מה הוא טופס 101 (כרטיס עובד) ולמה הוא חשוב

היום אנחנו הולכים לדבר על טופס 101, או בשמו המלא "כרטיס עובד ובקשה להקלה ותיאום מס על ידי המעביד". שם שהוא הסבר בפני עצמו 🙂

כמו שאתם מבינים אנחנו מדברים פה על טופס שעובד צריך למלא (כרטיס עובד) שהוא בעצם בקשה לרשויות להקלה (זיכויים ותיאומי מס), שאותו מעביר העובד דרך המעסיק לרשויות.

אל תתנו לשם לבלבל אתכם, למרות האורך שלו, הטופס עצמו לא כזה מייגע ובעצם מורכב בסך הכל משני עמודים שבחלקם אפילו לא תצטרכו לכתוב יותר מידי.

למי שכבר מכיר את הבלוג שלנו באיזיקאונט אנחנו לרוב כותבים מאמרים הרלוונטים לעצמאים, הפעם המאמר הזה רלוונטי לא רק לבעלי עסק שמעסיקים עובדים המחויבים לבצע ניכוי מס במקור, הוא רלוונטי גם אם אתם עובדים שכירים ואתם מעוניינים להבין מה האפשרויות שלכם לקבלת החזרים וזיכויים ממס באמצעות טופס העובד שאתם מחויבים למלא ולהגיש דרך המעסיק שלכם.

במאמר, כלומר עוד רגע, נדבר על למה נועד טופס 101, המבנה שלו ומתי צריך למלא אותו.

מהו טופס 101?

זיכויים במס

שימוש נפוץ (ומועיל) שיש לטופס 101 עבור עובדים שכירים, הוא עדכון המעסיק ורשות המיסים בכל הפרטים האישיים שיכולים לסייע לעובדים לקבל הקלות בתשלומי או החזרי מס.

הזיכוי ממס נעשה בעצם באמצעות נקודות זיכוי, כאשר מדובר בספירה מצטברת – כל עמידה בקריטריון לזכאות מוסיף עוד נקודות זיכוי.

יש לזכור שנקודות הזיכוי פוטרות ממס הכנסה שאמור להיות משולם. כך שאם עובד מסוים אמור לשלם בחודש 500 ש"ח מס הכנסה ונקודות הזיכוי שלו שוות 709 ש"ח, הוא לא יוכל להזדכות מעבר ל-500 ש"ח.

כל נקודת זיכוי עומדת על 218 ש"ח בזיכוי מס לכל חודש (נכון ל-2019) ובחישוב שנתי על 2,616 ש"ח, תודו שזה כבר מספר הרבה יותר מרשים. מכאן כי צבירת מספר נקודות זיכוי ממס יאפשרו לכם לחסוך תשלום מס בגובה של אלפי שקלים בשנה.

ישנם מגוון קריטריונים המבוססים על הפרטים האישיים שלכם ויאפשרו לכם לקבל נקודות זיכוי. הנה כמה קריטריונים נפוצים במיוחד:

תושבות ישראלית – זהו קריטריון הכי נפוץ לקבלת נקודות זכות, מסיבות מובנות. אין שום דרישה חוץ מכך שאתם צריכים להיות תושבים בישראל. קריטריון זה מזכה אתכם ב-2.25 נקודות זכות.

אישה – זהו עוד קריטריון נפוץ מעצם זה שחצי מהאוכלוסייה זכאית לו 🙂 אישה מקבלת חצי נקודת זכות על היותה אישה. כמו שנאמר, כבוד למגזר!

הורים לילדים – עוד קריטריון נפוץ הוא זכאות להחזרי מס עקב הורות. מאז שנת 2012 יש שיפור בהטבת המס הזאת להורים לילדים בגיל הרך – בשנת הלידה כל הורה מקבל 1.5 נקודת זיכוי ו-2.5 בחמש השנים הבאות לכל אחד מילדיו בגיל הרלוונטי.

ישנם עוד קריטריונים רבים לקבלת נקודות זכות, ביניהם – סיום שירות חובה, הורים גרושים, הורות יחידנית, נכות, מגורים ביישובים מזכאי מס, עלייה לישראל ואפילו סיום תואר אקדמי. 

