, לדוגמא דף עם מידע נוסף על הקנייה. בנוסף, תתווסף לכם הקנייה תחת החשבון שלכם באיזיקאונט.

מערכת בניית דפי התשלום שלנו מאפשרת לכם מגוון אפשרויות וגמישות במכירת המוצר שלכם: בחירת כמות תשלומים, שימוש בקופוני הנחה, אפשרות למכירת מספר מוצרים בבת אחת, בחירת אפשרויות משלוח ועוד.

למי זה מתאים? דפי תשלום מתאימים לעסקים שרוצים לייצר במהירות אפשרות תשלום עצמי ללקוחות ויכולים להתאים למכירת כמעט כל סוג מוצר פיזי וכמובן דיגיטלי.

בגלל קלות ההקמה והעלות הזולה יחסית, דפי תשלום הם פתרון טוב גם למוצרים בעלויות לא גבוהות שלא משתלם להקים עבורם תהליך מכירה מורכב ואפילו אם אין לכם כלל אתר אינטרנט. 

מכירה בעזרת התממשקות למערכות חיצוניות

בנוסף למכירה באמצעות דפי תשלום, אנחנו מאפשרים מספר התממשקויות כך שתוכלו לחבר בין איזיקאונט עם המערכת איתה אתם עובדים.

התממשקות למערכות אתרים – אם יש לכם אתר משלכם שאתם מוכרים בו את המוצרים הדיגיטליים (וגם רגילים) תוכלו לנצל את ההתממשקות שלנו למערכות אתרים:

התממשקות אחת היא ל-WooCommrece למכירת מוצרים על מערכת וורדפרס, השנייה היא התממשקות למערכת Shopify והשלישית לוויקס.

בעזרת החיבורים האלו תוכלו למכור מוצרים ישירות באתר שלכם, כאשר הסליקה והחשבוניות נעשות באופן אוטומטי דרכנו.

זהו פתרון אלגנטי ונוח כאשר יש לכם אתר פעיל לעסק ואתם רוצים יותר אפשרויות התאמה אישית לתהליך הקנייה. עוד מידע במאמר שלנו על סליקת אשראי בחנות אינטרנטית.

חיבור ל-PayPal – פלטפורמת פייפאל היא מערכת בינלאומית המאפשרת קנייה מאובטחת ברשת, כאשר פרטי התשלום של הלקוחות נחשפים רק לפייפאל. עוד מידע במאמר שלנו על מה זה פייפאל.

אפשרות מכירה בפייפאל היא אפשרות טובה כאשר אתם מוכרים ללקוחות שלא מכירים אתכם ובמיוחד לקוחות שנמצאים בחו"ל.

בעזרת ההתממשקות שלנו לפייפאל בכל פעם שתקבלו תשלום דרך פייפאל הלקוח מקבל חשבונית ישירות למייל שלו, כדי לתעד את העסקה כחוק. אגב, אנחנו מאפשרים גם להפיק חשבוניות באנגלית.

התממשקות למערכות אחרות – בנוסף לדרכים הישירות שהזכרנו לפני רגע, אנחנו מאפשרים עוד דרכים להתחבר למערכות חיצוניות כדי למכור את המוצר שלכם דרך ממשקי  API ו-Webhooks.

שתי אלו הן שיטות להעברת מידע בין מערכות דיגיטליות, ששווה לדעת שקיימות אצלנו, גם אם תצטרכו להיעזר באיש מקצוע כדי לבצע בעזרתן התממשקות. זהו, מבטיחים לא להפחיד אתכם בעוד ביטויים טכניים עד סוף המאמר. smiley

איך מוכרים מוצרים דיגיטליים

אתגרים של מוצרים דיגיטליים

כמו שראינו גם בתחילת המאמר, לא חסרות הבטחות גדולות בכל מה שקשור למוצרים דיגיטליים.

אולי נתקלתם בעצמכם בהבטחות בסגנון: "תנו לי לעזור לכם למצוא נושא ולבנות קורס בתוך חודשיים" או "תוכלו לייצר הכנסה נוספת של עוד אלפי שקלים בחודש".

אז בואו נדבר על כמה מההבטחות הגדולות ונראה מה קורה במציאות, כי אנחנו חיים בה ולא בפנטזיות.
 

צורך בידע מקצועי

נתחיל בכך שמוצר דיגיטלי הוא כמו כל מוצר, אם רוצים שהוא יימכר לאורך זמן חשוב שהוא יהיה מוצר טוב, שעוזר לאנשים שרוכשים אותו.