תיאום מס

שימוש נפוץ נוסף לטופס עובד הוא תיאומי מס הנדרשים כאשר לעובדים יש יותר ממקור הכנסה אחד, לאורך כל תקופת העסקה או חלקה.

בדומה לעצמאים, גם לעובדים שכירים גובה המס שהם מחויבים בו מחושב מסך כל ההכנסות שלהם שחייבות במס באותה שנת מס ולא לפי חודש ספציפי.

דוגמא נפוצה לתיאום מס היא לשכירים שעובדים במקביל במשרה נוספת אצל מעסיק אחר, במקרה כזה ללא תיאום מס העובדים עלולים לשלם מס מלא על אחת מהמשרות.

אפשרות דומה היא עובדים שמקבלים קצבה או מלגה כלשהי המחושבת גם היא למס. גם במקרה הזה חוסר תיאום נכון יכול לגרור תשלום מס מוגדל ללא צורך.

אפשרות שלישית היא עובדים שלא עבדו, או עבדו רק חלקית באותה שנה עד תחילת העבודה הנוכחית. תשלומי המס בעבודה החדשה צריכים לקחת בחשבון את התקופה שבה לא עבדו. במקרים כאלו ייתכן אפילו פטור מלא ממס לכמה חודשים.

בכל המקרים האלו טופס 101 מהווה למעשה עבור העובדים תחליף לפניה ישירה לרשות המיסים. את החזרי המס הם מקבלים דרך המעסיק וככה נחסך מהעובדים תשלום מס ואין להם צורך להגיש בדיעבד בקשה להחזרים.

מצד העובדים מדובר מעשית ביותר כסף במשכורת הנטו בלי צורך להתעסק בבירוקרטיה נוספת. מצד המעסיקים, אתם למעשה מאפשרים לעובדים שלכם "להרוויח יותר" בלי להוציא עוד כסף מכיסכם. 

מבנה טופס 101

אם עד כה דיברנו גבוהה גבוהה עכשיו נדבר ת'כלס ת'כלסה, נעבור על כל הסעיפים השונים שיש בטופס 101 ומה המשמעות של כל אחד מהם.

סעיף א'.  פרטי המעביד – פשוט כמו שזה נשמע, פרטי העסק בו מועסק העובד. המעביד ממלא חלק זה.

סעיף ב'. פרטי העובד/ת – העובד ממלא את פרטיו. שמעבר לפרטים מזהים יש גם מידע שיכול להיות כבר רלוונטי לצורך זיכוי מס כמו מצב משפחתי, מגדר ותושבות.

סעיף ג'.  פרטי הילדים – פרטי כל הילדים שלכם עד גיל 19 תוך ציון האם הם בחזקתכם. גם סעיף זה חשוב לצורך זיכוי במס, אם אתם הורים כמובן. 

סעיף ד'. הכנסות מהמעביד – בסעיף זה יש למלא את כל ההכנסות הקיימות מהמעביד שדרכו אתם ממלאים את הטופס ומועד תחילת העבודה אצלו. מעשית מה שנדרש זה לסמן את סוג ההכנסה כגון שכר חודשי, יומי, קצבה וכולי.

סעיף ה'. פרטים על הכנסות אחרות – חלק זה למעשה נוגע לתיאום המס. יש לכתוב את כל ההכנסות האחרות שיש לכם ולציין האם מקבלים בהן נקודות זיכוי, הפרשות לביטוח לאומי וקרן השתלמות.

סעיף ו'. פרטים על בן או בת הזוג – בסעיף זה יש לציין את פרטי בן הזוג שלכם והאם יש לו הכנסות ומאיזה סוג. יש לכם ניחוש פרוע למה? נכון, גם חלק זה רלוונטי לחישוב נקודות הזכות שלכם.

סעיף ז'. שינויים במהלך השנה – אם במהלך השנה היו שינויים בנתונים שהצהרתם, תוכלו להודיע עליהם בחלק זה. מי יתן ותהיו זכאים לעוד זיכוי מס.

סעיף ח'. בקשות לפטור וזיכוי מס – לשם כך נתכנסנו כאן laugh זהו החלק בו אתם בוחרים בהתאם לנתונים שלכם את כל הסעיפים שאתם מבקשים בגינם זיכוי ממסים. אם אתם המעסיקים חשוב להפנות לתשומת ליבם של העובדים את כל הסעיפים הרלוונטים עבורם.