משום שמוצר דיגיטלי מבוסס על הידע שלנו, אם אין לנו מספיק ידע בתחום מסוים המוצר שנוכל להפיק יהיה בינוני במקרה הטוב. אולי נצליח למכור אותו לכמה אנשים, אבל לקוחות מרוצים והפניות כנראה פחות יהיו לנו.

אנחנו לא רומזים שצריך להיות מומחה עולמי בתחום שלכם כדי לייצר מוצר מידע טוב, ממש לא, אבל מצד שני אל תצפו לבנות קורס דיגיטלי טוב בתחום שאין לכם מספיק ידע שנדרש כדי לתת תועלת טובה ללקוחות.
 

שיווק ומכירה

עד כה ראינו שיש מגוון סוגי מוצרי מידע וכלים שיעזרו לכם לבנות ולהפיץ אותם. מצד שני בין יצירת מוצר מידע לבין המכירה שלו יש הבדל גדול.

תחשבו על עצמכם, האם הייתם מחליטים בקלות לקנות קורס באלפי שקלים שהוא אמנם בנושא שמעניין אתכם אבל מעביר אותו מישהו שאתם לא מכירים? כנראה שלא. וכנראה שאפילו אם הקורס היה עולה מאות שקלים הייתם מתלבטים.

המציאות מראה שיש שני סוגים של אנשים שיכולים למכור במהירות קורסים דיגיטליים:

אנשים שיש להם שם בתחומם וקהילת עוקבים גדולה או אנשים עם ניסיון וידע בשיווק ועדיף ששני האנשים האלו יהיו אותו אדם laugh

כל זה לא אומר שאין פוטנציאל הכנסה מהמוצר הדיגיטלי שתבנו, אבל זה כן אומר שכדאי שתקחו בחשבון כי ככל שתהיו פחות מוכרים לקהל היעד והמוצר שתמכרו יהיה יקר יותר, תצטרכו להשקיע יותר משאבים בשיווק והמכירה שלו.
 

זאת לא באמת (רק) הכנסה פסיבית

אולי אמרו לכם שמוצר דיגיטלי יאפשר לכם הכנסה פסיבית ותפוצה גדולה כי למעשה אתם יוצרים אותו פעם אחת ויכולים למכור אותו שוב ושוב.

זה אמנם נכון שניתן להפיץ מוצר כזה להרבה אנשים ללא צורך ב"ייצור" נוסף. עם זאת מוצר דיגיטלי הוא בדרך כלל לא מוצר לגמרי פסיבי כי הוא דורש פעולות קבועות כדי לגרום לו לקרות, בדומה לכל מוצר:

צריך לעשות פעילויות שיווקיות קבועות כדי להביא לקוחות, צריך לנהל שיחות מכירה עם מתעניינים (במיוחד במוצרים יקרים), צריך לספק תמיכה ללקוחות קיימים וכמובן נדרשת השקעת זמן לתפעול ועדכון המוצר.

במובנים רבים מוצר דיגיטלי לא ממש שונה מסוגי מוצרים אחרים – ההצלחה אפשרית אך נדרשת השקעה.
 

סיכום דיגיטלי למוצרי מידע

הפעם דיברנו על מוצרי מידע דיגיטליים, תחום אשר קיבל תהודה לאחרונה בישראל. כדי לעשות סדר החלטנו במאמר לתת סקירה כללית על הנושא של מוצרי מידע.

דיברנו על סוגים שונים של מוצרי מידע דיגיטליים: ספרים דיגיטליים, מוצרי שמע וקורסים. דיברנו גם על פלטפורמות שונות למכירת מוצרים כאלו: האתר שלכם, פלטפורמות ייעודיות ושווקים דיגיטליים.

הזכרנו דרכים שונות שאתם יכולים לעשות בהן שימוש במערכת איזיקאונט כדי למכור את המוצרים שלכם: עמודי תשלום, התממשקות לאתר שלכם, הוצאת חשבונית לעסקה בפייפאל ואפשרויות נוספות להתממשקות.

לסיום, רצינו להראות זווית שפחות מדברים עליה והיא האתגרים ביצירת מוצרים דיגיטליים. כדי למכור מוצר דיגיטלי תזדקקו לידע מקצועי רלוונטי, תצטרכו להבין ולקיים תהליכי שיווק ומכירה ולזכור שגם מוצר דיגיטלי דורש השקעת זמן ומשאבים.

דילוג לתוכן