סעיף ט'. תיאום מס – כאן ניתן לבקש תיאום מס כדי לא לשלם מס מלא. רלוונטי אם לא היתה לכם הכנסה במהלך השנה עד להתחלת העסקה במקום העבודה הנוכחי או שאתם עובדים במקביל במקום נוסף או לחילופין אתם זכאים לקצבה או מלגה.

אם יש מקום נוסף שאתם עובדים בו תתבקשו למלא את פרטיו או לחילופין לספק למעסיק אישור מפקיד השומה אם כבר ביצעתם תיאום שכזה לאחרונה בעצמכם.

סעיף י'. הצהרה וחתימה – כאן אתם מצהירים וחותמים ליד תאריך מילוי הטופס שכל הדברים שמילאתם נכונים ולא המצאתם סיפורי אלף לילה ולילה. 

מתי ממלאים טופס 101

אם עד כה עשינו לכם חשק למלא טופס 101 בשביל עצמכם או אחד העובדים שלכם כדי לזכות בהטבות מס שונות, כדאי גם להזכיר מתי באמת צריך לעשות את זה. 

יש שלושה מצבים בהם נדרש למלא את טופס 101:

בתחילת עבודה – אם אתם מעסיקים עובדים אתם צריכים לוודא שהם ימלאו את טופס העובד לפני המשכורת הראשונה ולא יאוחר מ-7 ימים לאחר תחילת העסקה.

לאחר שינוי בפרטים אישיים – בכל פעם שיש שינוי בפרטים האישיים של העובד יש למלא את הטופס (גם במקרה הזה תוך 7 ימים) שינויים כגון: שינוי מקום המגורים, עבודה נוספת, לידת ילדים וכל פרט אחר הרלוונטי לצורך מס.

בתחילת שנת מס – גם עובדים ותיקים ממלאים בכל שנה בינואר את טופס העובד על מנת לוודא שהפרטים שלהם מעודכנים לשנת המס החדשה. כך השינויים יעודכנו במידה ולא עודכנו אקטיבית לפני כן.

לאחר מילוי על ידי העובד והגשתו למעסיק, המעסיק יחשב את שיעור המס שאמור אותו עובד לשלם בהתאם לפרטים המצוינים בטופס.

במידה והעובד הגיש את הטופס עקב התחלת עבודה במקום חדש או עקב שינוי בפרטיו האישיים יש צורך לצרף לטופס גם צילום תעודת זהות ביחד עם הספח (שבו מצוינים פרטים רלוונטים לזכאות לנקודות זיכוי).

כל שינוי בפרטים או עדכון שלהם וזיכויים במשכורת ניתן לעשות על ידי המעסיק רק לגבי אותה שנת מס. החזרי מס לגבי שנים קודמות יעשו רק בדיעבד וידרשו מהעובד לדאוג לזה בעצמו מול רשויות המס. 

סיכום

במאמר ראינו מה המטרה של טופס 101 (כרטיס עובד) שכל עובד ועובדת אמורים למלא בתחילת העסקתם, בזמן שינוי בפרטים האישיים ומידי שנת מס חדשה.

מטרה חשובה אחת של טופס 101 היא להצהיר על זכאותכם להטבות מס בצורת נקודות זיכוי במס הכנסה, על פי מגוון קריטריונים מצטברים. נקודות הזיכוי ניתנות עקב דברים כמו תושבות ישראלית, שחרור משירות סדיר, הורות וקריטריונים נוספים.

שימוש נוסף לטופס 101 הוא תיאום מס של העובדים בין מקום העבודה הנוכחי לבין מקומות עבודה מקבילים שהם עובדים או עבדו בהם באותה שנת מס או עקב עבודה רק בחלק מהשנה או משום קבלת קצבה או מלגות חייבות במס במקביל למשכורת ממקום העבודה הנוכחי.

תיאום נכון יאפשר למעסיק לגבות רק את המס המדויק מעובד ויחסוך לו תשלומי יתר שהיו נגבים ללא תיאום מס. זהו דבר שבתור מעסיקים אתם חייבים לבצע עבור העובדים שלכם, אך זה גם האינטרס שלכם להקל על העובדים את הבירוקרטיה מול רשויות המס ולאפשר להם להתמקד בעבודה שהם עושים עבורכם.

דילוג לתוכן